Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:08:40
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:08:18
Ik ben aan het opruimen. door cor_b
Vandaag om 15:03:45
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50

Auteur Topic: TAMS Easycontrol, Koploper en Loconet?  (gelezen 5797 keer)

Weerd

• Offline Offline
TAMS Easycontrol, Koploper en Loconet?
« Gepost op: 15 October 2007, 08:57:21 »
Ik wil mijn tweerail-treinen digitaal laten rijden bij een mengelmoes van DCC en Motorola decoders. Diverse treinen die ik bezit zijn voorzien van een van deze beide systemen.  De Intellibox kent enkele problemen zoals spontane reset en dergelijke. Vandaar dat mijn keuze is gevallen op de TAMS Easycontrol.
Alleen ondersteunt TAMS niet het Loconet protocol. Voor terugmelding van wat grotere banen is Loconet toch beter dan het S88 bussyteem?
Zijn er mogelijkheden om Loconet op de een of andere manier via de pc en Koploper toch aan de praat te krijgen?

Gerard

**Jelle**

• Offline Offline
Re: TAMS Easycontrol, Koploper en Loconet?
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2007, 12:47:21 »
Hallo Gerard,

wie weet brengt deze site je op ideeen:

http://users.pandora.be/deloof/

Met behulp van de Locobuffer kun je LocoNet direct aan een seriele poort van je pc hangen. Maar ik ben er even niet helemaal zeker van dat Koploper ook LocoNet ondersteunt, op de site kan ik daar niets over terugvinden.

Zelf ben ik van plan de volledige baan om te bouwen naar LocoNet, er zit nu een s88 systeem onder en dat is niet betrouwbaar genoeg, de terugmeldingen werken redelijk maar ik heb ook regelmatig wissels die niet of verkeerd schakelen :(
Ik hoop daar met LocoNet vanaf te zijn.

Groetjes, Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

RobE

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2007, 14:06:10 »
Hallo Jelle,

Ook ik blijf problemen ondervinden met terugmelders d.m.v. stroomdetectie op de S88 bus.
Soms gaat het een tijdje goed en dan weer heel even fout. Erg storingsgevoelig.
Koploper ondersteunt LocoNet nog niet.
Zodra dit mogelijk is zal ik overgaan op op LocoNet.

Groet,
Rob

« Laatst bewerkt op: 15 October 2007, 14:22:27 door RobE »
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2007, 14:07:44 »

Hoi,

koploper ondersteund volgens mij GEEN loconet

S88 zijn alleen terugmelders, en die hebben verder GEEN invloed op het al of niet correct schakelen van wissels!

....

groet,
Guus
OpenDCC fan

RobE

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2007, 14:28:08 »
S88 zijn alleen terugmelders, en die hebben verder GEEN invloed op het al of niet correct schakelen van wissels!

Daar heb je gelijk in maar als er een spontane melding binnenkomt kan dat voor Koploper een signaal zijn om een wissel te schakelen.

Groet,
Rob 

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 October 2007, 16:28:23 »
De besturing van mijn wissels doe ik met een soortgelijk systeem en loopt samen/ synchroon met de terugmeldingen. Het is een in/out systeem dat ik uit een Elektuur boek gehaald heb, het vertoont hele grote gelijkenissen met de s88 bus (maar is het net niet). Het vertoont wel exact hetzelfde storingsgevoelige gedrag wat ik hier steeds lees van s88.
Voor de besturing gebruik ik niet Koploper, maar een zelfgeschreven programma waar dus de komende tijd de ondersteuning voor LocoNet in moet komen. Ik heb al een simpel vb programma wat dit goed doet, dat moet nog in het grote programma ingebouwd worden. Als dat allemaal goed werkt kan ik eindelijk eens met echt veel treinen tegelijk gaan rijden, nu durf ik dat niet aan, hoe meer er rijden, des te meer kan er fout gaan. Als straks alle terugmeldingen echt goed werken en de wissels betrouwbaar zijn, laat dan de beveiliging zijn werk maar doen, kan er niets meer misgaan 8)

Groetjes, Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

tomprins

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2007, 17:52:04 »
Je zou ook een HSI-88 van Littfinskyy aan kunnen schaffen. Je kunt de s88ers dan in drie groepen verdelen, de uitlezing is (veel) sneller en betrouwbaarder. De Tams wordt ontlast omdat die  de s88-meldingen niet meer hoeft te verwerken. Je hebt wel een extra seriele uitgang nodig op je PC. Koploper ondersteunt de HSI.

mvrgr

Tom Prins
Koplopersoftware. Marklin, C-rails. Tams, HSI, Periode 3 en 4, Grensstation met Zwitserland op Duits gebied.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2007, 18:18:36 »
Ik wil mijn tweerail-treinen digitaal laten rijden bij een mengelmoes van DCC en Motorola decoders. Diverse treinen die ik bezit zijn voorzien van een van deze beide systemen.  De Intellibox kent enkele problemen zoals spontane reset en dergelijke. Vandaar dat mijn keuze is gevallen op de TAMS Easycontrol.
Alleen ondersteunt TAMS niet het Loconet protocol. Voor terugmelding van wat grotere banen is Loconet toch beter dan het S88 bussyteem?
Zijn er mogelijkheden om Loconet op de een of andere manier via de pc en Koploper toch aan de praat te krijgen?

