Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
TonM
Vandaag
om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
Vandaag
om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Mg1982nl
Vandaag
om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 21:17:34
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
Vandaag
om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
Vandaag
om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
Vandaag
om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Stefan88
Vandaag
om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen.
door
Keska
Vandaag
om 18:49:58
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
bellejt
Vandaag
om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:40:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734. (gelezen 3249 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3528
Mcn NSR Groningen.
Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
«
Gepost op:
23 May 2015, 16:18:27 »
Omdat ik toch bezig was met diverse rollende toestanden, dan ook maar eens kijken of
het mogelijk is om een Artitec 3700 te voorzien van wat extra (verlichtings)opties.
- Rangeerlicht
- Topsein
- Cabinelampje
- Vuurkist (is aangepast op eigen inzicht, wordt besproken)
- Hall Sensor achter de aangedreven as gecombineerd met 4 magneetjes.
Vang ik maar eens aan met het installeren van de Hall Sensor, wat doet deze?
Door dat de sensor een magnetisch veld detecteert laat deze spanning door, dit
wordt door de decoder vertaald in een cilinderslag. (een paar Cv's moeten aangepast worden)
De installatie is iet wat meer werk, het komt allemaal behoorlijk precies, de afstand
tussen magneet en sensor mag niet te groot zijn, dan detecteert deze niet meer.
DSC_1101
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De sensor op zijn uiteindelijke plek, tegen de tandwielkast achter het aangedreven wiel.
Ik heb de loc compleet uit elkaar liggen, dit is dan ook niet voor the faint of heart.
Op het wiel zijn 2 van de 4 magneetjes te zien, deze zijn met superlijm daar bevestigd.
Alvorens ik ze aanbreng test ik eerst of de magneet met de juiste polariteit naar de
sensor toe is bevestigd, dit scheelt enorm veel ergernis wanneer de loc ineens toch
een slag blijkt te missen
Overigens ging het natuurlijk niet direct perfect, de axiale (zijdelingse) speling van de
as nekte de gevoelige afstelling, dit heb ik ondervangen door een aantal ringetjes van
styreen, zodoende kan de as nu niet meer axiaal schuiven.
Ik heb geen baan met bochten, slechts bogen en ruime wissels, dat zit wel snor.
DSC_1104
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Vanaf de zijkant gezien, alles is alvorens de loc weer in elkaar is gezet eerst voorzien
van een laagje zwarte verf, behalve het vierkante vlak van de sensor.
Dan maar eens verder met de vuurkist, een aparte schakeling wordt hier gebruikt waar
ik dan weer niet de ballen van snap, of te wel, weg er mee en gewoon bedraden die handel.
Alles netjes op kleur dat vergemakkelijkt het aansluiten enorm.
DSC_1103
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Zo, nu hebben beide ledjes een gezamelijke + met 1k1 weerstand en 2 functiedraden voor
het knipperen, het werkt perfect en totaal niet synchroon gelukkig
Dit alles is gedaan bij de 3706 welke al weer in actie is, de 3734 ligt op het moment uit elkaar
en daar zal ik meer detailfoto's van maken gaande het proces.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Biesje
Offline
Berichten: 2265
Re: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
«
Reactie #1 Gepost op:
23 May 2015, 23:56:33 »
Hi Robbert Jan,
Je pakt het wel grondig aan
Ik heb ook lopen worstelen met het synchroniseren van de slagen. Als alles op standaard instellingen staat dan klopt het wel ongeveer maar ik wilde graag de eerste rijstap op 1 zetten (ipv 3) en ik kreeg het maar niet voor elkaar
Ook niet met alle adviezen van hier.
Waarom een hall sensor? Is een reed contactje niet wat minder kritisch?
Ik heb zelf overigens geen klachten over de vuurkist LEDs
Mvg,
Robert
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3528
Mcn NSR Groningen.
Re: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
«
Reactie #2 Gepost op:
24 May 2015, 10:53:53 »
Hoi Robert,
Dat is ook een van de problemen waar ik tegen aan liep, ik heb in het begin vlak na
de uitlevering van de 3700 diverse Cv's gewijzigd om zo de slag precies(er) op de
juiste plek te krijgen, dit mocht helaas ook niet baten.
Ik heb gekozen voor de hall sensor omdat ik de combinatie met een reed contact niet
lekker werkend kreeg, vermoedelijk omdat de neodym magneetjes die ik gebruik
erg klein zijn; 1,5 x 0,5mm, weliswaar sterk magnetisch maar toch net niet genoeg.
De vuurkist leds zijn op een aparte manier opgebouwd, de beide led's zitten in serie
met de weerstand tussen de beide led's in.
Ik heb toch nog maar even het één en ander getest, op een gewone transformator
branden ze beide wanneer er spanning aangeboden wordt, toch maar even verder kijken.
Heb nu de 2 uitgangen die ik gebruikt heb op slechts 1 uitgang gezet en dan werkt het
dus ook, kennelijk toch wat over het hoofd gezien, dit scheelt wel weer een functieuitgang.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3528
Mcn NSR Groningen.
