Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 12:57:48
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 12:56:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Ik ben aan het opruimen. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 11:05:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 09:42:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
  

Auteur Topic: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde  (gelezen 11131 keer)

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #60 Gepost op: 05 September 2015, 21:36:21 »
Nog eentje dan. Het Nijmeegse trambedrijf verdween pas in 1955. Hadden we toen maar, enz.

In het Nijmeegs vocabulaire komt het woord 'bewaren' helaas niet voor......

De Carl Weyer bijwagen GTN 105, na de opheffing nog enige tijd gebruikt als fietsenstalling voor het personeel, stond in 1969 nog bij een sloper aan de Kanaalhaven.

De trolleybus, die vanaf 1952 zo nodig de tram moest opvolgen, is in dat zelfde jaar opgeheven, maar er is geen bus bewaard gebleven.
De jongste 6 bussen waren net 12 jaar oud....

De prachtige oude historische 'benedenstad', die in de oorlog door het bombardement op 22-02-1944 vrijwel gespaard was gebleven, heeft men na de oorlog tot bouwvallen laten worden, zodat ze in de jaren '70 gesloopt konden worden en vervangen door, nu al weer verslonste, moderne eenheidsworst. Hebben ze nog een prijs voor stadsvernieuwing voor gekregen......

Onroerend en roerend erfgoed krijgt blijkbaar pas z'n waarde, wanneer men het na een jaar of 50 jammer begint te vinden, dat het er niet meer is...  8)

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12501
    • sleutelspoor
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #61 Gepost op: 05 September 2015, 22:02:57 »
De knop "Diversen "werkt bij mij niet.
 De klok doet het wel.
 Peter

en deze http://www.sleutelspoor.nl/diversen/roosendaal.html .
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #62 Gepost op: 07 September 2015, 12:15:33 »
Citaat
In het Nijmeegs vocabulaire komt het woord 'bewaren' helaas niet voor......

Troost je, dat geldt helaas voor bijna heel Nederland in die jaren. In Arnhem is de binnenstad na WO II op dezelfde wijze "verbeterd" als in Nijmegen. Mooie rondwegen langs de binnenstad - die heden ten dage voor heel wat leefbaarheidsproblemen zorgen. Stedelijke inprikkers, zodat de automobilist snel en gemakkelijk naar de binnenstad kon reizen - tegenwoordig op z'n best een toegangsweg naar een parkeergarage (met gebruikelijke verkeersopstoppingen), maar meestal niet meer als zodanig in gebruik. De weinige bebouwing die de oorlog min of meer ongeschonden had doorstaan, achte men hoe dan ook rijp voor de sloop.

Dit lot trof niet alleen de binnensteden van Arnhem en Nijmegen. In Utrecht was er ook één of ander figuur die het handig leek de singels te dempen en te vervangen door een brede autoweg - uiteindelijk bleef het bij de Catharijnebaan. Een weg die alom werd verafschuwd door de lelijkheid en nutteloosheid. Het mooie academiegebouw (zie evt. Google) vond men maar achterhaald, een mooi, tijdloos, grijs betonnen gebouw zou het Domplein er een stuk mooier op maken. Dat zou zo mooi staan naast de Domkerk... gelukkig is er voor dit plan een stokje gestoken, maar even later is wel één van de belangrijkste Jugendstilpanden van Nederland afgebroken (gebouw "De Utrecht") om plaats te maken voor Hoog Catharijne. Inderdaad, van bewaren had men destijds niet gehoord. Het was maar oude zooi, rijp voor de sloop... Dat men zo al dacht over historische gebouwen en monumenten, geeft wel aan wat de gedachte moest zijn over trams, bussen en treinen...

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Historisch spoor en tramwegmaterieel dat het niet haalde
« Reactie #63 Gepost op: 07 September 2015, 12:47:23 »
Overigens leefde die gedachte niet alleen op overheidsniveau maar ook bij mensen thuis. In veel 30'er jaren huizen is het glas-in-lood gesneuveld, werden schuifdeuren weggebroken om 'mooie' doorzonkamers te maken en ging er hardboard over de fraaie paneeldeuren om er vlakke deuren van te maken.
Tja, de tijdgeest..

Overigens is er heel wat moois bewaard gebleven in Nederland, hoewel het uit het stoomtijdperk wel karig is. Een rijdende stoomloc met rijtuigen was mooi geweest.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2015, 12:51:49 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.