Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
MiWuLa door Zandmannetje390
Vandaag om 00:11:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
20 August 2025, 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
20 August 2025, 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
20 August 2025, 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
20 August 2025, 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
20 August 2025, 12:58:18

Auteur Topic: Märklin zet wissel om: focus op kinderen in plaats van bejaarde treinfanaten  (gelezen 16403 keer)

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Märklin zet wissel om: focus op kinderen in plaats van bejaarde treinfanaten
« Reactie #45 Gepost op: 21 July 2015, 17:22:02 »
Hellaas zien de mensen alleen de hoge prijzen in de winkel de goedkopere modellen van Piko of ander merk zien de meeste echt niet staan

Van collega's vaak genoeg gehoord dat ze een loc van 300 euro te duur vinden maar ze vergeten zelf dat ze hun halve maand salaris aan cd's, lp's, films  computer spellentjes en telefoons of weet ik wat voor hobbys ze hebben uitgeven. net als hun moest ik ook mijn collectie langzaam opbouwen en sparen.

Voor de jonge modelspoorders zou het leuker zijn als ze een soort van leer pakketjes aanbieden op spelende wijs leren Hout bewerken of zo een kant en klaar plastic landschap plaat wat Noch ook maakt , elektronica.
« Laatst bewerkt op: 21 July 2015, 17:38:57 door RhB-Mikey »
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Re: Märklin zet wissel om: focus op kinderen in plaats van bejaarde treinfanaten
« Reactie #46 Gepost op: 21 July 2015, 17:38:39 »
Tegen het autistische aan........... ;D. Zit daar niet een kern van waarheid in ? Zeker als je kijkt hoe er hier af en toe tegenaan wordt gekeken, dingen worden bezworen en bestreden etc.

Feit is dat we gewoon een uitstervend ras zijn, ook al willen we dat niet toegeven. De hobby is te duur, te stoffig, te langdradig, kost te veel moeite etc. De modeltreinenmarkt zal een niche blijven, want er zijn teveel alternatieven die veel veelzijdiger zijn, sexier, net zo hard de verbeelding prikkelen.

Goed nieuws zit hem wel erin dat in niche markten kleinere producenten het beter doen. Dus meer keus, meer variatie, meer kleinserie etc. 
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 21 July 2015, 18:04:15 »
Maar een Wii of iPad van honderden euro's vinden we niet te duur  ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #48 Gepost op: 21 July 2015, 18:34:01 »

Ik denk dat het grootste probleem de prijs is. Een doosje lego heb je voor een eurotje of 15. Ja, is een klein doosje, maar er kan wel vrij mee gedaan worden wat het kind wil. Bouw lekker zelf wat anders als het setje zelf niet goed genoeg is. Een digitale locomotief begint bij 90-100 euro. En dat is veel geld. Zit er nog niet eens een omroepsysteem of toeter op. Een startset kost al snel 200 euro. Voor een stuk kinderspeelgoed is dat gewoon heel veel. Een grote doos lego kost 50 tot 100 euro en daar zijn ook uren lang speelplezier van.

Dat betwijfel ik ten zeerste..... ze kopen (of hebben) wel een PS3 of 4 (voor de leek; Playstation ;) ) en spellen die minimaal 50 of 60 euro kosten bij het uitkomen en ze betalen het want ze willen het allernieuwste...
Nee, de huidige jeugd is gewoon niet van het oude speelgoed, het is een nieuwe tijd en daar hoort flitsend nieuw spul bij zoals spelcomputers, tablets en niet te vergeten de smartfoon. Stoffige stomme treintjes waar die oude mannen mee spelen is gewoon niet "cool"! :)

Welkom in de nieuwe tijd, mannen ;D :)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 21 July 2015, 18:41:52 »
Hear hear Ronald  (y)

De kids willen sneller, nieuwer etc. Daarnaast, met de electronische speeltjes kunnen ze het internet op, contact leggen met deze of gene, samen spelen met mensen aan de andere kant van de wereld en zijn er geen grenzen.....

Lekker laten gaan denk ik.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #50 Gepost op: 21 July 2015, 18:53:05 »
Ja... ik ben bang dat dat ook niet te stoppen is.... zelfs in de "grote-mannen" wereld zie je de verschuiving naar kant en klaar, duurder, niet meer bouwen. Helaas is dat een beweging die je niet stoppen kunt, zeg maar tijdsgeest. We horen nu bij een ras dat langzaam uitsterft; dat va modelbouwers ;)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 21 July 2015, 19:09:07 »
Over de focus van meneer Marklin op kinderen: dit is kennelijk de doelgroep.

