Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Z21 en Boosters, hoe en wat.  (gelezen 5836 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Gepost op: 22 mei 2015, 22:18:23 »
Hoi allemaal,

Na alle Railcom vragen uit een ander draadje weer een nieuw vraagstukje. Ik denk dat dit iets makkelijker is, maar ik zelf twijfel of ik het bij het rechte eind heb. Komt 'ie:

Ik weet dat ik de Roco MM centrale 10764 aan de B bus van de Z21 kan hangen. Dat ben ik ook van plan. Ik heb zelfs twee van die 10764-en. Hoe kan ik die samen aan de Z21 knopen? De tekeing van de Z21 is daar niet heel duidelijk over. Gewoon een herhaling van zetten via de Booster OUT van de 10764 of gaat dat niet op?

Eigenlijk ben ik voorstander van meerdere secties met elk hun eigen booster, maar dan kom ik op het volgende grijze gebied. Als ik dan gebruik wil maken van RailCom en LNet (op de Z21 aanwezig) moet dan elke individuele booster geschikt zijn voor deze signalen of wordt dat door de Z21 keurig doorgegeven? Indien dat niet gebeurd heb ik dus niks aan de 10764-en en zou ik dus (één) nieuwe RailCom booster moeten aanschaffen. Klopt dat?

Stel: ik wil bovengenoemde investering niet doen en alles via de Railaansluiting van de Z21 laten lopen, dus maar één grote sectie, is het dan zinvol om alsnog een 10764 aan te sluiten om wat extra power te hebben, m.a.w., kan ik de spierballen van zowel Z21 als 10764 optellen en zo een kleine 6A generen? Op die manier zou ik de (dure) aanschaf van een extra RailCom booster achterwege kunnen laten. Verstandig? Ik weet het niet, de nieuwe baan meet ruim 12 meter, hoewel er een ringleiding onder zit die ik vanaf meerdere punten van stroom voorzie, is er natuurlijk wel een risico dat ik problemen ga krijgen met spanningsval of valt dit mee?

Wat zouden jullie doen? Ik wacht jullie oplossingen met belangstelling af!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2015, 22:26:37 »
Als je Railcom wilt gebruiken, moeten alle boosters waarmee rijdend spul gevoed wordt Railcom geschikt zijn.

Je kunt wel een booster zonder Railcom gebruiken voor bijvoorbeeld wisseldecoders.

Over spanningsval zou ik me bij een fatsoenlijke ringleiding niet druk maken. Dat is geen reden om extra boosters te plaatsen. Te groot stroomverbruik is wel een reden. Met hoeveel treinen wil je gaan rijden?
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2015, 22:29:06 door Dirk J. Reden: Aanvulling »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2015, 22:29:46 »
 (y) Ja, dat vermoeden had ik eigenlijk al. Dat geldt niet voor het LNet gebeuren, hoop ik? M.a.w.: dat blijft wel gewoon werken met de 10764-en als extra power, óók als ik de baan in secties verdeel die deels door de 10764-en worden voorzien van prik?
Met groet,

Ger.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2015, 22:36:02 »
Klopt. Maar hoeveel treinen wil je tegelijk laten rijden, dat je verwacht drie boosters nodig te hebben?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2015, 22:43:32 »
Treinen met geluid, en ik denk dat Ger wat "veiligheid" en overcapaciteit in wil bouwen. Op een showbaan geen overbodige luxe ;)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2015, 23:04:36 »
Hoi Dirk,

Het zijn niet alleen de treinen. Het hele zaakje is nu digitaal, dus ook de wissels en de zelf gemaakte Kadee ontkoppelaars, die allen gebruik maken van Digikeijs 4018. De seinen gaan straks met (uit mijn hoofd) de 4024-en. Dus nogal wat digitaal spul. Daar komt bij dat opeen enkele uitzondering na alle loc's voorzien zijn van Sound (Loksound 4.0) en enkele loc's wat frutsels hebben zoals rookgeneratoren. Aangezien we alles "aan" hebben staan wil ik gewoon zeker zijn van voldoende prik. (zoals al door Ronald aangegeven) En onvoldoende prik geeft hééle rare situaties, heb ik bij een goede vriend van mij op de baan gemerkt. Je wil niet dat loc's eigenwijs worden en zelf beslissingen gaan nemen, thuis niet en al helemaal niet tijdens een tentoonstelling. (weet je nog Ronald, Kaarst, een paar maanden terug? ;) ) Grotere trafo erop en het probleem was opgelost.

