Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Arduino en Selectrix  (gelezen 26794 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #15 Gepost op: 06 juli 2015, 18:25:35 »
Inderdaad, S88 is eigenlijk een M@rklin standaard.... maar wel enorm vaak gecombineerd met DCC...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #16 Gepost op: 06 juli 2015, 19:18:03 »
Inderdaad, S88 is eigenlijk een M@rklin standaard.... maar wel enorm vaak gecombineerd met DCC...

jep en ook met Märklin Digital-Formate (Motorola), mfx en wellicht ook onder selectrix rijders

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #17 Gepost op: 09 juli 2015, 12:55:37 »
Sorry van de vergissing rond de S88 bus. Als Selectrix rijder ben je zo gewend dat er een weg is van de centrale af en een weg naar de centrale toe dat je "aanpassingen" aan de standaard als onderdeel van de standaard gaat zien. Maar je hebt gelijk het DCC systeem kent volgens de standaard alleen maar de sporen.

Wat betreft de SX2 beschrijving is dat voor mij een net zo groot raadsel als voor jou Hans. Sorry, kan inmiddels wel SX2 decoders programmeren, en heb zelfs een aantal multi-protocol decoders die ook SX2 begrijpen, maar er mee gereden heb ik nog niet.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #18 Gepost op: 09 juli 2015, 13:04:25 »
We gaan verder met de hardware. De signalen T0, T1 en D zijn alle signalen die voor logisch "0" 0V is en voor logische "1" +5V.
De signalen zijn geen TTL of CMOS compatible signalen, maar in de praktijk blijkt dat CMOS uitgangen (zoals van microcontrollers) direct de bus kunnen interfacen.
Het belangrijkste signaal is het signaal op T0, het kloksignaal. Dit geeft aan wanneer er op de bus geschreven en gelezen moet/kan worden.
Het signaal op T0 ziet er volgens onderstaande afbeelding uit:

Een volledige klokpuls duurt 50uS. Geschreven moet er geworden zo snel mogelijk na het naar 0 gaan van T0 (neergaande flank).
Gelezen mag er worden enige tijd na het naar 0 gaan van T0. Wachten op een microcontroller is "duur". Daarom lezen we op de opgaande flank op T0.
Een interface tussen de SX-bus en een microcontroller kan op twee manieren opgebouwd. Zoals het oorspronkelijk door Trix in een centrale is gedaan, met een LM339.
Hierbij ontstaat het volgende schema:

De signalen T0 en T1 worden door een opamp gebufferd aangeboden aan een microcontroller. De signalen worden vergeleken met de halve voedingsspanning, zodat eventuele afwijkingen en storing weggefilterd worden.
Het signaal D wordt gemaakt met een transistor en een opamp. Dit signaal mag alleen door de interface beinvloed worden als het juiste adres op de bus actief is.
In rust worden zowel de opamp als de transistor zo aangestuurd, dat deze geen spanning op de de lijn D zetten.
Om de spanning naar +5V te trekken wordt de transistor aangestuurd, terwijl voor het sturen naar 0V de opamp aangestuurd wordt.
Mocht de microcontroller in een toestand komen waarbij beide aangestuurd worden, dan zal de serieschakeling van de twee weerstanden de stroom begrenzen.
De waarde van deze weerstand is door Trix op 100 ohm gedefieerd, om aan de kant van de centrale het signaal goed te verwerken.
Om een microcontroller te laten communiceren met de SX-bus moet de D lijn niet beinvloed kunnen worden door de microcontroller.
Een Atmel microcontroller heeft als een digitale in/uitgang als ingang wordt geschakeld een dermate hoogohmige toestand, dat tussenschakelen van een opamp/transistor niet nodig is.
Hierdoor is het mogelijk om de D lijn direct via een weerstand van 100 ohm te koppelen met een ingang van de microcontroller.
Bij het aansturen van de pin als uitgang moet er even opgelet worden, daar omschakelen van ingang naar uitgang er interne kortsluitingen op kunnen treden.
Hierdoor ontstaat het volgende simpelen schema:

Gewapend met deze kennis een Arduino erbij gepakt en gekeken welke pennen van de Arduino gebruikt kunnen worden. T0 bepaald wanneer er geschreven en gelezen mag worden.
Het handigst is als dit signaal op een van de pennen INT0 (pen 3) of INT1 (pen 4). De andere signalen T1 en D mogen op een van de andere digitale pennen.
Op de header IOL zijn 8 signalen aanwezig. op pen 3 en pen 4 zijn de INT0 en INT1 aanwezig.
De pennen 1 en 2 zijn Rx en Tx voor het programmeren van de Arduino. De overige pennen kunnen willekeurig gebruikt worden.