Het manneke, familielid van nog net geen 3 heeft zo'n setje van M*. Binnen 5 minuten kan hij zelfstandig treintje rijden. Het is alleen allemaal maar voor eventjes, het is een welvaartskind en hij heeft nog een heleboel ander speelgoed en hij speelt met de dure iPad van z'n vader spelletjes op het web. ;D

Ik wil maar zeggen: het is leuk voor de Marklin omzet maar het is een fabeltje te denken dat dit manneke later een modelbouwer wordt omdat hij ooit zo'n setje heeft gekregen.

Gr, Ben.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #52 Gepost op: 21 July 2015, 23:11:22 »
Ik ken een dito menneke, nèt iets ouder, dat vrijwel iedere avond voor het slapen gaan met zijn vader naar zolder wil om even "treintjes te spelen". Hij is wild (en) enthousiast, maar als hij de treintjes van z'n vader mag aanraken en op de rails zetten is hij rustig en behoedzaam. Heel soms gaat er iets stuk, vaak buiten zijn schuld om, maar doorgaans gaat het goed. In dit geval wordt het er met de paplepel ingegoten en smakelijk geconsumeerd. Het is denk ik deels de aard van het kind en deels opvoeding. Die gaat tegenwoordig vaak ook gehaast en vluchtig. Een kind in aanraking brengen met onze hobby kost veel tijd, omdat je het kind niet zomaar zijn gang kunt laten gaan. Daarin verschilt de treinenhobby nogal van een iPad of PS-zoveel waar kinderen in no time hun weg op leren.

Wijzelf zijn denk ik de ambassadeurs van de hobby. Als we willen dat die blijft voortbestaan zullen we de tijd moeten nemen de volgende generatie ermee in aanraking te brengen, zo jong mogelijk, en hopen dat het beklijft. Meer kunnen we niet doen. Persoonlijk denk ik dat het een verloren strijd is, maar het zal mijn tijd nog wel duren gok ik.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 22 July 2015, 05:35:18 »
Wat ik tot nu toe nog een beetje mis in het verhaal hier is dat velen van ons nog uit de "of of" tijd stammen
en vele kinderen niet beter kennen dan "en en" omdat er een boel meuk voor weinig te koop is. Ergens voor
sparen kennen ze niet meer op het niveau wat wij kennen.
Goed voorbeeld daarvan is denk ik audio. In de jaren 70 koste een gemiddelde stereo set een gemiddeld maand loon.
Nu is een mp3 pongel bij de kijkshop van een paar tientjes al snel goed genoeg of lopen ze de hele dag met tinnitis-
kwekende in-ear doppen, aangesloten op een telefoon die amper enig fatsoenlijk geluid kan produceren omdat de
accu toch ook liever lang mee gaat.
Als ik er voor ga zitten is zelfs CD me vaak niet goed genoeg (al ligt die hobby voorlopig even stil).
M.a.w. treintjes is al snel te duur omdat de gemiddelde jeugd er niet voor weet te sparen (al zou dat juist opvoedkundig
in een hoop gevallen een goede levensles zijn).
Ik kom uit een arbeidersgezin, was dus al erg blij met mijn Lego en vond het normaal dat daarnaast ook nog Playmobil
gewoon te duur was. Ik heb dus wel meegekregen keuzes te maken en te sparen voor iets dat ik wil hebben. Of sterker
nog, niet verder kom dan dromen. Pas nu ik mijn leven een beetje op de rit heb kom ik aan een aantal van die
jeugd dromen toe. Het tape deck met 26cm spoelen heb ik inmiddels dus nu dan eindelijk treintjes.
Groet, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 22 July 2015, 07:06:40 »
Streaming audio/video kan nog steeds een maandloon kosten en heeft de stereotoren als statussymbool vervangen. De jeugd vindt de phone met die oortjes meestal mooi zat, zoals mijn generatie een Walkman meestal mooi zat vond. Audiofiele fijnproevers zijn altijd schaars geweest. Veel van mijn leeftijdgenoten geven ook niet veel meer uit aan audio en vragen zich af waarom ze ooit zo gek zijn geweest.

Mijn zure ouwe oom vond ons ook welvaartskinderen die niet wisten wat schaarste was en hij had nog gelijk ook. Gelukkig vonden de meeste volwassenen dat vooral een hele verbetering. Wij waren de eerste generatie jongens die zomaar een elektrische trein kon krijgen. Voorheen was dat alleen weggelegd voor een bovenlaag. Dat een nieuwe generatie niet meer kan sparen is flauwekul; ze sparen alleen voor andere dingen.

