Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 - 2014  (gelezen 2069 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 - 2014
« Gepost op: 05 July 2015, 13:07:45 »
Hallo,

In Houten heb ik het nieuw uitgekomen boekje no 11 in de serie "Treinen in Beeld" met de titel "Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 -2014" gekocht. (€ 19,95) . Het is - zoals wellicht bekend - uitgegeven door Uquilair BV, auteur Alex Wouters.

Omdat ik met veel genoegen al eerdere uitgaven van die serie grensbaanvakken had gekocht hoorde dit boekje daar naar mijn opvatting uiteraard ook bij.

Het is zondermeer een geslaagde uitgave met veel interessante treinsamenstellingen van met name internationale treinstammen van/naar Kopenhagen/Zweden en van/naar Moskou, Polen, Oost-Duitsland en Berlijn, en dus met rijtuigen uit die landen.  In die treinstammen zitten ook opvallend veel NS-rijtuigen. Ook de vele beelden van stammen van die internationale treinen aangevuld met NS-rijtuigen voor inzet op het Nederlandse trajectdeel zijn interessant omdat daarbij soms ook rijtuigen meereden die je niet gauw daar zou hebben verwacht (zoals  bijvoorbeeld geel/rode "Beneluxtrein rijtuuigen!). De periode die wordt behandeld is ook interessant vanwege de elektrificatie van het grensbaanvak die tussentijds plaats vond met uiteraard ingrijpende wijzigingen nadat de Duitse stoom- en dieseltractie grotendeels van het Nederlandse grenstraject was verdwenen en de NS locs toen doorreden tot Bad Bentheim. Ook NS- dieselstellen kwamen soms tot daar.

In ieder geval zie ik ook weer aanleiding in mijn voorraad tijdelijk van de baan gehaalde rijtuigen te gaan "grasduinen" om daarmee iets geheel afwijkends (maar wel waarheidsgetrouw!) aan elkaar te koppelen. Dat is tevens een mooie gelegenheid om na te gaan of aan de kortkoppelingen hier en daar wat gesleuteld moet worden.

Gegroet,

Rob van Kooy 

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 - 2014
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2015, 15:15:33 »
Ontzettend leuk plaatjesboek met bonte samenstellingen idd.  (y)

Wat mij opviel was dat er een aantal duitse treinstellen van de serie 614 tot aan Amsterdam hebben gereden in 1986 (gelegenheidstrein). Kon dat nog met de toenmalige treinbeveiliging ? En tot wanneer heeft dat gekund met welk materieel ?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 - 2014
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2015, 18:11:59 »
Wat mij opviel was dat er een aantal duitse treinstellen van de serie 614 tot aan Amsterdam hebben gereden in 1986 (gelegenheidstrein). Kon dat nog met de toenmalige treinbeveiliging ? En tot wanneer heeft dat gekund met welk materieel ?

Hallo,

De grote vraag is of in de kleine lettertjes van het ATB reglement is voorzien dat onder bepaalde omstandigheden daarvan kan worden afgeweken, welke voorwaarden dan worden gesteld en wie bevoegd is daarvoor toestemming te verlenen. Een reglement kent als het goed is  dergelijke clausules.

Misschien was dat ook het geval toen één maal een quadri-courante Franse TEE-locomotief naar Nederland is gekomen om "afscheid" te nemen hoewel de loc daarvoor zich nooit in Nederland had vertoond.

Gegroet,

Rob