Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:12:26
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
Vandaag om 21:27:24
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 20:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:26:23
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 20:10:10
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 19:51:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:08
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 19:23:22
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Mark D.
Vandaag om 19:16:54
Tapatalk door Hasenwald
Vandaag om 19:16:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
Vandaag om 19:11:18
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:04:21
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:04:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:51:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 18:44:21
BLS Vectron ( LS Models) Function Mapping door erwin janssens
Vandaag om 18:41:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !) door Marijn
Vandaag om 18:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:11:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 17:57:28
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 17:55:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 17:35:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:27:52
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 17:21:10
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door Scratchbuilt
Vandaag om 17:20:38
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door william_2
Vandaag om 17:20:23
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 17:19:01
  

Auteur Topic: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60  (gelezen 2879 keer)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Gepost op: 14 July 2015, 12:30:38 »
Voor een aanstaand modelbouw project ben ik op zoek naar informatie en samenstellingen van getrokken treinen die op de IJssellijn hebben gereden in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw. Op http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/midnet/46net.html vond ik bij de informatie over de inzet van mat'46 dat er in  1961 plan E heeft gereden. In het boek 'Met de trein door Nederland 1947 - 1986' zie ik op pagina 242 een trein die te Zutphen door een 1100 van een 3700 wordt overgenomen in 1953. Dit betrof een sneltrein van Zwolle naar Roermond die als ik het goed heb werd gereden met plan D. Zou iemand mij kunnen vertellen tot wanneer deze plan D inzet heeft geduurd en in welke samenstelling dit heeft gereden.

Op http://www.klassiekebeveiliging.com/main.htm kwam ik bij de pagina over het seinhuis van Dieren-Doesburg twee foto's tegen van een 1100 met een getrokken trein. Was dit voor speciaal vervoer of een gewone sneltrein uit die jaren.

Mocht iemand nog andere informatie hebben over getrokken treinen op deze lijn dan zou ik daar erg blij mee zijn.

Mvg,
Martijn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Reactie #1 Gepost op: 17 July 2015, 20:18:14 »
Was het niet zo dat plan D in de binnenlandse dienst reed totdat plan E kwam?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Reactie #2 Gepost op: 17 July 2015, 23:26:36 »
Nee hoor.
Tot ongeveer 1960 werden de plan D rijtuigen hoofdzakelijk gebruikt voor de binnenlandse dienst en gedeeltelijk voor buitenlandse bestemmingen.
Daarna was de situatie omgekeerd, toen werd plan D vooral gebruikt voor de buitenlandse inzet en in wat mindere mate voor binnenlandse diensten.
In de tweede helft van de jaren '70 verminderde het gebruik in het buitenland, omdat de rijtuigen op leeftijd kwamen en niet helemaal meer aan de nieuwe buitenlandse eisen voldeden.

Gerard

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Getrokken treinen op de Ijssellijn jaren '50 en '60
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2015, 23:34:04 »
Dan is de conceclusie van Niels toch min of meer correct? In 1e instantie deed Plan D voornamelijk binnenlandsche diensten richting het noorden.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!