Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: NS AB 7521- 7555  (gelezen 5468 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
  • Duitsland TP III/IV
NS AB 7521- 7555
« Gepost op: 11 July 2015, 15:46:37 »
Vraagje aan de kenners hier aanwezig, is het mogelijk om van een Fleischmann 5632 een AB 7521-7555 te maken zonder dit rijtuig volledig te verbouwen?

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Boele

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #1 Gepost op: 11 July 2015, 16:14:33 »
Alles is mogelijk. Ook al wil je het onmogelijke, dan nog is het mogelijk een en ander te verwezenlijken. Wat ook kan is het mogelijke juist onmogelijke maken; het is zowat tweerichtingsverkeer.

Let echter wel op dat het best een onomkeerbaar proces kan inhouden; iets wat een onmogelijk resultaat kan opleveren of juist omgekeerd. Juist het resultaat is datgene wat je voor ogen hebt en om dat te bereiken dien je zowel mogelijke als onmogelijke stappen te ondernemen met alle gevolgen van dien.

Duidelijker dan het bovenstaande kan ik het niet zeggen! Want dan zou het een mogelijke hete brij worden waar je eigenlijk niets aan hebt. Een onmogelijke situatie dus..........

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #2 Gepost op: 11 July 2015, 19:45:18 »
Alles is mogelijk. Ook al wil je het onmogelijke, dan nog is het mogelijk een en ander te verwezenlijken.

Waarbij je wel moet bedenken dat het onmogelijke zelf, niet mogelijk is te maken. Doch slechts benaderd kan worden. Bijvoorbeeld met 10%, 50% of 90%. Het is net hoe ver je gaat, wil gaan, waar je stopt. Hierna kun je je afvragen of je daar tevreden mee bent.

On topic: kan ik je helaas niet helpen

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #3 Gepost op: 11 July 2015, 19:56:01 »
Lijkt mij een heilloze weg.
Dan zou ik nog eerder uitgaan van een Roco plan D, daarvan lijken de ramen en zijwanden al aardig op waar je naar toe wil (is ook geen toeval, de AB 7521 zijn de voorloper van de Bolkoppen). En bij die wanden dan andere kop-en deurpartijen en een ander onderstel maken. De draaistellen komen ook wel enigszins overeen.
Maar in deze onze moderne tijden zou je dan misschien nog eerder aan een volledig nieuw 3D-geprinte kap gaan denken. Moet je wel kunnen ontwerpen...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #4 Gepost op: 11 July 2015, 20:38:44 »
Ik zou het zo doen;

  • Roco plan D derde klasse rijtuigje
  • balcons en een wc afzagen
  • nieuwe balcons bouwen en dak aanpassen aan de nieuwe balcons
  • schortbeplating vervangen door nieuw vlak onderstel, accubakken van mat '24 eronder
  • draaistellen aanpassen met W1 aspotten
  • spuiten en beletteren

De afstanden tussen de ramen kloppen dan niet helemaal, maar dat is aan de bouwer.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #5 Gepost op: 11 July 2015, 20:41:49 »
Ja, je zou dan een Stalen D moeten Frankensteinen voor de balcons en draastellen. Het zijn natuurlijk mooie rijtuigen maar dat zou ik toch niet doen. Aangezien Att. de C12c's heeft uitgebracht kunnen ze eigenlijk niet achterblijven... Daar gok ik dan maar op.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #6 Gepost op: 11 July 2015, 20:48:59 »
Ik zou mij nog wat breder orienteren, bijvoorbeeld bij Franse rijtuigen. In heel Europa werden immers vergelijkbare rijtuigen gebouwd. Wellicht valt er iets te knutselen met oude Jouef rijtuigen.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
  • Duitsland TP III/IV
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2015, 12:26:51 »
Heren, bedankt voor jullie bijdragen.

Nu schijnt het dat er ooit iemand bezig is geweest met het ombouwen van Fleischmann modellen naar Nederlandse modellen onder de naam RS models. 



Het bewuste Fleischmann rijtuig( 2e Klase 9 ramer):


Foto origineel NS AB 7521:


Ik vind de vergelijking acceptabel.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2015, 12:46:28 »
Het aantal wielen klopt?  ;D

De rest lijkt er namelijk niet op  8)

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2015, 12:37:24 »
Ik zie ook geen gelijkenis.
Maar als je toch niet zo nauw kijkt, waarom neem je dan niet een andere NS-stalen AB uit dezelfde tijd? Dan heb je tenminste het NS-beeld. Je hebt inmiddels de keuze uit de Roco Bolkop en de Artitec Ovaalramer. Het kwam heus wel voor dat zo eentje inviel voor een 7521, dus je samenstelling is dan in elk geval mogelijk. En je hoeft niet een mooi Fleischmann rijtuig te vermutsen; minder werk en beter resultaat.

Het is makkelijk om te vergeten dat er niet minder dan 3 exemplaren van dit type over zijn. Hopelijk wordt er ooit een keer eentje weer in originele staat hersteld, maar dat wordt een groot project!

