Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MathynK
Vandaag
om 21:59:16
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Eric B
Vandaag
om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Noordster
Vandaag
om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Stefan88
Vandaag
om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 20:30:36
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 20:27:44
Line-up foto's van modellen
door
Jeroen95
Vandaag
om 20:12:18
Digitaal-delta
door
Biesje
Vandaag
om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0
door
NS264
Vandaag
om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 19:58:39
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:52:43
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Oude seinpost uit Elst krijgt nieuwe plek bij Spoorwegmuseum
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oude seinpost uit Elst krijgt nieuwe plek bij Spoorwegmuseum (gelezen 1008 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12518
Oude seinpost uit Elst krijgt nieuwe plek bij Spoorwegmuseum
«
Gepost op:
18 August 2015, 11:59:32 »
Op 20 augustus wordt bij Het Spoorwegmuseum een antieke blokpost van de fundering gelicht en verplaatst. ‘Blokpost Arnhemschestraat’, een houten seinhuisje dat van 1910 tot 1980 bij Elst dienst heeft gedaan, krijgt een nieuwe plek op het museumterrein. Het huisje komt nu bij de collectie seinwezen op het buitenterrein te staan, wat beter aansluit bijj de functie die het gebouwtje heeft vervuld: het bedienen van seinen en overwegbomen.
Tijdens de grote verbouwing van Het Spoorwegmuseum in 2005 is de blokpost ongemoeid gelaten. Het gevolg is dat de functie van het gebouwtje voor de bezoekers van het museum niet helemaal duidelijk was. Reden voor het museum om de blokpost een nieuwe plek te geven. Het huisje komt nu dichtbij een aantal spoorse zaken te staan die relevant zijn voor de functie die het gebouwtje heeft vervuld: het seinhuis, seinen, een overwegboom, de rolbarelen en een kloktoestel. Dit kloktoestel kan vanaf het grote seinhuis op het terrein worden bediend en was bedoeld om de overwegwachter van een blokpost te waarschuwen voor de komst van een trein. Op de nieuwe plek krijgt het gebouwtje een opknapbeurt en wordt het ingericht zoals het er in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw heeft uitgezien.
Historie
Op 6 juni 1910 kwam in Elst de gloednieuwe blokpost ‘Arnhemschestraat’ in gebruik langs de spoorlijn tussen Nijmegen en Arnhem. In de wachtpost stond een bloktoestel waarmee de wachter de seinen langs het spoor kon bedienen. Deze seinen waren bedoeld om de machinist te laten weten of de baan al dan niet veilig was. Daarnaast konden de overwegbomen vanuit de post naar boven en beneden worden gedraaid. Tot 1918 konden reizigers in het gebouwtje ook een kaartje kopen. De post werd tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen, maar heeft na een fikse opknapbeurt uiteindelijk dienst gedaan tot 1980. In de jaren 80 viel het doek voor bijna alle klassieke seinhuizen en -posten in Nederland. Met de automatisering van de seinen werden ze overbodig en grotendeels gesloopt. Dat de blokpost Arnhemsestraat gespaard bleef, is te danken aan een aannemer uit Ubbergen die het karakteristieke gebouwtje van de slopershamer wilde redden. De blokpost heeft jarenlang dienst gedaan als tuinhuisje in zijn achtertuin. Begin jaren 90 is het seinhuisje definitief naar Het Spoorwegmuseum verhuisd.
Het museum is op zoek naar verhalen van mensen die de blokpost nog in werking hebben gezien of er als wachter hebben gewerkt. Reacties kunnen worden gestuurd naar conservator techbiek Evelien Pieterse: e.pieterse@spoorwegmuseum.nl
bron:SWM
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Oude seinpost uit Elst krijgt nieuwe plek bij Spoorwegmuseum