Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:22
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:40:52
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 16:36:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24

Auteur Topic: Fleischmann V60, zeer oud model, technische vragen  (gelezen 6209 keer)

oudebiels

• Offline Offline
Fleischmann V60, zeer oud model, technische vragen
« Gepost op: 09 June 2015, 19:31:09 »
Hallo gespoorden,
Mijn eerste vraag op dit forum.
Ik heb een tweedehandsje opgedaan, de Fleischmann V60 drieassige dieselloc in DB uitvoering.
De loc heeft een metalen bovenkap (zinkspuitgiet?), ik meen me te herinneren dat die zo in de 60er jaren in de Fleischmanncatalogi stonden.
Hij zal wel iets minder gedetailleerd zijn dan de latere uitvoeringen met de kunststof bovenkap, maar goed...
Mijn vragen over deze machine:
Ik heb de kap losgenomen zodat ik het binnenwerk/onderstel kan bekijken.
Punt 1: aan de lange neus-zijde (kant 1) zitten twee lampen, op het chassis zitten in metalen kanalen twee kleine gloeilampjes (allebei stuk, maar dat is op te lossen denk ik), de lampjes zijn aangesloten: er loopt een draad richting motor...
Aan de korte neus-zijde zitten ook twee lampglaasjes, maar in de metalen kanalen die ook daar aanwezig zijn zitten GEEN gloeilampjes, en e.e.a. ziet er uit alsof die er ook nooit gezeten hebben.
Het metalen plaatje met de aansluitdraad (plaatje ligt tegen de soldeerpuntjes van de lampjes aan), dat bij de lange neus wel aanwezig is, ontbreekt hier. Er is dus ook geen draadje richting motor.
Hebben die locs aanvankelijk maar licht aan een zijde van de loc gehad?
Punt 2: wanneer ik van onderen tegen de wielen en het chassis aan kijk, zie ik aan een langszijde van de loc achter elk van de drie wielen een tandwiel (zit aan het wiel vast) zitten. Het lijkt dan alsof alle drie assen door de motor via tandwielen worden aangedreven.
Wanneer ik echter naar de tandwielen aan de zijkant van het motorblok kijk, is duidelijk dat vanaf het rondsel op de as van het anker, via nylon tandwielen enkel twee van de drie assen (de twee voor de tussenas) worden aangedreven, de derde as wordt aangedreven via de drijfstangen..
Is dit de bedoeling of ontbreekt er iets?
NB: op plaatjes die in op het net vind van andere V60 locs van Fleischmann, is te zien dat die derde as -later- GEEN tandwiel meer aan het betreffende wiel heeft..
Punt 3: op documentatie van Fleischmann over latere V60 locs is te zien dat er twee loden gewichtblokken aanwezig zijn onder de kap: een groter blok in de lange neus, zit vast met een schroefje, en een kleiner blok onder de korte neus, dit blok lijkt alleen vastgestoken te zijn.
Bij mijn machine is dat kleine blok niet aanwezig. (maar hoeft misschien ook niet omdat de metalen bovenbouw meer gewicht heeft dan de latere kunststof bovenbouw).
Punt 4: een van de nylon overbrengingstandwielen (degene die het meest naar boven (richting kap) zit, zit nogal los op de achterplaat: aan de achterzijde steekt het asje uit, er zit schroefdraad op. Kan daar een moertje op horen (zodat het tandwiel niet heen en weer zwabbert)?

Zijn er forumleden die deze vroege loc nog kennen en wat kunnen vertellen over bovenstaande punten?
Dank alvast!
oudebiels
« Laatst bewerkt op: 09 June 2015, 19:33:29 door oudebiels »

kawaaad

• Offline Offline
Re: Fleischmann V60, zeer oud model, technische vragen
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2015, 19:50:23 »
hallo oudebiels, ik heb 3 oude type en 2 nieuwe type v 60 liggen. wat de verlichting betreft hebben 2 loks maar aan 1 zijde verlichting en bij 1 oude heeft men zelf aan de andere zijde verlichting ingebouwd.ik zal er even 1 opgraven en even kijken voor de andere zaken.

mvg aad

spock

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2015, 19:57:31 »
Hoi,

Op de volgensite staat een afbeelding van een V60 die met jou omschrijving overeenkomt.

http://alte-modellbahnen.xobor.de/t26087f117-Fleischmann-V-Gehaeuse.html

Punt 1. Ik zou me daar niet druk over maken, bouw er wat ledjes in.
Punt 2.  Gezien de foto, denk het niet.
Punt 3. zie punt 2  ;D
Punt 4. Op de foto ligt een moertje bij de tandwielen. Waarschijnlijk mis je deze.

Met vriendelijke groet,  spock

PS: Fleischmann is wel meer raar aan het bezuinigen geweest. Niet te druk over maken en er zelf iets moois van maken  (y)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2015, 21:06:28 »

Ook op deze tekening is maar één gewicht te zien toch? Heb je wel plaats voor een decoder. Verder zou ik er dan ook smd leds inzetten met wat Kristal Klear. Heb zelf ook enkele van die oldtimers uit mijn jeugd zo omgebouwd en ze gaan straks ook weer lekker mee rijden ;).
« Laatst bewerkt op: 09 June 2015, 21:15:42 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2015, 21:20:44 »
verhaal van ruud is duidelijk.

mvg aad

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 June 2015, 21:28:30 »
Punt 1: Officieel is de 1380 niet met tweezijdige verlichting geleverd. Er is ook geen plek voor de ventilzelle in de opbouw.

Punt 2: Heeft de mijne ook, en dat is eentje van de allereerste serie.

