Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: 1 slaapkamer en 2 pogingen later... De baan van Jos Heinen  (gelezen 6372 keer)

Jos Heinen

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
1 slaapkamer en 2 pogingen later... De baan van Jos Heinen
« Gepost op: 26 June 2015, 17:55:39 »
Hallo allemaal,
Na enig aandringen van mijn kleinzoon is het dan toch zo ver gekomen dat ik een topic start over mijn modeltreinbaan. De naam is Jos Heinen. Allereerst een paar technische gegeventjes om te weten waar we het over hebben.
Schaal: N
Tijdperk: wat uitkomt, meeste vanaf tijdperk III
Seizoen: lente/zomer
Waar: in de (ooit) slaapkamer
Hoe lang al?: De eerste baan is ongeveer 8 jaar geleden begonnen als primitieve analoge baan, deze baan is ongeveer 5 jaar geleden begonnen.
Aansturing: Digitaal DCC, Uhlenbrock 1 met computer (koploper regelt alles).
Vorm: U (beetje uit verhouding, maar ja…)
Spoorplan: Ga ik niet eens proberen….. in de foto’s zet ik wel een schets.
Afmetingen: 60cm diep rondom, langste stuk 3.60, Kortste stuk 2.40, verbindingstuk: 1.20                 Hoogteverschil spoor: ongeveer 12cm met 2% stijging, hoogte landschap: 40cm.
Uitgebeeld: zuiden van Duitsland.

Over dat laatste punt: nee ik ben niet bezig met het precies uitbeelden van dat grassprietje dat uitsteekt bij het stopbord in het noordoosten van  het dorp. Alles is fictief (maakt het allemaal wat leuker). Ik ben dus absoluut niet er op uit om een fotorealistisch landschap te bouwen, maar doe het voor de lol van de hobby.
Nou, dan maar het achtergrondverhaaltje: Deze baan is zoals vele het product van veel (heel veel) vallen en opstaan. Het is oorspronkelijk begonnen als een speelgoedset voor mijn zoon. Hij had echter al snel genoeg er van en dus is de hele santenkraam (destijds 5 locs veel wagonnetjes en een hoop spoor) opgeborgen in de kast. Jaren later is mijn kleinzoon dit te weten gekomen. Als kleine peuter vond hij het geweldig, maar je snapt wel dat peuters en modeltreinen niet samengaan. In de kast maar weer. Maar niet voor lang! Een aantal jaar later na een modeltrein expo in Maastricht herinnerde hij het zich weer. Dit  keer zag ik er ook wel wat in om eens iets op te zetten. Die eerste bureaubladexpres was mijn reden om het wat groter aan te pakken. Als je als volwassen vent met treintjes speelt moet je het wel serieus nemen  ;D. De eerste poging tot ontwerpen van een fatsoenlijke baan ging fantastisch fout en wist zelfs een mooi treinstel de das om te doen. Dat is het punt waarop het duidelijk was dat ik deskundige steun nodig had. Op naar de lokale modelspoorvereniging dus! Uiteindelijk is het met veel van hun hulp gelukt om de eerst fatsoenlijke baan te realiseren. Daar zaten nog de nodige aantal grote flaters in, dus allee, weer terug naar de tekentafel.
Deze baan is het m dan uiteindelijk. Ik ben pas erg laat gestart met dit topic, dus erg veel updates komen er niet, ik wil gewoon laten zien wat ik er van gebakken heb en sta open voor commentaar en verbeteringen. Genoeg gepraat, hier zijn een paar foto’s om te laten zien wat het is. Het totaaloverzicht, ja het ziet er wat onscherp uit, maar ik heb op het moment niks beters, je hebt in ieder geval een goede indruk van hoe het ongeveer uitziet. Oh, en ook nog leuk om te weten: ja, ik heb in ieder huisje, ieder lantaarnpaaltje een lampje ingebouwd. Een monikenwerk, maar wel de moeite waard.

Het hoofdsation

met wat meer van de omgeving te zien

Het dorpsplein

Hier het grootste deel van het dorp te zien.

