Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door puntenglijder
Vandaag om 22:15:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Ezel  (gelezen 13583 keer)

guest7823

• Gast
Ezel
« Gepost op: 30 July 2015, 17:13:06 »
Op dinsdag 28 juli jongstleden is Jaap Nieweg, directeur van de SHM (Museumstoomtram Hoorn – Medemblik) met pensioen gegaan.

In 1974 is Jaap bij de SHM begonnen, voornamelijk omdat hij als van jongs af aan machinist op een stoomtram wou zijn. Hij heeft in die jaren o.a. nog het van de NS overgenomen goederenvervoer bij de SHM meegemaakt en de woensdagen met 7 trams per dag.

In de jaren ’80 is hij bij de SHM weggegaan, voornamelijk wegens verschillen van inzichten met de toenmalige directeur van de SHM.

In de jaren 1993 is Jaap, na een korte periode van interim directeuren na het vertrek van de oorspronkelijke SHM directeur, teruggekeerd als directeur van de SHM.

In zijn directeursperiode is de SHM o.a. uitgegroeid tot een museum dat in staat is om ruim 80% van zijn eigen kosten te verdienen, dit waar de meeste musea met moeite in  20% van hun eigen kosten kunnen voorzien. Jaap heeft o.a. de SHM ook door de moeilijke periode in de jaren rond 2010 geleid, toen de verhoudingen met de lokale politiek (ondanks bovengenoemde dekkingsgraad) uitermate moeizaam waren wegens de vermeende “slechte financiële situatie”. De relatie met de lokale politiek is uiteindelijk weer in orde gekomen en die slechte financiële situatie bleek meer in de hoofden de politici te zitten dan in de financiële verslagen van de SHM. Wel was, helaas,  een van de voorwaarden van de politiek dat Jaap Nieweg zou terugtreden als algemeen directeur van de SHM. In het belang van de SHM is Jaap, nadat de verhouding met de politiek genormaliseerd was en er in René van den Broeke een nieuw algemeen directeur gevonden was, toen teruggetreden om verder te gaan als directeur externe betrekkingen. Deze laatste functie heeft hij tot zijn pensioen gehouden.

Naast directeur van de SHM heeft Jaap veel nevenfuncties gehad. Onder anderen bij HRN en als adviseur /ondersteuner van veel museum(spoor) gerelateerde besturen. Het is kort samen te vatten: zonder Jaap Nieweg had spoormuseaal Nederland er niet zo uitgezien als hoe het nu doet en had het waarschijnlijk niet zo gefloreerd als dat het nu doet.

Voor al deze inspanningen is Jaap Nieweg afgelopen dinsdag benoemt tot ridder in de orde van Oranje Nassau.

Jaap Nieweg blijft als vrijwilliger betrokken bij de SHM in zijn functie als machinist. Jaap heeft aangegeven dat hij tot zijn 95e machinist zal blijven en dat hij daarna beschikbaar is voor machinisten diensten in geval van nood.
Veel belangrijker dan de koninklijke onderscheiding is echter het volgende: Als blijk van waardering voor zijn inzet heeft Jaap o.a. een locplaat gekregen en wel die van de 6742.

Op dit moment heeft de SHM nog een aantal andere prioriteiten qua herstellingen, maar het is zoals René van den Broeke zei: "we hebben nog dertig jaar, dus dat moet makkelijk te doen zijn".

Hoewel het besef heerst bij dat je voor de nieuwbouw van een loc iets meer nodig hebt dan twee locplaten (er zijn er drie gegoten, Jaap mag de zijne gewoon houden) heeft de SHM met de lopende en bijna af zijnde herbouw van de 6513 aangetoond in staat te zijn om ook zonder subsidie vanuit de reguliere kanalen ingrijpende projecten voor elkaar te krijgen.

Wanneer er in Nederland weer een Ezeltje zal rijden durf ik nu nog niet te zeggen, maar de kans is groot dat ik dat nog wel mee ga maken.

Over de naam zal ooit vast nog wel een prijsvraag uitgeschreven gaan worden, maar mijn voorkeur staat al vast: ”Feniks” Dit slaat wat mij betreft zowel op de hergeboorte van een Ezeltje als wel de eigenschappen die de SHM, mede dankzij de inzet van Jaap Nieweg, nog steeds heeft om iedere keer te herrijzen uit tegenslagen.

Het is dus nog te vroeg om van de SHM een officieel standpunt te verwachten over de herbouw van een Ezeltje, maar “voor dromen helpt het om, wanneer je wakker bent, alert te zijn op mogelijkheden en kansen”

Links Jaap Nieweg, met de aan hem geschonken locplaat en rechts de huidig SHM directeur René van den Broeke.

Onderin staat de doos met de door Besselspoor gemaakte en geleende Ezel. Hiervoor mijn dank  (y)
(c) Rein Korthof

’Mister stoomtram’ vertrekt met lintje, Noord-Hollands Dagblad

Onderscheiding Jaap Nieweg, gemeente Hoorn (incl overzicht nevenfuncties naast directeur SHM)

Toespraak locoburgemeester Hoorn bij uitreiking ridder in de orde van Oranje Nassau aan Jaap Nieweg

Hier een tweetal foto's van het model zoals door Besselspoor beschikbaar is gesteld voor de presentatie van de locplaten:

Voor diegene die na ruim 100 jaar na de indienststelling (1883-1889) of bijna een eeuw na de sloop van de laatste Ezel (1933) hun Ezelkennis niet meer up to date hebben een wat ruim citaat * uit "Onze nederlandse stoomlocomotieven, in woord en beeld" van H.Waldorp.

