Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:16:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 07:37:07
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 00:01:01
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
09 July 2025, 22:59:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Een NS 5500 knutselen door janw
09 July 2025, 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
09 July 2025, 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
09 July 2025, 12:04:32

Auteur Topic: Servo's met montagemateriaal?  (gelezen 7082 keer)

henk

• Offline Offline
Servo's met montagemateriaal?
« Gepost op: 07 June 2015, 07:03:24 »
Ben de draad een beetje kwijt. Ik zoek servo-aandrijvingen die je zonder meer onder een gebruikelijk wissel met stelbalk of stelbiels (Rocoline bijvoorbeeld) kan monteren. Ik heb het montagemateriaal van Picommit gevonden, maar dat vind ik nog aan de grote kant. Verder het aanbod van ESU en Uhlenbrock gezien, maar de eigenschappen zijn me niet altijd duidelijk.
Ik zoek dus servo-aandrijvingen met de volgende eigenschappen.
- zonder meer te monteren
- niet jitteren
- puntstukpolarisatie
- niet te groot
« Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 07:37:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Servo's met montagemateriaal?
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2015, 08:42:13 »
Hoi Henk,

Eerste vraag: Analoog of digitaal gebruik van je servo's? Dat kon ik er niet helemaal uithalen. Ik gok digitaal....

- zonder meer te monteren

Ik gebruik gewoon lekker wat hout werk om ze te monteren. Een soort van U-tje maken en deze tegen de bodemplaat aanschroeven.

Ik heb ook in Duitsland een paar hele mooie U-tjes gezien. Deze waren gefreesd uit een balk en iedere keer met een afkortzaag netjes op 5mm breed gezaagd. Die van mij bestaan uit drie delen :) Geen frees dus ik moest wel even aan het freubelen.

- niet jitteren

Zelf gebruik ik "goedkope" servo's van Conrad. Dit zijn niet zo hele grote servo's. Ik heb geloof ik ook nog andere merken liggen. Zelf geen echte problemen met jitteren gehad. Zie ook dit draadje eens: Esu servo 51804 samen met digirails DR 4024 onder andere....

- puntstukpolarisatie

Voor digitaal gebruik: de DR4020 / DR4024 hebben een mogelijkheid om puntstukpolarisatie te doen. Daar mag je dan nog wel een hulpprintje bij aanschaffen. Nu heb ik daar 2 soorten van in gebruik. De orginele van Digikeijs en een goedkoper alternatief van Conrad. In dit bericht: Poggendam: Extra uitleg polarisatie puntstukken wissel

De versie van Digikeijs:

Een alternatief van Conrad:

Zoals je ziet een paar draadjes en wat hout om de boel te monteren.

- niet te groot

Ligt aan de servo die je gebruikt. Mijn bakken hebben maar een vrije ruimte van 5cm. Dus ik mag alles ook zo "plat" mogelijk monteren. Tot nu toe ben ik er goed uitgekomen :) Ik heb ook een zware servo voor de segmentdraaischijf... en die is wat groter en zwaarder dan de kleintjes voor de wissels.

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

spock

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2015, 13:03:21 »
Hoi Henk,

Ik wil graag verder helpen maar het is mij niet duidelijk wat je nu eigenlijk je vraag is.

Ben je op zoek naar A) een wisselaandrijving met servo (mechanica)
                                 B) een apparaat om servo's aan te sturen (electronica).

Misschien is het handig om aan te geven of je het kant en klaar wilt kopen of zelf wilt maken/programmeren en wat voor budget je in gedachten heb.
Er zijn prachtige redelijk compacte wisselaandrijvingen te vinden bv: http://www.mein-gleis.de/weichenantrieb , maar dat kost ook wat.

De eenvoudige servo houder tbv wisselaansturing  van picommit is mi. niet echt groot. Zeker als je de servo horizontaal monteerd en het overbodige wegslijpt.
http://shop.dinasys.nl/epages/63375790.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63375790/Products/25040003

Voor de servoaansturing kun je bv kijken naar de wisselaansturing van rosoft (kant en klaar) of bv adservo (niet kant en klaar, dus leuker  ;D)

MVG spock

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2015, 15:38:32 »
Even verduidelijken dan.
De aansturing van Rosoft had ik al gezien. Goede prijs, goede specificaties, met ingebouwde puntstukpolarisatie, prima. Er wordt geloof ik een servo bijgeleverd, dus ik kan altijd een setje bestellen om te proberen.

