Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: PIKO BR01.5 met BOXTOP-wielen[EDIT: BOXPOK-wielen]: waarom? en welke rijtuigen?  (gelezen 4364 keer)

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Hallo mede-modelspoor-liefhebbers!

Ik heb onlangs een BR 01.5 met boxpok-wielen met een olietender erachter aangeschaft van PIKO
Ondanks dat ik vooral moderne TGV-'s heb, vind ik zo'n stoomloc toch ook wel imposant, maar dan voor in de vitrine!

Ik heb dit exemplaar vooral gekocht, omdat-ie bovendien de bijzondere, zogenaamde 'BOXPOK'-wielen heeft
(ik wil alles altijd nèt even anders...)


dit is niet mijn exemplaar

Vragen die ik nu voor jullie heb:

vraag 1:
Over de BOXTOP-wielen kan ik verder helaas niks vinden op het internet..., maar het maakt me nieuwsgierig.
Wat is de reden van het produceren van deze aparte wielen indertijd geweest?
Ze lijken mij i.i.g. robuuster/steviger dan de normale exemplaren met de ranke 'spaken' uit die tijd.
[EDIT 13:36 uur: ze heten dus BOXPOK-wielen...]

vraag 2:
Zoals gezegd, komt-ie gewoon in de virine te staan en misschien is het wel leuk om er een stuk of 4 bijpassende rijtuigen achter te hangen.
Graag hoor ik van jullie welke Episode III-rijtuigen hierachter horen; graag met foto's!
Ik verwacht dat er groengekleurde rijtuigen achter passen, maar ik heb er dus geen verstand van... ;D

Laat jullie horen!
« Laatst bewerkt op: 30 August 2015, 21:28:25 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: PIKO BR01.5 met BOXTOP-wielen: waarom? en welke rijtuigen?
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2015, 11:55:32 »
Volgens mij heten die dingen boxpok wielen: https://en.wikipedia.org/wiki/Boxpok

Als je daar op zoekt vind je misschien meer  :)

Hier iets meer over deze locs en hun inzet: https://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_01.5

Eelco
« Laatst bewerkt op: 30 August 2015, 11:58:48 door NS8714 »

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: PIKO BR01.5 met BOXTOP-wielen: waarom? en welke rijtuigen?
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2015, 12:51:53 »
Boxtop lijkt me meer iets om digitale kanalen te ontvangen  ;)

Gr, Marc

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: PIKO BR01.5 met BOXTOP-wielen: waarom? en welke rijtuigen?
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2015, 13:04:09 »
Stel silberlinge erachter en je hebt een Interzonenzug.

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
haha!
Bedankt NS8714, onder 'BOXPOK' (wat een raar woord ook...) vind je idd veel meer!
(...en toch zie je op Duitse H0-sites vaak 'BOXTOP' staan....)

Oh, dus 'Silberlingen' kunnen er wel bij? Mooi, die zie je geregeld te koop staan...
Meer voorbeelden (met foto's!) zijn welkom!

Nog een leuke oude foto:



EDIT uitleg:
'Boxpok'-wheels is dus een samentrekking van box-spoke-wheels (vrij vertaald: holle-spaken-wielen)
In het kort: de wielen zijn hol en zodoende lichter in gewicht en daardoor makkelijker te balanceren om nòg hogere snelheden te kunnen bereiken.
Ze zijn gemonteerd op 8 exemplaren BR01-'s tijdens de grote rivisie van dit type in 1962/63
De hebben zichzelf echter nooit echt bewezen door fabricagefouten en zijn naderhand weer vervangen door 'normale' spaakwielen van afgeschreven BR01-'s.
THANX Wikipedia!
« Laatst bewerkt op: 30 August 2015, 21:17:11 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Toch vind ik het Piko model juist qua wielen een misser omdat ze meer op chinese wielen lijken.
http://beijingman.blogspot.nl/2009/04/china-railway-museum.html

Persoonlijke smaak: Ik vind de gewone spaakwielen eleganter, zowel ik model als 1:1.
Groet, Ronald.

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
@ Calimero:

1: nee, niet mee eens
2: mee eens, maar BOXPOK blijft aparter...

Sorry, maar jouw inbreng voegt niks toe aan de vragen gesteld in post #1
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Wat ook nog een mogelijkheid is: Een DGBe12, dat is een dubbeldek wagon set met de deuren op de draaistellen. Piko artikel nummer 53180. Daar kan nog een bagage wagon en een restauratie wagon bij (beide dubbeldeks met hoge overgangen)

En om het 'bijzondere locomotief ' plaatje compleet te maken... Dit is een kale versie, ze waren er ook met Schurzen, dan zit er nog Wat extra beplating onder de omloop en de cabine
« Laatst bewerkt op: 30 August 2015, 23:10:46 door ivanzon »

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Hallo ?

Die boxpok 01.5 is een leuke machine.
Je kunt ook kijken naar diverse types DR enkel deks rijtuigen ( Piko, Roco).
Wagens uit andere oost europese landen kunnen ook.
Overigens werden de boxpokwielen niet vervangen door spaakwielen van afgeschreven 01 loc's
Bij deze machines werden nieuwe spaakwielen toegepast met versterkte spaken.
De spaken in de orginele spaakwielen hadden (o.a door het intensieve gebruik van de loc's door de DR) bij hoge belasting de neiging om te scheuren, wat een van de oorspronkelijke redenen was om boxpok wielen toe te willen passen.
De loc op de foto van het orgineel, de 01.507 heeft overigens de boxpok wielen als laatste  nog tot 1974 gehad. Daarna zijn ze ook bij deze loc vervangen door de nieuwe versterkte spaakwielen.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 30 August 2015, 23:48:34 door v140 »
Gr. Ron

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: PIKO BR01.5 met BOXTOP-wielen[EDIT: BOXPOK-wielen]: waarom? en welke rijtuigen?
« Reactie #9 Gepost op: 25 September 2015, 19:08:42 »
bedankt voor die info, v140 (beter laat dan nooit...)

update-tje:
Ik heb intussen een drie-delige set 'Silberlingen' van Roco in bestelling; een 1e klas, een 2e klas en een 2e klas met stuurstand.


(voorbeeldfoto)
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: PIKO BR01.5 met BOXTOP-wielen[EDIT: BOXPOK-wielen]: waarom? en welke rijtuigen?
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2015, 09:15:12 »
Goedenmorgen

ik heb foto's gezien met 01.5 en hele trein silberlinge - erfurt-bebra en nageschoven
door een 44er van de DB - prachtige lok die 01.5 - vraag me alleen af hoe de lok
er zou uitzien als de stroomlijnplaten boven de ketel eraf gaan - de boxpoc wielen
vind ik fantastisch-de exemplaren met schuerze,onder de omloopplaten,de allermooiste

groetjes
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko