Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 20:50:58
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Sven
Vandaag om 19:46:54
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 16:49:32
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
  

Auteur Topic: Vraagje over de codering van NS bollenwagens  (gelezen 5362 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Gepost op: 24 May 2015, 11:02:59 »
Is er hier toevallig iemand met verstand van de codering van NS bollenwagens?
Ik weet dat deze er in 3 versies waren, met een inhoud van 14m3, 15m3 en 17m3 per bol. En qua codering kom ik van alles tegen; U, Ucs, Ubcs, Usc-y, Uds-v, Uces. Maar ik vraag me af welke codering hoort nu bij welke versie?
Ik wordt van google helaas niet wijzer...  :-\
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #1 Gepost op: 24 May 2015, 13:52:47 »
De codering zegt voor niks over de inhoud van de wagen. In de encyclopedie staat een uitleg maar de b en e worden niet genoemd in combinatie met U.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Iwan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #2 Gepost op: 24 May 2015, 16:16:03 »
Ik heb wel wat voor je, je hebt een pm.
MVGR. Ivo

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #3 Gepost op: 24 May 2015, 16:51:41 »
ik heb een aantal bollenwagens van Marklin




Voor deopschriften / typeaanduiding zie http://frank1202.blogspot.nl/2011/12/nr-7-de-bollenwagensset-46623.html


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #4 Gepost op: 24 May 2015, 22:48:08 »
In het boek van o.a. Hans Nahon over Treinen in Nederland (o.i.d.) staat de info wel. Maar dat ga ik nu niet meer opzoeken.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12555
    • sleutelspoor
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #5 Gepost op: 24 May 2015, 23:02:42 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #6 Gepost op: 25 May 2015, 10:28:42 »
In Eisenbahn Amateur 5-2006 vind ik voor de U:

(tu = Lastgrenze C (Radsatzlast 20 t) in t)
(lu = nutzbare Länge in m)

Sonderwagen
nicht unter die Gattungen F, H, L, S oder Z fallend
mit 2 Achsen (ohne a/aa): tu 25-30
mit 3 Achsen: tu 25-40
mit 4 Achsen (mit a): tu 50-60
mit 6 Achsen oder mehr (mit aa): tu 60-75
Gelenkwagen oder Wageneinheit mit Achsen und 2 Elementen: tu 22-<27

