Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 13:47:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 843260 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2085 Gepost op: 28 March 2022, 08:59:07 »
Mooi om zo de geschiedenis van knooppunt Nieuwerkerk wat in kaart te brengen.
Terug naar de Ceintuurbaan.

De spoordriehoek ten oosten van de Honingerdijk, waar nu de campus is van de Erasmus Universiteit, hebben we al bekeken.
Volgen we het spoor noordwaarts, dan wordt als eerste de 's Gravenweg gekruist. Daar ligt nu metrostation Kralingsezoom.
Ten tijde van de Ceintuurbaan - of zoals op oudere kaartjes staat Verbindingsbaan - zag het er zo uit:


Ceintuurbaan overweg 's-Gravenweg 10 04 1940 HUA-X127690-NS-2599

Dit kaartje laat nog iets moois zien: er was een rangeerstation Prins Alexander gepland.


Kaartje van ca 1897

Dat rangeertation is er nooit gekomen. In plaats daarvan werd het een golfterrein, en dat is er nog steeds.
Deze foto van de site van de golfclub geeft een heel mooie impressie:


Golfbaan Kralingen naast de Verbindingsbaan (nu Boszoom) 1953


Golfbaan clubhuis, een ontwerp van Brinkman / Van der Vlugt uit 1933, de foto is van 1952

« Laatst bewerkt op: 28 March 2022, 12:03:19 door Alewijn »

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2086 Gepost op: 28 March 2022, 09:54:37 »
Prachtige nostalgische foto van het Clubhuis. Mooie auto's ook. Hoewel ik in West woonde, kwam ik toch regelmatig op Kralingen, een oom en tante woonden daar in de buurt. Met lijn 16 vanaf Spangen naar Kralingen. Geweldig.
Hartelijk dank
Henk Schipper
Als hadden komt, is hebben te laat!

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2087 Gepost op: 28 March 2022, 10:24:11 »
Aan de auto's te zien komen de heren en dames golfers niet uit het naastgelegen Crooswijk.

Wat een geweldig historisch draadje is dit ! Ga zo verder  (y).

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2088 Gepost op: 28 March 2022, 10:39:26 »
Mooi om zo de geschiedenis van knooppunt Nieuwerkerk wat in kaart te brengen.
Terug naar de Ceintuurbaan.

De spoordriehoek ten oosten van de Honingerdijk, waar nu de campus is van de Erasmus Universiteit, hebben we al bekeken.
Volgen we het spoor noordwaarts, dan wordt als eerste de 's Gravenweg gekruist. Daar ligt nu metrostation Kralingsezoom.
Ten tijde van de Ceintuurbaan - of zoals op onderstaand kaartje staat Verbindingsspoorweg - zag het er zo uit:


Ceintuurbaan overweg 's-Gravenweg 10 04 1940 HUA-X127690-NS-2599


Zo ziet de fotolocatie er nu.


Links zie je hetzelfde huis. Op de plaats van de verkeerslichten lag de overweg.
Het vertakkingssein voor de splitsing vind ik leuk om te zien. Een heel hoog ding dat waarschijnlijk niet goed zichtbaar was met alle bovenleidingsmasten in het blikveld.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2089 Gepost op: 28 March 2022, 11:03:43 »
Even reageren..

Mbt 's-Gravenweg: de weg liep tot de bouw van de Metro - die hier onder de grond rijdt - rechtdoor, sindsdien is het vervolg van de oudste weg naar Kralingen naar het noorden verlegd.

De golfclub bevindt zich aan de Kralingseweg. Bestaat dit jaar honderd jaar.
Die luxe auto's zullen in 1952 wel van golfers zijn die om de hoek aan de Kralingse dreven woonden  ;D
In de jaren zestig was er het de plan dat langs de Kralingseweg en Boszoom nieuwe tramlijn 7* kwam te rijden.
De verlenging vanaf het in 1967 nieuwe eindpunt Laan van Nooigedacht van de lijnen 16 en 17 naar het toekomstige station Alexander verviel ten faveure van de Metro, welke pas in 1983 in gebruik werd genomen.
De benodigde trams werden in 1969 afgeleverd door Werkspoor en vervingen spoedig de meeste Allantramstellen.

