Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 23:18:32
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 23:15:37
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
Vandaag om 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
Vandaag om 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
Vandaag om 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
Vandaag om 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19

Auteur Topic: Märklin zet wissel om: focus op kinderen in plaats van bejaarde treinfanaten  (gelezen 16379 keer)

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
Re: Märklin zet wissel om: focus op kinderen in plaats van bejaarde treinfanaten
« Reactie #30 Gepost op: 07 July 2015, 00:52:03 »
Ik heb nog nooit een andere hobby gezien waar je zoveel fantasie in kwijt kunt
Dat is jouw probleem. Als je spelletjes speelt op de PC, wil je dat ook kunnen, en je wilt die spelletjes kunnen hacken. Bij mij begon het zo. Voor ik het wist, was ik programmeur, applcatiebeheerder, webdeveloper, en zo meer. Een schier eindeloze hobby, waar ook nog geld mee valt te verdienen. Dat hoef ik met mijn Märklin-ervaring van vroeger niet te proberen. Märklin, van 8 tot 80 heette het toen.  Nu willen ze zich beperken tot kleuters en jongelieden? Lijkt me tof. Alle ouderen hebben uit de overige merken ruim de keus. Daarvoor is Märklin niet meer nodig.

Hoe zeiden ze dat vroeger ook al weer? Ja, Märklin is zo geschikt omdat je er een keerlus in kunt leggen, zonder erover na te denken hoe je dat oplost, want er valt niets meer op te lossen. Geweldig creatieve hobby, treintjes rijden met Märklin.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoor. Als je die jeugd vast wilt houden, wilt blijven boeien, dan moet je de nadruk verschuiven van de treintjes naar de rest van het hobbyveld, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Prikkel de fantasie!

Dat is dus duidelijk geen pleidooi om alle seniele grijsaards uit beeld te houden, geen pleidooi om alles te digitaliseren, geen pleidooi om alles met een computer te besturen.
Nu de meeste treinenshops zijn uitgestorven, en treinen (gebouwen, etc) per internet gekocht moeten worden, reparateurs niet meer bestaan, en je alles zelf moet doen en moet kunnen, verschuift de nadruk, juist voor de jeugd die online nog niets kan kopen zonder ouderlijke bevoogding, naar de doe-het-zelf aanpak. Leer hen alles zelf te doen, en daar kun je letterlijk alle kanten mee uit.

Wat hadden wij dat makkelijk, vroeger. Eenmaal per jaar je lokje even preventief laten nakijken door de lokkendokter bij jou in het dorp. Wisseltje stuk? Even naar de wisselboer voor een nieuw veertje. Boom te kort, even naar de speelgoedwinkel.
Alsof je klappertjes bijhaalde voor je klapperpistool, of groene spliterwten bij de super, voor het erwtenpistool. Die trend is toch wel definitief voorbij.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Märklin zet wissel om: focus op kinderen in plaats van bejaarde treinfanaten
« Reactie #31 Gepost op: 07 July 2015, 09:09:34 »

-Wij moeten als modelspoorhobbyist af van het ''opa-flodder'' imago. Niet elke (ik denk vrijwel niemand) zit met een
 fluitje en bordje omhoog zo met de trein te ''spelen''. Wat mij meteen brengt op imago 2 en 3.
-De huidige vorm van modeltreinen past niet meer om als speelgoed in het hokje geplaatst te worden. De oudere
 modeltreinen passen hier nog wel redelijk in maar de nieuwe full-sound treinen, allang niet meer.

Deze karikatuur valt op geen enkele manier te bestrijden. Ooit neergezet door media en nu uitgerold over de hele hobby. Er is een flinke groep mensen die dat graag gelooft en aan de hobby verder geen aandacht besteedt. Prima, ik heb niks met leer en zweepjes. Of motorfietsen, of kanaries, of...

Aan de andere kant; iemand die iets meer weet, weet ook dat de hobby niks met deze karikatuur te maken heeft en verbindt dat dus niet metelkaar. Hier valt niks te bestrijden of te verbinden.

-Er komt veel meer bij kijken dan enkel het rijden met de treinen. Denk hierbij aan zaken zoals de aansturing,
 digitaal-tijdperk, gebouwen enz. En niet te vergeten het onderhoud.
..

Ja en? Komt bij leer en zweepjes ook kijken, kanaries, noem maar op.

