Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31

Auteur Topic: Printplaat voor zelfbouw xpressnet interface  (gelezen 2335 keer)

DEFDRECHT

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • ..het Eindstation
Printplaat voor zelfbouw xpressnet interface
« Gepost op: 04 August 2015, 22:20:05 »
Beste mensen,

Ik heb een tijd geleden een rode roco multimaus gekocht, super ding!  (y)
Nu wil ik mijn N-Spoor baan(tje) geautomatiseerd via de computer aansturen.

Omdat mijn hobby naast treinen ook elektronica is wil ik (bijna) alle benodigdheden hiervoor zelf gaan ontwikkelen/ontwerpen.
Gewoon omdat het een leuke uitdaging is, en ik veel elektronica componenten al heb.
Heb zelf veel ervaring met (microcontrollers) programmeren, en vind dit ook erg leuk om te doen!  ;)

Ik ben op dit moment bijna klaar (schematic + software) met een interface voor tussen de computer en de multimaus (xpressnet) + S88.
Heb deze interface al op een breadboardje werkend met koploper en rocrail.

Nu ben ik op onderzoek uitgegaan hoe ik hier een printplaat(je) voor kan ontwerpen en laten bestellen.
Ik heb het software pakket eagle (light versie) gedownload en geinstalleerd en hier mijn schematic ingezet.
Maar het ontwerp voor de printplaat wil steeds maar niet lukken, waarschijnlijk omdat dit mijn eerste keer is dat ik een printplaat ontwerp.
Ik probeer de componenten een beetje op een logische plek te zetten, zodat de baantjes/spoortjes geen rommeltje word.
Als ik dan de componenten op een (voor mij) logische plek heb zitten, zijn alle unrouted wires een grote rommel.
Dan probeer ik toch even verder te gaan met routes plaatsen, maar vaak komt het niet goed uit (denk ik).  ::)
Ik heb ook wat gelezen over ground planes, maakt dit het voor mij makkelijker?

Ik ben trouwens van plan om de printplaten bij elecrow te bestellen.
Nu zijn dit er 5/10, en heb ik er zelf maar 1 nodig.
Is er interesse om een printplaat over te nemen, met bijhorende componenten & software / microcontroller?
Als bouwpakket of al in elkaar gezet?

TLDR; Kan iemand tips geven, of misschien helpen, waar ik op moet letten, om een mooie printplaat te maken voor mijn xpressnet / pc + s88 interface?  ???

Alvast heel erg bedankt voor je tijd en misschien wel reactie!  ;D
Met vriendelijke groet,
David
--
DeFdrecht

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Printplaat voor zelfbouw xpressnet interface
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2015, 22:53:37 »
FIRST!  ;D

De eerste PCB is het lastigst. Er gaan gewoon veel uren in zitten. Maar denk dat het belangrijkste is dat je een keer een print af moet maken. Als je er eentje af hebt kan je er daarna beter naar kijken wat je anders moet doen. Je eerste versie van een PCB als je net begint (en doe het zelf ook nog niet zo lang, eindelijk opgepakt) zitten genoeg dingen in waarvan je als je het af hebt al denkt, mm, dat moet anders. Dus maak een versie en print deze op papier en ga er mee spelen (past alles, zit alles handig enz)

- Let op footprints! Print ze allemaal en keer uit (op papier) en probeer ze. Je zou niet de eerste zijn die er na productie achter komt dat een onderdeel niet past.
- Let op pin outs van dingen als transistors enzo. Je zou ook niet de eerste zijn die er na productie achter komt dat gate en source andersom zitten op het de mosfet dan de software dacht...
- Ground plane kan handig zijn, scheelt je beel GND lijnen. Maar let wel op dat je de instellingen voor het vullen goed hebt staan (zodat er breed genoege banen over blijven) en check of de fabrikant dit aan kan. Anders heb je iets zoals dit...
- Soms maak je een ontwerp met een uC en kies je eigenlijk random een pin voor een ledje ofzo. Omdat deze in het schema nog vrij was enz. Maar dit kan op de PCB wel eens de meest irritante pin zijn. Denk er dus aan dat je voor dingen die geen specifieke pin nodig hebben hier altijd nog mee kunt spelen! Dit kan vaak de complexiteit van de sporen al enorm terug brengen als je beter oplet waar de pin fysiek zit.

