Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw  (gelezen 8157 keer)

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Gepost op: 27 June 2015, 11:30:11 »
Goedemorgen,

De tramliefhebber kent hem vast wel van de Prefo/H&P bouwpakketten, namelijk de Großer Hecht uit Dresden. Het bouwpakket van Prefo/H&P is een drama qua onderdelen en de beglazing maakt deel uit van de zijkant. Hierdoor moet je moeilijk gaan lijmen en spuiten. Dit was ook de reden dat het bouwpakket altijd onaangeraakt in de kast is blijven liggen.

Een jaar of 5 geleden kwam DelPrado (voorganger van Atlas) met een metalen kopie van de Prefo/H&P, maar leek qua detaillering en vormgeving nergens op. Alleen het dak was wel netjes gelukt en apart opgezet van plastic. Voor een paar pond heb ik hem destijds op de Engelse Ebay gekocht en sinds dien in een la weggelegd....

Atlas is de derde fabrikant die zich waagt aan de Großer Hecht en het is een best net model geworden. Helaas is de kopvorm te vierkant en het dak fantasie, maar oogt verder wel prima. De raamlijsten zijn iets te dik, maar wel op maat te maken. Omdat ik toch wel een Hecht op mijn baan wil laten rijden, heb ik besloten om het beste van de 3 modellen te gebruiken om 1 tram van te maken. Ik gebruik de Atlas kap, het dak van DelPrado en de details en onderstel van H&P.

Hier zie je het Atlas model in originele staat:



Het meest in het oog springende is de beglazing van het H&P model. Hiervoor heb ik de originele raamstijlen verwijderd en de de kap uitgefreesd zodat hij in één keer past. Hij knapt er gelijk een stuk van op. Verder is het dak alvast kaal gemaakt en de gaten kunnen gevuld gaan worden:



De bodemplaat is van metaal en om de originele H&P aandrijving passent te krijgen, moest hij compleet uitgefreesd worden. Sinds de winter beschik ik over een Proxxon freestafel en na wat experimenteren is het gelukt om een redelijk nette uitsparing te maken. Wel heb ik alle beginnersfouten hierin verwerkt, zoals een deel met een budget freesje te werken en een keer uit te schieten in de schortplaat omdat ik hem niet goed vastgezet had. (buiten beeld van de foto)



Wordt vervolgt!

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2015, 11:51:45 »
als ik zo die prefo-beglazing zie hebben ze destijds wel een goede keus gemaakt qua beglazing en wand uit 1 deel... zo moeilijk is dat toch niet afplakken? lap goed tape grofweg over de ramen, goed aandrukken en met een scalpel langs de ribbeltjes snijden. Met losse raamstijlen wordt de boel altijd of te zwak of te dik...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2015, 13:39:21 »
Leuk project Mark.
Het voorbeeld is een mooie en beroemde tram.
Qua model vraag ik me af of de overhang in scherpe bogen niet erg groot is.

Mvg,
Michel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2015, 13:51:52 »
dat was in het echt ook zo, daarom heeft ie van die puntjes. Werkt in model ook...

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #4 Gepost op: 28 June 2015, 20:23:19 »
Qua model vraag ik me af of de overhang in scherpe bogen niet erg groot is.

Of hij op mijn trambaan niets aantikt weet ik pas volgend jaar, want de baan staat opgeslagen tot de volgende beurs.

Verder heb ik vandaag weer aan het model gewerkt en met de frees de raamuitsparing groter gemaakt. Nu past hij zonder dat er spanning op staat:



De loopplanken komen uit de H&P set, maar ik mis daar de steunbalken voor. Deze zitten bij de bouwset aan het dak gegoten, maar die past niet op het Atlas model. Hierdoor heb ik ze uit styreen gemaakt en dat gaat tegenwoordig heel snel sinds ik een chopper heb. Een ideaal stukje gereedschap, maar wel loeischerp als je niet oppast....