Het zal me eerlijk gezegd totaal jeuken waar een fabrikant als Märklin op inzet, waar ie z'n energie in steekt. Ik vind hun uitgangspunten (gegoten lockappen, wisselstroom aansturing, middengeleider-voeding icm de eis om alles door een krappe boog te kunnen laten rijden) te speelgoedachtig om van modelspoor te kunnen spreken.  Dus inderdaad Märklin heeft iets in te halen...
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

• Offline Offline
Re: Märklin zet wissel om: focus ook op kinderen
« Reactie #32 Gepost op: 07 July 2015, 09:49:58 »
Grappig dat iedereen het op zijn eigen manier leest.
De kern is dat de eisen van de huidige hobbyïsten de producten ongeschikt zouden hebben gemaakt voor kinderen. Ik denk dat daar wat inzit.
Märklin wil zich 'ook' op kinderen gaan richten. Alleen deze keer niet zozeer met het oog op de toekomst van de hobby, maar gewoon om te kijken of er geld aan de doelgroep kinderen als zodanig is te verdienen. Op dezelfde manier als Playmobil niet verwacht dat erg veel kinderen als volwassenen nog steeds met Playmobil spelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 07 July 2015, 09:59:56 »
Inderdaad. Er wordt weer van alles bij gehaald terwijl het artikel toch niet zo ingewikkeld is. ;D

Gr, Ben.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #34 Gepost op: 07 July 2015, 10:33:39 »
@ Henk, Märklin heeft toch het 'My World'-programma al sinds jaar en dag? Hoezo moet je dan de focus 'opnieuw' op kinderen richten? Doen ze allang met My World. En vervolgens liggen er ( opvolging) startsetjes met tandpasta-wagonnetjes tussen de tandenborstels bij de drogistsupers. In de hoop dat mammie overstag gaat voor haar dreinende kind.

EDIT: ik zie dat prutser dit aan het begin van dit draadje ook al heeft gemeld

(overigens reageerde ik op Hielke, ben het dus wel eens met dat er van alles bijgehaald wordt  ;) )
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 07 July 2015, 10:56:47 »
Natuurlijk Gert, maar het gaat denk ik niet over zo nu en dan iets voor kinderen, bijna altijd als een afgeleide van. Dat zou niet nieuw zijn en is ook door andere fabrikanten geprobeerd.
Ik lees het als een poging om een serieus deel van de omzet van het concern bij de doelgroep kinderen te gaan halen. Dat moet met een veel groter specifiek assortiment dat ook voortdurend moet worden vernieuwd. Juist niet jarenlang hetzelfde My Worldtreintje. Simba Dicke zal wel weten hoe dat moet. Toevallig de afgelopen jaren de catalogi van Playmobil gevolgd (kinderen) en daar vernieuwen ze ieder jaar zowat een derde van het assortiment.

Met de kwestie serieuze hobby danwel opa Flodderbeeld heeft het in ieder geval niets te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

S&TL

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 07 July 2015, 15:41:57 »
Eens met wat erboven staat. Met wel een aanvulling:

Ik denk dat Marklin zich zorgen maakt over de toekomst. Wij worden allemaal een dagje ouder. En door
internet hebben we een ruime keuze waar en wat we kopen. Wellicht ook minder Markling. Om de lange
termijn veilig te stellen zullen ze dus wel iets moeten. Ik denk dat het artikel daar over gaat.

"Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst" zullen ze denken

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #37 Gepost op: 07 July 2015, 17:29:47 »
Om de een of andere "duistere" reden heb ik geen enkel Trix of Märklin model op de baan staan en waarschijnlijk ben ik daarin niet de enige.
Als ze daar nou eens verandering inbrengen zou misschien ook schelen.

Stephan.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #38 Gepost op: 07 July 2015, 17:51:47 »
..geen enkel Trix of Märklin model op de baan staan en waarschijnlijk ben ik daarin niet de enige.

Voor ons Amerikanen hebben ze een schitterende Big Boy van Trix, en da's toch een van de mooiere modellen die ik heb..... en ik ben zeker geen M* fan en heb er verder niets mee. Maar hier heeft Trix (want die schijnt de beste mallenmakers te hebben gehad destijds) een topmodel van gemaakt wat ook nog eens geweldig rijdt vanwege zijn Buhler aandrijving.

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 07 July 2015, 21:28:31 »

(overigens reageerde ik op Hielke, ben het dus wel eens met dat er van alles bijgehaald wordt  ;) )
[/quote]

@Gert,

Met mijn verhaal doelde ik er eigenlijk op zoals de mensen onze hobby nu ziet, mede door hoe de media onze hobby omschrijft. Ik ben van mening, die ik op die manier met jullie wilde delen, dat ook dit komt hoe mensen onze hobby zien. Door die omschrijving wordt onze hobby als ''niet cool'' beschouwd waardoor er maar weinig echte jongeren zijn die bewust voor deze hobby kiest.

