Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:22
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:40:52
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 16:36:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
  

Auteur Topic: Marklin br50 en roco br23  (gelezen 2769 keer)

Steventrx

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Marklin br50 en roco br23
« Gepost op: 18 August 2015, 23:33:56 »
Hallo allen,

Ik ben Steven, 15 jaar en doe al langer wat met modelbouw. Vanaf jongs af aan al met h0 bezig geweest. Maar momenteel meer met radiografische auto's.
Nou heb ik een heleboel marklinspullen gekregen om te lenen. Alle treinen reden min of meer. Dus alle treinen stuk voor stuk schoongemaakt. Dat hielp een heleboel. Nu gingen ze bijna allemaal weer soepel over de baan. Het zijn namelijk al oude marklin treinstellen. Er zitten treinen uit 1957 bij (een SEH800 met grijs dak) en nog een heleboel. Nou heeft mijn vader per ongeluk het metalen plaatje, die in een br50 van marklin naar de rookgenerator gaat, aangeraakt en is het plaatje afgebroken. Sindsdien rijdt de br50 niet meer rond. Ik heb alles weer aan elkaar gesoldeerd, maar zonder resultaat.
Denken jullie dat dit probleem ligt aan de rookgenerator en het metalen plaatje? Of is het wat anders. Hij reageert helemaal niet meer!

Ook heb ik al een tijd een roco br23 liggen (23099). Hier wil ik graag een rookgeneratoor in zetten. Het is een analoge loc en rij alleen maar analoog.
Ik dacht dat de seuthe 10 en 11 in deze trein zouden kunnen. Maar ben ik dan klaar als ik een 10 of 11 in het koperen pijpje stop? En dan vullen natuurlijk? Of werken deze generatoren niet? Zoja waarom niet en welke anders wel?

Dank u.
Steven van der Voort

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1750
Re: Marklin br50 en roco br23
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2015, 00:55:06 »
Hoi

Als je analoog rijdt dan hoort er in de 23 een Seuthe 9 (voor gelijkstroom) of een 10 (wisselstroom of digitaal)
Een 11 is niet nodig.

Br 50 (3084??). Draadje in de tender of lok los? Bijvoorbeeld het soldeerpunt van het (sleepcontact-)tender draaistel?
Het kunststof kapje kun je voorzichtig naar beneden verwijderen door de uiteinden lichtjes naar buiten uit te buigen.
In de tender zit een soldeerpunt waar een hoop draden bij elkaar uitkomen. Hier kan ook iets los zitten.

Of maakt het aangesoldeerde lipje kortsluiting met de kap? Probeer de lok eens zonder kap.

Bart

Steventrx

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Marklin br50 en roco br23
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2015, 09:04:24 »
Zonder kap werkt helaas ook niet. Ik zal vanmiddag de tender even bekijken. Zou gaaf zijn als die weer ging rijden.
Bedankt voor de info!

Steventrx

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Marklin br50 en roco br23
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2015, 11:18:53 »
Alles zit nog vast. Trein krijgt wel stroom. Met de kappen eraf rijdt hij ook niet. Hij schakelt wel. Maar blijft zoemen als er stroom op staat. Ook als je aan het tandwiel zit lijkt het net alsof hij naar voren én tegelijk naar achter wil. Staat dus wel spanning op. Maar hij rijdt niet.
Ik ga proberen een filmpje te maken. En evt foto's te plaatsen.

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: Marklin br50 en roco br23
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2015, 23:15:29 »
Ten 1e, ik ga er vanuit dat je een analoge BR50 hebt. Bij een digitale uitvoering zou ik vooralsnog geen andere oplossing weten anders dan alle draden en verbindingen kontroleren op kortsluiting en beide koper- en koolborstels kontroleren.
Als de motor bromt en je komt aan een tandwiel en de lok gaat schokken zou ik even op de koolborstels drukken. Voor het geval dat je ze niet kent... het zijn de twee ronde of rechthoekige  dingen die aan de zijkant van de motor zitten. Je schreef dat je oud materiaal had dan zijn ze rond als een cilinder van vorm. Het kan zijn dat de druk van de twee veertjes te gering is om de borstel goed tegen de collector te drukken. Of de houdertjes zijn nog steeds vies of te ruim. In deze gevallen verlies je het contact en loopt de motor niet.

