Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim1969
Vandaag om 18:59:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?  (gelezen 19597 keer)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Gepost op: 16 May 2015, 20:29:59 »
Hallo medeforummers, stel mijn vraag maar hier, zag geen andere topic.

Heeft er iemand ervaring met het zelf maken van een puntlasapparaat, bv om bovenleidingsdraden te puntlassen?

Eventueel met gebruik van een gewone lastrafo?

Hoor graag reacties.

Groeten Jan
« Laatst bewerkt op: 16 May 2015, 22:36:00 door Wes Kraaijeveld. Reden: Titel verduidelijkt. »
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6356
  • ***
Re: Puntlassen
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2015, 22:45:11 »
Dat kan, je kunt ook de trafo van een oude magnetron gebruiken. Daar staan op internet genoeg filmpjes over. Zoek maar eens op puntlassen van accu's voor fietsen end. Ik heb er een gemaakt van een oud mig las apparaatje.  Alles eruit gesloopt, twee dikke 6mm doorsnede koperen stiften aan gepunt. Een zwaar relais met voetschakelaar er tussen en klaar is mijn accustrip lasser ;). Ik denk wel dat je voor het lassen van je bovenleiding de stroom wat moet temperen anders licht hij over de hele lengte op ;D. Je moet dan een soort tang met koperen punten maken. Tussen die punten klem je de te lassen delen en geeft dan effe een stroomstoot en het spul zit vast.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #2 Gepost op: 16 May 2015, 23:03:47 »
je kunt beter weerstandsolderen.
ik ken iemand die die dingen maakt.
zelfde principe allen 100x beter resultaat.
daar kun je echt mee modelbouw puntlassen.
alle soorten metaal en bijna alle groten die man maakt er alles mee.
gewoon op de plaats waar het gesoldeerd moet worden wordt het verhit.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3455
    • Mijn van-alles website
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #3 Gepost op: 17 May 2015, 00:11:13 »
Hoho stomer2010: puntlassen is iets anders dan weerstandssolderen.

Bij lassen verwarm je 2 metalen delen zover dat deze door de hitte gedeeltelijk aan elkaar smelten, bij weerstandssolderen heb je een additief (soldeertin, soldeerpasta) nodig om de verbinding tussen de 2 metalen delen tot stand te brengen, daar je de overgangsweerstand tussen de 2 delen benut om zover te verhitten dat je soldeertin smelt.

Het principe van verhitten is dus vrijwel hetzelfde, de rest niet.

Overigens deel ik de mening dat je dit waarschijnlijk niet lukt met puntlassen: puntlassen zie je toch vooral als verbindingsmethode tussen 2 grote vlakken, zoals, inderdaad, accu's van bijvoorbeeld elektrische fietsen, waar de soldeerlippen of verbindings-strips zeer betrouwbaar gemonteerd moeten worden.

Weerstandssolderen van bovenleiding kan tot op zekere hoogte (1 rijdraad met alle hangdraadjes, daarna kun je 1 hangdraadje aan de gemeenschappelijke hangdraad vastsolderen met een WSA, maar daarna zul je iets anders moeten verzinnen)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #4 Gepost op: 17 May 2015, 08:45:54 »
Ik heb vaker gelezen dat puntlassen gebruikt wordt om bovenleiding te maken. Blijft de vraag hoe het ding te maken.


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #5 Gepost op: 17 May 2015, 08:56:46 »
Wat een leuk onderwerp, zelf loop ik namelijk met het zelfde vraagstuk.
Wil bovenleiding zelf maken en merk dat gewoonsolderen niet het gewenste resultaat geeft. De soldeerverbindingen zijn de zwaksteschakel en laten soms los. Het oppervlakte van de soldeerverbinding is ook erg klein.

Als er iemand is welke een goed eoplosisng weet met puntlassen of iets anders dan hoor ik het graag!

WAvS

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #6 Gepost op: 17 May 2015, 10:06:15 »
Hallo
Er heeft ooi een artikel een klein puntlas apparaatje in de Elektuur /Elektor gestaan. Deze werktr mrt de ontlading van een aantal elko's en was bedoeld om kleine lipjes aan cicads te lassen.

willem

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2015, 11:12:45 »
Heb je ook gedacht aan hardsolderen?

Vrijwel dezelfde techniek (materialen met lager smeltpunt dan je bovenleiding gebruiken als verbindingsmiddel), maar met een sterkere verbinding.

Temperaturen boven zo'n 450°, en een vlam benodigd. Iets duurdere toevoegmiddelen (soldeer).

Modelbouw atelier Apeldoorn gebruikt het voor min in stoommachines.

Gr, Bert

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #8 Gepost op: 17 May 2015, 18:48:52 »
nou mijn oom die heeft zelfs de bovenleiding met de wss gesoldeerd.
hij maakt namelijk die bouten zelf.
hij heeft eigenlijk alles ermee gemaakt zelfs een echte stoomlok spoor g
mvg bjorn

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6356
  • ***
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #9 Gepost op: 17 May 2015, 21:21:18 »
Het bewuste "puntlas" apparaat. Op de voorgrond de voetschakelaar, ondergebracht in een dop van een spuitbus, schakelt gewoon het 220V relais, lekker met een stuurspanning van ...ook 220V, de buitenkap is er ook niet bij, en alles wat niet meer nodig was zoals draaddoorvoer en slangenpakket is er uit gesloopt 8). Geen kleine kinderen in de buurt met lassen, dat is slecht voor hun ogen ;). Wel wil ik nog een handstuk maken met kabel, daarom heb ik er twee zware terminals op gezet. Daar zitten nu de lanselektroden in.



Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #10 Gepost op: 17 May 2015, 21:51:46 »
Hallo, alle inzenders bedankt. Ga eens een probeersel maken zoals ruudns met mijn oude lastrafo. Jullie horen er nog van.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #11 Gepost op: 18 May 2015, 17:16:52 »
Uit de vliegtuigmodelbouw:
de firma Robbe heeft een kant en klaar apparaat daarvoor, werkt perfect voor bijvoorbeeld Sommerfeldt draden.
Ik heb er zelf nog een extra setje aansluitdraden bijgekocht om flexibeler te kunnen werken.

Kun je ook lange draden mee maken, dus bijvoorbeeld een draad van enkele meters.  Bij nauwkeurig werken (denk aan de pantografen) nauwelijks te zien dat er meerdere delen aan elkaar zitten.

Maarten van der Burgt, Eindhoven
PS  Misschien ben ik woensdag op de clubavond, als je er dan ook bent graag even een PB, dan neem ik het apparaat mee.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #12 Gepost op: 18 May 2015, 17:55:22 »
Hallo Maarten, je hebt een pb.

Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #13 Gepost op: 18 May 2015, 17:58:56 »
Uit de vliegtuigmodelbouw:
de firma Robbe heeft een kant en klaar apparaat daarvoor, werkt perfect voor bijvoorbeeld Sommerfeldt draden.


Hallo Maarten,

heb jij zo een artikelnummer of omschrijving van dit kant en klaar apparaat?

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Ervaringen zelfbouw puntlasapparaat?
« Reactie #14 Gepost op: 22 May 2015, 15:33:06 »
Merk:  Robbe
Naam:  WELMA 2000
Art. no.  5731
Art. no. extra stroomtang    98-4719

Instelbaar op 3 voltages (sterktes)
Maximaal 1900 A.