Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 16:33:06
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
Show je werkplek door hervé
Vandaag om 16:30:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 15:44:30
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 14:25:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
  

Auteur Topic: Marklin central station 60212  (gelezen 10893 keer)

westra

  • Gast
Marklin central station 60212
« Gepost op: 19 October 2007, 17:42:02 »
Hoi beste mensen,

Ben met veel plezier met digitale startset marklin begonnen. Heb inmiddels een aardige baan in elkaar geknutseld en wil nu ook meer treinenlaten rijden.
Op het marklin MS kunnen weliswaar meerdere treinen rijden maar met een regelknop is het toch moeilijk om alles in de hand te houden.

Ik overweeg de aanschaf van een central station 60212 maar ook de aanschaf van een tweede MS is een optie. Wie heeft daar wat ervaring mee ????

Wegen de meerkosten op tegen alle extra,s van het central station.

MVG Ed




RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2007, 19:16:43 »
Volgens mi benjij ook een mens met slechts twee handen, dus meer dan twee treinen kun je niet in de gaten houden en bedienen, dus een MS lijkt mij meer dan voldoende. Overigens zou ik persoonlijk nooit kiezen voor de CS van Marklin, maar eerder kiezen voor zijn grotere broer de ECoS of een Intellibox.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Marcel-v-R

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2007, 21:04:07 »
Ik zou ook niet voor het nieuwe marklin systeem gaan. Het is duur en je kan volgens mij het niet eens gebruiken in combinatie met PC zo ver ik weet.
De Ecos kan dit wel. Ik geloof dat Paul bezig is met koploper aanpassen zodat die daarmee kan worden gebruikt.
Maar een IB is ook nog lang niet slecht. Wordt al jaren gebruikt en zou hierom denk ik het betrouwbaarst zijn.
Veel kan ik niet zeggen over deze systemen. Ik gebruik namelijk MRdirect in combinatie met koploper.

Mvg,
Marcel

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2007, 23:31:52 »
Ik zou ook niet voor het nieuwe marklin systeem gaan. Het is duur en je kan volgens mij het niet eens gebruiken in combinatie met PC zo ver ik weet.
De Ecos kan dit wel.

Mvg,
Marcel

Is een Ecos niet duur dan  ::)
Een CS heeft wel degelijk een interface en werkt dus gewoon samen met de PC. Alleen je moet er software voor hebben en dat willen ze in eigenhand houden maar wedden dat M* het protocol vrij geeft....... (kwestie van tijd)

Mvg, Johan.

renev

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • BR50 VSM
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2007, 06:52:54 »
Overigens zou ik persoonlijk nooit kiezen voor de CS van Marklin, maar eerder kiezen voor zijn grotere broer de ECoS of een Intellibox.

Waarom noem je ECoS de grotere broer? Ze zijn toch identiek, behalve dat de ene MFX biedt en de andere DCC?

Dank, René
Voorheen bekend als SS700

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2007, 07:25:40 »
Hallo, Hallo,

Voordat we een hele discussie krijgen over wie beter is. Ed wil gewoon weten of iemand daar ervaring mee heeft.
Nou er zijn mensen genoeg hier en op het 3railforum. die er ervaring mee hebben.

Groetjes,

Robbert

westra

  • Gast
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2007, 21:37:55 »
Hoi,

Geen positieve gebruikers van een Marklin central station ???????

Marcel-v-R

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2007, 22:01:16 »
Volgens mij niet echt.
Een aantal mensen moesten af en toe overschakelen naar een andere centrale, omdat CS iets niet kon.
Met dat gedoe met de PC bedoel ik dat er volgens mij nog geen programma's zijn zelfs van marklin zelf die met de CS overweg kunnen.
Er zijn ook een hoop verhalen dat de Central station an mobile station heel snel stuk gingen vanwege kinder ziektes.
Met duur bedoel ik dus het verschil wat de Ecos al kan en de CS nog niet. Ik weet niet wat een Ecos kost maar deze zou mijn keus zijn (als ik het geld had en niet om kon gaan met MRdirect).

Of de CS het zelfde is als de Ecos weet ik niet zeker.
  • Want volgens mij heeft de Ecos geen soort mobile station die aangesloten kan worden op de centrale.
  • Uiterlijk is anders.
  • Grafisch zien ze er volgens mij ook anders uit.
  • Het eerder genoemde protocol verschil.

