Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
04 August 2025, 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
04 August 2025, 16:08:38
  

Auteur Topic: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden  (gelezen 3100 keer)

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Gepost op: 20 July 2006, 21:08:34 »
Ik heb een Lima Koploper (2-rail digitaal) van extra stroomafnemers voorzien op het niet aangedreven draaistel van de motorbak.
Aangezien het motordraaistel aan één kant antislipbandjes heeft, verbeterd dit de stroomafname beperkt.

Ik overweeg om alle drie de bakken elektrisch door te verbinden om van zoveel mogelijk assen stroom af te kunnen nemen.

Één mogelijkheid is de haak/oog koppeling te vervangen door stroomvoerende koppelingen.
Zijn er echter ook mensen die stekkerverbindingen hebben gemaakt?
Ik ben namelijk benieuwd naar de praktische uitvoering/foto's daarvan en de rijervaringen ermee.

Groeten,
Aernoud

manuelspot

  • Gast
Re: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2006, 21:20:21 »
Ik heb ooit een stel voorzien van een stekker verbinding om een beter contact te krijgen.
Ik was er niet echt weg van.
Nu door de jaren heen dat ik wat evaring heb op gedaan.
Zeg ik altijd dat je beter iets meer uit kunt geven en dat het goed is, dan dat je steeds weer problemen hebt.
Daarom werk ik nu altijd met stroomdoorgevende koppelingen. En bij de ICM moet je dan eerst even symoba koppelingen eronder zetten. op deze manier kun je gelijk de verlichting in de kopbak aansturen met de motor decode.
Gebruik daarom de koppeling van Roco die is vier polig. En die van Viessmann is twee polig, dat Fleischmann koppelingetje is dat.

Manuel

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2006, 21:37:43 »
Weliswaar nog zonder stroomgeleidende koppelingen, maar al wel met Symoba koppelingen zodat je alvast een beetje een idee hebt.

klik hier


Vanaf pagina 4.

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2006, 22:56:25 »
Bedankt voor de reacties.
Dan ga ik voor de Symoba's en stroomvoerende koppelingen.
Manuel, jij gebruikt ook de kleine Symoba's?

Chris, prachtig, precies de handleiding die ik nodig heb :)
Ik begrijp uit je verslag dat je voor de juiste plaatsing van de koppelingen dat getest hebt. Heb je daarvoor de Symoba's eerst met dubbelzijdig plakband vastgezet?

Heeft er toevallig ook iemand ervaring met de Heljan stroomvoerende koppelingen 4-polig?
O.a. Brelec verkoopt ze: Heljan Koppeling

Aernoud


Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2006, 23:06:23 »
Nee, ik heb de bakken netjes tegen elkaar gezet, met een hele kleine spleet tussen de vouwbalgen.
Daarna beide symoba's voorzien van een Roco koppeling en deze los op de boden geplaatst. (rijtuigen op hun kop)

Afstellen en een druppeltje superlijm. Daarna voorzichtig loskoppelen en testen op de baan.
Na tevredenheid een paar druppels superlijm gewoon laten vloeien langs de koppeling om ze definitief vast te zetten.

Corrigeren was niet nodig, maar kan gemakkelijk als je 1 druppeltje gebruikt, wik je em zo weer los. Dubbelzijdig dun plakband kan natuurlijk ook, of fotolijm.

Was men eerste keer, dus wellicht zijn er handigere methodes  :)

Heljans nog niet geprobeert, maar nog beter dan de Roco's want je kan ze nog steeds loskoppelen, terwijl ze heel goed verbinden.
Ik ga deze zeker proberen voor mijn nieuwe DDM stam.