Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:03:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden  (gelezen 3098 keer)

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Gepost op: 20 July 2006, 21:08:34 »
Ik heb een Lima Koploper (2-rail digitaal) van extra stroomafnemers voorzien op het niet aangedreven draaistel van de motorbak.
Aangezien het motordraaistel aan één kant antislipbandjes heeft, verbeterd dit de stroomafname beperkt.

Ik overweeg om alle drie de bakken elektrisch door te verbinden om van zoveel mogelijk assen stroom af te kunnen nemen.

Één mogelijkheid is de haak/oog koppeling te vervangen door stroomvoerende koppelingen.
Zijn er echter ook mensen die stekkerverbindingen hebben gemaakt?
Ik ben namelijk benieuwd naar de praktische uitvoering/foto's daarvan en de rijervaringen ermee.

Groeten,
Aernoud

manuelspot

  • Gast
Re: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2006, 21:20:21 »
Ik heb ooit een stel voorzien van een stekker verbinding om een beter contact te krijgen.
Ik was er niet echt weg van.
Nu door de jaren heen dat ik wat evaring heb op gedaan.
Zeg ik altijd dat je beter iets meer uit kunt geven en dat het goed is, dan dat je steeds weer problemen hebt.
Daarom werk ik nu altijd met stroomdoorgevende koppelingen. En bij de ICM moet je dan eerst even symoba koppelingen eronder zetten. op deze manier kun je gelijk de verlichting in de kopbak aansturen met de motor decode.
Gebruik daarom de koppeling van Roco die is vier polig. En die van Viessmann is twee polig, dat Fleischmann koppelingetje is dat.

Manuel

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2006, 21:37:43 »
Weliswaar nog zonder stroomgeleidende koppelingen, maar al wel met Symoba koppelingen zodat je alvast een beetje een idee hebt.

klik hier


Vanaf pagina 4.

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2006, 22:56:25 »
Bedankt voor de reacties.
Dan ga ik voor de Symoba's en stroomvoerende koppelingen.
Manuel, jij gebruikt ook de kleine Symoba's?

Chris, prachtig, precies de handleiding die ik nodig heb :)
Ik begrijp uit je verslag dat je voor de juiste plaatsing van de koppelingen dat getest hebt. Heb je daarvoor de Symoba's eerst met dubbelzijdig plakband vastgezet?

Heeft er toevallig ook iemand ervaring met de Heljan stroomvoerende koppelingen 4-polig?
O.a. Brelec verkoopt ze: Heljan Koppeling

Aernoud


Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Lima Koploper, bakken elektrisch doorverbinden
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2006, 23:06:23 »
Nee, ik heb de bakken netjes tegen elkaar gezet, met een hele kleine spleet tussen de vouwbalgen.
Daarna beide symoba's voorzien van een Roco koppeling en deze los op de boden geplaatst. (rijtuigen op hun kop)

Afstellen en een druppeltje superlijm. Daarna voorzichtig loskoppelen en testen op de baan.
Na tevredenheid een paar druppels superlijm gewoon laten vloeien langs de koppeling om ze definitief vast te zetten.

Corrigeren was niet nodig, maar kan gemakkelijk als je 1 druppeltje gebruikt, wik je em zo weer los. Dubbelzijdig dun plakband kan natuurlijk ook, of fotolijm.

Was men eerste keer, dus wellicht zijn er handigere methodes  :)

Heljans nog niet geprobeert, maar nog beter dan de Roco's want je kan ze nog steeds loskoppelen, terwijl ze heel goed verbinden.
Ik ga deze zeker proberen voor mijn nieuwe DDM stam.