Dit kan zijn uit angst voor de reactie's van de vriendenkring. Natuurlijk kan dit ook door het ontbreken van kennis en interesse.

Vanuit persoonlijke ingeving, weinig van mijn vrienden weten dat ik de hobby modelspoor heb. De vrienden die dit wel weten hebben de trein ook eens gezien (sommige zelfs aan geholpen).
Ik heb het een keer tegen een andere vriend verteld en die reageerde meteen van ''speel jij nog steeds met treintjes'', waarop ik meteen reageerde van: ''maat, kom eens deze kant op dan kan ik je het laten zien wat dit inhoud''. Na 3 min hier rond gekeken te hebben, piepte die anders.

Na een presentatie van mij op school over modelspoor (waarbij ik er ook een aantal modellen had meegenomen) had ik een collega helemaal enthousiast gemaakt waardoor hij besloot er ook aan te beginnen. Hij vroeg of ik meeging voor advies naar een winkel, dus zo gezegd zo gedaan. Helemaal vanuit het zuiden naar het noorden afgereisd met de trein om een leuke startset te kopen. Voordat ik het wist had hij al een uitbreidingsset gekocht wat ik natuurlijk kei tof vond. Hij vertelde mij op een dag toen wij samen dienst hadden, dat hij en zijn maat een hele vrijdag avond zo druk aan het rijden waren geweest dat ze bijna vergeten waren om naar de kroeg te gaan.
Helaas had hij door zijn andere hobby de ruimte nodig die de trein innam waardoor het avontuur van modelspoor bij hem was afgelopen. De trein en rails heb ik toen van hem overgekocht (omdat hij mijn collega is en ik wist dat hij er zuinig mee om is gegaan) en rijd nu bij mij over de sporen. Op een rustige dag hebben we alles op het werk overgezet en op een zaterdag de rest.

Maar om terug te gaan op het verhaal, zolang de mensen buiten onze hobby enkel het beeld kent dat de media voorschrijft, zullen wij een uitstervende hobby houden en daar ken ook de nieuwe plannen van Marklin of van elke modelspoorfabrikant dan ook niets aan doen.

MVG, hielke1501 

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #40 Gepost op: 07 July 2015, 21:49:00 »
Dit is ook wat ik bedoelde. Een teenager bedenkt zich wel even wanneer hij de keuze heeft tussen een 'vet coole' tablet of een digitale startset van whatever merk. Ik werd toen ik weer begon met treinen ook als niet 100% beschouwd door leeftijdgenoten, maar jammer voor hun. Maar als het Märklin lukt om de hobby 'cool' te maken voor jongeren dan: hiep hiep hoera!

Het is opmerkelijk dat andere modelbouw hobby's dit niet hebben. Een collega van mij vertelde enthousiast dat hij RC vliegtuigen maakte, dus ik: 'gaaf, ik doe ook aan modelbouw, alleen treinen' begon ie te lachen: 'ja maar met treintjes spelen is toch anders, ik maak echt vliegtuigen!' En ik weer: 'Dus jij speelt met vliegtuigjes...' En toen zag ik hem even denken en heb ik hem uitgelegd dat ik echt modellen maakte en niet een ovaaltje op de tafel had met een opwindtrein.

Mvg,

Robert

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 07 July 2015, 22:03:29 »
Ik heb sterk de indruk dat het gewoon een komkommertijdartikel is. Het bevat geen nieuws en geen enkele verwijzing naar tijd, plaats of context waarin Märklin deze uitspraken gedaan zou hebben. Gewoon bladvulling met een sappig kopje. En wij zitten weer boven op de kast ;)
Met vriendelijke groet,
Teun

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #42 Gepost op: 08 July 2015, 13:38:22 »
De doorsnee journalist van tegenwoordig is niet erg kritisch hoor. Die geeft gewoon door wat hem aangedragen wordt. Ws heeft Märklin een persbericht de deur uitgedaan om weer eens wat publiciteit te genereren en dat is klakkeloos overgenomen.

S&TL

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 08 July 2015, 16:37:38 »
Wellicht dat dat ook te maken heeft, omdat de meesten in hun jeugd wel een ovaaltje gehad hebben maar daarin niet verder zijn gekomen dan rondjes rijden. En dat projecteren ze op ons.