a = mit 4 Achsen (bei Gelenkwagen: Drehgestelle)
aa = mit 6 Achsen oder mehr (entfällt bei Kennbuchstaben r oder rr)
c = mit Entladung unter Druck
d = mit Schwerkraftentladung, dosierbar, wahlweize zweiseitig, hochliegend
dd = mit Schwerkraftentladung, dosierbar, wahlweize zweiseitig, hochliegend (er staat hochliegend, maar zou best een fout kunnen zijn en tiefliegend moeten zijn)
e = mit 3 Elementen
ee = mit 4 Elementen oder mehr
f = für den Verkehr mit GB geeignet
ff = nür für den Ärmelkanaltunnelverkehr mit GB geeignet
fff = nür für den Färhverkeer mit GB geeignet
g = für Getreide
i = für den Transport von Gegenständen eingerichted, die auf Wagen der Regenbauart verladen das Lademass überschreiten würden
     (Bei Wagen mit Kennbuchstaben i wird der Kennbuchstaben n nicht angeschrieben)
k = 2- oder 3-achsig: tu <20; 4-achsig tu <40; 6-achsig oder mehr: tu <50 (entfällt bei Kennbuchstaben r oder rr)
kk = 2- oder 3-achsig: tu 20 - <25; 4-achsig tu 40 - <50; 6-achsig oder mehr: tu 50 - <60 (entfällt bei Kennbuchstaben r oder rr)
l = mit Schwerkraftentladung, schlagartig, gleichzeitig zweiseitig, hochliegend
ll = mit Schwerkraftentladung, schlagartig, gleichzeitig zweiseitig, tiefliegend
m = Ladelänge mit 2 Elementen: lu >= 27
mm = Ladelänge mit 2 Elementen: lu < 22
n = 2-achsig: tu > 30; 3-achsig: tu > 40; 4-achsig: tu > 60; 6-achsig oder mehr: tu > 75
o = mit Schwerkraftentladung, schlagartig, mittig, hochliegend
oo = mit Schwerkraftentladung, schlagartig, mittig, tiefliegend
p = mit Schwerkraftentladung, dosierbar, mittig, hochliegend
pp = mit Schwerkraftentladung, dosierbar, mittig, tiefliegend
q = mit Zugsammelschiene für alle Spannungsarten
qq = mit Zugsammelschiene und Heizeinrichting für alle Spannungsarten
r = Gelenkwagen
rr = Wageneinheit
s = für eine Höchstgeschwidigkeit von 100 km/h geeignet
ss = für eine Höchstgeschwidigkeit von 120 km/h geeignet
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12555
    • sleutelspoor
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #7 Gepost op: 25 May 2015, 10:46:33 »
Het grote verschil tussen deze en die van mij is niet alleen dat de talen verschillen, maar ik mis ook bv, de -y en de -z in het duitse verhaal. En daar ging het geloof ik over!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #8 Gepost op: 25 May 2015, 12:22:08 »
Ja, en waar slaan de getallen op die bij de typeaanduiding worden genoemd, de 866 en de 382?
En waarom is het ene model een c (lossen onder druk) en de andere een d (lossen door zwaartekracht)? Is dat te zien aan de wagon?

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #9 Gepost op: 25 May 2015, 12:36:55 »
Het grote verschil tussen deze en die van mij is niet alleen dat de talen verschillen, maar ik mis ook bv, de -y en de -z in het duitse verhaal. En daar ging het geloof ik over!!
Het toevoeging achter het streepje is landspecifiek. In de Eisenbahn Amateur staan alleen de toevoegingen voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, niet die van Nederland.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #10 Gepost op: 25 May 2015, 21:00:50 »
Ja, en waar slaan de getallen op die bij de typeaanduiding worden genoemd, de 866 en de 382?
En waarom is het ene model een c (lossen onder druk) en de andere een d (lossen door zwaartekracht)? Is dat te zien aan de wagon?
Lossen onder druk doe je met perslucht, en lossen dmv zwaartekracht gaat vanzelf door het openen van stortkleppen...

Rob Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #11 Gepost op: 25 May 2015, 22:20:16 »


Heel lang genomen in vld c.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #12 Gepost op: 25 May 2015, 22:20:52 »


Hoi,
Hier heb je alle bollenwagens uit periode 4.
Andere benamingen duiden op andere wagens.
De info is afkomstig uit "het goederenmaterieeel in nederland"
door Hans Nahon.
Ook verdere info over de wagens is daar te vinden.
groeten jandcargo

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #13 Gepost op: 25 May 2015, 22:35:57 »
Ja, en waar slaan de getallen op die bij de typeaanduiding worden genoemd, de 866 en de 382?
Dat zijn de 3 eerste cijfers van de technische code die de NS gebruikte voor de wagens

Citaat
En waarom is het ene model een c (lossen onder druk) en de andere een d (lossen door zwaartekracht)? Is dat te zien aan de wagon?
Een Ucs is een bollenwagen (in dit verhaal, er zijn andere bouwtypen), een Uds is een omgebouwde Talbot onderlosser met de karakteristieke uitloopopeningen aan de zijkant met een dak voor rasoriet- en sodavervoer.

dirkjan

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Vraagje over de codering van NS bollenwagens
« Reactie #14 Gepost op: 25 May 2015, 22:50:57 »
De spinkorrel-wagens hadden dacht ik ook de code Uds.
Lijken op de bollenwagens, maar de silo's zijn niet helemaal bol.

Huub