Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
  

Auteur Topic: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'  (gelezen 5368 keer)

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Introductie:
Hallo allemaal.

Ik had weer zin in een projectje ;)
Na mijn geslaagde project van de FYRA-ICR'-s (link: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60680.new.html#new )
wil ik nu graag de Alstom V150 maken.



De Alstom V150 is de legendarische trein die op 3 April 2007 in Frankrijk (op een nieuwe, nog ongebruikte HSL) het nieuwe snelheids-wereldrecord voor treinen-op-rails heeft neergezet
De gebruikte trein is een vijfdelige stam op basis van een TGV Duplex, maar dan wel met allerlei (vooral aerodynamische) aanpassingen.
De term 'V150' komt van het beoogde doel van 150 m/s (!) waar men zich in eerste instantie op richtte... (dit komt neer op 540 km/h) Het eindresultaat was uiteindelijk zelfs 574,8 km/h!

Een replica van deze trein is in 2008 gelimiteerd uitgebracht door Jouef in H0
Dit weet ik echter pas sinds vorig jaar en àls je er nu al één vindt, dan betaal je de hoofdprijs...(lees: 4 à 500 euro)
...dus als je er nu één wilt is de enige optie: zelf maken! (is ook nog eens een uitdaging en dus leuker ;D)

Het project V150:
De basis van dit project zijn twee(!) 4-delige sets van de Mehano TGV Duplex.
(ik zet namelijk geen zaag in een dure Fleischmann of Trix...)
Ik had een tijdje geleden al een gebruikte set, zonder doos gekocht waar het één-en-ander van miste, maar die verder wel goed rijdt. Onlangs heb ik er nòg een complete (en ongebruikte!) startset bij gevonden voor 'wênig'...

Zodoende kan mijn 5-delige V150 van voldoende vermogen worden voorzien door het gebruik van de twee aangedreven locomotieven; dat betekent dat van de straks totaal 14 assen er maar liefst 8 ook daadwerkelijk worden aangedreven door twee motoren.
Eigenlijk is bovenstaande 'maar' een bijkomend voordeel, want de belangrijkste redenen dat er twee sets nodig zijn, zijn de vereiste twee Jacobs-draaistellen, maar ook het ontbreken van een TGV Duplex tussenrijtuig...
...die moet dus maar zelf gemaakt worden! :o
Dit wordt opgelost door twee eindrijtuigen op de juiste plaats door te zagen.... en dan de twee 'Jacobs'-delen weer aan elkaar te lijmen.



Verder moeten er allerlei verschillende dingen worden aangepast, die typisch voor de echte V150 zijn (en die zelfs niet allemaal op de Jouef aanwezig zijn, omdat dat 'gewoon' maar een TGV duplex met andere decals is...)
De aanpassingen die gemaakt moeten worden zijn o.a.:



1: de 'deuren' waar de koppeling achter zit, gaan permanent dicht.
2: het ventilatierooster onder de voorruit moet geheel dicht/ vlak worden
3: de originele voorruit ligt iets verdiept; de nieuwe (2e?) voorruit ligt volledig gelijk aan de stroomlijn van de body
4: de baanschuiver/voorspoiler moet dieper doorlopen, mede omdat bij de originele versie eveneens grotere wielen zijn geplaatst (wat ik dus niet ga doen...)
5: de koplocomotief heeft geen pantograven; zodoende moet de open ruimte ter plekke dicht gemaakt worden; bij de achterste loc is nog één pantograaf over en moet de ruimte dus gedeeltelijk afgedekt worden.
6: ten einde een 5-delige stam te verkrijgen, moet ik dus twee eindrijtuigen 'samensmelten' tot een tussenrijtuig

Verder moet de trein ook nog voorzien worden van o.a.:
7: de juiste kleuren: zilvergrijze koppen en het middendeel matzwart
8: diverse decals met Alstom- en SNCF-logo's op de flanken van de locs, de rijtuigen, op het dak...
9: de mooie en opvallende, golvende striping over beide flanken van de record-trein  ;)

