Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NMBS - Railtour samenstellingen door Bert van Gelder
Vandaag om 02:59:41
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Thom
Vandaag om 00:31:23
Eerste baanplan spoor N door 72sonett
Vandaag om 00:26:16
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door clickmaniac
Vandaag om 00:19:50
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door clickmaniac
Vandaag om 00:08:37
plaatjes kantelen door Menno
Vandaag om 00:07:06
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 00:03:56
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 00:00:50
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
22 juni 2018, 23:03:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
22 juni 2018, 22:53:28
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door Basilicum
22 juni 2018, 22:50:22
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 juni 2018, 22:49:27
Br52 van Trumpeter in 1:35 door bosje77
22 juni 2018, 22:42:52
Inspiratie nieuw baanplan H0 door NS1220
22 juni 2018, 22:21:57
Mijn LEGO modellen. door SimonSt
22 juni 2018, 21:59:05
Plaatsen van DB seinen door MWS
22 juni 2018, 21:58:09
Dapol mag maar 12V op digitale baan door HansQ
22 juni 2018, 21:36:44
Br186 Rurtalbahn, wat hangen we erachter? door Henk Zwoferink
22 juni 2018, 21:30:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
22 juni 2018, 20:57:55
Zimo MX630 Motorregeling door Sandopie
22 juni 2018, 20:29:00
Westlandbaan door Zoedelaar
22 juni 2018, 20:13:34
  

Auteur Topic: Sik in messing (spoor 0)  (gelezen 3830 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Sik in messing (spoor 0)
« Gepost op: 22 juni 2015, 20:24:52 »

foto geheugen van nederland
Wie kan er nou zonder een sik? In spoor nul maakte Philotrain een mooi model maar ik ben zelf aan de slag gegaan op basis van enkele tekeningen van een sik uit de eerste serie. Kenmerkend voor deze serie zijn de 'vierkante' gaten in de frameplaten en de drie gelijke luiken in de motorhuif.  Nou is een sik een klein maar beslist geen makkelijk blokje dus het tekenen koste veel tijd.

Eerste beelden van het etswerk. Na een ongelukkige posttraject met staking en nodeloos retourtje Nederland zonder huisnummer zijn de etsplaatjes binnen. Deze keer in verschillende diktes, dat is bij Moog niet duurder, dus waarom niet. Messing 0,4mm voor de opbouw, 0,6mm voor het frame en 0,9 voor de treeplanken. Ook nog wat details in 0,25 nieuwzilver





De wanden van het machinistenhuis lopen over de frameplaten en onderbreken de voetplaat. Dus maatvoering van die onderdelen is wel een issue. Ik heb daar het volgende op bedacht: de twee voetplaatgedeeltes zittesvop de juiste afstand in de etsdeeltje, dus eerst frameplaten solderen en dan pas uit de fret knippen. Gelijk een prima haaks en recht begin. Volgende stap is natuurlijk een paar avondjes vijlen en klinknagels persen. Hoewel de eerste serie sikken veel verzonken klinknagels heeft blijven er nog genoeg over



groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2529
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2015, 20:33:09 »
Heb ik zeven jaar over mijn Sik gedaan, heb ik toch het idee dat ik even had moeten wachten... ;)

Ziet er prachtig uit, ben je al uit de aandrijving?

Mvg, Paul
When in Paris, do as the romans do....

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2015, 21:02:32 »
tijd is een relatief begrip  8), maar eerst zien dan geloven! Maar vol goede moed gaan we verder (en zijn de motorhuif cabine voor en achter al naar de prullebak verwezen om maatvoeringtechnische redenen ;D Wel liggen mooie gietdeeltjes van Philotrain en een gedraaide messing schoorsteen te wachten. Plan a voor de aandrijving zijn die schattige Aliexpress motortjes met vertragingskastje. Als dat niet wat wordt kan ik altijd nog aan de slag met Romford tandwielen zoals in de backer. Of als ik de loterij win iets van ABC gears
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2015, 21:27:16 »
Mooi werk.
Misschien heb je wat aan onderstaande  overdenkingen.....

Toen ik dit zag, moest ik gelijk weer denken aan de 20 huiven die ik moest vouwen voor de kit van de dieselloc NS 400 in schaal 0. Die gingen lang niet allemaal goed. Het is uiteindelijk wel goed gekomen, maar ik zei toen... dat doe ik zo nooit meer.

