Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 10:32:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Frank Bunnik
Vandaag om 10:32:22
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Marc tramt
Vandaag om 10:06:03
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:51
Brawa 2019 door EN446
Vandaag om 09:52:14
Märklin CS3 en aansturing servodecoders door Ronald Koerts
Vandaag om 09:09:11
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door Ben
Vandaag om 09:06:18
Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden door Ton H
Vandaag om 08:31:43
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door martijn v m
Vandaag om 08:12:51
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door WimM
Vandaag om 02:19:38
Overwegen en bijna ongevallen door Thom
Vandaag om 01:46:06
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door robin binsbergen
Vandaag om 01:32:13
Roco Fccpps door Maarten.T
Vandaag om 01:21:22
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
Vandaag om 01:18:17
Terugmelding via stroomdetectie door RudyB
Vandaag om 00:23:21
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 00:14:09
T-gauge (1:450), Een kleine baan door Niekleair
18 januari 2019, 23:33:17
Modelspoordagen Rijswijk 12 en 13 januari. door Edsko Hekman
18 januari 2019, 23:19:07
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
18 januari 2019, 23:14:46
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Bert van Gelder
18 januari 2019, 23:07:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 januari 2019, 22:38:31
??? City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw door Carl
18 januari 2019, 22:33:36
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door barry1972
18 januari 2019, 22:26:53
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Tulpendaal
18 januari 2019, 22:24:27
EifelBurgenBahn door Hlv53
18 januari 2019, 22:23:35
Brekina 2019 door Gérard Drost
18 januari 2019, 22:08:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Reinout van Rees
18 januari 2019, 21:47:22
Het oude station Wageningen (versie 3) door Station W
18 januari 2019, 21:46:10
Handleiding Roco 42322 / 4560S Kruiswissel door arwin
18 januari 2019, 21:45:16
Eerste baanplan spoor N door Erik
18 januari 2019, 21:13:47
  

Auteur Topic: Sik in messing (spoor 0)  (gelezen 4049 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Sik in messing (spoor 0)
« Gepost op: 22 juni 2015, 20:24:52 »

foto geheugen van nederland
Wie kan er nou zonder een sik? In spoor nul maakte Philotrain een mooi model maar ik ben zelf aan de slag gegaan op basis van enkele tekeningen van een sik uit de eerste serie. Kenmerkend voor deze serie zijn de 'vierkante' gaten in de frameplaten en de drie gelijke luiken in de motorhuif.  Nou is een sik een klein maar beslist geen makkelijk blokje dus het tekenen koste veel tijd.

Eerste beelden van het etswerk. Na een ongelukkige posttraject met staking en nodeloos retourtje Nederland zonder huisnummer zijn de etsplaatjes binnen. Deze keer in verschillende diktes, dat is bij Moog niet duurder, dus waarom niet. Messing 0,4mm voor de opbouw, 0,6mm voor het frame en 0,9 voor de treeplanken. Ook nog wat details in 0,25 nieuwzilver





De wanden van het machinistenhuis lopen over de frameplaten en onderbreken de voetplaat. Dus maatvoering van die onderdelen is wel een issue. Ik heb daar het volgende op bedacht: de twee voetplaatgedeeltes zittesvop de juiste afstand in de etsdeeltje, dus eerst frameplaten solderen en dan pas uit de fret knippen. Gelijk een prima haaks en recht begin. Volgende stap is natuurlijk een paar avondjes vijlen en klinknagels persen. Hoewel de eerste serie sikken veel verzonken klinknagels heeft blijven er nog genoeg over



groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2635
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2015, 20:33:09 »
Heb ik zeven jaar over mijn Sik gedaan, heb ik toch het idee dat ik even had moeten wachten... ;)

Ziet er prachtig uit, ben je al uit de aandrijving?

Mvg, Paul
When in Paris, do as the romans do....

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2015, 21:02:32 »
tijd is een relatief begrip  8), maar eerst zien dan geloven! Maar vol goede moed gaan we verder (en zijn de motorhuif cabine voor en achter al naar de prullebak verwezen om maatvoeringtechnische redenen ;D Wel liggen mooie gietdeeltjes van Philotrain en een gedraaide messing schoorsteen te wachten. Plan a voor de aandrijving zijn die schattige Aliexpress motortjes met vertragingskastje. Als dat niet wat wordt kan ik altijd nog aan de slag met Romford tandwielen zoals in de backer. Of als ik de loterij win iets van ABC gears
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3088
    • nulpunt
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2015, 21:27:16 »
Mooi werk.
Misschien heb je wat aan onderstaande  overdenkingen.....

