Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door spoorzeven
Vandaag om 09:25:02
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 09:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Arjan6511
Vandaag om 09:08:55
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 09:02:23
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 08:53:30
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
Kersttrein door 008200
Vandaag om 08:50:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 08:24:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
  

Auteur Topic: Railmagazine 248  (gelezen 1598 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22710
Railmagazine 248
« Gepost op: 16 October 2007, 21:17:45 »
Railmagazine 248 zit propvol grootspoor. In de actualiteiten kunnen we onder andere lezen dat Prorail en NS volgend jaar de zesde editie van een of andere internationale hogesnelheids propagandabijeenkomst organiseren. Het is voor ze te hopen dat er tegen die tijd ergens in Nederland daadwerkelijk treinen harder dan 160 km per uur rijden.
Op pagina 21 staat een mooie foto van de brugkraan van de nieuwe Bertschi containerterminal in Rotterdam. De spoorterminal is geknipt als voorbeeld voor de modelbaan.

Het uitgebreide grootspoorgedeelte begint met een artikel over een evacuatieoefening in de Groene Harttunnel van de HSL. Dat Nedtrain in Tilburg nog eens 60 class 66 locs op de Europese rails mag mieteren, geloof ik ook wel.
Als inwoner van de stad Utrecht vind ik het natuurlijk leuk om te lezen over de grootse toekomstplannen die het huidige college van B&W met de tram heeft. Ik verzeker u dat Jan van Huijksloot de gevoeligheden die dat in deze stad met zich meebrengt, uitstekend heeft weergegeven.
Erg leuk is een artikel van Harrie Peters waarin hij wat kleurenfoto’s uit de jaren ’60 presenteert.
Het gaat verder met een artikel over het zogenaamde Railportconcept bij de firma Cabooter in Blerick. Daarna blader ik langs een ‘hup Veolia’ verhaal om voorlopig te eindigen bij een interessant artikel over de grootschalige spoorwerken die de bereikbaarheid van het Belgische vliegveld Zavetem moeten verbeteren.

De modelspoorafdeling begint met de transformatie van een blauwe Hamo 1219 in een bruine 1225. Een dergelijk artikel zit altijd vol nuttige technieken. Ik heb er nog een tip bij. De verf zit muurvast op die oude Märklin locs. Hans van der Linde heeft uit arremoede de kap maar met een glasvezelpotlood kaal geschuurd. Insmeren met verfafbijt gaat een stuk sneller. Die metalen Märklin kappen kunnen daar prima tegen en binnen een half uurtje is alle lak weg.
Len de Vries heeft mooie foto’s gemaakt van een indrukwekkend model van een suikerfabriek. Het model werd vervaardigd door de Modelspoorgroep Zevenbergen. Op Eurospoor kunnen we het in het echt bekijken.
Daarna kunnen we 11 pagina’s genieten van deel 3 uit de serie over Orkhavnbanen. Deze keer onder andere een handige techniek om wat gemakkelijker kozijnen uit losse stukjes styreen te maken.

In ‘Onder de loep genomen’ een bespreking van het Protos model van Halling. Len de Vries heeft een goed rijdend exemplaar onder handen gehad en is best te spreken over het model.
De ‘Productinformatie’ bevat natuurlijk de bekende nieuwtjes als de Roco DE IV en de Mehano NMBS reeks 26. Maar we lezen ook over minder bekende aardigheden, zoals een serie goederenwagens van Electrotren, een handvol aandrijvingen uit het aanbod van GM&S en een foto van de zeer fraaie DE I in schaal n van Atelier Guarniero.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2007, 21:45:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Railmagazine 248
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2007, 21:23:15 »
Protos model van Haller.

Halling?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22710
Re: Railmagazine 248
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2007, 21:46:09 »
Faller?

Nee, Halling, dat zeg ik toch.  :-[
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.