Gerard

Dan was je toch beter afgeweest met de aanschaf van een Intellibox, daar kun je rechtstreeks de LocoNet modules op aansluiten.
De wanneer en Koploper vraag stel je het beste aan Paul, die zal daar als enigste een antwoord op kunnen geven.

Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

RobE

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2007, 18:25:30 »
Je zou ook een HSI-88 van Littfinskyy aan kunnen schaffen. Je kunt de s88ers dan in drie groepen verdelen, de uitlezing is (veel) sneller en betrouwbaarder.
Hallo Tom,

Als ik het goed begrijp dan zou bij toepassing van een HSI-88 de spookmelding voorkomen kunnen worden.

Groet,
Rob

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #9 Gepost op: 15 October 2007, 18:29:37 »
Rob, nee vergeet dat maar, de problemen blijven. Je werkt nu met MRDirect, en je hebt de LPT-S88 ipv van de HSI-S88. Dus ook jij maakt geen gebruik van de aansluiting op een Centrale.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 October 2007, 18:37:08 »
Ik zou m.b.t. spookmeldingen eens zoeken hier op 't forum en op het Koploperforum op de termen 'spookmelding' en 'valse bezetmelding'.

Dit soort problemen duiken regelmatig op. Zelf maak ik ook gebruik van een HSI-88 compatible interface (zelfbouw) en zelfbouw bezet- en terugmelders. Deze geven zelfs met meerdere lange bus-kabels (> 5m) geen enkel probleem. Ik gebruik ook geen zogenoemde lintkabels maar UTP bekabeling tussen de melders.

Ook vrij lange secties (wel in schaal N) zijn hier geen enkel probleem.
Er zijn m.b.t. S88 bezetmelders wel een aantal aandachtspunten die je zoveel mogelijk in acht dient te nemen, waaronder afstanden van kabels tot andere stroomvoerende bekabeling. Echter ligt bij mij de UTP kabel vlak langs de railspanning (+/- 5cm ertussen) wat ook weer geen enkel probleem oplevert. Maar ik kan me voorstellen dat dit mogelijke interferentie veroorzaakt op de S88 bus.

Zoals ik al zei, over spookmeldingen en valse meldingen zwerven hier en daar wat topics, waar je mogelijk nuttige bruikbare informatie uit kan halen en mogelijk een oplossing voor je probleem biedt.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 October 2007, 19:22:21 »
Allemaal bedankt voor de vele oplossingen.
Uit het forum bij Koploper blijkt dat Paul voorlopig nog geen tijd heeft om het programma Koploper te voorzien van data voor het omgaan met Loconet.

De Intellibox is een fraai apparaat met vele mogelijkheden, maar gezien de prijs en de spontane reset, die men niet opgelost krijgt, is dan ook iets waar stevig over nagedacht dient te worden.
De storingen die ongewild voorkomen bij de S88 bus zijn ook niet ideaal. Littfinsky met de HSI-88 kan een stabielere oplossing zijn, maar maakt nog steeds gebruik van hetzelfde bussysteem, dat met zijn (lange) leidingen voor signaalbeinvloeding zorgt.

De Locobus oplossing van Hans de Loof is een mogelijkheid, maar als de signalen op de computer terecht komen, dan moeten ze nog wel verder verwerkt worden.

Gezien het bovenstaande neig ik inmiddels een beetje in de richting van de TAMS centrale met de Traincontroller van Railroad & Co.

Gerard

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 15 October 2007, 21:34:38 »
......maar maakt nog steeds gebruik van hetzelfde bussysteem, dat met zijn (lange) leidingen voor signaalbeinvloeding zorgt.
S88 is ook geen bussysteem. Het is een schuifregister dat verspreid is over meerdere locaties. Het grote manco van s88 is dat het met veel te lage signaalvermogens werkt, anders gezegd: de verbindingen zijn veel te hoogohmig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobE

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 October 2007, 21:51:03 »
Hallo Klaas,

Begrijp ik je goed dat ook bij het gebruik van een HSI-88 er sprake is van een schuifregister met alle nadelen.

Groet,
Rob

RobE

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 October 2007, 22:11:23 »
Ik zou m.b.t. spookmeldingen eens zoeken hier op 't forum en op het Koploperforum op de termen 'spookmelding' en 'valse bezetmelding'.
Hallo Dave,

Ik heb op het Koploper forum al twee keer deze vraag opgeworpen.
Uit de antwoorden zowel via het forum als prive blijkt telkens weer dat vele onder ons met spookmeldingen problemen hebben.
Ook ik werk met UTP kabels en heb het idee dat vooral de eerste kabel van de MRDirect PC naar de eerst BMD16-SD (2 meter) erg gevoelig is voor het oppikken van storingen.
Ik wil eens kijken of met een metalen buis als afscherming hierin verbetering optreedt.
Al de overige bezetmelders zitten direct naast elkaar met heel korte verbindingen.

Groet,
Rob