Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

pantograaf vastzetten door joespoor
Vandaag om 16:51:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:49:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:33:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
Vandaag om 16:32:09
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:22:23
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
Vandaag om 16:12:59
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
PB models: koplopers (voorbespreking) door cor_b
Vandaag om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 13:56:11
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
  

Auteur Topic: Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 - 2014  (gelezen 2074 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 - 2014
« Gepost op: 05 July 2015, 13:07:45 »
Hallo,

In Houten heb ik het nieuw uitgekomen boekje no 11 in de serie "Treinen in Beeld" met de titel "Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 -2014" gekocht. (€ 19,95) . Het is - zoals wellicht bekend - uitgegeven door Uquilair BV, auteur Alex Wouters.

Omdat ik met veel genoegen al eerdere uitgaven van die serie grensbaanvakken had gekocht hoorde dit boekje daar naar mijn opvatting uiteraard ook bij.

Het is zondermeer een geslaagde uitgave met veel interessante treinsamenstellingen van met name internationale treinstammen van/naar Kopenhagen/Zweden en van/naar Moskou, Polen, Oost-Duitsland en Berlijn, en dus met rijtuigen uit die landen.  In die treinstammen zitten ook opvallend veel NS-rijtuigen. Ook de vele beelden van stammen van die internationale treinen aangevuld met NS-rijtuigen voor inzet op het Nederlandse trajectdeel zijn interessant omdat daarbij soms ook rijtuigen meereden die je niet gauw daar zou hebben verwacht (zoals  bijvoorbeeld geel/rode "Beneluxtrein rijtuuigen!). De periode die wordt behandeld is ook interessant vanwege de elektrificatie van het grensbaanvak die tussentijds plaats vond met uiteraard ingrijpende wijzigingen nadat de Duitse stoom- en dieseltractie grotendeels van het Nederlandse grenstraject was verdwenen en de NS locs toen doorreden tot Bad Bentheim. Ook NS- dieselstellen kwamen soms tot daar.

In ieder geval zie ik ook weer aanleiding in mijn voorraad tijdelijk van de baan gehaalde rijtuigen te gaan "grasduinen" om daarmee iets geheel afwijkends (maar wel waarheidsgetrouw!) aan elkaar te koppelen. Dat is tevens een mooie gelegenheid om na te gaan of aan de kortkoppelingen hier en daar wat gesleuteld moet worden.

Gegroet,

Rob van Kooy 

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4263
Re: Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 - 2014
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2015, 15:15:33 »
Ontzettend leuk plaatjesboek met bonte samenstellingen idd.  (y)

Wat mij opviel was dat er een aantal duitse treinstellen van de serie 614 tot aan Amsterdam hebben gereden in 1986 (gelegenheidstrein). Kon dat nog met de toenmalige treinbeveiliging ? En tot wanneer heeft dat gekund met welk materieel ?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim 1961 - 2014
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2015, 18:11:59 »
Wat mij opviel was dat er een aantal duitse treinstellen van de serie 614 tot aan Amsterdam hebben gereden in 1986 (gelegenheidstrein). Kon dat nog met de toenmalige treinbeveiliging ? En tot wanneer heeft dat gekund met welk materieel ?

Hallo,

De grote vraag is of in de kleine lettertjes van het ATB reglement is voorzien dat onder bepaalde omstandigheden daarvan kan worden afgeweken, welke voorwaarden dan worden gesteld en wie bevoegd is daarvoor toestemming te verlenen. Een reglement kent als het goed is  dergelijke clausules.

Misschien was dat ook het geval toen één maal een quadri-courante Franse TEE-locomotief naar Nederland is gekomen om "afscheid" te nemen hoewel de loc daarvoor zich nooit in Nederland had vertoond.

Gegroet,

Rob