Zagen...
Voor het moeilijkste deel, het tussenrijtuig, moet de zaag ter hand genomen worden, of liever gezegd: de nep-Dremel  ;)
Om de juiste maat tussen de draaipunten van de draaistellen te verkrijgen, moet er wel eerst goed gemeten worden; dit betekent dat de eindrijtuigen dus NIET exact door midden worden gedeeld...
De eindrijtuigen zijn namelijk ruim een halve draaistel langer dan een tussenrijtuig, omdat deze aan de loc-zijde een normaal draaistel hebben en aan de andere kant een (gedeeld,) zogenaamd 'Jacobs-draaistel' hebben.

Na het meten ziet dat er zó uit:


Na het delen en weer lijmen is dìt het resultaat:



Omdat de raamindeling hier nu totaal niet klopt, moeten daar ook de nodige aanpassingen worden gedaan.
Dat komt in een volgende post...

Wordt vervolgd...

« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 13:27:37 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8801
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #1 Gepost op: 11 July 2015, 13:21:37 »
Hoi!
Bijzonder  project! Ben benieuwd naar de gehele verbouwing. Mooi!  (y)

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #2 Gepost op: 11 July 2015, 17:11:11 »
 (y) Ik ga je weer volgen.
Succes!
Frits
Groet Frits

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #3 Gepost op: 11 July 2015, 19:48:56 »
Succes met dit leuke project.
Los van mogelijk Japanse versies (die ik niet echt goed ken) is de Alstom TGV familie toch wel het beste en meest succesvolle hogesnelheidstrein product.

Mvg, Michel

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4524
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #4 Gepost op: 11 July 2015, 20:49:29 »
Tof projectje en gaat deze dan ook aan die snelheid rond snorren? (y)
Eric. ;)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

G8

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #5 Gepost op: 11 July 2015, 21:23:54 »
Leuk project René  (y)

als mede tgv-liefhebber, ga ik deze topic aandachtig volgen!

succes!

grts
Gunther.

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #6 Gepost op: 11 July 2015, 21:55:35 »
haha, mooie lovende kritiek; nu al... bedankt allemaal  :P
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #7 Gepost op: 11 July 2015, 22:48:06 »
vervolg:

Panto-area's-
De plekken waar normaal in totaal 4 pantograven zitten, worden ook ten behoeve van een betere aerodynamica aangepast.
De voorste loc krijgt helemaal geen panto's meer, dus het dak wordt doorgetrokken; de achterste loc houdt nog slechts één pantograaf, dus daar wordt het dak gedeeltelijk dicht gemaakt.
De basis is met dun plastic en de afwerking met plamuur zal later worden gedaan.



Even voor het idee een panto erop gezet, maar daar moet wel een wat mooiere voor komen; die plastieke dingen van Mehano zijn het niet helemaal... :-\



Aanpassen raamindeling tussenrijtuig
De raamindeling van het ontstane tussenrijtuig klopt dus nog niet echt...
Ik ga de werkelijkheid zo dicht mogelijk proberen te benaderen door nog meer zaag- en lijmwerk  ;D
Kijk maar naar de volgende foto's:
(eerst links...)


Ff wat zagen in het tussenrijtuig en het donor-rest-rijtuig  :P
...en daarna wat lijmen; vervolgens krijg je dit:





...aan de andere kant is het ongeveer hetzelfde liedje:





Natuurlijk moet er nog wel her-en-der wat geplamuurd worden; alle ramen met een zwart kruis zullen daarmee ook verdwijnen...
...oftewel: op de benedenverdieping is straks helemaal geen 'glas' meer aanwezig.

wordt vervolgd...

« Laatst bewerkt op: 11 July 2015, 22:54:46 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2015, 13:03:35 »


Hall Ventovice,

Eigenlijk best "pijnlijk" om deze schoonheids-operatie van zo nabij te aanschouwen.  ;)
Op zich is dit treinstel al best mooi.