Verder kan ik je niet programma specifiek helpen. Ik ben voor KiCad gegaan en heb maar basis kennis van Eagle (heb het wel, kijk wel eens naar schema's enz maar maak er zelf niets mee). Eigenlijk kunnen ze tegenwoordig hetzelfde maar kennen ze een beetje een ander workflow. Vooral voor KiCad gegaan wegens het open source deel en dat het geen beperkingen kent. En gelukkig zijn ze tegenwoordig ook aardig weer aan het sleutelen om het beter te maken. Maar niets tegen Eagle, wordt ook veelvuldig gebruikt.

Mijn printen overigs laten maken bij iTead. Erg tevreden maar tegenwoordig doen alle Chinezen het wel redelijk volgens mij.

Timo

Dan nog algemene vragen :p Tuurlijk heb ik interessen, de eletro geek die ik ben :p Maar kan je al wat meer details geven? Waar draait het op? Waar is het in geschreven? Kan je het schema al geven? Wordt het open source of gesloten? Enz, pleas enlighten us!  ;D
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2015, 23:26:41 »
David,

Dat is toch gewoon kant en klaar te koop, waarom moeilijk doen als het ook heel makkelijk kan?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

DEFDRECHT

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • ..het Eindstation
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2015, 13:49:15 »
@Timo
Allereerst bedankt voor je snelle en lange reactie!
Ik heb het allemaal goed doorgelezen. Handige tips!!  (y)
Heb vanochtend KiCad ook eens gedownload en moet zeggen dat het erg fijn werkt (als je eenmaal de handleiding hebt doorgelezen).  :D

Mijn software/programma draait nu op een PIC microcontroller (programma is in assembly gemaakt), maar ben het van plan om het naar een AVR (in C) microcontroller over te zetten.
Omdat een AVR (voor mij) toch handigere ingebouwde functies heeft waar ik wat mee kan.
En waarschijnlijk kan ik het dan ook wel voor een arduino geschikt maken.
Ben ook van plan om alles (opensource) op github/bitbucket te gaan zetten (met handleiding, informatie, website etc..), zodat andere er ook nog wat aan hebben (niet alleen de interface, ook de rest).
Ga het nu op een prive repository op bitbucket zetten.
Wanneer ik het publiek maak weet ik nog niet.
Als je (of iemand anders) nu al grote interesse hebt mag je me wel een berichtje sturen, dan geef ik je vast toegang tot de repository.
Heb nog wel een paar leuke ideen om toe te voegen, maar moet dat nog even uitwerken.  ;)

@Wim Ros
Voor mij is het geen moeilijk doen, vind het juist leuk!  ;D

@Allemaal
Als iemand het leuk vind om mee te helpen programmeren (git/svn), of zelf hulp nodig heeft, stuur me maar een berichtje!  (y)

David
--
DeFdrecht

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2015, 14:27:35 »
David,

Dan is het een kwestie van je ruimtelijke inzicht verbeteren, en er een PCB voor te ontwerpen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #5 Gepost op: 05 August 2015, 15:44:14 »
Weer een diehard  ;D Welkom dus bij het selecte gezelschap. Printontwerpen heb ik in het verleden veel gedaan en recent weer opgepakt. Mijn eerste print sinds jaren ligt bij iThead (China). Printontwerpen is een stuk 3d inzicht ontwikkelen (ook wel ruimtelijk inzicht). Eerst oefenen met een paar simpele circuits en daarna voor het echie. Een groundplane (en indien dubbelzijdige print ook een power plane) werkt makkelijk, maar let er op dat de lijnen voldoende dik blijven.
Wat beterft coderen, pic niet te veel ervaring AVR des te meer. Recent ook begonnen met een Arduino. Werkt wel lekkr.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.