Dat allemaal gezegd zijnde, zou ik ook zeer geinteresseerd zijn in model van de serie 7521.
Een 3D-geprinte kap zou zeker een aantrekkelijke optie kunnen zijn. De zijwanden van de 7521 zijn helemaal glad, dus eventuele ribbels in Frosted Detail of F. Ultra Detail zouden eenvoudig weg te schuren zijn.
Een klein maar optisch belangrijk detail is de kleine ronding naar binnen aan de onderkant van de bak. Het Philotrain model heeft die volgens mij niet en dat verstoort de algehele indruk naar mijn idee behoorlijk.
Maar wie kan dit ontwerpen? Hoe dan ook, stel dat we iemand zouden vinden die een model op de bekende wijze via Shapeways beschikbaar kan maken, dan zou het voor deze ontwerper van belang zijn te weten hoeveel mensen het model ook daadwerkelijk zouden afnemen.
Wellicht is het een idee daarover weer een BNLS-poll te houden? Dan hebben we een beeld van de eventuele aantallen waarover we praten.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2015, 13:40:27 door janw »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2015, 12:53:29 »
Ik zou zeker geinteresseerd zijn in en dergelijke bak  (y)

Overigens, er zijn er inderdaad maar liefst drie van bewaard gebeleven. Maar twee daarvan zullen nooit in originele gerestaureerd worden. Dan blijft er dus eentje over. En zolang die in gebruik is als restaurant....  ;)

Eelco

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2015, 13:04:21 »
Hoi,

Ik moet de eerdere posters gelijk geven.....het lijkt hem niet echt,en als ik goed kijk.......kom je er zonder zagen niet echt op uit.

Jaren terug heb ik ook aan de mogelijkheid gedacht om een  AB 7521-7555  te maken,en kwam op mijn zoektocht op marktplaats het genoemde rijtuig [verbouwd] van FLmann tegen.
Ik heb het toen maar niet gekocht,ik vond hem er in de verste verten niet op lijken.

Heb toen een rijtuig aangeschaft van ik geloof lima,maar die ligt nu nog onaangeroerd in de opslag........[bij nader inzien leek die er ook niet op] Het ovalenramen rijtuig lijkt nog meer richting serie 7521-7555 te gaan.
Zou ik nu weer gaan kijken voor zo;n rijtuig zou ik de tip van Paul opvolgen...meerdere maatschappijen bouwden soort gelijke wagens.


suc6 .

vr.gr.Wim.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2015, 13:06:53 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #12 Gepost op: 17 July 2015, 13:44:47 »
Overigens, er zijn er inderdaad maar liefst drie van bewaard gebeleven. Maar twee daarvan zullen nooit in originele gerestaureerd worden. Dan blijft er dus eentje over. En zolang die in gebruik is als restaurant....  ;)
Het uitgezaagde stuk zijwand (om het restaurant groter te maken) is wel bewaard gebleven.
Op zich is het eten in dit rijtuig ook een leuke ervaring, vorig jaar nog gedaan :D
En de dag erop het spoorwegmuseum bezocht, dus binnen 24 uur alle drie de resterende exemplaren van binnen en van buiten gezien  8)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #13 Gepost op: 17 July 2015, 13:47:07 »
ik heb er ooit, lang geleden,  een gemaakt uit aluminium plaat, met de figuurzaag. Hij heeft deurtjes die open en dicht kunnen. Helaas ging ik in onwetendheid uit van een als H0 verkochte verkleinde tekening van Vellekoop, dus van de maatvoering klopt geen ene ***. Het ding staat al jaren in een kast. Tijd voor een betere poging...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS AB 7521- 7555
« Reactie #14 Gepost op: 17 July 2015, 13:54:38 »
Het uitgezaagde stuk zijwand (om het restaurant groter te maken) is wel bewaard gebleven.
Op zich is het eten in dit rijtuig ook een leuke ervaring, vorig jaar nog gedaan :D
En de dag erop het spoorwegmuseum bezocht, dus binnen 24 uur alle drie de resterende exemplaren van binnen en van buiten gezien  8)

Hopelijk zijn ze daar op de camping zuining op het ding; wel goed dat dat stuk zijwand er nog is!
Maar als ik zeggenschap over de historische collectie had, zou ik niet beide Juliana-exemplaren hoeven bewaren. Wel het echte salonrijtuig, de meest verbouwde van de twee, maar hoeveel voegt die andere dan toe? Terugverbouwen van dat exemplaar zou vooral neerkomen op herinbouwen van een interieur, en verder vooral het verwijderen van latere toevoegingen. En die heeft relatief recent nog gereden, dus is wellicht met overzienbare kosten zelfs voor de rijdende collectie geschikt te maken.
Dus dan kan ik me voorstellen dat je concludeert dat het historische waarde van een 'origineel'  exemplaar groter is dan dat van de huidige toestand...