Blijf je zeker volgen al is het alleen al om de creatieve oplossingen die je laat zien.  (y)

Wat voor kunststof gebruik je voor de ombouw van de panto-plekken?
Zou zelf eerder aan polystireen danken, maar dit lijkt wat anders, toch?

Hoe dan ook succes verder.

Mvg.
Willem E.

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2015, 16:10:58 »
Hallo Willem,

Hoezo pijnlijk? Omdat de donortrein er nog zo netjes/mooi uitziet???
Ik heb er geen moeite mee; ik weet namelijk al wat het ongeveer gaat worden: nòg mooier! ;-)
De donoren zijn van Mehano, wat op zich wel leuk spul is, maar gelukkig niet zo kostbaar...
...anders durfte ik het ook niet! Zoals al eerder gezegd: ik zet echt geen zaag in een Märklin ofzo...
En zo'n Duplex is alttijd wel weer te vinden!

De 'pantoplekken'(...) heb ik dicht gemaakt met dun plastic, wat eigenlijk is bedoeld voor de ramen van H0-huisjes.
Of dit styreen is, durf ik niet te zeggen, maar de bouwpakket-lijm van Revell, die ik altijd gebruik, werkt er iig wel op.
Ik kijk wel ff of dit het beoogde resultaat geeft en anders haal ik idd een dun plaatje styreen hiervoor; ik zal toch ook iets moeten hebben om de baanschuivers wat dieper te maken...

Eerlijk gezegd, denk ik er van te voren niet al te veel over na; 'problemen' kom ik onderweg natuurlijk wel tegen en dan bedenk ik tzt dan wel hoe ik het oplos.
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #10 Gepost op: 12 July 2015, 20:31:18 »
*extra!* [YOUTUBE-je  ;D]

De tweede (start-) set TGV Duplex moest nog getest en zelfs ingereden worden... meteen maar MIJN tussenrijtuig erbij gehangen ;-)
KLIK HIER! https://www.youtube.com/watch?v=A-gyGuZ0wRw
« Laatst bewerkt op: 13 July 2015, 19:27:12 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #11 Gepost op: 12 July 2015, 22:19:39 »
Altijd knap te zien hoe men "Low-Cost" spul een upgrade geeft.
De beschildering lijkt me wel moeilijk te worden.
Gr, Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #12 Gepost op: 13 July 2015, 00:16:21 »
Hoi Ventovice,

"Pijnlijk" inderdaad omdat-ie er nog prima uitziet.
Maar als je hem/haar dan nog mooier maakt...

Een tweede set heb je dus ook al, dan wordt de "facelift" van één wel gemakkelijker.

Succes!

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #13 Gepost op: 13 July 2015, 19:19:34 »
@ Jan:
De beschildering wordt òf geschilderd, òf het worden decals... daar ben ik nog niet over uit.

@ Willem/ Ponytail:
Sorry, maar ik geloof dat je het nog steeds niet helemaal begrijpt:  ;D
Ik heb nu dus twee 4-delige sets van de TGV Duplex, maar die zijn allebei nodig voor deze metamorfose...
...omdat ik het benodigde (3e) tussenrijtuig zelf moest maken
(check de schematische weergave nogmaals hieronder)


Klik voor de rijdende 5-delige stam ook ff op het youtube-linkje een paar posts terug ;-)

Oké, ik hou straks wel twee locs over, maar daar heb ik in feite niet veel meer aan en die gaan dus maar in de onderdelenbak!  :P
« Laatst bewerkt op: 13 July 2015, 19:36:39 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Ventovice Project #2: van TGV Duplex naar 'V150, Train de Record du monde'
« Reactie #14 Gepost op: 15 July 2015, 21:30:42 »
Citaat
@ Willem/ Ponytail:
Sorry, maar ik geloof dat je het nog steeds niet helemaal begrijpt:  ;D
Ik heb nu dus twee 4-delige sets van de TGV Duplex, maar die zijn allebei nodig voor deze metamorfose...
...omdat ik het benodigde (3e) tussenrijtuig zelf moest maken

Aha!  8)