Ik heb alleen niet onmiddellijk een beeld hoe een dergelijk servo wordt ingebouwd. Dus even rondgezocht en ik kwam er achter dat veel mensen zelf wat verzinnen, zoals Ronald heeft gedaan. Dus met wat houtjes of een profiel of wat dan ook. Daaruit volgde de nieuwsgierige vraag of er ook fabrikanten waren die een dergelijk servo montageklaar leveren. Dus dat je het servo even gemakkelijk onder een wissel zet als bijvoorbeeld een Tortoise, zonder eerst zelf allerlei hulpstukken te fabriceren.
De rest van de wensen is aanvullend: geen gejitter en klein genoeg om geen ruzie te krijgen met mijn vijf ringleidingen die ongeveer 5 cm onder de plaat lopen. De Tortoises passen dus net niet.  ;D Inderdaad even niet opgelet, maar ik was toch al van plan om voor de vier wissels op het aangeklede deel van de baan servo-aadrijvingen aan te schaffen.

3Dbuildr

• Offline Offline
  • Fred
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2015, 15:55:24 »
Henk,

Bij het rondkijken op Marktplaats vond ik dit wel een eenvoudige, stevige en goedkope oplossing van 2D lasergesneden 3mm MDF om servo's te monteren:

http://www.webshop-domburgtrainsupport.nl/a-40771450/servo-s/mdf-servobeugel-bouwpakket/

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 June 2015, 16:34:36 »
@Henk,

Goed gevonden, handig en goedkoop.

Er is wellicht nog een alternatief.
Op de EMV gebruiken we een heel mooie constructie met een excenter wiel op de servo as, dat draait in een U-vormige constructie welke op zijn beurt draait om een as op de montage beugel en waaraan een stukje verenstaal draad zit dat uiteindelijk de wissel aandrijft. Het werkt prachtig, storingsvrij, blijft staan als de spanning uitvalt.

De houder die je hebt gevonden kan hierbij gebruikt worden.

Deze servo-houders zijn binnenkort verkrijgbaar bij de EMV

Grzz, Hans

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2015, 16:45:57 »
Tja....

De aansturing van Rosoft had ik al gezien. Goede prijs, goede specificaties, met ingebouwde puntstukpolarisatie, prima. Er wordt geloof ik een servo bijgeleverd, dus ik kan altijd een setje bestellen om te proberen.

Als dat al aan al je specificaties voldoet.... waarom nog twijfelen? Koop een setje en probeer wat uit. Dan weet je meteen hoe groot de servo is.

Ik heb alleen niet onmiddellijk een beeld hoe een dergelijk servo wordt ingebouwd. Dus even rondgezocht en ik kwam er achter dat veel mensen zelf wat verzinnen, zoals Ronald heeft gedaan. Dus met wat houtjes of een profiel of wat dan ook. Daaruit volgde de nieuwsgierige vraag of er ook fabrikanten waren die een dergelijk servo montageklaar leveren. Dus dat je het servo even gemakkelijk onder een wissel zet als bijvoorbeeld een Tortoise, zonder eerst zelf allerlei hulpstukken te fabriceren.

Kant en klare oplossingen? Die zijn er wel... Mijn overwegingen om gewoon lekker met hout aan het klooien te gaan is dat ik geen hoogte had :) Het moest zo dicht mogelijk tegen de bodemplaat aan gemonteerd kunnen worden. Ik heb maar 5cm hoogte met mijn bakken. De huidige servo's nemen iets van 2 tot 3 cm hoogte in beslag. De extra marge is fijn om niet meteen de servo te beschadigen bij vervoer of oppakken....

De rest van de wensen is aanvullend: geen gejitter en klein genoeg om geen ruzie te krijgen met mijn vijf ringleidingen die ongeveer 5 cm onder de plaat lopen

Het jitteren ligt meer in de combinatie elektronica en servo. Ik neem aan dat Wim bij zijn decoder een juiste servo levert die niet jittert. Over de afmeting: Stuur dan even een mail naar Wim met de vraag hoe groot de servo's zijn. Anders weet je nog niet of ze met bepaalde kant en klare steunen wel onder je baan passen...

@Hans: Wat is de totale hoogte? Henk heeft maximaal 5cm vrije ruimte....

Het werkt prachtig, storingsvrij, blijft staan als de spanning uitvalt.

De standaard oplossing van verenstaal aan de servoarm zonder "wiel", blijft ook gewoon staan als er geen spanning opzit... ;) Die rijdt jij niet open  ;D Dat komt gewoon door de servo. Probeer dat maar eens met een experiment uit  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 June 2015, 17:24:47 »
@Ronald,

Je hebt gelijk, daar moet Henk even rekening mee houden.
Ik meet het van de week even op.