Hier is het dak compleet en ik heb uit 0.3mm messingdraad nog de handrails gemaakt om het dak op te klimmen. De volgende fase is het dak grijs spuiten:



Word vervolgd.
Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 28 June 2015, 22:15:03 door MMTB »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #5 Gepost op: 28 June 2015, 21:48:17 »
Ziet er allemaal weer prachtig uit en zal vast een mooi model worden.
Wat mij dan ook weer fascineert, is die Antwerpse PCC. Is dat een model van Holger ?
(en waarom staat die daar ? :) )

Gr Frank.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #6 Gepost op: 28 June 2015, 21:54:13 »
En waar heb je die chopper vandaan... Die wil ik ook wel hebben. Fraai ding en handig,.
No dress rehearsel, this is our life.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #7 Gepost op: 28 June 2015, 22:14:41 »
@Frank: Het bureau staat vol met projectjes waar ik mee bezig ben en de PCC is van Ferivan. Na aankoop beviel hij toch niet zo qua detaillering en ik ben hem aan het aanpassen. In Antwerpen heb ik laatst al detailopnames gemaakt en daar viel op dat er veel te verbeteren valt. Zodra ik daar weer mee veder ga dan plaats ik het hier op het forum. Eerst maar eens de Hecht afmaken.

@Marc: Het is echt een ideaal apparaat en ik heb hem in Duitsland gekocht bij Fohrmann. Hij is wel duur, maar wel het geld waard. Met de opzetstukjes kan je in allerlei hoeken styreen snijden en hij gaat er als boter doorheen. Alleen is het mesje zo scherp dat bij elke aanraking al een rood lijntje in je vinger zichtbaar wordt...

Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 28 June 2015, 22:31:56 door MMTB. Reden: spelfout »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8344
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #8 Gepost op: 29 June 2015, 00:37:58 »
De Chopper is van North West Short Line uit Amerika en worden in Europa de laatste jaren vaak wel erg duur verkocht. Dat kan wellicht, omdat er niet zoveel aanbieders zijn. Er zijn overigens drie versies en je kunt ze hier bekijken:

http://www.nwsl.com/uploads/chap1_TOOLS_06-15.pdf
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #9 Gepost op: 29 June 2015, 10:02:52 »
Oeffff -  mooi gereedschap... Heb je die detail sander gezien?

Guillaume
« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 10:06:35 door smalspoorcompagnie »
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #10 Gepost op: 29 June 2015, 11:22:13 »
De 'detail sander' heb ik in huis en is inderdaad een mooi stukje gereedschap. Eigenlijk een heel simpel ding, maar prima in gebruik. Forhmann in Duitsland bied deze aan en ze staan ook op Intermodellbau en in Keulen.
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #11 Gepost op: 29 June 2015, 14:06:00 »
@Mark
Maak je geen zorgen over het vrije ruimte profiel.
Alfred Bockemühl had het in die tijd goed in de gaten, behalve dat de ruimte voor de wagenvoerder verre van Arbo vriendelijk was.


Gr.P.P.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2015, 15:29:54 »
De werkplek op een Hecht is echt vreselijk klein...

Een goede kennis van mij is medewerker van het trammuseum in Dresden en ik heb mij weleens geprobeerd om mij in de cabine van de Hecht van het museum te proppen maar zonder resultaat... Er staat ook geen echte controller in die trams.. Je schakelt op en af door middel van een soort grote drukknoppen... Als ik weer een keer in het museum daar ben zal ik foto's maken..

Michael Staats
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2015, 18:41:01 »
Ik vind 39 Euro ex verzendkosten nog wel meevallen. Het is inderdaad een heel fraai stukje gereedschap en de mesje zijn inderdaad loeischerp.
Ik heb de mijne uit Strasbourg bij micro-modele.fr vandaan, heeft alles van NWSL in het assortiment.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Atlas 'Großer Hecht' tram ombouw
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2015, 19:43:42 »
Ik had er geen 39,- maar 69,- voor de Chopper II betaald.... Als hij een heel modelbouwleven mee gaat, dan is hij het geld wel waard.

@Paul: Dank je wel voor de foto. Zo te zien gaat dat wel passen op de baan en blijft hij keurig binnen het profiel.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e