Om je een idee te geven even kort de situatie en het daarbij behorende plan: Op tentoonstellingen willen we niemand  "strafexcercitie" geven aan het schaduwstation. Hiervoor hebben we een Blücher GBM16XN Railcom bezetmelder gekocht die zorgt voor de bezetmelding met RailCom info naar de Z21. Die hebben we inmiddels getest en dat ding doet zijn werk uitstekend. Hij is via LNet aan de Z21 aangesloten. Op die manier kunnen we dus aan de voorzijde zien waar welke loc én eventueel welke trein staat. Ook de conventionele bezetmelding werkt prima, dus ook wagons met weerstandsassen worden prima gedetecteerd. (Zonder loc) Op die manier kunnen we dus vanaf de voorzijde het schaduwstation perfect monitoren. Welliswaar is de Blücher een flinke investering, maar dan heb je ook wat. So far so good.

Aan de voorkant willen we alleen bezetmelding via LNet. Dat is voldoende. Alléén wilde ik de optie open houden hier in een later stadium óók RailCom te installeren. Met het delen van de baan in meerdere stroomkringen rekening houdend, uiteraard. Nouja, daar is dus een flinke investering voor nodig in de vorm van een RailCom geschikte booster. Maar met twee 10764-en hier op de plank is dat wat mij betreft nu een stapje te ver. Gewone bezetmelding via LNet is dan ruim voldoende. De kosten (booster en tweede Bluecher samen zo'n € 330,-) gaan me dan wat ver. Nu gaan we dat via een s88-LNet adapter van Wim Ros en een s88 bezetmeldprint doen. Scheelt een paar euries, zeg maar...  ;D En mochten we het tóch willen: dan alsnog de investering doen. Maar nu ongeveer € 130,- uitgeven aan een RailCom geschikte booster met het risico dat het nooit gebruikt gaat worden... neu...

Ik heb alleen ergens gelezen dat de overgang van een RailCom sectie naar een niet-RailCom sectie voor storing kan zorgen. Weet iemand daar meer van en wat is er aan te doen?  ???
Zou alsnóg kunnen betekenen dat de RailCom booster gekocht moet worden...

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2015, 23:50:33 »
Hoi Ger,

Toen ik met de ontwikkeling van de DR5033 booster bezig was, heb ik e.e.a. rondom Z21, B- Bus en RailCom etc helemaal uitgezocht.... ;)

1) De Z21 geeft RailCom uit op de Railuitgang.
2) De B-Bus is fysiek niet in staat om RailCom door te geven
3) Alle boosters aan de B-Bus geven dus geen RailCom naar de daaraan aangesloten apparatuur.
4) De Z21 geeft geen RailSync door aan het L-NET, dus LNet boosters kunnen niet aan de Z21 gebruikt worden
5) De MM versterkers kun je alleen op de B-Bus aansluiten
6) Een RailCom booster kan op de Z21 alleen via een 'railsniffer' ingang op de Rail-Out van de Z21 aangesloten worden
7) Dan mist de kortsluit-terugmelding naar de Z21
8) De DR5033 heeft zo'n sniffer ingang, EN kan daarnaast via een 6p/4c steker en 4 polig kabeltje via LNet aan de Z21 zodat je zowel RailCom op de uitgang hebt, als terugkoppeling en besturing via LNET. En ondersteund dan volledig RailCom. Echter je Bluechers moet je dan ( geldt voor alle RC boosters !! ) wel zo verdelen, dat de secties die je met de boosters voedt, ook apart op de boostersectie aangesloten zijn. ( Dus tenminste een Bluecher per Booster )
9) De DR5033 kan ook met twee kabeltjes ( B-Bus en L-Net ) aan de Z21, waarbij de volledige functionaliteit van DR5033 via LNet gebruikt kan worden, maar vanwege het ontbreken van RailCom op de B-Bus geen RailCom doorgeven.
10) RailCom wordt inderdaad verstoort zodra booster-Z21 overgangen ( tijdelijk ) kortgesloten worden... dat betekent dat er zolang geen enkele RailCom melding doorkomt !!

Hoop dat het zo iets duidelijker voor je is geworden ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2015, 23:53:10 door Karst Drenth »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2015, 00:09:43 »
Citaat
RailCom wordt inderdaad verstoort zodra booster-Z21 overgangen ( tijdelijk ) kortgesloten worden... dat betekent dat er zolang geen enkele RailCom melding doorkomt !!
En is dit met de 5033 géén probleem? En uhh, nee het is niet echt duidelijker geworden   ;D

Wat heb ik in de door mij geschetste situatie nu nodig? Of wat is je advies? De 10764-en niet gebruiken en een 5033 aanschaffen en die aan de Z21 hangen?

LNet gaat dus niet lukken via de B bus i.c.m. de 10764.

Dus toch een investering doen dan maar. Hoe sluit ik nu dat 5033 ding op de Z21 aan dat ik: LNet heb, en, in een later stadium, eventueel RailCom alsnog kan inpassen. Dat ik per boostersectie één Blücher moet gebruiken is me wel duidelijk en is in ons plan ook voor de handliggend. (dus geen bezetsecties aansluiten uit de "vreemde kring", correct?)

