Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 09:25:53
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door marco
Vandaag om 09:21:21
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 09:17:32
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:05:52
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
  

Auteur Topic: Märklin of Trix R3/R4 wissels? Ervaringen met baanplannen?  (gelezen 2616 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Märklin of Trix R3/R4 wissels? Ervaringen met baanplannen?
« Gepost op: 05 September 2015, 15:40:44 »
Hallo,

Op bijvoorbeeld het Duitse Stummi-forum zijn al meerdere ontwerpen verschenen van railcombinaties waarbij de onlangs aangekondigde meegebogen R3/R4 wissels van zowel  Märklin als van Trix een interessante rol spelen. Zijn er op dit forum lieden die daar ook al over hebben gefilosofeerd in de vorm van toekomstig mogelijke baanplannen?

Ik ben benieuwd,

Gegroet,

Rob van Kooy
« Laatst bewerkt op: 05 September 2015, 21:32:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Al zitten puzzelen over de nieuwe meegebogen Mä/Trix R3/R4 wissels?
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2015, 16:37:41 »
Ja dat heb ik.

Helaas is het r3 r4 en geen r4 r5.
Dat had mij goed uit gekomen.

Gr arnout

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Al zitten puzzelen over de nieuwe meegebogen Mä/Trix R3/R4 wissels?
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2015, 18:20:37 »
Hallo,

Zodra sprake is van puntkontaktwissels waarin een R5 boog zit, moeten delen van de rails van dergelijke wissels  polariseerbaar zijn, wat wil zeggen dat er naar gelang de wisselstand dan ofwel rijstroom op staat dan wel dat ze verbonden zijn met de massa. Dergelijke wissels kunnen dan ook niet "open" gereden worden, maar moeten in de juiste stand staan als de trein van achteren de wissel nadert. Dat gaat tegen de basisprincipes van Märklin in.

Daarom is het zeer twijfelachtig of de zo zeer gewenste "slanke DKW" voor Märklin C-Rail systeem ongepolariseerd geconstrueerd kan worden waarbij de ononderbroken rijstroomvoorziening bij het passeren van de DKW voldoende gegarandeerd is. De kortstmogelijke afstand tussen twee relevante puntkontakten is dan te groot dat een sleper die kan overbruggen. Wellicht zou een"Baeseler" DKW aan die eis kunnen voldoen....

De specialist "Weichen Walter" bouwt  gepolariseerde slanke DKW's voor Märklin C-Gleis maar vraag niet wat die kosten.....

Gegroet,

Rob van Kooy
« Laatst bewerkt op: 05 September 2015, 18:23:44 door Rob van Kooy »