Het rangeersration Prins Alexander stond ook nog in ontwerpplan voor het Kralinger Hout van De Jongh, 1911. Het bosch werd in de jaren derig aangelegd. Uiteindelijk kwam er pas rond 1950 een rangeerterrein langs de ceintuurbaan nabij Terbregge. Inmiddels grotendeels verdwenen...

Ronald

* deze nieuwe lijn 7 tussen Dijkzigt en Alexander verviel. Tot 1983 was men aangewezen op bussen...



« Laatst bewerkt op: 28 March 2022, 11:43:46 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3223
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2090 Gepost op: 28 March 2022, 11:08:24 »
Zo ziet de fotolocatie er nu.


Links zie je hetzelfde huis. Op de plaats van de verkeerslichten lag de overweg.
Het vertakkingssein voor de splitsing vind ik leuk om te zien. Een heel hoog ding dat waarschijnlijk niet goed zichtbaar was met alle bovenleidingsmasten in het blikveld.

Rob
Leuk! Onlangs nog een fietstochtje gehouden en oa. hier langs gekomen. Recht vooruit achter de voormalige overweg het huidige metrostation Kralingse Zoom. Overigens sta je hier boven het dak van de metrotunnel richting Voorschoterlaan.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2091 Gepost op: 28 March 2022, 13:10:09 »
@Rob
Leuk die actuele foto ter vergelijking.
Grappig genoeg loopt de 's Gravenweg in beide situaties wat omhoog. Destijds om over de spoordijk te komen. Nu vanwege de metrotunnel eronder die daar bijna boven de grond komt.

Verder naar het noorden kruiste de Ceintuurbaan de Ringvaart van de Prins Alexanderpolder en het weggetje dat daarlangs liep.
Iets verderop moet opnieuw een overweg geweest zijn, nl van de Kralingseweg. Bij die overweg was de ingang van de golfclub.

Langs de golfbaan lag de spoorbaan ook op een niet al te hoge spoordijk.
Na de afbraak van deze lijn is de spoordijk afgegraven, de weg die er nu ligt, de Boszoom, ligt op maaiveldhoogte. Langs de golfbaan is wel een klein talud gebleven als afgrenzing.

Helaas verder geen foto's van dit deel van de Ceintuurbaan gevonden.



« Laatst bewerkt op: 28 March 2022, 17:40:24 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2092 Gepost op: 28 March 2022, 17:55:33 »
Dus: als iemand nog iets heeft liggen of een link heeft…

Zoals gezegd is deze area me goed bekend. Maar al die jaren dat ik er woonde had ik er geen flauw benul van dat hier een spoorlijn had gelegen. In het landschap herinnerde er ook echt niets aan. Behalve dan de golfbaan met de vorm heeft van een rangeerterrein:)
« Laatst bewerkt op: 28 March 2022, 17:57:06 door Alewijn »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2093 Gepost op: 28 March 2022, 18:00:05 »
Ik ben even gaan kijken in de beeldbank van het Stadsarchief en kwam deze opmerkelijke foto tegen van de andere kant van de overweg in de 's-Gravenweg.

Stadsarchief Rotterdam

Hoe het met het paard is afgelopen weet ik niet.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2094 Gepost op: 28 March 2022, 22:42:39 »
Bedankt, Rob.
Een mooi tijdbeeld, ook vanuit spoorwegoogpunt interessant:
de hoogte van de spoordijk tov het water
het bruggetje
de overweg met de bomen, ongetwijfeld handbediend.

