Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Tjalling
Vandaag om 21:30:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 21:14:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer  (gelezen 8281 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Gepost op: 23 July 2015, 11:16:25 »
Ik heb voldoende Vollmer bovenleiding (masten, draad, enz) om de gehele baan van bovenleiding te voorzien.
In mn draadje baan in de tropen heb ik al laten zien hoe ik het wil gaan doen: de mastjes gebruiken en voor de rijdraad een dunne vislijn. Ik heb een proefstuk gemaakt en dat beviel me wel. Maar een nadeel: wordt verlijmd, kost veel tijd..
Vandaag ben ik de voorraad Vollmer draden eens aan het inspecteren en dan speelt er toch een gedachte om deze draden te gebruiken. Weliswaar wat aan te passen, bv de haken aan het einde van de "hangdraad" er af te slijpen en de draden grondig te richten. Ik zou het alleen willen toepassen als de draden kaarsrecht te monteren zijn.
En nu mijn vraag: wie heeft er ervaring mee om de rijdraad te richten? Hoe kun je dat doen?
Tschuss Genossen

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #1 Gepost op: 23 July 2015, 12:51:01 »
Hans,

mijn baan is volledig voorzien van originele Vollmer bovenleiding. Ik ga er vanuit dat je de draden niet laat meebuigen in de bochten want dat is niet conform de werkelijkheid en als de stroomafnemers werkelijk langs de draad glijden dan slijten ze op hetzelfde punt. Het is ook mogelijk met een heel dun visdraadje de stroomafnemer net beneden de rijdraad omhoog te laten steken om slijtage te voorkomen. Hangt de stroomafnemer aan de draad dan is het op rechte stukken aan te bevelen de rijdraden te laten zigzaggen: is conform de werkelijkheid en voorkomt slijtage op dezelfde plek.

Ik heb de rijdraden aangebracht door telkens een loc met de stroomafnemer omhoog langs de draad te laten rijden en zo de afstand van de bovenleidingsmast te bepalen. Er is echter ook een apparaatje om die afstand te bepalen.
Ga naar de site van MSA Ameland/klik hier voor de actuele situatie van de bouw/ activiteiten week 09 en scroll naar "jaap is begonnen met de aanleg van schaduwstation" en dan zie je een blauw apparaatje. Dat geeft de juiste afstand aan tussen het midden van de rail en de bevestiging van de mast: met een tikje van een hamer wordt aan de zijkant van de rail een putje in de ondergrond geslagen. Ik heb dat zelf een korte tijd op die baan gedaan. Ik heb het apparaatje nog niet op internet kunnen vinden.
Op het laatste plaatje van de bouw krijg je een goed overzicht van de strakke Vollmer bovenleiding.
Ik heb die aan Jan Theulings geschonken maar erg dankbaar is hij niet: hij wil geen contact meer.
Succes met je opbouw.
Vriendelijke groet
Knar46   

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #2 Gepost op: 23 July 2015, 12:57:39 »
Ik ben erg gecharmeerd van de oude Märklin bovenleiding. Deze is erg stevig maar ook buigzaam dus kan ertegen wanneer je een keer met je mouw achter een mast blijft hangen of zo. Bovendien heb ik erg krappe bochten (Fleischmann R1) dus met een dunne rijdraad kan ik de pantograaf niet omhoog laten staan. De oude Märklin bovenleiding is gemaakt van geponst plaatmetaal dus deze kan met de rails meegebogen worden:



Bovenleiding met echte draden zouden hier teveel uit het hart komen, of ik zou de masten om de 15 cm. moeten zetten  :-\



Voordelen:
- de masten kunnen met een schroefje direct op de ondergrond worden vastgeschroefd
- ik vind de kleur ook erg mooi (beetje vaal groen)
- en ze zijn tweedehands nog goed te krijgen (masten en draden)   (y)


Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2015, 14:15:14 »
@knar46:
Ik heb in jouw draadje de filmpjes bekeken. Jouw baan is net als die van mij op basis van hetgeen in de jaren 60-80 werd verkocht. Vind ik ook erg mooi. Jij hebt ook Vollmer. Wat mij opviel was dat de draden nogal krom waren. De stroomafnemer hupst er vrolijk op en neer van. Dat wil ik niet. Ik heb nog wel mooie rechte draden, maar er zijn er ook bij die gericht moeten worden. Dat is voor mij een vereiste. Vandaag mijn vraag: wie heeft er ervaring met het weer recht krijgen van de draden. Ik bedoel dan echt kaarsrecht.
Tschuss Genossen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2015, 21:44:09 »
Sorry hoor, maar dit heeft niets meer met model te maken. :'( Problemen als het sleepstuk niet conform het een op een model is, maar wel speelgoed gebruiken?? Ik snap het niet meer... :-[
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2015, 22:31:06 »
Goed punt (y)
Beter een lok minder (compenseert prijsverschil) met juiste bovenleiding dan.......