En daarnaast het rangeerterrein.

Een vredige boomgaard

Met iets minder vrolijks voor de deur

Hogerop ligt een gedeelte van een wat grotere stad. De wegen zijn inderdaad voor het Faller car-system (omdat er nog niet genoeg gefröbel was :P)

En zoals ik al zei, niet geheel realistisch maar wel echt Zuid-Duits

Het hoger gelegen dorpje

Om het geheel wat duidelijker te maken: het baanplan schematisch weergegeven, natuurlijk zit het een en ander gestapeld en met hoogteverschil, maar het laat wel zien hoe de treinen rijden.

Als 80-jarige is het voor mij natuurlijk lastig zo een baan te automatiseren, dus ik wil Paul Ubaghs en Servee Wouters hartelijk bedanken voor hun hulp met het digitaliseren, ontwerpen, plannen en raad geven bij moeilijkheden.  (y)

Even voor de duidelijkheid: dit topic beheer ik samen met mijn kleinzoon, deze pagina staat onder zijn beheer en alle contacten lopen via hem, vragen kan hij grotendeels beantwoorden aangezien hij ook al jaren een aantal keer per maand komt kijken naar de vooruitgang. Zijn naam is Lars, mocht je het willen weten :P
Zoals eerder gezegd: vragen, opmerkingen, kritiek of toevoegingen (dus niet het ontbrekende grassprietje bij het stopbord) zijn meer dan welkom.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 1 slaapkamer en 2 pogingen later... De baan van Jos Heinen
« Reactie #1 Gepost op: 26 June 2015, 18:37:32 »
Het is wel een heerlijke uitspraak, die "nee ik ben niet bezig met het precies uitbeelden van dat grassprietje dat uitsteekt bij het stopbord in het noordoosten van  het dorp" :)

Ziet er uit als een baan waar je heerlijk kunt genieten van de langsrijdende treinen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2015, 18:42:45 »
Petje af Jos!!!!!! (y) (y) (y)
Ook leuk hoe je het hebt beschreven! Maar wel jammer van dat grassprietje. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2015, 18:48:57 »
Hallo Jos ,

welkom hier op het forum, de foto's tonen een zeer fraaie baan  en erg sfeervol.

Mvgr Evert en Bas.

Benrail

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2015, 20:39:07 »
Heel leuk Jos.
zit veel plezier in dat zie je er van af.  8)
Groet van Ben

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2015, 01:00:57 »
Dus dat heb je allemaal in vijf jaar gemaakt?  (y) Trambaantje Marc moet bij je in de leer gaan. ;) Indrukwekkend geheel.

Zelfs een peuter is niet te jong voor de modeltreinen. Zonde dat je die jaren hebt gemist. Mijn zoon speelde al met mijn modeltreinen toen hij twee was en begreep al heel snel dat je niet de knop voluit moet draaien. Nu is hij vier en heeft niet echt interesse in modeltreinen, maar wel als ik er een lok met geluid en/of echte rook op zet. Ik weet niet hoe oud je kleinzoon nu is, maar ik heb in een van mijn lokjes de stem van mijn zoon opgenomen die het Duitse "Achtung am Bahnsteig" omroept (klik voor video). Als je toch een digitale baan hebt, is dat misschien ook leuk om met hem te doen, met behulp van iemand van de modelspoorvereniging. Misschien allebei inspreken, een leuke herinnering voor later.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2015, 08:08:34 »
Citaat
ben dus absoluut niet er op uit om een fotorealistisch landschap te bouwen, maar doe het voor de lol van de hobby.
Prima uitgangspunt dat laatste, de eerste is altijd een persoonlijke keuze. Het plezier straalt in elk geval van je baan af.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Jos Heinen

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2015, 09:56:13 »