Als de motor tegelijk vooruit en achteruit wil draaien dan klopt er iets niet in de bedrading. Beide spoelen (veldwikkelingen)  krijgen stroom en je hebt een dubbel tegengesteld magnetisch veld. In dat geval: kijk alle bedrading na zoals Bart schreef en ook de andere draden en de doorvoer van tender naar lok. Zit er geen draadje knel. Kijk ook goed in de tender naar de richtingsschakelaar. Maakt deze nog wel het wisselend kontact tussen de beide spoelen. Je hebt toch niet met een aggresief schoonmaakmiddel de beide veldwikkelingen schoongemaakt. Want dan los je de lak om de draden op en krijg je een sluiting - verbinding tussen de beide spoelen. Met als gevolg een motor die niet kan-wil draaien.  Als je de motor open hebt gemaakt heb je ook het vuil tussen de contacten van de collector heel voorzichtig schoongemaakt. Als namelijk het slijpsel van de koolborstels zich daarin ophoopt springt de stroom over naar twee of meer wikkelingen op de collector en dan draait deze niet.

Aan de andere dus voorkant: je schrijft dat je het plaatje weer vastgesoldeerd hebt. Wel sterk hoor dat je vader enkel door aanraking het heeft kunnen afbreken;-) Het plaatje mag niet het chassis en het lampje raken. Ook het draadje naar dit contactplaatje niet! Je hebt dan kortsluiting of een doorverbinding van het rookgenerator-contactplaatje met het lampje. Het lampje staat in verbinding met de rijrichtingschakelaar en als de lok op achteruit staat krijgt de spoel die de lok naar voren laat rijden ook stroom via een circuit rookgenerator en het lampje. Gevolg dubbel magnetisch veld en geen beweging in de lok. Maar ik denk dat het plaatje wel goed geïsoleerd is ten opzichte van het chassis want de motor bromt en dat doet deze niet bij een algehele kortsluiting.

Zo dat waren mijn 10cents gebrainstormde suggesties voor lokreparatie. Misschien heb je er succes mee en loopt je  Br 50 spoedigweer.
succes, Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Steventrx

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Marklin br50 en roco br23
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2015, 23:53:24 »
Hallo allemaal,

De loc rijdt weer zoals voorheen. Het waren inderdaad de koolborstels.

Als ik het goed begrijp mag de federplatte (zo heet t plaatje kennelijk ;)) ook niet het lampje raken? Ik dacht dat het plaatje de onderkant van het lampje wel moest aanraken. En de bovenkant dan de rookgeneratoor.
Helaas is het houdertje die de federplatte vasthoudt en op zijn plek houdt ook afgebroken (ja een lompe actie van mn vader), dus ik zoek een vervangend onderdeel hiervoor.
Onderdeel nummer dat er standaard in zit is 232980. Als iemand die toevallig over heeft zou ik hem graag overnemen. (Graag een privebericht).

Mvg steven

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: Marklin br50 en roco br23
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2015, 10:29:36 »
Mooi Steven dat je BR50 met mijn hulp weer rijdt ;)

Over de Federplatte. Ik heb mijn reactie geschreven zonder mijn BR50 of de onderdelentekening na te kijken. Het blijkt dus dat Märklin in de analoge versie van de BR50 maar 1 stripje metaal heeft gebruik om zowel de rookgenerator als het lampje te voorzien van stroom. In dat geval gaat mijn tekst over het kortsluiten niet op. Het onderdeel heb ik niet voor je. Probeer eens de Duitse ebay. Daar zijn veel aanbiedingen van mensen die loks slopen om ze in onderdelen verkopen. Veel handelaren die bij Märklin onderdelenpartijen opkopen en mensen die onderdelen uit de lok vervangen en het dan overbodig deel verkopen. Ik heb al even voor je gezocht op Federplatte in de Kategorie Modellbau. Die van de BR50 staat er nu niet bij. Vlgs. Google had verkoper Gleis7 in mei2015 eentje voor euro 8,80 te koop. Even goed zoeken dus... Je kunt ook een andere nemen. Die van lok 3315, dit is Federplatte 280180. Dan heb je wel rook en licht gescheiden. Je kunt dan via de functieuitgangen van een decoder ze apart gaan schakelen. Voorlopig rij je nog analoog dus zoeken naar de 232980.
Groet,
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Marklin br50 en roco br23
« Reactie #7 Gepost op: 20 August 2015, 11:25:56 »
Ik zou gewoon de 280180 kopen, en beide aansluitingen samen aansluiten op de voedingsdraad.  Ben je gelijk klaar als je hem ooit nog wilt digitaliseren.

Erik