Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Digitaal rijden met exact dezelfde snelheid?  (gelezen 3613 keer)

HansKarel

• Offline Offline
Digitaal rijden met exact dezelfde snelheid?
« Gepost op: 19 July 2015, 21:48:09 »
Vraagje: ik overweeg om over te stappen op digitaal. Het gaat mij erom dat ik graag 2 treinen tegelijk zou willen laten rijden alleen....een stukje rail is voor beide banen gemeenschappelijk.
Kan ik nu met bijboorbeeld de Roco Multimaus of de z21 de snelheid van een willekeurige loc exact gelijk maken aan de andere?
Ik dacht dat ergens gelezen te hebben maar snappen doe ik het niet. Immers, als ik bijvoorbeeld aangeef dat ik met 80 km/u wil rijden dan zullen de decoders toch een bepaald gelijkspanninkje afgeven aan de dc motor van de loc? En als dat spanninkje gelijk is dan draait de ene loc toch nog steeds met een heel iets verschillend toerental dan een andere loc?
Of is er een mogelijkheid tot calibratie? Maar dan nog....kan ik me voorstellen dat de ene loc na enkele uren toch wel een keer dicht op de andere loc gaat rijden?

Als ik de 8 locs digitaal wil maken dan ben ik met een z21 erbij al over de 300 euro's kwijt en dat geld kan ik natuurlijk ook besteden aan uitbreiding van het materieel i.p.v. digitaal....

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitaal rijden met exact dezelfde snelheid?
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2015, 22:03:31 »
Hoi,

Wat je precies bereiken? En vooral doen? Digitaal rijden met de hand is niets anders dan met een trafo.je stelt het aantal rijstappen in en niet het aantal kilometer per uur in. De ene lok rijdt harder bij stap 14 dan de andere lok. Je kan dat wel deels bijstellen. Met de computer rijden dan kan je een lok ijken op een bepaalde snelheid zodat de computer weet welke snelheid de lok rijdt bij welke rijstap.

Digitaal heeft meer voordelen. De los rijden meestal beter bij lage snelheden. De verlichting kan continu branden en geschakeld worden. En natuurlijk zonder grote ingrepen meerdere treinen tegelijk laten rijden.

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

S&TL

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2015, 22:28:18 »
Ik vermoed dat de originele vragensteller, meerdere treinen op de baan wil laten rijden op dezelfde snelheid. En dan zo dat deze na x uur elkaar nog steeds niet naderen.

In lijn hiermee zat ik me af te vragen hoe je de snelheid kan regelen als er 2 (of meer) locs voor een sleep hangen. Als er dan een verschil in snelheid zit dan zal de ene loc de andere opduwen/meetrekken. Lijkt me niet heel goed voor de levensduur van beide locs.  ???

En extra moeilijkheid hierbij is natuurlijk ook het synchroon vermeerderen en verminderen van snelheid.

Vincent

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2015, 23:27:11 »
Dergelijk iets is het eenvoudigste te doen door middel van het instellen van de CV waardes in de locs, zodat deze ongeveer even hard rijden op een stap.

Voorwaarde hiervoor is wel dat de decoders van dezelfde makelij zijn en dezelfde firmware hebben.
Het aansturen van de locs dient dan wel via een pc te gebeuren, waarbij alle locs geijkt zijn op snelheid.
De pc stuurt dan de stap uit die het dichtstbij de gewenste snelheid ligt.
Dan nog kan het zijn dat er een mimiem verschil is tussen de locs.
Helemaal gelijk krijgen is zeer lastig te doen, zeker met locs die geen motoren van dezelfde batch hebben. Deze zullen ongeveer even hard draaien op dezelfde voltage.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2015, 00:02:22 »
Allereerst bedankt voor de reacties! De enige reden dat ik digitaal zou willen rijden is inderdaad dat ik 2 of 3 locs tegelijk op de baan wil kunnen zetten. Aangezien ze over ongeveer een meter een gemeenschappelijk stuk rail hebben kan dit dus alleen als ik de locs allemaal in exact dezelfde snelheid zou laten rijden. Daar ging het me dus om. Ik begrijp uit de reacties dat dat niet zo 1,2,3 is op te lossen en dat vreesde ik al. Voor die meer dan 300 euro koop ik liever een paar mooie wagons etcetera.
Inmiddels kan ik ook analoog best met 2 treinen rijden maar dan kies ik er 2 uit die qua snelheid dicht bij elkaar liggen. Vervolgens is het om de 5 minuten even een binnenbaantje nemen voor de snelste loc en voila, life goes on.
Ik meende echt ergens gelezen te hebben dat dat calibreren op dezelfde snelheid kon met de z21. Sterker nog, dat je bijvoorbeeld 2 NS 2200 loc's achter elkaar kon plaatsen met een rij ijzerertswagons erachter. (i.p.v. een dummy loc dus)....

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2015, 02:10:11 »
Dag HansKarel,

Waarom geen analoge blokbeveiliging maken?
Tschuss Genossen

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2015, 05:47:50 »
Twee locs in multitractie gaat digitaal prima. Ook zonder pc en ook locs en/of decoders van verschillende makelij. Ik had zo een Trix 1200 en Roco 6700 rondrijden. Het is even puzzelen, maar het kan wel. Identieke locs gaat analoog toch ook, als ik me goed herinner?
Kleine snelheidsverschillen hou je altijd. Dus twee locs lang laten rijden zonder dat de een langzaam inhaalt, gaat niet. Dat metertje rails beveiligen is dan inderdaad een mogelijke  oplossing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2015, 08:50:54 »
Ja, ik kon me ook niet voorstellen dat je het zo kon krijgen dat het zonder miniem verschil ging maar ik meende dat ergens gelezen te hebben.