Met een grote pers, voorzien van een ronde staf heb ik de huiven ingedrukt, dat is het probleem niet. Het wordt wel een probleem als de twee vouwnaden niet 100,0000% parallel lopen, want dat zie je ogenblikkelijk in de lichtval.

Recent ben ik tegen een werkstuk aangelopen dat dit probleem op kan lossen. Gewoon een mal van een blok hout. Ja, ja, gewoon!.
Uit een blok iets zagen/vijlen is ook nog wat, maar een aantal identieke plaatjes hout met de figuurzaag zagen en die koppelen... dat is wat ik zocht.

Hieronder het bedoelde werkstuk, de mal voor een vuurkist voor een 5 inch lok.


e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2015, 09:59:11 »
helemaal goed frits, dat is de manier om mooi te buigen. Voor mijn enkel serie heb ik aan de binnenkant van de huif buiglijnen geëtst. Dat kan 'vouwtjes' geven maar deze keer ging dat prachtig mooi rond! wel is de huif aan beide zijden 2 mm te lang. Onderste rij klinknagels en gaatjes gepositioneerd vanaf...juist, onderkant. Moet gewoon overnieuw
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2016, 20:50:38 »
Ik heb een beginnetje gemaakt met de huif. CorV had een mooie schoorsteen gedraaid dus die moest er gelijk ook op. Bijgaand twee plaatjes van het resultaat tot nu toe (zonder schoonmaken)



groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4479
  • Team Mitropa
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2016, 20:53:26 »
Leuk beginnetje  :)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #7 Gepost op: 03 maart 2016, 11:45:29 »
weer een stapje verder









« Laatst bewerkt op: 03 maart 2016, 11:47:12 door e_p »
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2016, 20:54:36 »
waar ik nu tegenaan loop, en nog niet uit ben, is de voetrem. In de eerste serie( zie afbeelding in de eerste post) is er alleen een voetrem, anders van model en op een andere plek, later gaat die iets omhoog en komt de de hefboom erbij. Weet iemand wanneer deze wijziging is door gevoerd?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2529
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2016, 21:33:10 »
Als je de archiefentry van de tekening kent in het Utrechts archief kan je volgens mij ook de constructiewijzigingen nagaan, al is niet alles er op terug te vinden.

Of het wordt foto's kijken. Ik zie op het archief bijvoorbeeld een foto van de 204 uit 1941 die al de standaard voetrem en handle heeft.

Groet, Paul
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2016, 22:20:41 door Paul de Goede »
When in Paris, do as the romans do....

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2016, 09:43:52 »
nog een paar plaatjes van de voortgang: voor het remwerk heb ik toch iets gemaakt, de gaten in het frame zijn best wel groot





voor en achterkant machinistenhuis zitten er op! voor het dak er op gaat wil ik zo veel mogelijk details er in hebben, later kom je er slecht bij. Al wil ik wel de twee vloertjes demontabel houden







tot zo ver......
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2016, 09:45:30 door e_p »
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2016, 13:16:30 »
Ziet er goed uit, (y)

mvg Joop

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4479
  • Team Mitropa
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2018, 01:56:42 »
Is het ding ooit af gekomen ?

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2018, 10:04:29 »
Ik heb even modelbouwpauze, maar zo goed als ‘messing gereed’ op een vloertje na  ;) wellicht dat ik in het najaar e.e.a. weer oppak. Ondertussen volg de bouwdraadjes ‘oersik in messing’ voor nog wat detailkwesties/ koppeling, maar een NS 500/600 vanuit een Dapol staat ook op de lijst!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Sik in messing (spoor 0)
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2018, 14:50:00 »
Dankzij Paul- via-via- plok...hier uitgekomen...en ik dacht, Wow...dit zou een geweldige opvolger zijn voor de oersik in 1 die ik nu zo goed als klaar heb.

Wat ik van Frits en Edwin begrepen heb, zijn de materiaaldiktes van de 0 en de 1 oersik-kit gelijk, en daardoor bleek de opschaling relatief eenvoudig.

Nu weet ik niet of het je wat lijkt, maar een sik in 1...dat zou zo fantastisch zijn :P ik schrijf kit, bedoel plaat...wat zelfredzaamheid is wel geboden, en dat zijn we gewend..maar zo’n goede basis is natuurlijk fijn! Ik zie dat we beiden liefhebbers zijn van industriedieseltjes, dus dat is al een klik  ;D

Uiteraard eerst maar eens mijn oersik goed afbouwen...maar een grijs/geel of groen project nr2 geeft het leven nog meer kleur!
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/