Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:20:00
PPM kranen van Strukton
door
edwin1974
Vandaag
om 19:13:26
Rangeren met een pec
door
barry1972
Vandaag
om 19:10:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 19:05:50
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald A.
Vandaag
om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Gerrit H
Vandaag
om 18:43:48
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 18:18:36
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
Vandaag
om 16:37:31
De Projecten van RetroJack
door
741230
Vandaag
om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
Ronald69
Vandaag
om 15:59:21
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:52:38
Mijnbouw Indonesiƫ
door
MOVisser
Vandaag
om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
laurent
Vandaag
om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Huup
Vandaag
om 14:23:16
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
MOVisser
Vandaag
om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
V200-G2000
Vandaag
om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje
door
Eric B
Vandaag
om 12:39:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact (gelezen 7308 keer)
knar46
Offline
Berichten: 793
Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
«
Reactie #15 Gepost op:
01 May 2016, 15:52:22 »
Het automatisch rijden wil nog niet lukken: de bus stopt op magneet A om na enige tijd vanzelf weer te gaan rijden (dus zonder een druk op S4).
Allereerst maar getest of de verschillende componenten werken: meten is weten.
Als ik reedcontact S5 rechtstreeks op relais2 aansluit en er met een magneet over strijk haalt deze de spanning van magneet A af (dezelfde werking bij een druk op S4 bij handmatig rijden).
Conclusie: het reedcontact is in orde.
Als ik een lampje rechtstreeks aan de uitgangen van de timer hang gaat dit lampje na enige (instelbare) tijd even branden.
Conclusie: de timer werkt.
Zou relais4 (Conrad 503803: mono 2xWissel G6A-274P-ST-US 12DC) dan stuk zijn? Bij vervanging door een ander (nieuw) exemplaar ook geen resultaat.
Bij het automatisch rijden staat (aan/uit)schakelaar S6 dicht (= stroomdoorlatend).
Mijn conclusie als modelspoorbeoefenaar met een technische deuk is dat de puls blijkbaar niet sterk genoeg is in de combinatie timer/relais4/relais2.
Hoe dit op te lossen?
Een sterke(r) reedcontact. Ik ken de sterkte van de huidige niet.
Een impuls versterker? Schijnt te bestaan.
Een condensator inbouwen wordt mij geadviseerd. Als dit de oplossing is, welke sterkte en waar in te bouwen?
Mat dank bij voorbaat voor de reacties.
Knar46.
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3457
Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
«
Reactie #16 Gepost op:
01 May 2016, 16:57:55 »
Het heeft niets met de relais te maken en ook niets met de reedcontacten.
Ik denk dat je van reedcontact S3 een verbinding moet leggen naar de timer. Nadat de bus op C aankomt, wordt dat contact gesloten: alles staat dan weer in beginpositie en je wil automatisch na bepaalde tijd verder.
Enige optie die ik zie is zorgen dat S3 de timer naar massa trekt en zo opkomstvertragend werkt om de keten weer te starten zoals je met de gewone drukschakelaar zou doen.
Gelogd
knar46
Offline
Berichten: 793
Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
«
Reactie #17 Gepost op:
01 May 2016, 22:33:44 »
Menno,
ik begrijp je opmerking niet.
Reedcontact S5 zit al op de ingang van de timer.
Een verbinding vanaf reedcontact S3 naar de timer verandert niets.
Knar46
Gelogd
knar46
Offline
Berichten: 793
Re: Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact
«
Reactie #18 Gepost op:
03 May 2016, 20:32:16 »
Eureka!!!
Ik heb alles nog eens nagelopen en zie dat ik een fout heb gemaakt: de draad van S6 naar relais4 heb ik verbonden met poot 6 in plaats van poot 4 (die door mij is doorgekrast op het schema).
Ik ben Gerard veel dank verschuldigd voor zijn geduld. Als hij zegt dat een schakelaar open moet staan en ik vat dat als leek op als stroomdoorlatend dan leidt dat dus tot problemen.
Het werkt nu perfect en voor de leken onder ons nog de volgende toevoeging.
S4 staat per definitie altijd open (niet stroomdoorlatend).
Voor automatisch rijden: aan/uit schakelaar schakelaar S6 dicht (stroomdoorlatend dus).
Voor handmatig rijden: aan/uit schakelaar S6 open (niet stroomdoorlatend).
Knar46
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Faller car stopsectie regelen dmv reedcontact