Overigens is Sommerfeldt ook erg stabiel, zelfs de "profi" rijdraad, mits goed afgespannen.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #6 Gepost op: 24 July 2015, 01:40:26 »
En nu mijn vraag: wie heeft er ervaring mee om de rijdraad te richten? Hoe kun je dat doen?
Eén uiteinde in de bankschroef klemmen. Het andere uiteinde met een plattang/griptang goed vastknijpen. Met een korte ruk de draad recht trekken. De draad wordt wel iets langer. Tip: Eerst even oefenen met een stuk elektriciteitsdraad van 2,5 mm2 en/of 1,5 mm2 en/of nog dunner.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #7 Gepost op: 24 July 2015, 03:55:17 »
@sobat kras: ik heb nu eenmaal al die Vollmer bovenleiding. En mijn vraag is simpel: wie heeft er ervaring met het richten van de draden die door het gebruik krom geworden zijn. Jouw reactie snap ik niet. Heb je een oplossing of niet?

@railroadtycoon:
Ja Sommerfeldt is mooier dan Vollmer. En goud is duurder dan zilver. Natuurlijk kan ik een set Sommerfeldt laten invliegen maar daar gaat het niet om. Ik wil die bovenleiding hergebruiken, maar op de best mogelijke manier.

@martin:
Kijk, Martin komt met een oplossing, waarvoor hartelijk dank. Ik ga het wat gecontroleerder proberen, maar de denkrichting is goed.
Tschuss Genossen

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #8 Gepost op: 24 July 2015, 13:39:51 »
Hans, bij deze... ;)

Gr, Bert
PS: dit bericht verwijdert zichzelf na ca. 24 uur..

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #9 Gepost op: 24 July 2015, 16:25:21 »
Hans/Knar
Dat blauwe apparaatje is van Viessmann.
hoewel jullie zelf dan wel geen Viessmann hebben, kun je dit natuurlijk gewoon gebruiken voor de bepaling van het midden bij vollmer bovenleiding.Het nummer is Art.Nr.: 4196 H0 Fahrdrahtmontagelehre en staat in de boeken voor ongeveer 2,70 Euro

Gr. Ron
Gr. Ron

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #10 Gepost op: 24 July 2015, 19:36:50 »
Ron,
dit apparaatje is bedoeld om bij verschillende railtypes de hoogte van de rijdraad te bepalen: 4196 HO Height marker.
Ik bedoel wat anders: een apparaatje om de mast op juiste afstand van de rail te zetten. Je hebt me met je antwoord bij de juiste leverancier gebracht: Viessmann 4197 HO Mast positioner. Staat in de catlogus voor euro 6,30.

http://www.viessmann-modell.com/index.php?show=shop&cPath=32&lang=en&cat=c29_Catenary%20H0.html  Zie laatste pagina.

Hans.
Nu moet het met je bovenleiding helemaal goed komen: een rechte draad, de juiste hoogte en de mast op juiste afstand.
Je bent van harte welkom om mijn bovenleiding te komen bekijken.  ;D De camera registreert meer dan waarneming met het menselijk oog.

Knar46
« Laatst bewerkt op: 24 July 2015, 19:38:39 door knar46 »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #11 Gepost op: 25 July 2015, 00:35:19 »
@ron: mooi zo'n hulpmiddel. Brengt me wel op een idee hoe de mastjes te plaatsen.

@knar46: dat richten dmv oprekken is weliswaar een goede oplossing maar gereedschap daarvoor heb ik (nog) niet. Gelukkig zijn de Indonesiërs erg inventief en ik bedenk me dat als ik zo'n krom stukje rijdraad naar een metaal werkplaats breng, dat die mannen daar wel raad mee weten.
Zelf heb ik gisteren met hameren een rijdraad heel aardig recht kunnen krijgen.
Zoals ik al aangaf, ik heb ook nog altijd als alternatief de oplossing met visdraad. Dat oogt sowieso beter, maar is nogal arbeidsintensief.
Ik neem je aanbod graag aan om eens te komen kijken want ik vind je baan erg mooi. Maar de afstand maakt het wat moeilijk. Maar goed wie weet.
Tschuss Genossen

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #12 Gepost op: 25 July 2015, 04:02:35 »
Heb je een bankschroef ? https://www.youtube.com/watch?v=2Qtfl-JYRa0

Wij moesten op school VD draad (koper draad) recht maken door het iets uit te rekken. Dit ging met koper tot 2,5mm²
al prima met een bankschroef en een combinatie tang. Net ietsje op rekken en het was recht. Ik heb GEEN ervaring
met bovenleiding maar mogelijk heb je iets aan deze info.
Groet, Ronald.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #13 Gepost op: 25 July 2015, 12:53:27 »
Richtcentrale

@calimero en alle andere behulpzame mede forumleden:
vandaag bij de ACE store wezen neuzen. Ik loop dan rondjes en doe dan ideeën op.
En bij de bankschroef zag ik deze combinatie:

Thuis geïnstalleerd.

Voor het richten van de bovenleiding en nog veel meer. Hoe dat rechter apparaat heet weet ik niet, maar ik kan daarmee door aan de spindel te draaien een ingeklemde bovenleidingdraad oprekken.
Ook richten door de bovenleiding in de bankschroef te klemmen werkt ook.
Wordt vervolgd.
Tschuss Genossen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: Bovenleiding H0, richten rijdraad Vollmer
« Reactie #14 Gepost op: 25 July 2015, 18:31:18 »
Citaat
Hoe dat rechter apparaat heet weet ik niet
Kruissupport, wordt oa gebruikt onder een freeskolom soms ook onder een boorkolom ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).