Via de connector IOL voeren we dus de signalen aan de Arduino. pen 3 wordt T0. Pen 4 laten we maar vrij voor een nader die ook een interrupt nodig heeft.
T1 komt dan aan pen 5 en D komt aan pen 6. Als de Arduino zelfstandig werkt op de SX-bus, dan zal deze ook voorzien moeten worden van gegevens.
Hiervoor is het drukknopje S1 aanwezig. Dit gaat naarpen 1 (Rx), omdat deze onder deze omstandigheid toch niet nodig is.
Een LED voor terugmelding aan diegene die de knop bediend heeft sluiten we aan op pen 2 (Tx). Die worden als dan toch niet gebruikt.
Blijft over een reset schakelaar (is wel handig) en een voeding voor de Arduino uit de SX-bus. Gekozen is voor een 7809, daar de voeding voor de arduino tussen de 7V en 12V moet liggen.

Ik verwacht dat er zo een werkbaar geheel is ontstaan. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien of geen rekening mee heb gehouden? Per solt ben ik net begonnen met het Arduino concept.

Groet,

Gerard van der Sel.
Samen met twee connectoren maakt dit de totale hardware.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2015, 11:23:54 »
Hoi Gerard,

persoonlijk zou ik tussen de bovenste pen van J3 en de + van C3 in het tweede schema nog een diode opnemen om verkeerd aansluiten op te vangen.
Zoals je zegt zijn de TX en RX aansluitingen voor het programmeren van de Arduino. Die zitten ook vast aan de USB chip. Ik zou die zo lang mogelijk niet benutten voor mijn toepassing. Je hebt voorlopig nog zat andere pennen over.

m.vr.gr. Cees.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2015, 13:05:01 »
Even van achter naar voren reageren.

Misschien moet ik de tekst over de pakketjes nog een keer lezen maar snap er nu geen fluit van  ;D Of bedoel je dat er 16 verschillende pakketadressen zijn waarin in ieder pakket altijd de data voor 7 adressen zit. Dus dat ik "Dx: 8 bits die te samen de inhoud van een adres vormen" moet lezen als "Dx: 8 bits die te samen de inhoud voor een adres vormen". Dus een 8-bit data pakket voor een adres.

De editor van de IDE is inderdaad aardig basic. Maar ze zijn dat wat aan het oppoetsen, in 1.6.5 zie je dat (erg buggy) ook al terug. Zelf schijf ik de meeste code in Notepad++. Dingen als de functie lijst, bookmarks, highlighting, auto compleet enz vind ik erg fijn. Je kunt Notepad++ naadloos laten samenwerken met de IDE (ook al heb ik daar de moeite nog niet voor genomen...).

Vraagje voor de Eclips en VB plugin, link je deze aan de Arduino IDE zodat je die libraries en compiler gebruikt of komt het met een eigen set? Laatste lijkt me erg onhandig omdat je dan niet gelijk loopt met de functies van een officiele IDE. (En dan heb ik het over Arduino.cc, niet de klojo's van Arduino.org).

Voor verkeerd aansluiten zou ik niet zo bang zijn als er met pluggen gewerkt wordt.

TX en RX zijn wel te gebruiken maar wel met beperkingen inderdaad. Op een Pro Mini zit de USB-serial chip niet dus dan is de RX te gebruiken voor een schakelaar. Maar op de Uno zit de USB-serial chip en deze sluit je dan kort met de schakelaar. Niet aan te raden dus. De TX lijn met een LEDje is prima, deze zit standaard zelfs al op de Arduino.

Toevoegen van een reset schakelaar lijkt me ook niet zo nodig, zit al op de Arduino zelf.

Het gebruik van pen nummers van headers is een beetje verwarrend. Het lijkt me logischer om gewoon de Arduino naamgeving aan te houden. Dit is immers al een vertaling van de ATmega pinnen. Anders blijven we omzetten. Viel me vooral op doordat je het hebt over dat interrupts zitten op pen 3 en 4. Dit zijn Arduino pin 2 en 3. Zelfde voor RX en TX op 0 en 1. Ook de namen IOL en POWER zijn zo wat onduidelijk. Tuurlijk werkt het maar het is van buiten nu wat lastiger te volgen.

Voor de voeding zou ik alleen gewoon een 7805 pakken. Dan kan je die ook belasten met eventuele randapparatuur die je met 5V moet voeden. De regulator op de Arduino zelf kan namelijk niet zo veel leveren. En nu zeg je, de Arduino moet een spanning tussen de 7V en 12V hebben dus dat werkt niet. Nouwja, hij heeft die spanning nodig op de DC-jack en Vin pin. Maar voed je hem via de 5V pin mag dit logischerwijze gewoon 5V zijn. De regulator op de Arduino laat je dan ongebruikt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2015, 12:14:13 »
@Timo,
Inderdaad het zijn 16 verschillende pakketten met ieder data voor 7 adressen.

