Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:05:07
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:22
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:40:52
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 16:36:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24

Auteur Topic: Roco V200 met geluid, problemen met optrekken  (gelezen 5491 keer)

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Roco V200 met geluid, problemen met optrekken
« Gepost op: 22 August 2015, 13:07:20 »
Beste allen,

Een tijdje geleden heb ik een ROCO V200 gekocht. Het betreft artikelnummer 43522. De loc is af fabriek voorzien van een DSS, oftewel een decoderaansluiting.   Omdat ik graag geluid in de loc wilde hebben, heb ik in de onderkant een gat laten frezen voor een luidspreker. Vervolgens heb ik een ESU loksound 3.0 erin geplaatst, en daar de ESU-geluidsfile van de V300 in geladen. Dit omdat ik dat geluid net wat rauwer, en daardoor mooier vond klinken, dan die van de V200.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Als ik de loc op de rail plaats en het geluid aan zet, verloopt alles nog prima. Laat ik de loc vervolgens optrekken, dan stopt hij na 1 – 2 seconden met rijden alsof hij op een stroomloos stuk rails is komen te staan. Dit gebeurt nagenoeg structureel.

Laat ik daarentegen de loc optrekken zonder het geluid aan, dan rijdt ie prima, ook als ik dan op halve/volle snelheid alsnog het geluid erbij aanzet. Wie herkent dit, en weet een oplossing? Het lijkt er haast wel op of het optrekken i.c.m. geluid aan te veel van de decoder vergt o.i.d.

Een maat van mij die een af fabriek Roco V200 met geluid heeft (deze zat samen met een aantal zilverlingen in een startset), heeft het zelfde probleem.

Dank en groeten,

Marco

Kuepje

• Offline Offline
    • Online fotogalerij van onze modelspoorbaan
Re: Roco V200 met geluid, problemen met optrekken
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2015, 14:44:11 »
Hoi Marco,

Als ik het zo lees krijg ik ook het gevoel dat de decoder 'het niet trekt'. Zijn de wielen en stroomcontacten schoon? Wat ik nog eens zou proberen is het geluid heel zacht te zetten of misschien zelfs het volume helemaal op 0. Dan heeft de decoder minder stroom nodig voor het geluid dus als ie dan wel normaal optrekt is dat de richting waarin je moet zoeken. Een tweede zou zijn om een mailtje naar Roco te sturen. Als de af fabriek V200 dit probleem heeft weten ze daar wellicht waar dat door komt en kan dat ook voor jou een richting geven voor de oplossing.

PS Mocht je problemen hebben met het opstellen van een mail in het Duits dan kan ik je wel helpen.

Groetjes,

Richard
Ondanks mijn hobby spoor ik niet helemaal.......

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2015, 17:59:12 »
hoi,

Laat ik daarentegen de loc optrekken zonder het geluid aan, dan rijdt ie prima, ook als ik dan op halve/volle snelheid alsnog het geluid erbij aanzet. Wie herkent dit, en weet een oplossing? Het lijkt er haast wel op of het optrekken i.c.m. geluid aan te veel van de decoder vergt o.i.d.

Welke centrale gebruik je? Ik heb het gevoel dat je centrale niet genoeg vermogen kan leveren. Omdat de decoder wel werkt bij geen geluid maar niet met geluid aan bij het wegrijden. Bij een multimaus-setje vermeld ook even of je een netvoeding hebt uitgevoerd als een stekker of ééntje met een zware trafo.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2015, 20:28:44 »
@Richard: de wielen en de stoomafnemers zijn helemaal schoon, evenals de baan. Anders zou hij met het geluid uit dezelfde kuren moeten hebben.

@Ronald: het gebeurt ook op onze clubbaan, zelfs als de V200 de enige is die op de baan staat. De clubbaan loopt op een IB2 i.c.m. een flinke voeding, waardoor er wel 5 treinen tegelijk kunnen rijden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2015, 21:26:26 »
Hum... dat is vreemd.  Ik heb een aantal esu loksounds decoder van v2 tot de nieuwste.  Geen problemen mee gehad.  Kan hem eens inbouwen cq inprikken in een andere lok? Reed de lok wel goed boor het inbouwen? Ik weet niet of je een ampèremeter er tussen kan zetten om te meten hoeveel stroom het ding afneemt. Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen.

Succes!

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2015, 21:55:40 »
Zit er wel het juiste type luidspreker in? Er staat me iets bij dat het een hoogohmig type moet zijn (100ohm). En als je een 4 of 8 ohm luidspreker aansluit, kan de decoder wel eens in de overload schieten..

Gr, Bert

Kuepje

• Offline Offline
    • Online fotogalerij van onze modelspoorbaan
« Reactie #6 Gepost op: 23 August 2015, 08:30:43 »
Overigens zijn schone wielen en contacten geen garantie. Ik had een tijdje geleden problemen met het programmeren van een Zimo decoder in een BR80. Omdat de support van Zimo aangaf dat dat met stroomonderbreking te maken kon hebben ook de wielen en contacten schooongemaakt (ondanks dat ze niet echt vuil waren) maar dat hielp niet. Toen een stroombuffertje er in geknutseld en het probleem was opgelost....
Ondanks mijn hobby spoor ik niet helemaal.......

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 August 2015, 17:09:34 »
Ik heb dit gehad met een locsound micro 4.0 sounddecoder. Ik heb extra sleepcontactpunten aan de wielen bevestigd. Toen werd het probleem minder. Daarna heb ik het geluid iets zachter gezet. Het maximale geluidsvermogen heb ik uitgeprobeerd. Je zou ook een beetje kunnen spelen met de optrek-afremvertraging. Minder/meer. Bij mij heb ik dit zodanig optimaal afgeregeld dat de loc nu gewoon goed rijdt. (Digitaal dan) Tevens is de remvertraging nog wel in bedrijf maar veel minder dan voorheen (standaard instellingen). Het geluid is nog hard genoeg.
vr gr André
« Laatst bewerkt op: 23 August 2015, 17:44:59 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

VAM65

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2015, 19:55:08 »
Even een tussenstand:

Er zit een 100 ohm speaker in.

Ik heb intussen een smoorspoel/ontstoringscondensator (blauw) van de printplaat afgehaald. Deze zat rechts van de 2 groene weerstanden op de foto. Tevens kwam ik er net achter dat er een antslipband mist, en dat er nu sluiting in de loc zit. Ook als ik de decoder door een andere decoder vervang.

Het wordt nu wel een heel rare puzzel. Ik ga de loc maar denk ik uit elkaar halen, en opnieuw opbouwen. De functie van die 2 weerstanden is mij overigens niet duidelijk. Of zijn die voor de lampjes ingebouwd? Alhoewel, als ik de printsporen volg, slaan ze volgens mij tussen de motor en de stroomafname van de wielen in. Het lijkt haast wel dat ze de motor afknijpen.... ???

tinus

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2015, 00:02:09 »
Die 2 weerstanden zijn de smoor spoelen.
Heb je de decoder vervangen door een standaard decoder of een sound?

Tinus.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2015, 12:38:25 »
De functie van die 2 weerstanden is mij overigens niet duidelijk. Of zijn die voor de lampjes ingebouwd? Alhoewel, als ik de printsporen volg, slaan ze volgens mij tussen de motor en de stroomafname van de wielen in. Het lijkt haast wel dat ze de motor afknijpen.... ???
Die twee weerstanden noemen we gewoon spoelen  ;D
Samen met die verwijderde condensator (die blauwe die geen smoorspoel is 8) ) zorgen die voor de ontstoring bij analoog gebruik. Vroeger goed zichtbaar op je televisie. Bij digitaal gebruik eigenlijk overbodig. Maar ze zitten niet in de weg en kunnen in principe blijven zitten. Soms kan het de motorregeling wat in de war raken en kan je ze alsnog verwijderen of overbruggen.
Gr.
Eric

VAM65

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2015, 17:03:14 »
Dank voor de les elektronica voor beginners  :D

@Tinus: Ik had er even een standaard decoder in gezet. Op de foto zie je nog de sound zitten.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2015, 23:32:08 »
Heb je ook sluiting als je op de wielen meet zonder dat er een decoder of brugstekker in gestoken is?

Op de eerder geplaatste foto lijkt de onderste schroef waarmee de print vast zit over een printspoor te zitten.
Is deze schroef goed  geisoleerd van dit spoor?
Evt. het spoortje voor de schroef doorhalen.

Tinus.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 28 August 2015, 03:56:02 »
Ik zou niet klakkeloos printbanen gaan slopen zonder te weten wat het gevolg zal zijn.
Best kans dat de print daar juist goed contact met het metaal er onder moet maken omdat de schroef schuin over
ook over een printbaan ligt als het zo zie. Dit soort gesloop is in ieder geval vaak sneller klaar dan eventueel herstel.
Groet, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2015, 05:21:24 »
Schroefje losmaken als je het niet vertrouwt. Zou niet uit moeten maken, omdat het chassis bij dit tyoe print verder toch geen elektrische functie heeft.
Zitten de motorlippen correct tegen de motor?
Zitten de stroomafnemertjes correct tegen de wielen?
Rijdt het model analoog wel met de brugstekker op zijn plek?

Helemaal uit elkaar halen is altijd leuk. Dit is nog zo'n rechtoe rechtaan Roco. Niks ingewikkelds aan.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.