Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60  (gelezen 2904 keer)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Gepost op: 14 July 2015, 12:30:38 »
Voor een aanstaand modelbouw project ben ik op zoek naar informatie en samenstellingen van getrokken treinen die op de IJssellijn hebben gereden in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw. Op http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/midnet/46net.html vond ik bij de informatie over de inzet van mat'46 dat er in  1961 plan E heeft gereden. In het boek 'Met de trein door Nederland 1947 - 1986' zie ik op pagina 242 een trein die te Zutphen door een 1100 van een 3700 wordt overgenomen in 1953. Dit betrof een sneltrein van Zwolle naar Roermond die als ik het goed heb werd gereden met plan D. Zou iemand mij kunnen vertellen tot wanneer deze plan D inzet heeft geduurd en in welke samenstelling dit heeft gereden.

Op http://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm kwam ik bij de pagina over het seinhuis van Dieren-Doesburg twee foto's tegen van een 1100 met een getrokken trein. Was dit voor speciaal vervoer of een gewone sneltrein uit die jaren.

Mocht iemand nog andere informatie hebben over getrokken treinen op deze lijn dan zou ik daar erg blij mee zijn.

Mvg,
Martijn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2527
Re: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Reactie #1 Gepost op: 17 July 2015, 20:18:14 »
Was het niet zo dat plan D in de binnenlandse dienst reed totdat plan E kwam?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Reactie #2 Gepost op: 17 July 2015, 23:26:36 »
Nee hoor.
Tot ongeveer 1960 werden de plan D rijtuigen hoofdzakelijk gebruikt voor de binnenlandse dienst en gedeeltelijk voor buitenlandse bestemmingen.
Daarna was de situatie omgekeerd, toen werd plan D vooral gebruikt voor de buitenlandse inzet en in wat mindere mate voor binnenlandse diensten.
In de tweede helft van de jaren '70 verminderde het gebruik in het buitenland, omdat de rijtuigen op leeftijd kwamen en niet helemaal meer aan de nieuwe buitenlandse eisen voldeden.

Gerard

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2015, 23:34:04 »
Dan is de conceclusie van Niels toch min of meer correct? In 1e instantie deed Plan D voornamelijk binnenlandsche diensten richting het noorden.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!