Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld  (gelezen 105862 keer)

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #75 Gepost op: 18 mei 2015, 11:48:20 »
Op een oude (ongedateerde) ansichtkaart zijn verschillende gebouwen aan de westzijde van de oven zichtbaar. Het betreft de smederij, het machinehuis, het vormhuis met daarin een strengpers en een grote droogoven met 12 afvoerpijpen. Aan het vormhuis zit een hellingbaan waarover lorries met klei omhoog werden getrokken en werden geledigd in een verdiept gelegen ijzeren bak. Vandaar werd de klei gemengd en door de strengpers gedraaid om vormbare klei te verkrijgen.

Aan de hand van de foto's en geschatte afmetingen van de deuren en afgaand op de maten van de achterliggende bijna niet zichtbare oven heb ik een tekening gemaakt van hoe het zou kunnen zijn in model.



De ansichtkaart en de smederij op tekening en uitgesneden uit balsahout. helemaal links op de foto is het woonhuis annex kantoor (onder het afdak) zichtbaar. Deze heb ik later nog eens goed onder een vergrootglas gehad en vandaar dat ik mijn eerste creatie ingekort heb.



Passen, meten en verder uitsnijden en dat weer herhalen.



En natuurlijk ook vergelijken. de dakconstructie heb ik voor mijn gemak aangepast.







De metselaar is langs geweest en o o o ik zie de bui al hangen .... de glaszetter (nog steeds niet betaald) moet ook ingeroepen worden. Als hij maar komt!



Nu de metselaar in de buurt was gelijk maar het tweede gebouw uitgesneden en laten opmetselen.



Inclusief de rollagen en gelijk de timmerman de deuren laten passen



De schilder komt voor de binnenwanden pas langs als het onder de kap is.



En jawel hoor, de glaszetter is toch gekomen. De rekening loopt aardig op!

« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 12:02:11 door Henk Hooijmans »

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #76 Gepost op: 18 mei 2015, 12:01:30 »
Aan de oostzijde, richting de Maas is een kraan zichtbaar. Die staat op een verhoging gelijk aan de hoogte van de dekplaat van de oven. Na discussies is de conclusie getrokken dat die kraan kolen uit schepen loste op lorries. Die lorries werden op de dekplaat leeggekiept en de stookmeester kon aan het werk om naar behoefte te verdelen en door de stookgaten te vullen.



Een eerste aanzet voor de masten en ook hier meten en passen en vergelijken.



Het hutje is van karton (Wordsworth)



Ook hoogte bepalen



Dit kan best wat worden......later meer over de baan en de kraan


Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #77 Gepost op: 18 mei 2015, 12:17:42 »
De gevels van het vormhuis



Met uitsparing voor de hellingbaan



Metselaar en dakdekker (met het bekende rolmachientje) zijn bezig geweest. Ook de glaszetter (!). metselaar heeft ook de rollagen aangebracht.
Ikzelf heb de ramen voorzien van spijlen met een viltstift .....  totaal mislukt  jammer  maar  helaas.



Een mooi rijtje. Sommige gebouwen zijn al in bedrijf gezien de vuile gevels en daken.







Het dak lekte en moest nu al gerepareerd worden.



Meteen het afdak dan ook maar laten doen. Hoefde de hoogwerker maar 1 keer te komen




Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #78 Gepost op: 18 mei 2015, 12:37:44 »
Het uitdokteren van de hellingbaan. In eerste instantie ben ik met een n-spoor rail aan de gang gegaan. Dat werkte dus absoluut niet. Toen naar de winkel om iets te vinden met smalspoor. Ja mooi, hartstikke duur. Dus niet. In een winkel in Waalwijk lag in een uitverkoopbak een Faller bouwpakket H0 van een steenoven en jawel daar zaten smalspoor lorries en kipkarretjes bij. Maar ja wat moet ik met een plastic bouwpakket van 30 euro als ik alleen de karretjes nodig heb. Dus laten liggen. Dat was niet van lange duur want de volgende dag heb ik het toch maar gekocht. Uit het gehele pakket heb ik voor mijn miniatuur 1 kipkarretje en 2 lorries gebruikt. De rest van het bouwpakket ligt ergens in een hoek.

