Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 12:42:49
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Peter Soonius
Vandaag om 12:21:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:06:07
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 09:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
  

Auteur Topic: Railmagazine 248  (gelezen 1562 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Railmagazine 248
« Gepost op: 16 October 2007, 21:17:45 »
Railmagazine 248 zit propvol grootspoor. In de actualiteiten kunnen we onder andere lezen dat Prorail en NS volgend jaar de zesde editie van een of andere internationale hogesnelheids propagandabijeenkomst organiseren. Het is voor ze te hopen dat er tegen die tijd ergens in Nederland daadwerkelijk treinen harder dan 160 km per uur rijden.
Op pagina 21 staat een mooie foto van de brugkraan van de nieuwe Bertschi containerterminal in Rotterdam. De spoorterminal is geknipt als voorbeeld voor de modelbaan.

Het uitgebreide grootspoorgedeelte begint met een artikel over een evacuatieoefening in de Groene Harttunnel van de HSL. Dat Nedtrain in Tilburg nog eens 60 class 66 locs op de Europese rails mag mieteren, geloof ik ook wel.
Als inwoner van de stad Utrecht vind ik het natuurlijk leuk om te lezen over de grootse toekomstplannen die het huidige college van B&W met de tram heeft. Ik verzeker u dat Jan van Huijksloot de gevoeligheden die dat in deze stad met zich meebrengt, uitstekend heeft weergegeven.
Erg leuk is een artikel van Harrie Peters waarin hij wat kleurenfoto’s uit de jaren ’60 presenteert.
Het gaat verder met een artikel over het zogenaamde Railportconcept bij de firma Cabooter in Blerick. Daarna blader ik langs een ‘hup Veolia’ verhaal om voorlopig te eindigen bij een interessant artikel over de grootschalige spoorwerken die de bereikbaarheid van het Belgische vliegveld Zavetem moeten verbeteren.

De modelspoorafdeling begint met de transformatie van een blauwe Hamo 1219 in een bruine 1225. Een dergelijk artikel zit altijd vol nuttige technieken. Ik heb er nog een tip bij. De verf zit muurvast op die oude Märklin locs. Hans van der Linde heeft uit arremoede de kap maar met een glasvezelpotlood kaal geschuurd. Insmeren met verfafbijt gaat een stuk sneller. Die metalen Märklin kappen kunnen daar prima tegen en binnen een half uurtje is alle lak weg.
Len de Vries heeft mooie foto’s gemaakt van een indrukwekkend model van een suikerfabriek. Het model werd vervaardigd door de Modelspoorgroep Zevenbergen. Op Eurospoor kunnen we het in het echt bekijken.
Daarna kunnen we 11 pagina’s genieten van deel 3 uit de serie over Orkhavnbanen. Deze keer onder andere een handige techniek om wat gemakkelijker kozijnen uit losse stukjes styreen te maken.

In ‘Onder de loep genomen’ een bespreking van het Protos model van Halling. Len de Vries heeft een goed rijdend exemplaar onder handen gehad en is best te spreken over het model.
De ‘Productinformatie’ bevat natuurlijk de bekende nieuwtjes als de Roco DE IV en de Mehano NMBS reeks 26. Maar we lezen ook over minder bekende aardigheden, zoals een serie goederenwagens van Electrotren, een handvol aandrijvingen uit het aanbod van GM&S en een foto van de zeer fraaie DE I in schaal n van Atelier Guarniero.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2007, 21:45:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Railmagazine 248
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2007, 21:23:15 »
Protos model van Haller.

Halling?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Railmagazine 248
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2007, 21:46:09 »
Faller?

Nee, Halling, dat zeg ik toch.  :-[
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.