Punt 3: Is ook correct.
Punt 4: Asje hoort strak in het chassis te zitten. Tandwiel zit met een clip op de as.

Onderschat niet de rijeigenschappen van deze locomotiefjes, door hun gewicht zijn ze een stuk sterker dan een moderne V60

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 June 2015, 14:57:47 »
Fijn dat ik zo vlug al reacties krijg en dat er hier nog mensen rondtreinen die zulke oude locjes kennen!
De foto van de gedemonteerde V60 is natuurlijk helemaal super!  (y)

Of op het aangesproken asje van het nylon tandwiel nu een moertje of een clipje moet is me nog niet helemaal duidelijk: als ik naar het as-stompje (van het tandwiel kijk) meen ik toch schroefdraad te zien.
Hoe kom je voor zo'n oudje aan een passend moertje (of een clipje als het toch een clipje moet zijn)?
Kan een modelspoorwinkelier zoiets nog leveren (bestellen)?
De manual die ik voor de V60 bij Fleischmann vond betreft een latere uitvoering van deze loc.

Nog een paar extra vragen: op het gangpad rond de opbouw staan hekjes, opzij van de trapjes waar de machinist/rangeerder opklimt.
Bij mijn exemplaar hellen deze hekjes richting opbouw: ik heb de indruk dat dit 'transportschade' is en ze eigenlijk loodrecht op de onderplaat moeten staan (het hek staat dan parallel aan de zijkanten van de machinekamers). Is dat juist?
Uit welk tijdperk is deze loc?
Moeten de lampen wit of geel schijnen en al naar gelang rijrichting ook rood licht tonen?

Dank maar weer voor vervolgreacties.

NB Ivanzon: wat is een 'ventilzelle'?

Toevoeging: het gaat bij de loc om HO, maar dat schijnt iedereen al te weten  ;D
oudebiels
« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 15:03:19 door oudebiels »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 June 2015, 15:07:55 »
Die clips kun je nog wel krijgen. Onderdelen zijn vrij standaard.
vr gr andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 June 2015, 16:09:35 »
Meet het asje (de inkeping) effe op met een schuifmaat. Zal ik effe in mijn bak met oude sloop zoeken (ze zaten vroeger veel in cassetterecorders end) ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 June 2015, 17:57:42 »
Ventilzelle is een diode. In de context: Een groen ding van 1x1 cm met twee aansluitingen. Tijdperk is III, voor de computer nummers

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 June 2015, 09:22:54 »
Meet het asje (de inkeping) effe op met een schuifmaat. ...... (ze zaten vroeger veel in cassetterecorders end) ;).
Even de analoge schuifmaat aangeslingerd:
het asje heeft een diameter van 2 mm., het schroefdraad kan ik niet nameten (M2 dus waarschijnlijk),
het vrije einde steekt maar 1,5 mm. uit de achterplaat, dus het gezochte moertje moet idealiter niet dikker zijn.
Het gaat om het middelste van de drie op die plek aanwezige tandwielen, het tandwiel wat er voor zit is gezekerd met een c-clip (zo'n verend clipje), het tandwiel erachter zit achter een platte 'kop' op zijn asje.
Van deze twee laatstgenoemde tandwielen zitten de asjes met een klemmende passing in de achterplaat, mijn 'probleemasje' wijkt daar dus van af.

Omdat ik geen gesloopte cassetterecorders heb: waar zou ik dit soort kleine moertjes nog meer kunnen vinden? Ik dacht al aan een brillenwinkel, maar vrees dat de moertjes (die ze daar zeker hebben) nog een slag kleiner zullen zijn.  :'(

Dank voor je inzet alvast.
NB Ivanzon: volgens mijn woordenboek is het duits voor 'diode' gewoon 'Diode'  ???

RE465

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2015, 00:08:41 »
Ik denk niet dat er een moertje op moet.
Zie deze PDF www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/diesellocomotieven/1380-1959.pdf

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2015, 08:16:14 »
Op de onderdelen lijst heten die dingen nog zo, tot ver in de jaren tachtig. Dus vandaar.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2015, 09:09:29 »
Bij de brillenwinkel kom je niet ver vrees ik. Wel voor schroefjes, maar de moertjes zijn doorgaans met schroefdraad getapte gaatjes in het montuur.  :)

Conrad heeft moertjes, volgens mij ook in M2 en kleiner.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2015, 09:26:39 »
Ik denk niet dat er een moertje op moet.
Zie deze PDF www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/diesellocomotieven/1380-1959.pdf
Misschen ben je abuis?
Op de pdf die je linkt is het moertje niet te zien. Het zit op asje 34, achter de plaat waar dat asje door steekt.
Het moertje is wel te zien op de demontagefoto die ruudns hierboven postte, in de rode cirkel.
Aan de achterkant van de plaat waartegen de tandwielen gemonteerd zijn zie ik op het doorstekende deel van het asje dat er schroefdraad op zit, ook zit er in de zwarte lak op de achterplaat een blank gekraste ring, waarschijnlijk heeft het moertje meegedraaid of is de verf weggekrast bij het vastdraaien van het moertje.
Het probleem bij het loszittende tandwiel is dat het heen en weer zwabbert en er toe neigt het draaien van de andere tandwielen waar het in aangrijpt te blokkeren, waardoor de loc niet goed kan lopen. Iets wat de verkoper (marktplaats) verzwegen heeft..

NB: een brillenwinkel heeft wel degelijk kleine moertjes: ik heb een glasbril gehad waar de pootjes/brug met boutjes en moertjes aan het glas zaten. Ik heb wel eens losse boutjes en moertjes gekocht daar.
Ze hadden nog steeds moertjes, alleen zijn die te klein (M1 waarschijnlijk).

oudebiels