Hoor het graag!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2015, 00:21:02 »
Hoi,

Nee, daar heb je geen last van als je de DR5033 met de railsniffer ingang aansluit op de Rail-Out van de Z21, de DR5033, geeft ook dan keurig de RailCom signalen door.

De 10764 kun je gebruiken, als je RC storingen voor lief neemt.

De DR5033 is in jouw geval via de Rail-Out an de Z21 en de railsniffer ingang van de DR5033 aan. Als je ook kortsluitterugmelding en of de booster wilt uitlezen/aan-uit- schakelen via LN wilt, kan dat met twee 6polige LNet stekertjes, waartussen een 4 polig kabeltje zit.

Correct, bezetmeldingen 'horen' bij hun booster.

Grtzz,

Karst

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2015, 00:37:11 »
Citaat
Nee, daar heb je geen last van als je de DR5033 met de railsniffer ingang aansluit op de Rail-Out van de Z21, de DR5033, geeft ook dan keurig de RailCom signalen door.
Dus als ik het goed begrijp sluit ik die gewoon aan op de railuitgang van de Z21, waarvandaan ook gewoon twee draden naar de -laat ik het de "Z21 sectie" noemen.
Verder sluit ik alles aan zoals in de handleidng van deDR5033 staat, dus B bus op B bus en LNet op LNet. Vervolgens uiteraard een rail aansluiting maken vanuit de 5033 naar de "5033 sectie".

Citaat
De DR5033 is in jouw geval via de Rail-Out an de Z21 en de railsniffer ingang van de DR5033 aan. Als je ook kortsluitterugmelding en of de booster wilt uitlezen/aan-uit- schakelen via LN wilt, kan dat met twee 6polige LNet stekertjes, waartussen een 4 polig kabeltje zit.
Hoeft niet persé, als ik maar via het LNet in eerste instantie bezetmelding kan doorgeven (s88, s88LN adapter.) Wat is het voordeel van het aan/uitzetten via LNet? Ik zeg dan weer: gewoon de stekker in het stopcontact en het moet werken. Klaar. Een kortsluitmelding zou wel weer fijn zijn.
Hoe staat dit verhaal t.o.v. het LNet?

Citaat
De 10764 kun je gebruiken, als je RC storingen voor lief neemt.
Die neem ik niet voor lief, haha!  ;D

Ik hoor weer graag van je.

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2015, 09:16:05 »
Citaat van: Gerke
Dus als ik het goed begrijp sluit ik die gewoon aan op de railuitgang van de Z21, waarvandaan ook gewoon twee draden naar de -laat ik het de "Z21 sectie" noemen.

Correct.


Citaat van: Gerke
Verder sluit ik alles aan zoals in de handleidng van deDR5033 staat, dus B bus op B bus en LNet op LNet. Vervolgens uiteraard een rail aansluiting maken vanuit de 5033 naar de "5033 sectie".
Hoeft niet persé, als ik maar via het LNet in eerste instantie bezetmelding kan doorgeven (s88, s88LN adapter.) Wat is het voordeel van het aan/uitzetten via LNet? Ik zeg dan weer: gewoon de stekker in het stopcontact en het moet werken. Klaar. Een kortsluitmelding zou wel weer fijn zijn.

Bijna goed, B-Bus aansluiting vervalt, LNet via een 4 ipv 6 adrig kabeltje.

De Z21 stuurt 'booster-aan en booster-uit' via LNET, evenzo stuurt de DR5033 kortsluitmelding via LNET.

Citaat van: Gerke
Hoe staat dit verhaal t.o.v. het LNet?

Geen veranderingen tov je huidige plan ;)

Grtzz,

Karst

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2015, 09:38:22 »
Hoi Karst,

Dan komt er dus een 5033. Prijs viel me ook nog mee. Dank weer voor je snelle en duidelijke uitleg. Mocht ik nog tegen iets aanlopen zal ik het hier posten.

Nogmaals dank!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2015, 09:45:17 »
Oh ja Karst,

Dan toch nog even voor de zekerheid:
Citaat
Bijna goed, B-Bus aansluiting vervalt, LNet via een 4 ipv 6 adrig kabeltje.

En die gaat dus op de Lnet bus van de Z21. Correct? Kan ik die bus splitten om overige LNet componenten op aan te sluiten? (Blücher)

Grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2015, 23:05:18 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd »
Met groet,

Ger.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2015, 09:55:03 »
Ger, ik heb er hier gewoon een Power 7 van Uhlenbrock aanhangen via de L.Net aansluiting, waarbij ik mijn eigen LocoNet-B aansluiting heb gemaakt voor het Rail-Sync signaal. Kortsluitingen worden correct doorgegeven, geen enkel probleem. Melders via het LocoNet en een Interface eraan en gaan met de baan via Koploper.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Z21 en Boosters, hoe en wat.
« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2015, 10:49:14 »
Yep,

Op de 5033 zitten 2 LNet bussen.