Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Oude seinpost uit Elst krijgt nieuwe plek bij Spoorwegmuseum  (gelezen 1006 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Oude seinpost uit Elst krijgt nieuwe plek bij Spoorwegmuseum
« Gepost op: 18 August 2015, 11:59:32 »
Op 20 augustus wordt bij Het Spoorwegmuseum een antieke blokpost van de fundering gelicht en verplaatst. ‘Blokpost Arnhemschestraat’, een houten seinhuisje dat van 1910 tot 1980 bij Elst dienst heeft gedaan, krijgt een nieuwe plek op het museumterrein. Het huisje komt nu bij de collectie seinwezen op het buitenterrein te staan, wat beter aansluit bijj de functie die het gebouwtje heeft vervuld: het bedienen van seinen en overwegbomen.
Tijdens de grote verbouwing van Het Spoorwegmuseum in 2005 is de blokpost ongemoeid gelaten. Het gevolg is dat de functie van het gebouwtje voor de bezoekers van het museum niet helemaal duidelijk was. Reden voor het museum om de blokpost een nieuwe plek te geven. Het huisje komt nu dichtbij een aantal spoorse zaken te staan die relevant zijn voor de functie die het gebouwtje heeft vervuld: het seinhuis, seinen, een overwegboom, de rolbarelen en een kloktoestel. Dit kloktoestel kan vanaf het grote seinhuis op het terrein worden bediend en was bedoeld om de overwegwachter van een blokpost te waarschuwen voor de komst van een trein. Op de nieuwe plek krijgt het gebouwtje een opknapbeurt en wordt het ingericht zoals het er in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw heeft uitgezien.
Historie
Op 6 juni 1910 kwam in Elst de gloednieuwe blokpost ‘Arnhemschestraat’ in gebruik langs de spoorlijn tussen Nijmegen en Arnhem. In de wachtpost stond een bloktoestel waarmee de wachter de seinen langs het spoor kon bedienen. Deze seinen waren bedoeld om de machinist te laten weten of de baan al dan niet veilig was. Daarnaast konden de overwegbomen vanuit de post naar boven en beneden worden gedraaid. Tot 1918 konden reizigers in het gebouwtje ook een kaartje kopen. De post werd tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen, maar heeft na een fikse opknapbeurt uiteindelijk dienst gedaan tot 1980. In de jaren 80 viel het doek voor bijna alle klassieke seinhuizen en -posten in Nederland. Met de automatisering van de seinen werden ze overbodig en grotendeels gesloopt. Dat de blokpost Arnhemsestraat gespaard bleef, is te danken aan een aannemer uit Ubbergen die het karakteristieke gebouwtje van de slopershamer wilde redden. De blokpost heeft jarenlang dienst gedaan als tuinhuisje in zijn achtertuin. Begin jaren 90 is het seinhuisje definitief naar Het Spoorwegmuseum verhuisd.
Het museum is op zoek naar verhalen van mensen die de blokpost nog in werking hebben gezien of er als wachter hebben gewerkt. Reacties kunnen worden gestuurd naar conservator techbiek Evelien Pieterse: e.pieterse@spoorwegmuseum.nl
bron:SWM

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.