Grzz, Hans

Willy112

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2015, 20:05:29 »
Heren,

Het voordeel van de Servo sturing van de EMV is dat de hele loop van de servo gebruikt wordt zodat er een stuk minder slijtage is op de servo zelf, tevens mag de frog uit de wissel genomen worden, de hoogte van de servo zal rond de 4 cm zijn als ik me niet vergis.
Bij de aansturing direct met een veerestaal naar de wissel heeft bij ons een verhoging van de slijtage  van de servo gehad (tandwielen slijten op een punt enorm hart) wissels gaan bij ons misschien wel vaker om als op een thuisbaan maar je kunt er rekening mee houden dat ze eerder overleiden de servo`s, ze zijn niet duur maar toch je moet weer onder de baan om hen te vervangen en het komt altijd op een ongelegen moment.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 June 2015, 20:23:28 »
Bij de aansturing direct met een veerestaal naar de wissel heeft bij ons een verhoging van de slijtage  van de servo gehad (tandwielen slijten op een punt enorm hart) wissels gaan bij ons misschien wel vaker om als op een thuisbaan maar je kunt er rekening mee houden dat ze eerder overleiden de servo`s, ze zijn niet duur maar toch je moet weer onder de baan om hen te vervangen en het komt altijd op een ongelegen moment.

Is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit (plastic of metalen tandwielen) van de servo enzovoort....  Ik heb nog niet eerder van mensen hier op het forum die daar problemen mee hebben. Het zal vast wel voorkomen. Gelukkig kan ik zo de baan op de zijkant zetten en de servo vervangen zonder onder de baan te kruipen :)

Groet Ronald.

Willy112

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 June 2015, 20:29:17 »
Ronald,

Dat is bij mij wel anders, maar ik gebruik ze niet ik heb de Märklin wissels dus alles zit er al op en aan :-).
Maar bij de EMV is gebleken dat de servo`s (Conrad) snel aan hun einde kwamen, maar ik zeg al elke dinsdag en woensdag zullen de wissels meer dan 30 keer geschakeld worden en misschien wel meer ook heb het nooit geteld.

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 June 2015, 20:42:05 »
Dank heren. Zo worden we al een stuk wijzer. Inmiddels heb ik een setje besteld bij Rosoft om eens te proberen. Het door Fred en Hans genoemde montagemateriaal is nog niet leverbaar - ook dat gelaserde spul niet - maar ik vind het prima initiatieven. Je merkt dat we met zijn allen nog een beetje zoekende zijn hoe de servo's het meest optimaal te monteren, maar we komen er wel.

spock

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2015, 00:27:42 »
Hallo,

Nog een paar aanvullingen.

1) In positie blijven zonder stuurspanning. Wij hebben op onze EMV-baan de ervaring gehad, dat de wissels uit positie werden gereden. Er is meer kracht nodig om een servo uit positie te drukken als er een stuurspanning aanwezig is tov geen stuurspanning. Wij gebruiken de wisselaansturing van rosoft. Ik weet niet of er meerdere versies van de rosoft wisselaansturing zijn, maar onze versie stuurt geen servo stuurspanning  meer uit als de servo in zijn ingestelde positie is.

2) Jitter. Er kan alleen jitter zijn als er een stuurspanning aanwezig is. Dit heeft als gevolg dat de servo die door de rosoft wisselaansuring wordt aangestuurd niet zal jitteren als hij in positie is.

Adservo servoaansturing: Er is een draadje over adservo servo aansturing (ik geloof 22 pagina's) waarin oa ook over jitter gepraat wordt. Dit is afhankelijk van de gebruikte servo's en de gebruikte libraries om de servo aan te sturen. Wordt er gebruik gemaakt van de standaard servo library dan is er meer kans op jitter omdat de servo dan continue voorzien wordt van stuurspanning. Wordt er echter gebruik gemaakt van de servocontrol en servoextend libraries (met dank aan Timo) dan wordt de stuurspanning gestopt als de servo in positie is, Kortom: geen jitter in de standaard posities.

Allemaal een beetje droge kost, maar wel leuk als je het onder de knie heb.

Oh ja, ik wordt niet gesponsort door rosoft of timo.  ;)

Met vriendelijk groet, spock

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 June 2015, 19:38:30 »
Zoals beloofd, heb ik de maat van de EMV servo houder met rotatie-wiel vandaag opgemeten.
De totale lengte van de constructie is 50mm.
We gaan even kijken wat wijsheid is.
De huidige EMV beugel (zwarte deel) uit gebogen ABS met een rotatie wiel uit acryl plaat, of een "doosje" zoals hier getoond uit ABS, met rotatie wiel uit acryl.

We komen er op terug...

Grzz, Hans

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 June 2015, 19:45:11 »
Ik gebruik de Glockner servo, heeft meteen een houder en heeft
geen moeite met Tillig, Roco en Peco wissels. Prijs is klein, plezier groot.
Mvh Steef