Er komt voortdurend nieuws bij en dat beroerd niet alleen de jeugd. Heel wat van mijn technisch geïnteresseerde leeftijdgenoten gingen van trein, via de super8 camera, naar de homecomputer en nu hun onlinegadgets. Kinderen bouwen in Minecraft complete werelden. Ik denk dat ik dat op mijn tiende ook leuker zou vinden dan treintjes. Nu blijf ik lekker aan mijn baan prutsen en het zal me een zorg zijn of mensen dat over 20 jaar nog steeds doen. Dat ligt voor Märklin uiteraard anders, maar dat is hun probleem.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2015, 09:36:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 22 July 2015, 09:06:39 »
Bekende discussie die zo nu en dan weer opduikt als daar aanleiding toe is; vergrijzing van de hobby.
Zolang er geen cijfers van  bestaan blijft het allemaal onderbuikgevoel en dat is niet altijd betrouwbaar. In mijn middelbareschootijd kon je ook beter een sticker van "The Police" dan van een 1600 op je agenda plakken....  8) Ja, bij elke Bart Smit waren treinen te koop en ja, veel klasgenoten hadden wel iets liggen maar dat kwam eigenlijk nooit verder dan een ovaaltje dat twee keer per jaar werd neergelegd om op rond te racen.
Kortom, de tijden veranderen en modeltreinen zoals wij, de liefhebbers, het beleven zijn eigenlijk altijd al een niche geweest. Met de huidige technieken zoals laseren en 3D-printen zie ik de toekomst alleen maar zonniger in. We zijn niet meer afhankelijk van een paar grote fabrikanten!  (y). Treinenliefhebbers blijven er altijd wel.
No dress rehearsel, this is our life.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 22 July 2015, 10:15:24 »
Ja ik ken het probleem. Ook in mijn andere hobby slaat de vergrijzing toe en daar is het zelfs zo dat je niet meer mee telt als je grijze haren begint te krijgen. Soms wordt je zelfs niet meer aangekeken, zo erg is het al. Het komt ook van 2 kanten! Zo zijn de vrouwen waar ik toendertijd achteraan ging, inmiddels zo ver dat bij sommigen de eerste grijze haren zich al aandienen. Andersom kijken ze ook steeds minder naar mij omdat zelfs mijn baard al grijze tekenen vertoond. Zo wordt het plezier van de jacht toch teniet gedaan door de vergrijzing, met name omdat ik ook het liefst tijdperk 2 (rond de 20/25) achterna ga. Tsja, het is me wat die vergrijzing ;D
« Laatst bewerkt op: 22 July 2015, 10:54:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 22 July 2015, 10:22:12 »
Eén troost !! Mooi grijs is niet lelijk  ;D (nu mijn wederhelft nog overtuigen  ::) )
Groet, Ronald.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #58 Gepost op: 22 July 2015, 20:49:48 »
Ach, iets wat ook meetelt is de tijd die de ouders (niet  :P) in het spelen met hun kinderen willen steken. Het spelen met een trein kost, hoe vervelend ook voor sommige ouders  :-X, gewoon tijd. Na het aanzetten van de PS3 of XBOX redden ( ::) ) de 'kids' zich meestal zelf en dat (naast TV kijken, 'computeren' ed.) is voor de meeste 'gejaagde' en 'overbelaste' ouders het belangrijkste..

Wij (lezers van dit forum) willen wel spelen maar de ouders van de nieuwe 'doelgroep' heel erg vaak niet op de voor dit speelgoed gewenste manier.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 22 July 2015, 21:57:49 »
Kortom, de tijden veranderen en modeltreinen zoals wij, de liefhebbers, het beleven zijn eigenlijk altijd al een niche geweest. Met de huidige technieken zoals laseren en 3D-printen zie ik de toekomst alleen maar zonniger in. We zijn niet meer afhankelijk van een paar grote fabrikanten!  (y). Treinenliefhebbers blijven er altijd wel.

@Marc,

Iedere woensdagmiddag ontvangt de EMV tientallen kinderen met hun ouders die komen kijken naar de aanleg van de museum modelspoorbaan.
Het valt op hoe geinteresseerd zowel de ouders als de kinderen zijn. De eerste omdat ze iets herkennen uit hun jeugd, wat ze reeds lang vergeten zijn.
De tweede omdat ze een totaal nieuwe onbekende wereld ervaren.

Het liefst zouden we met de kinderen ook echt aan de slag willen. En dan niet alleen met het maken van boompjes, maar meer met de meer sexy zaken die jij noemt.
Voor kinderen is het een verrassing dat ze met een computer in combinatie met een lasersnijder of 3D printer dingen echt kunnen maken.
Dat is eigenlijk veel eenvoudiger dan men denkt. Net als modelbouw veel goedkoper kan zijn dan men gewoonlijk aanneemt.

Grzz, Hans