Re: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
«
Reactie #3 Gepost op:
24 May 2015, 14:38:51 »
Goed, verder met de frontseinen, ik maak deze alle 3 onafhankelijk van elkaar zodat
er verschillende seinbeelden mogelijk zijn, alvorens dat kan moet er eerst het één
en ander gebeuren onder de voetplaat, de lantaarns moeten van elkaar gescheiden
worden, deze zitten normaliter in serie met elkaar.
DSC_1137
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Alle draadjes los gehaald, het printplaatje wordt verwijderd, deze gebruik ik niet weer.
Daarna even met de multimeter doorpiepen, als het goed is gaat het ledje netjes branden
op de doorpiepstand, daar kan dan weer de + uit opgemaakt worden, de blauwe draad.
DSC_1143
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Eerst maar eens een paar extra draadjes trekken, 4 stuks welke vanaf de decoder zullen
komen, deze heb ik aan het uiteinde even aan elkaar gesoldeerd en met een haakje door het
gaat heen gehengeld.
DSC_1146
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Alle blauwe draadjes bij elkaar geknoopt en de kleurtjes voorzien van een 3k3 weerstandje.
Zodoende zijn alle draadjes netjes voorzien van een eigen weerstand.
DSC_1139
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Dan maar eens een lantaarn voorzien van een 0402 ledje, een lekker gepiel maar het zit en
functioneert naar behoren, de draadjes moeten uiteraard doorgevoerd worden naar de
onderzijde van de loc, dus wederom even een haakje er bij en vissen maar.
DSC_1135
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Uiteraard moet er dan wel een gaatje in de rookkast geboord worden, 0,5mm is mooi zat.
Het is hard materiaal, met een pin vice gaat het best makkelijk, een beetje smeerolie doet
ook wonderen voor de spanen afvoer
.
DSC_1147
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En dan de lantaarn er op, ledje solderen, draadjes terugvoeren in de rookkast en dan is
het wachten tot de kristal klear droog is alvorens het glaasje er in te lijmen.
Dan eerst maar even de cabinelamp installeren;
DSC_1138
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Gaatje boren in de ketel deze komt netjes achter het ketelfront in de cabine uit.
DSC_1148
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Wederom een 0402 ledje met deze keer een 4k7 weerstandje verlijmd met Kristal Klear.
Nu is het eerst even wachten tot alles droog is.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3528
Mcn NSR Groningen.
Re: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
«
Reactie #4 Gepost op:
17 June 2015, 17:04:38 »
Vandaag tijd en zin gehad om het project af te ronden, de magneetjes die achter het
wiel worden gelijmd waren ook al een halve maand aanwezig dus reden genoeg om de
draad weer op te pakken.
Allereerst de magneetjes op het wiel verlijmd, daarna de Hall sensor positioneren;
Het verlijmen van de magneetjes op het wiel gaat overigens vooraf aan een test, ik wil
natuurlijk zeker weten dat alle magneetjes juist gepolariseerd op het wiel verlijmd worden.
Alvorens ze op te plakken test ik ze al even d.m.v. een Hall sensor aangesloten op de decoder.
Het magneetje alvorens op de punt van een schroevendraaiertje en testen op welke kan
van de Hall sensor deze effect geeft, als je dit herhaald voor de overige 3 magneetjes
(of zoveel je nodig acht) dan zit je later niet te klooien, uit eigen ervaring, al doende leert men.
Ja, de koppelstangen zitten er al op, maar dit was ik vergeten vast te leggen, de aangedreven
as is zijdelings opgesloten door een paar extra styrenen ringen, zodoende is de afstand
tussen de magneetjes en de Hall sensor ten alle tijde gelijk, het kan wel iets hebben maar
niet zo veel als de standaard zijdelingse speling.
Omdat ik de originele printplaat in de loc niet meer gebruik voor de functies heb ik deze maar
even zwart gekwast, evenals de sensor en stroomafnemers, dan vallen deze niet zo op.
En dan kan ook de motor er weer in, voorzien van nieuwe draden met de juiste Nmra kleuren.
Daarna kan het onderstel weer in de kap gelaten worden, alle draden zijn netjes op lengte
gemaakt en aan de stekker gesoldeerd, het voordeel van de korte draden is dat de stekker
makkelijk in de opening van de loc gestopt kan worden, zoals onderstaande foto laat zien;
Strak en netjes afgewerkt, van de hele ombouw zie je geheel niks als je het niet zou weten.
Heb maar eens een stoker en machinist van stal gehaald, 't vuur wordt al opgestookt.
De tender was al voorbereid en bedraad, deze kon zo ingeplugd worden.
Netjes een 3 punts frontsein op F0, op F20 zit het normale 2 punts frontsein.
Het cabinelampje zit op F19, het rangeerlicht op F6.
Wederom een geslaagde ombouw, binnenkort maar eens uitlaten op een grotere baan.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.