Mvg,
Marcel
« Laatst bewerkt op: 20 October 2007, 22:03:00 door Marcel. Reden: Code & Spellinghs foutjes »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2007, 23:17:42 »
Even heel praktisch: hoeveel locs/treinstellen heb je?
Als dat er niet meer dan 10 zijn én je wilt geen wissels etc schakelen zou ik een tweede MS kopen.
Hele goedkope oplossing en je kan gemakkelijk twee treinen tegelijkertijd bedienen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2007, 23:34:45 »
Waarom noem je ECoS de grotere broer? Ze zijn toch identiek, behalve dat de ene MFX biedt en de andere DCC?

Dank, René

Omdat er veel en dan ook veel meer mogelijk is.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #10 Gepost op: 21 October 2007, 01:08:21 »
Veel kan ik niet zeggen over deze systemen. Ik gebruik namelijk MRdirect in combinatie met koploper.

Marcel,
Jammer dat je geruchten waar je zelf enkel van denkt te hebben gehoord zo als een feit op het forum hier dumpt terwijl je zelf ook zegt niet veel te kunnen zeggen,...

@Ed,
Als je paar treinen tegelijk wilt laten rijden en je hebt er op dit moment niet meer als 10 stuks. Je stelt geen waarde aan extra digitale mogelijkheden, zoals besturing met de pc, wisselstraten aanleggen, pendeltreinen enz enz. Dan zou ik gewoon voor een 2de Mobile Station gaan die je los op de beurs voor een prikkie kan kopen.
Je kunt later wanneer je hier teweinig aan hebt (je wilt bijv. de wissels dus digitaal aansturen of je baan is te groot zodat je meer vermogen nodig hebt) overstappen naar welke centrale je dan het beste lijkt. Ik heb het idee dat nu overstappen op een grote centrale een iets te grote stap is,.. maar da's mijn mening.

Groeten,
Herman

westra

  • Gast
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2007, 01:12:56 »
Als herintreder heb ik inmiddels 5 locs verzameld. Ik kan me niet voorstellen  dat ik met meer als 10 locs ga rijden. Maar ik heb ook nog geen aansturing van de wissels. Vandaar mijn twijfel over de meerwaarde van een central station.

Ik heb in mijn baan 12 wissels waarvan de aansturing nog geregeld moet worden. En twee stations waar wisselsporen staan en ik een een stop sectie wil hebben. En als het mij lukt een schaduwstation.

Wat ik uit informatie heb verzameld zou een CS een hoop functies hebbendie ik hierbij gebruiken kan.

Dus wat is wijsheid ??????

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2007, 15:28:58 »
Ed, ea

De nieuw prijzen zoals gevonden op het internet an 'grote centrales'.

Marklin  CS                     580 E
ESU Ecos                        470 E
Uhlenbrock Ibox IR         380 E
Uhlenbrock Ibox Basic    280 E
Viessmann Commander  650-700 Binnenkort beschikbaar.

Nieuwe Marklin Mobile Station    150 E
Een tweede hands Marklin Mobile station zijn al beschikbaar voor een bedrag van 25 Euro, deze komen vaak uit opgedeelde startsets.

Ik ben het eens met Herman hierboven, als je geen extra functioaliteit wenst is een Mobile Station veruit de goedkoopste en snelste oplossing.
Maar als je dus meer functionaliteit wenst zit je inderdaad aan een groter systeem vast. Het aantal locomotieven dat tergelijketijd rijdt is voor de systeem keuze eigenlijk onbelangrijk. Je zal toch op een gegeven moment boosters nodig hebben om genoeg vermogen op de baan te hebben. Waar het onder andere wel omgaat is het gemak om meerdere locomotieven te gebruiken uit je verzameling. Als je voor het gebruik van een locomotief eerst een slot vrij moet maken of een adres moet wijzigen, dan is dat vervelend. Nog vervelender wordt het als je per ongeluk twee de zelfde adressen gebruikt van locomotieven op de baan. Dit resulteerd in zeer ongewenste situaties.