@All,
Wat beterft de opmerkingen over het schema. Dit even op me in laten werken en van het weekend een nieuwe poging gemaakt.
Hier is dan het schema. Ik heb de connector van de voeding vervangen door een directe verbinding naar de connector van de Arduino.
OM het vermogen wat te beperken ga ik in twee stappen van circa 20V naar 5V. Eerst naar 12 en dan naar 5V. De 12 V wordt alleen gebruikt voor de voeding van de 7805.

Afijn ik hoop dat het nu er wel mee door kan, kan ik aan het print ontwerp beginnen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2015, 13:44:25 »
Hoi Gerard.... Suggestie, tenzij je bang bent dat het koud word onder je baan... :)

Misschien es kijken naar een stepdown oplossing? Kijk es naar de Arduino ontwerpen als inspiratie?
Of nog simpeler, neem zoiets: http://www.ebay.nl/itm/291139667384

Zelfs ik ben ermee bezig nu, om 24V naar beneden te brengen naar 5V zonder 80% van het vermogen te verstoken... :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2015, 14:46:17 »
Van mij mag het vandaag vriezen onder de baan. Ik ga er solderen. Kan ik er een paar overnemen om zelf ook eens te experimenteren?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #24 Gepost op: 13 juli 2015, 15:24:14 »
Overnemen? Ik heb ze net besteld... lol... Over een week of wat binnen. Ik heb nu wel een paar grotere broertjes... Of losse LM2596-5V's?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #25 Gepost op: 13 juli 2015, 15:46:36 »
Misschien es kijken naar een stepdown oplossing? Kijk es naar de Arduino ontwerpen als inspiratie?
Of nog simpeler, neem zoiets: http://www.ebay.nl/itm/291139667384

Werken perfect, komen ook in de DR5000. 'Slikken' zonder problemen ( Delta T max 10 graden ) een half Ampere van  19 naar 5 V... maarrrr... verkijk je niet op die 3Amp... dat is de 'Absolute Maximum Rating'. Die is alleen te halen bij voldoende koeling en diverse ground-plane voorzieningen in de print ;) :P


Grtzz,

Karst

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #26 Gepost op: 13 juli 2015, 17:13:14 »
Werken perfect, komen ook in de DR5000.

Een vraag: wat is de verwachte levensduur? Ik heb weinig vertrouwen in deze goedkope stepdown oplossing uit China, leuk voor je zelf maar in commerciële producten......?  Wat je zelf ook schrijft, de specificaties zijn al erg optimistisch 0,5A ipv 3A, zegt iets over de kwaliteit van de gebruikte componenten.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #27 Gepost op: 13 juli 2015, 17:21:42 »
Ha :)

Het beperkte heeft niet zozeer met de gebruikte componenten, als wel met de print en de dimensionering daarvan. Ik bedoelde uiteraard te zeggen, dat we dezelfde stepdown chip gebruiken. De passieve componenten worden natuurlijk correct gedimensioneerd. En niet dat het elementje in het product 1:1 overgenomen wordt ;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #28 Gepost op: 14 juli 2015, 09:17:39 »
Zo nu weer terug naar het eigenlijke onderwerp. De Selectrix interface voor de Arduino. Er komt dus een gewone 78xx voeding in. Er is ruimte voor een kleine koeling gemaakt, dus 0,75 A is uit deze voeding te halen. Hiermee is de Arduino shield zo goed als vol. Aan de zijde waar bij de Arduino niet de USB aansluiting zit is de print verlengd om de connectoren voor de SX-bus aan te brengen. Hierdoor kan een volgende shield gewoon bovenop deze shield.
De print is dubbelzijdig ontworpen, omdat de chinezen dit standaard leveren. Verder is het wel relaxed ontwerpen, vooral rond de connectoren van de SX-bus.

Aan beide zijden is een ground pane aangebracht. Aan de componentenzijde, omdat de koelvlakken aan ground (massa) hangen en zo dus zonder isolatie op de print gemonteerd kunnen worden.

Het is gelukt om aan de soldeerzijde alle SX-bus massa aansluitingen zonder spoor onderbreking met elkaar te verbinden via de ground pane.
De print gaat in de loop van de week naar china om een te kijken wat die er van bakken. Bij anderen reeds mooie resulttaten gezien.
In de komende tijd dus verder met het schrijven van de software, want wachten op de print is niet nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Arduino en Selectrix
« Reactie #29 Gepost op: 14 juli 2015, 10:35:51 »
Ziet er goed uit! Alleen dat spoor vlakbij het schroefgat voor een van de 78xxjes is een short-risico? Niet te hard aandraaien, of een kunststof washer gebruiken?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix