Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baanbouw Rehausen2
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Silvolde
Vandaag
om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2
door
Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze? (gelezen 4459 keer)
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3313
Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze?
«
Gepost op:
18 May 2015, 08:24:17 »
Na de aankoop van de draaischijf, met de nodige perikelen omtrent de aansluiting heb ik een volgende vraag over de ringlokloods.
Faller
Eerst vraag betreft de indeling: 7,5 graden of 15 graden. Ik heb wel ruimte voor de 7,5 graden, met deze loodsen is er een mooie ruimtje tussen loods en draaischijf voor lok parade. Dit heeft mijn voorkeur. Zijn er misschien nog nadelen van de 7,5 graden loodsen?
Fleischmann
Tweede vraag betreft de fabrikant van de loodsen: Ik heb mn oog laten vallen op Faller 120277 en op Fleischmann 6476.
Ik vind die van Faller wat mooier, die gepleisterde wanden en de kleur spreken mij meer aan, en qua prijs lijkt de Faller goedkoper dan de Fleischmann. Maar ga je inzoomen op de onderdelen dan blijkt dat Faller er geen servo motors en besturing erbij levert en als je dan servo's en sturing erbij koopt, blijkt die van Fleischmann goedkoper, waarschijnlijk omdat bij Fleischmann de deuren van de loodsen meechanisch worden geopend/gesloten. Wie kan mij zeggen of de Faller met servo besturing de meerkosten waard is, of werkt het met een mechanisch mechanisme net zo goed?
Derde vraag: hoe zit het met de uitbreiding. Als ik drie loodsen met elk drie vakken wil combineren, moet ik dan apart 2 spanten erbij kopen die dan in de plaats komen van de zijwanden die bij het samenvoegen niet meer nodig zijn. Zowel die van Fleischmann als die van Faller geven hier geen info over.
Wie heeft daar ervaring mee?
Met vriendelijke groet, vanuit een warm Jakarta
Hans
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2015, 00:21:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Tschuss Genossen
V200-G2000
Offline
Berichten: 2871
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
«
Reactie #1 Gepost op:
18 May 2015, 08:47:02 »
Ik ken alleen de loods van Fleischmann die ik zo'n 30 jaar geleden gebouwd heb. Ik heb er toen 2 gebouwd en kan me niet herinneren dat ik er apart onderdelen bij moest kopen om ze te koppelen.
De deuren sluiten zodra de loc achterin de loods tegen het mechanisme aan rijdt. De loc opent de deuren door er van binnen tegen aan te rijden. Het werkt, maar is niet erg mooi. Een besturing met servo's is mooier en zou je ook wel in de Fleischmann loods kunnen bouwen.
Gelogd
Richard
Dieselstadt:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,215.0.html
Opeldorf:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58539.0
125*, 43 G2000'en, 42 V200'en, 3 D800'en
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5414
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
«
Reactie #2 Gepost op:
18 May 2015, 09:06:32 »
De keuze voor 7,5 of 15 graden zou ik laten afhangen van de beschikbare ruimte. Ik koos voor 15 graden, zodat ik nog plaats overhield voor andere bebouwing van het depot.
Met de polygonale loods van Fleischmann heb ik nog geen ervaring opgedaan; met de loods van Faller wel.
Bouwset 120177 bevat een extra tussenspant, zodat van twee loodsen eenvoudig een groot pand te maken is. Dat is bij 120175 en 120176 ook het geval, maar voor een spoorlengte van 220mm, terwijl dat bij 120177 290mm is. Ik heb mijn negenstandige Faller-
loods
niet op deze manier gekoppeld, maar drie losse loodsen koud tegen elkaar gezet. Om de drie sporen zit dus een tussenmuur. Dat kwam in werkelijkheid ook wel voor, zoals in de loods van Bw Arnstadt. Het grote voordeel is dat de loodsdelen niet al te groot en dus beter hanteerbaar zijn.
De deuren laten zich met een veermechanisme bewegen. Met wat knutselwerk zijn servomotoren in te bouwen. Ik vond dat bij mijn loods niet nodig.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Offline
Berichten: 490
Het liefste stoom in module vorm
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
«
Reactie #3 Gepost op:
18 May 2015, 15:25:29 »
Ik zou altijd voor 7,5 graden gaan, als ik de ruimte ervoor had. Je hebt een veel mooiere verdeling en de ruimte voor de loods is vergelijkbaar met het origineel. Nu kan een kleine lok nog voor de loods staan en een grote binnen. Je moet wel ongeveer 7,5 cm vanaf de schijf blijven, omdat anders de naastgelegen lok er niet in/uit kan. Bij ons op de club bouw ik een Bahnwerk met een geautomatiseerde draaischijf. Daar is alleen ruimte voor een 3-standige loods met enkele kortere sporen erbuiten. Hier gebruik ik ook 7,5 graden.
Ik heb nog 3 sets van Faller 120218 Lokschuppen Freilassing liggen, die ik niet meer ga gebruiken, want ik ben volledig over op spoor 1. Deze sets zijn niet meer bij Faller te koop. Hier zijn spanten bijgeleverd om in het totaal een 15-sporige loods te maken, want elke set is 5-standig.
Groet,
Bert
Gelogd
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
kawaaad
Offline
Berichten: 483
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
«
Reactie #4 Gepost op:
18 May 2015, 19:34:50 »
De fleischmann loodsen zijn eenvoudig te koppelen. Bij 2 sets laat je de muren eruit en plaats je alleen het spantwerk en plaats de spanten tegen elkaar en klaar is kees. Je houdt zelfs materiaal over. ik heb zelfs bij een paar sets de muur zijde eruit gehaald( had deze via MP gekocht) en de spanten aan elkaar vastgezet.ik heb zo 6 sets aan elkaar staan.Er is wel 1 grote voorwaarde: als de loods niet netjes recht in elkaar is gebouwd dan is het een heel gebed om het voor elkaar te krijgen.
mvg aad
Gelogd
Thai-Bundesbahn
Offline
Berichten: 5656
Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: ring lokloods, wat is een goede keuze
«
Reactie #5 Gepost op:
18 May 2015, 20:35:57 »
Dag Hans,
Ik heb gekozen voor een 12 deurs loods van Vollmer (15 graden). Dat betekend dat loods dicht bij je draaischijf komt te staan en je om en om een uitrit van je draaischijf moet gebruiken. Reden dat ik ervoor heb gekozen is ruimte besparing.
Zelfs met deze loods is nog steeds veel plek die je nodig hebt.
Zie mijn baan met Fleischmann draaischijf en de volger grondplaten voor ruimte bepaling.
Gelogd
Groet, Ed
Mijn modelbaan in Thailand
Video-ritten DB
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze?
«
Reactie #6 Gepost op:
19 May 2015, 09:30:52 »
Die heb ik ook op mijn baantje. Compact geval, leuk te vervuilen. Heeft wel een kneuterig sfeertje.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg850655.html#msg850655
Hier tijdens de inbouw, verderop in mijn bouwdraadje wordt de boel aangekleed, de bodem omgebouwd en opnieuw aangekleed.
In 12 standen is het een imposant ding, lijkt me. En als ik denk aan de deplorabele staat van lokloodsen in het Duitse, vermoed ik, dat je je aardig kunt uitleveren in het verouderen van je loods
Wel een crime om de boel goed passend te krijgen. Secuur bouwen op een absoluut vlakke ondergrond. Maar dan heb je ook wat. En binnenin zit door de grote hoek van 15’ lekker veel ruimte voor werkbanken, stellingkasten met onderdelen, draaibanken en boorkolommen (droomde hij... Ik moet zelf de inrichting ook nog ter hand nemen)
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3313
Re: Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze?
«
Reactie #7 Gepost op:
19 May 2015, 20:02:11 »
Allen hartelijk dank voor reacties en adviezen.
Ik heb voldoende ruimte voor een ontwerp met 7,5 graden.
Er is ruimte voor 2 loodsen, één met 10 sporen en één met 5 sporen.
Het eerste ontwerp voor de layout is al klaar.
Ik moet de deur van de hobbykamer laten aanpassen😀.
De deur draait naar binnen. Maar met de toevoeging van de draaischijf met loodsen moet de deur naar buiten draaien. Kwestie van kozijn met deur 180 graden draaien, dat zal wel geen problemen geven.
De loodsen zijn van Faller, Bert kwam met een goed voorstel dat ik direct heb opgevolgd:
In mn topic baan in de tropen heb ik de layout gepost, getekend met Anyrail.
Met vriendelijke groet,
Hans
Gelogd
Tschuss Genossen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Ringvormige lokloods, wat is een goede keuze?