Zelfs een peuter is niet te jong voor de modeltreinen. Zonde dat je die jaren hebt gemist. Mijn zoon speelde al met mijn modeltreinen toen hij twee was en begreep al heel snel dat je niet de knop voluit moet draaien. Nu is hij vier en heeft niet echt interesse in modeltreinen, maar wel als ik er een lok met geluid en/of echte rook op zet. Ik weet niet hoe oud je kleinzoon nu is...
Nou, mijn kleinzoon is inmiddels al 16 en heeft zelf ook al 2 banen opgezet, een daarvan nog enigzins succesvol ook. Je hebt trouwens helemaal gelijk, je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Ik had gewoon zelf geen zin om dat met hem te doen ::) maar achteraf gezien had ik er inderdaad gewoon meteen in mee moeten gaan, ik heb er namelijk erg veel plezier aan  ;D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2015, 22:55:10 »
Geweldig! Wat een werk moet dat geweest zijn!
En dan ook nog in 1 : 160...  (y)

Mike 1961

• Offline Offline
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
« Reactie #9 Gepost op: 28 June 2015, 15:45:37 »
Mooie baan met veel details.
Knap werk (y)
Groet, Mike.
Met vriendelijke groeten,
Mike

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2015, 15:51:33 »
Lekkere drukke baan, daar hou ik wel van (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos Heinen

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 July 2015, 16:10:18 »
Nou, eigenlijk direct na het eerste bericht ben ik weer aan de slag gegaan met iets dat ik al een tijdje in gedachten had. Aangezien mijn baan zoals Reinout Van Rees al in de eerste reactie opmerkte echt een baan is om treinen te laten rijden, heb ik een behoorlijk schaduwstation al vanaf dag 1 in het ontwerp gezet. Tijdens het bouwen heb ik ook altijd zo veel mogelijk met de treinen gereden.
Tijdens het bouwen kom je op zo'n punt dat je merkt dat het 'af' voelt, en je begint te denken aan welke treinen je eigenlijk nog meer wilt hebben. Dat gevoel heeft er tot geleidt dat de 'vloot' treinen behoorlijk is gegroeid ;D.
Dat brengt me terug naar de tekentafel. Eerst heb ik op het onderste schaduwstation drie extra sporen gelegd. Maar nee, daar stopt het niet. dus heb ik maar het logische gedaan. (treintjes verkopen?... nee.) Nog een extra paar sporen dus. Dit brengt het totaal op 9 opstelsporen in het schaduwstation, 1 in het rangeerterrein en de stopplaatsen voor de pendeldienst. Het is namelijk de bedoeling om 10 treinen op de baan te hebben, waarvan er 3-4 rijdend te zien zijn. Hierdoor krijg je een echte levendige dienstregeling in plaats van rondjes rijdende treinen.

Het onderste schaduwstation, je kunt misschien wel zien waar de drie buitenste sporen er aan zijn geplakt

De twee niveaus, het is wat donker en ja inderdaad, ook wat rommelig. ach, het spoor ligt vlak en t is goed bereikbaar, meer moet je ook niet willen.

JaJaJa ik weet het, gedraaid, maar het moet maar even om het bovenste schaduwstation te laten zien.

Je ziet op deze foto's een flink aantal treinen staan, hierbij alvast een greep uit de treinenbak, foto's komen later nog. daar heb ik nu even geen tijd voor.
-ICE II
-tweemaal Class 66 (lekker sterke locs voor zware treinen, vandaar tweemaal)
-BR 120.2, electroloc
-Alex locomotief Diesel
-DB 218 Diesel
- WLE kleinere diesellocomotief
- V100
Dit is nog maar een kleine greep, maar ik wacht nog even met plaatjes, dan wordt het wat duidelijker.

Groeten,
Jos

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 July 2015, 16:36:58 »
Een mooie speel en bouw baan
mooi is de berg met verschillende wegen/nivo's

blijf dit wel volgen
 (y)

S&TL

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 July 2015, 07:19:20 »
Mooie baan met overal volop details.
Heerlijk iemand die gewoon lol in zijn hobby heeft.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #14 Gepost op: 09 July 2015, 11:57:05 »
Compliment. Alleen 80 en nog steeds geen tijd. Dat belooft wat tegen de tijd dat ik zo oud ben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.