Een andere overweging is of je MFX als digitale protocol wil gebruiken (met alle functionaliteit) of genoegen neemt met Motorola(II) (marklin, 80 adressen 4 functies) of DCC (zoals MFX bijna oneindige adressen en vele functies).
De niet-Marklin centrales kunnen (nog) geen MFX locomotieven aansturen. En zullen dus de MFX locomotieven met het motorola protocol aansturen, wat dus een beperking van functies en locomotieven opleverd.
Ben je enigszins handig kun je de locomotieven ook ombouwen naar DCC. Dat hoeft niet direkt, want de niet-Marklin centrales zijn over het algemeen slim genoeg om en DCC en Motorola protocol op de treinbaan te zetten. Hierdoor krijg je dus een vergelijkbaar functionaliteit als MFX. (Het ombouwen naar DCC gaat de laatste tijd veel makelijker omdat de nieuwe loks meestal een 21-polige stekker hebben voor de decoder, en die wordt ook geleverd door niet-Marklin fabrikanten).

Computer aansluiting. Dit is een andere overweging. Zoals eerder gemeld heeft marklin de aansturing van de CS nog niet vrijgegeven, en kunnen alleen door marklin geaccepteerde software fabrikanten software maken. Je bent hier door dus beperkt tot deze software. De niet-Marklin centrales hebben een relatief open systeem voor het aansturen en dus zie je meer software die deze centrales kunnen aansturen. Dit kan normale betaal software zijn maar ook share-ware, and free-ware. De keuze is dus veel groter.

Het aansturen van de wissels is eigenlijk weinig interessant. Welke keuze je ook maakt er zijn voldoende opties om ze digitaal aan te sluiten. Of dit nu met MFX, DCC, Motorola, Selextrix of wat dan nog gebeurd.

Hetzelfde geldt voor de terugkoppeling. De S88 bus is dusdanig simpel dat er keuze in overvloed is aan decoders, en bijna alle centrales ondersteunen dit. Daarnaast heb je ook nog Loconet en SX terug meldingen die je kan gebruiken bij marklin. Maar daar heb je geregeld iets duurdere maar sexy-er oplossingen voor nodig.

Zelf gebruik ik twee Intelliboxen voor de twee treinbanen die ik zelf en met mijn vader heb. Voor mij voldoen ze perfect, maar ik ken ook verhalen van mensen waar de intellibox geregeld kapot ging of zichzelf spontaan reset. Met de Central Station heb ik wel het een en ander uit geprobeerd. Maar ik denk dat ik daar toch eerst zeer aan moet wennen. Het invoeren van wissels, seinen en wisselstraten gaat mij te ingewikkeld, met ervaring vanaf de marklin 6020.
Daarnaast bouw ik al mijn locomotieven om naar DCC om extra functies in te kunnen bouwen.

De ESU Ecos is een 1e-graads familielid van de Marklin CS. Hij mist het MFX protocol maar heeft DCC daarvoor in de plaats. Daarnaast zijn er nog wat detail verschillen (gemotoriseerde snelheids knoppen etc). Daar verwacht ik dezelfde gewennings problemen als met de Marklin CS.

De nieuwe Viessmann Commander is nog niet uitgeleverd aan klanten dus daar kan en wil ik nog niets overzeggen.... Of.... Ehhh :-X
Nou een opmerking dan. ;)
Ik ben bang dat Viessmann te veel functies in de centrale heeft willen verzamellen. Het wisselstraten scherm ziet er erg leuk uit, maar hoe moet dat met een grote baan, en kan een externe computer dat niet beter? Zoals eerder gezegd ik weet het niet.

Ik wil nog verder melden (voor de compleetheid) dat er ook nog een aantal systemen zijn die tussen deze grote centrales en de simpele handheld stations zitten. Deze kunnen én locomotieven sturen én wissels zetten, meestal over een loconet aansluiting. Hier heb ik geen ervaring in. Dus  :-X

Ik begrijp dat het er niet makelijker op wordt. En voor elke keuze geldt, als je met plezier deze hobby blijft uitvoeren is de keuze goed geweest.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

westra

  • Gast
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #13 Gepost op: 21 October 2007, 18:40:08 »
Hoi Jan Peter,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb tot nog toe het MFX als standaard en met alle extra functies op de moderne locs wil ik het daar bij houden.

Dat maakt de keus wat makkelijker. Je heb gelijk het programeren van wissels , seinen e.d. ziet er in de gebruiksaanwijzing erg ingewikkeld uit maar hoe dat in praktijk uitvalt weet ik nog niet.

Wie wel ?????

Ik laat mij nog eens goed informeren maar neig naar een Marklin CS. Het blijft spannend maar dat maakt onze hobby ook zo leuk.

MVG Ed



Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Marklin central station 60212
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2007, 20:21:57 »
Je weet ook dat er een startset komt met 2 geluidstoomlokomotieven, een CS en C-rails voor € 999?