Toen ik dit zag, moest ik gelijk weer denken aan de 20 huiven die ik moest vouwen voor de kit van de dieselloc NS 400 in schaal 0. Die gingen lang niet allemaal goed. Het is uiteindelijk wel goed gekomen, maar ik zei toen... dat doe ik zo nooit meer.

Met een grote pers, voorzien van een ronde staf heb ik de huiven ingedrukt, dat is het probleem niet. Het wordt wel een probleem als de twee vouwnaden niet 100,0000% parallel lopen, want dat zie je ogenblikkelijk in de lichtval.

Recent ben ik tegen een werkstuk aangelopen dat dit probleem op kan lossen. Gewoon een mal van een blok hout. Ja, ja, gewoon!.
Uit een blok iets zagen/vijlen is ook nog wat, maar een aantal identieke plaatjes hout met de figuurzaag zagen en die koppelen... dat is wat ik zocht.

Hieronder het bedoelde werkstuk, de mal voor een vuurkist voor een 5 inch lok.


e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2015, 09:59:11 »
helemaal goed frits, dat is de manier om mooi te buigen. Voor mijn enkel serie heb ik aan de binnenkant van de huif buiglijnen geëtst. Dat kan 'vouwtjes' geven maar deze keer ging dat prachtig mooi rond! wel is de huif aan beide zijden 2 mm te lang. Onderste rij klinknagels en gaatjes gepositioneerd vanaf...juist, onderkant. Moet gewoon overnieuw
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2016, 20:50:38 »
Ik heb een beginnetje gemaakt met de huif. CorV had een mooie schoorsteen gedraaid dus die moest er gelijk ook op. Bijgaand twee plaatjes van het resultaat tot nu toe (zonder schoonmaken)



groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Team Mitropa
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2016, 20:53:26 »
Leuk beginnetje  :)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #7 Gepost op: 03 maart 2016, 11:45:29 »
weer een stapje verder









« Laatst bewerkt op: 03 maart 2016, 11:47:12 door e_p »
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2016, 20:54:36 »
waar ik nu tegenaan loop, en nog niet uit ben, is de voetrem. In de eerste serie( zie afbeelding in de eerste post) is er alleen een voetrem, anders van model en op een andere plek, later gaat die iets omhoog en komt de de hefboom erbij. Weet iemand wanneer deze wijziging is door gevoerd?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2635
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2016, 21:33:10 »
Als je de archiefentry van de tekening kent in het Utrechts archief kan je volgens mij ook de constructiewijzigingen nagaan, al is niet alles er op terug te vinden.

Of het wordt foto's kijken. Ik zie op het archief bijvoorbeeld een foto van de 204 uit 1941 die al de standaard voetrem en handle heeft.

Groet, Paul
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2016, 22:20:41 door Paul de Goede »
When in Paris, do as the romans do....

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2016, 09:43:52 »
nog een paar plaatjes van de voortgang: voor het remwerk heb ik toch iets gemaakt, de gaten in het frame zijn best wel groot





voor en achterkant machinistenhuis zitten er op! voor het dak er op gaat wil ik zo veel mogelijk details er in hebben, later kom je er slecht bij. Al wil ik wel de twee vloertjes demontabel houden







tot zo ver......
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2016, 09:45:30 door e_p »
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2016, 13:16:30 »
Ziet er goed uit, (y)

mvg Joop

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Team Mitropa
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2018, 01:56:42 »
Is het ding ooit af gekomen ?

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2018, 10:04:29 »
Ik heb even modelbouwpauze, maar zo goed als ‘messing gereed’ op een vloertje na  ;) wellicht dat ik in het najaar e.e.a. weer oppak. Ondertussen volg de bouwdraadjes ‘oersik in messing’ voor nog wat detailkwesties/ koppeling, maar een NS 500/600 vanuit een Dapol staat ook op de lijst!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2018, 14:50:00 »
Dankzij Paul- via-via- plok...hier uitgekomen...en ik dacht, Wow...dit zou een geweldige opvolger zijn voor de oersik in 1 die ik nu zo goed als klaar heb.

Wat ik van Frits en Edwin begrepen heb, zijn de materiaaldiktes van de 0 en de 1 oersik-kit gelijk, en daardoor bleek de opschaling relatief eenvoudig.

Nu weet ik niet of het je wat lijkt, maar een sik in 1...dat zou zo fantastisch zijn :P ik schrijf kit, bedoel plaat...wat zelfredzaamheid is wel geboden, en dat zijn we gewend..maar zo’n goede basis is natuurlijk fijn! Ik zie dat we beiden liefhebbers zijn van industriedieseltjes, dus dat is al een klik  ;D

Uiteraard eerst maar eens mijn oersik goed afbouwen...maar een grijs/geel of groen project nr2 geeft het leven nog meer kleur!
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/