Rij je nu langs de 's Gravenweg dan zie weinig sloten meer. Althans in het Rotterdamse deel.
Onder Capelle en Nieuwerkerk zie je nog steeds hoe het eens ook in Rotterdam was: brede sloten en (vaak) smalle stroken slappe grond.

Overigens had ik van dezelfde locatie nog een foto, ook wat ouder, ook van een ongeluk. Maar dan met een trein:


'Het spoorweg-ongeval aan de Ceintuurbaan voorbij de 's Gravenweg te Rotterdam'





Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2095 Gepost op: 29 March 2022, 09:23:37 »
Wat een leuke foto weer en die roept zoveel vragen op.
Ik probeer de locatie wat nauwkeuriger te bepalen aan de hand van wat kaarten.

Maar eerst de locomotief op de de tender staat 888, dit zou dan de SS 888 moeten zijn een hartje gelet op de vorm van de ruiten in het machinisten huis. Hij is al aardig weggezakt in het veen dus het bergen zal wel een best klus zijn geweest. Lijkt een beetje op de 2200 die bij Halfweg in de bagger is verdwenen.

Voor de locatie zie ik een aantal dingen. De telegraafmasten het dichtsbijzijnde juk is als anker ingericht voor de telegraafdraden die omhoog moeten naar de twee hoge masten. Dit geeft aan dat hier aan dat hier hoogs onderdoor moet, ik denk hierbij aan een zeilboot. Dus een brede en belangrijke watergang. Verder zie ik een spoorwoning en een seinpaal (brugsein?)

Ik denk zelf aan de noordelijke splitsing van de spoordriehoek.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2096 Gepost op: 29 March 2022, 10:45:13 »
Het ongeval staat beschreven op blz. 149 van het boek "Stoomlocomotieven serie SS 801-935 (NS-serie 1700).
Het gebeurde op 23 augustus 1909 toen de loc, komend van DP en onderweg naar 020, ter hoogte van 's Gravenweg de oostelijke splitsing op reed.

Dit geeft aan dat hier aan dat hier hoogs onderdoor moet, ik denk hierbij aan een zeilboot.

Of gewoon de trein die op de spoordijk reed (in dit geval: hoorde te rijden).

Grtz, Ton

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2097 Gepost op: 29 March 2022, 12:41:28 »
Dank voor de aanvullingen.
Zo kunnen de locatie dus ook bepalen.

Rond de 's Gravenweg werden twee wateren gekruist: iets naar het zuiden de Groene Wetering en iets naar het noorden de Ringvaart.
Het lijkt me in beide gevallen sterk dat daarvoor een beweegbare brug was gebouwd. Dus ook ik denk dat de verhoging van de telegraafmasten samenhing met het kruisen van het spoor bij de spoordriehoek.
Op dit kaartje van de situatie in 1940 is het allemaal terug te lezen.


In het wit de gebombardeerde delen van de binnenstad en van Kralingen. Rondom de spoordriehoek en de 's Gravenweg de vele sloten voor de ontwatering.







Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2098 Gepost op: 29 March 2022, 23:24:37 »
Nog wat kaartjes ter vergelijking. Het Kralingse Bos werd vanaf de jaren 20 aangelegd. De Plas was er al, het bos is aangelegd op havenslib afkomstig uit de Waalhaven.


Kaartje Verbindingsspoor om het nog niet aangelegde Kralingse Bos 1897 NL-RtSA-4201-I-153-3


Topografische kaart Rotterdam-Noord 1939 NL-RtSA-4001-1991-3360-01


1960


1967



Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2099 Gepost op: 29 March 2022, 23:59:19 »
Het ongeval staat beschreven op blz. 149 van het boek "Stoomlocomotieven serie SS 801-935 (NS-serie 1700).

Voor wie het boek niet bij de hand heeft, het was voorpaginanieuws bij het Rotterdamsch Nieuwsblad:
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010197965:mpeg21:a0012 (Delpher)

Mvg,
Teun
Met vriendelijke groet,
Teun