Die analoge blokbeveiliging is natuurlijk een ander goed alternatief en daar ga ik voor.

Bedankt voor de reacties.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Snelheden
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2015, 09:28:24 »
Hans Karel, misschien kan je een plaatje van je baan laten zien? Dan kunnen we beter inschatten of er problemen kunnen ontstaan.

Hehe, eigenlijk wel grappig ... de lol van digitaal rijden is nou net dat je meerdere treinen kunt laten rijden met verschillende snelheden :). En dat met slechts twee aansluitdraadjes aan de baan en geen lastige analoge blokindelingen (en meerdere benodigde regeltrafo's).

Je wilt ze juist even hard laten rijden. Als ik het goed begrijp om aanrijdingen op een gemeenschappelijk spoor te voorkomen? Dan kan je natuurlijk ook even een trein laten wachten tot het weer veilig is? Of de achterste een stapje langzamer laten rijden? Digitaal kunnen je treinen werkelijk heel nauwkeurig gestuurd rijden.

Als je toch met dezelfde snelheid wilt rijden (om een reden die ik nog niet helemaal begrijp misschien) ... als het om een meter gaat, dan moet het wel lukken twee treinen achter elkaar te laten rijden zonder botsingen. 100% gelijk krijg je ze natuurlijk niet, maar de lok snelheden zijn zeer nauwkeurig af te stellen, over een meter hoeft het verschil in afgelegde afstand slechts enkele centimeters te zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2015, 09:36:50 door RudyB »

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2015, 15:13:47 »
Ik ben er al uit, RudyB.
Ik blijf voorlopig toch bij analoog. Mijn baan van ongeveer 3 x 1,5m is gewoon te klein om meer dan 2 treinen te laten rijden en dan brengt de overstap naar digitaal weinig extra.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2015, 15:53:34 »
Waarom wil je er dan 8 laten rijden zoals in je oorspronkelijke vraag? Als er toch niet meer dan 2 op je baan kunnen?

Als ik de 8 locs digitaal wil maken dan ben ik met een z21 erbij al over de 300 euro's kwijt en dat geld kan ik natuurlijk ook besteden aan uitbreiding van het materieel i.p.v. digitaal....

Ik denk dat je vanuit de verkeerde optiek kijkt naar de voor- en nadelen van analoog en digitaal. Het precies op snelheid rijden van 2 locs gaat bij analoog een groter probleem zijn dan bij digitaal. Verder ben je natuurlijk vrij om te doen wat jij wilt, maar ook met maar 2 locs is de vrijheid van digitaal het allergrootste voordeel :)

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 July 2015, 19:02:37 »
Omdat ik 8 locs heb en ze afwisselend inzet. Alle 8 tegelijk wordt wel wat druk. De voordelen van digitaal zijn mij duidelijk en daar ging de vraag ook niet over.
Misschien stap ik nog wel s over, tis natuurlijk sowieso al leuk om eens wat mee hobby-en.

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 July 2015, 19:06:10 »
Het maakt mij vooral nieuwsgierig waarom HansKarel zo graag twee treinen zo langdurig  rondjes wil laten rijden. Digitaal lukt dat wel een minuut of 10, waarna je de snelheid van de snelste lok één stap terugzet en je weer een tijd verder kan. Analoog lukt dat zeker niet als van dezelfde snelheidsregelaar gebruik wordt gemaakt.

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 July 2015, 19:28:42 »
Hallo Henk, nee dat urenlang met dezelfde snelheid rijden is ook hypothetisch. Maar ik wil wel graag met 2 treinen tegelijk kunnen rijden op mijn baantje van 3 x 1,5 meter. Dat gaat analoog best als je 2 locs pakt met ongeveer dezelfde snelheid en zo eens in de 5 minuten even ingrijpt. Maar ik had dus ergens gelezen dat je digitaal 2 treinen op dezelfde snelheid kon laten rijden en dat leek me wel makkelijk. Dan kan ik de 2 treinen laten rijden en ondertussen de Roco kraan bedienen of bijvoorbeeld met een rangeerloc wat rangeerwerk verrichten, want dat dat het grote voordeel is van digitaal dat is mij wel duidelijk. Een en ander is me duidelijk geworden, nogmaals bedankt voor de reacties en einde van dit topic.

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 July 2015, 19:42:10 »
Dan is het toch wel zo dat je digitaal de snelheid van twee locs veel dichter bij elkaar kan krijgen. Eenvoudig omdat iedere loc zijn eigen snelheidsregelaar aan boord heeft en zich apart laat regelen. En omdat je iedere loc zo kan instellen dat ze op een bepaalde snelheidsstap bijna precies x schaalkilometers rijden.
Analoog lukt dat eigenlijk zelden of nooit als de locs op dezelfde snelheidsregelaar rijden en dat moet in ieder geval op dat metertje spoor.
In die zin is het verschil tussen digitaal en analoog wel erg groot.

Aan jou de keus, maar wel goed geïnformeerd vind ik altijd maar.  :)
« Laatst bewerkt op: 20 July 2015, 19:50:43 door henk »