Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

KADEE Digitale koppeling door Ronald Halma
Vandaag om 20:49:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door frenkievee
Vandaag om 20:49:40
20 jaar BNLS jubileum door barry1972
Vandaag om 20:44:47
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door defender
Vandaag om 20:25:56
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door defender
Vandaag om 20:17:30
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 20:00:43
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
  

Auteur Topic: Oude telefoons voor contact tussen stations: hoe aansluiten?  (gelezen 6984 keer)

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Oude telefoons voor contact tussen stations: hoe aansluiten?
« Reactie #15 Gepost op: 10 August 2015, 22:25:38 »
Hoi
Je heb twee soorten voedingen, namelijk centraal batterij systeem, zijn toestellen met kiesschijf of druk toetsen, kan ook via een telefoniste met kiesschijf maar ook met slinger, en de lokale batterij systeem, dat zijn toestellen met een eigen batterij en een slinger generator om de wisselstroom op te wekken voor het belsignaal of signaal naar de telefoniste.
De toestellen hebben slechts twee draden, a en b draad, elke toestel is daarmee verbonden.
Voor de toestellen met slinger het principe.
- Indien de hoorn op de haak ligt is de batterij afgeschakeld en staat de bel met condensator doorgeschakeld via het haak contact over de a en b draad.
- Als er aan de andere kant aan de zwengel wordt gedraaid wordt er een wisselstroom opgewekt waardoor de bel bij de ontvangende toestel gaat rinkelen.
- De hoorn word van de haak genomen, het haak contact schakelt om, de bel en condensator worden afgeschakeld en de microfoon krijgt voeding die dan ook op de lijn komt te staan. De microfoon bestaat uit een koolstof putje met een tril membraan ervoor, dus als men spreekt zal de membraam trillen en zodoende de koolstof van weerstand doen veranderen en er spanning variaties op de lijn worden gestuurd  in de frequentie die men inspreekt.
- De telefoon zal deze spanning variaties ontvangen en door een spoeltje een membraan in dezelfde variaties/frequenties aantrekken.
- Zo ook de andere kant uit naar het andere toestel zolang ook de andere zijde de hoorn van de haak heeft.

Ik vermoed dat als men een ander aan slingert men voor post 2 tweemaal slingert, voor post drie, drie maal slingert, kan door anderen worden uitgezocht denk ik.

 Kan later nog wel wat schema's aangeven, moet ze hebben liggen ergens, heb vanaf 1963 bij PTT/KPN gewerkt
« Laatst bewerkt op: 12 August 2015, 23:34:55 door Fransx »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Oude telefoons voor contact tussen stations: hoe aansluiten?
« Reactie #16 Gepost op: 10 August 2015, 22:50:13 »
Op zich heb ik het meest eenvoudige schemaatje al gekregen. Daar ga ik helemaal tevreden mee zijn. Volgens mij zijn aanvullende schema's niet nodig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)