*) Ik vermoed dat dhr. Waldorp als goede vriend van H.Nieweg en zijn zoon geen bezwaar zou hebben gehad tegen dit wat ruime citaat. Zeker niet indien dit leidt tot de herbouw van een Ezeltje. Iets waarvan hij dus de sloop zeer betreurde.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2015, 17:50:28 door guest7823 »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: Ezel
« Reactie #1 Gepost op: 30 July 2015, 17:19:47 »
Laat maar komen, die Feniks  (y) Een mooie aanvulling op de collectie lokaalspoorlocs van de SHM.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2015, 17:37:12 »
Zo'n Ezeltje is toch wel een van mijn favoriete lokkies. Lekker klein en aaibaar. Echt lokaalspoor. Dus laat maar komen.... ook al zullen er nog heel wat jaren overheen gaan. Maar zo'n project kan zeker slagen. Kijk maar naar de jongens (en meisjes, ik wil niet vrouwen discrimineren ;D) van De Rotterdamse tramwegmaatschappij die een heus Backertje bouwen. En zeg nou zelf zo'n locplaat hoort aan een locomotief vast en niet aan een muur.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2015, 17:41:05 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

sijsje

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2015, 18:07:42 »
Zag in het openingsbericht het fraaie model van de Reiger.
Maar ben nu wat in verwarring omtrent het nummer.
Mijn opa staat op bijgaande foto bij Sijsje, met het 'echte' nummer 6738
Iemand een verklaring?
mvr gr
Rob

« Laatst bewerkt op: 30 July 2015, 18:35:30 door Wes Kraaijeveld. Reden: Afbeelding gecorrigeerd »

guest7823

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2015, 18:18:49 »
Rob,

Ik heb geen idee  ???

Ik vermoed dat de foto de waarheid verteld. In (deze) Waldorp staan alleen de namen i.c.m. HIJSM nummers. Ik heb vast ergens de omnummering van HIJSM naar NS nummer ergens in mijn boekenkast staan, maar weet even zo gauw niet waar ik moet zoeken.

Hoe Besselspoor bij deze naam-nummer combinatie is gekomen zal hij zal moeten uitleggen

Groeten, Kniesoor

PS:
  • Wel luchtpomp  (y)
  • Zonder die typerende (maar wel lelijke), rechte, schoorsteenpijp  :(
  • En veeeeeel erger: bel op het huis  >:(. Die heb je als personeel liever ergens voorop en niet boven je hoofd
« Laatst bewerkt op: 31 July 2015, 08:38:22 door guest7823. Reden: bel »

dwem

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2015, 18:33:19 »
Als je de gegevens op de Waldorp-pagina's goed leest weet je dat de 6738 inderdaad de Sijsje was, en niet een grote kikkerjager.
De Reiger was één nummer lager.
Mogelijk spelen hier RTM-sympathieën mee.
Bovendien:  met de komst van de NS nummers verdwenen toch de namen heel erg rap ?

Ik wens overigens met de oorspronkelijke spreker van mening te verschillen als zou een zo belangrijke Koninklijke onderscheiding van minder waarde zijn dan een replica-stoomloc.
Voor ons misschien, maar toch niet voor betrokkene denk ik.

Dirk

guest7823

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2015, 18:37:22 »
Voor ons misschien, maar toch niet voor betrokkene denk ik.
Ik zal het hem vragen zodra we weer eens samen op de loc staan. Ik hoop uiterlijk 8 september een antwoord te hebben voor je  ;)

Echter ..... ik gok dat ik er wel mee weg kom.

dwem

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2015, 18:49:17 »
Ik betwijfel of Jaap in die omgeving in staat is tot een objectief oordeel... ;)

Dirk

dwem

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 July 2015, 19:09:42 »
Nou had ik toch op de eigen SHM website iets verwacht over de jubilaris...........

Dirk

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #9 Gepost op: 30 July 2015, 19:24:49 »

Dat zijn van die foto's waar ik als verzamelaar een hebberige kriebel van krijg  ;D Heel fraai  (y)

Eelco

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 July 2015, 21:33:54 »
Nou had ik toch op de eigen SHM website iets verwacht over de jubilaris...........
Wel op de SHM Facebook in elk geval. Dat medium gaat meestal iets sneller.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #11 Gepost op: 31 July 2015, 07:50:00 »

Mooi nieuws Paul! Ik denk/hoop dat ik die 6700 dan ook nog ga meemaken  (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

xanderspoor1

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2015, 17:08:25 »
Heel goed idee, nieuwbouw van een 'Ezeltje'. Het is echt mijn lievelingslocomotieftype... klein, grappige vorm, schijfwielen en Belpaire stoomverdeling.

Het belangrijkste wat daarvoor nodig is is geld... kunnen we al doneren? Is er al een plan of zijn er alleen nog maar nummerplaten? Ik zou het momentum van de herbouw van de 6513 vasthouden en dus snel beginnen.

Alexander

xanderspoor1

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 31 July 2015, 17:17:59 »
p.s. Het zou logisch zijn de naam met een X te laten beginnen: Xenops, een zangvogel uit de familie van ovenvogels?

guest7823

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 31 July 2015, 17:25:51 »
Feniks, life born out of fire (met dank aan de KRO detectivemaand, voor een van de leukere vroege Lewis afleveringen)  ;)

Verder Feniks is een niet bestaand dier. Net zo goed als de 6742 een niet bestaande "Ezel" is.

Maar goed, ik ga niet over de naam dus we gaan het meemaken