Remote control dingen zijn moeilijk en lastig, dus dat dwingt meer respect af.
Oh wacht dat doen we in modelbouw ook, en meer...    ;)

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #44 Gepost op: 21 July 2015, 16:18:23 »
Deze karikatuur valt op geen enkele manier te bestrijden. Ooit neergezet door media en nu uitgerold over de hele hobby. Er is een flinke groep mensen die dat graag gelooft en aan de hobby verder geen aandacht besteedt.
Dat zouden we willen. Toch blijft het feit dat keer op keer als iemand die wat met modelspoor doet in de media komt dit, met alle respect, een opa flodder figuur is. Aangeklede modelbaan, petje op, stationsklok erbij en alles moet op de seconde nauwkeurig rijden. Tegen het autistische aan. De karikatuur wordt door de media maar wat graag levendig gehouden. Wat je ziet is grijze hap. Op foto's, interviews, video's, reportages, altijd zijn het 60+ mensen. Terwijl de belangstelling voor het spoor bij kinderen wel degelijk aanwezig is. Een trein is groot en stoer, dat vinden zowel jongens als meisjes. Kijk in een MiWuLa, bij Railz of gewoon bij een winkel op een zaterdag. Kleine jongens (en meisjes) die hun neus tegen de winkelruiten aan drukken als er een treintje rijdt. Het moet immers wel bewegen. Staat het stil dan is het nog steeds interessant, maar is de interesse er al snel vanaf. Dat ik, een jaar of 3-4 geleden, nog een vloerbaan min of meer permanent had liggen, waren mijn nichtje en neefje altijd als de kippen boven op mijn slaapkamer bij verjaardagen. Die wilden met de trein spelen. De Wii van mijn broertje was ook leuk, maar zelf met de trein mogen spelen was veel leuker. En dan is zo'n mobile station (ik ben een Märklin rijder) een heel leuk ding. Er zit een schermpje op, knopjes en er reageert wat op het spoor. En als je dan een dubbelsporig traject hebt liggen, meer locs hebt staan, wat wagons en 2 mobile stations en je geeft ze de vrijheid om ermee te spelen (zo lang je erbij bent), dan vinden ze dat helemaal geweldig. Hoe meer toeters erop zitten, hoe beter. Je wijst aan welke knop het is, waar de verlichting zit e.d. en je hebt er geen kind meer aan. En dan gaf ik ze meestal trek/duw treinen zodat ze 2 kanten op konden. Wel zelf bij blijven, want zo nu en dan racen de treinen op volle snelheid door de rails heen.

Ik denk dat het grootste probleem de prijs is. Een doosje lego heb je voor een eurotje of 15. Ja, is een klein doosje, maar er kan wel vrij mee gedaan worden wat het kind wil. Bouw lekker zelf wat anders als het setje zelf niet goed genoeg is. Een digitale locomotief begint bij 90-100 euro. En dat is veel geld. Zit er nog niet eens een omroepsysteem of toeter op. Een startset kost al snel 200 euro. Voor een stuk kinderspeelgoed is dat gewoon heel veel. Een grote doos lego kost 50 tot 100 euro en daar zijn ook uren lang speelplezier van.

Ik zag mensen hinten naar de lengeschaal en prijs/details van Marklin. Voor een kind is dat niet belangrijk. Een kind ziet een gele dubbeldekkertrein waarin hij ook gezeten heeft, dus die wil hij hebben. En of die nou door R1 of R8 stuitert, dat maakt voor het kind niet uit. Dat besef komt pas met de jaren. Net als het besef van 1:100 of 1:87, verkeerd geplaatste roosters of een verkeerd model loc. Die Piko "1900" Traxx is voor veel kinderen al locomotief genoeg om mee te kunnen spelen als NS trein. Geel gespoten DB dubbeldekkers erachter en het kind heeft een trein waar hij in gezeten heeft.

Ik neem toch aan dat mensen die op jonge leeftijd begonnen zijn, dat zelf ook herkennen? Ik liet mijn TEE loc ook gewoon zijn stammetje rijtuigen duwen, want dat deden ze in het echt ook. Dat de TEE dat niet deed, wist ik veel. En de TEE werd gewoon ingehaald door een stoomloc met een goederentrein, want die ging nou eenmaal harder. En dat mijn overweg dicht ging op het moment dat de loc al zo'n beetje over de overweg was, deerde ook niet. De overweg deed het, de boompjes gingen dicht en er ging een lampje aan. Dat besef komt pas later.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de