Het verloop van de hellingbaan. 'Even fijn bezig zijn' om met de woorden van Tol Hansse te spreken.













De bekende lucifers







Lijkt op het bekende Mikado spel; wie wint?









Vanwege vorstverlet werd het verdere schilderwerk voor onbepaalde tijd uitgesteld.



Later meer over deze hellingbaan.


Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #79 Gepost op: 18 mei 2015, 13:30:38 »
Nu de droogloods aan de beurt. Typisch zijn de 12 pijpen.



De hellingbaan is inmiddels geschilderd, zo is ook de lorrie in de primer gezet. De pijpen zijn in de maak (onderin) en om bij te blijven de ansichtkaart.





De trekkabel voor de lorrie ligt al midden over de hellingbaan.



Architectenwerk.



De zijgevels. Deze heb ik tov de origine aangepast. Vanwege de schaal kon ik geen 24 ramen en daartussen dan nog steunen kwijt. Dus minder ramen er in (scheelt ook weer op de rekening van de glaszetter  (y)



Gevel opgemetseld en ff passen en bekijken



Afvoerpijp hoogte bekijken



Alles tegelijk, meten, snijden, metselen van de steunen



Het is net oud op nieuw geweest. Een feest voor de modelbouwer. Op straat zijn de volgende dag volop vuurpijlen in allerlei maten op te rapen.
Voor de afvoerpijpen een prima uitkomst en precies op maat. Afzagen met een ijzerzaag, ja waarom niet.



Het moet wel blijven zitten en recht blijven, dus persen maar....



Klopt het nog? Zo op het oog wel



Verd....   de glaszetter is langs geweest......



De achterkant ook goed?





Kan wel wat worden.




De afvoerkanalen (pijpen zijn rond). Voor deze constructie gekozen omdat ik dan meteen iets goeds heb voor het dak.







Steuntjes maken voor de koekoek afdekplaat



In de 4 in de hoeken geboorde gaatjes (1 mm)aanbrengen en afdekplaat er op



Afdekplaten uit verpakking van vloeitjespapier snijden



Alles in verhouding?



Met extra dwarsliggers voor dak





De lorrie is inmiddels al verroest. De afvoerkanalen zo zwart als roet. En de stenen staan te blakeren in de zon, sommigen al veel te veel.



Is dit dak wel goed ?





Niet tevreden dus rolmachientje erbij



Dit is wellicht beter



Nog beter: langere platen met hier en daar een reparatie











Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #80 Gepost op: 18 mei 2015, 13:54:17 »
Rechtsonder 3 gebouwtjes: de klei voormenger (gevoed met klei uit een kipkar), droog zand opslag, en de zand drogerij. Het zand moest kurk droog zijn om in de handvormbak te doen anders kwam de gevormde steen van klei niet uit de bak.



Uittekenen:



Materialen met van alles en nog wat. Kipkar voor de maat er bij gesleept.



Smalspoor op L profiel ??? ???



Smalspoor op N-spoor ???



Dan eerst de stortbak maar met het lopende bandje





Plaats bepalen in 1935: Géén GPS !





Probleem blijft het spoor ...   oplossing volgt




Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #81 Gepost op: 18 mei 2015, 14:08:11 »
Met het oog op:       LET OP: Alleen uploaden van (model)spoor gerelateerde foto's en plaatjes is toegestaan!
moest er een oplossing voor het smalspoor gevonden worden. Welnu, in realiteit bestaat een smalspoor uit 2 lange staven niet al te breed ijzer met daaronder een paar dwarsliggers. Bij een kleitransport zie je de dwarsliggers nauwelijks, die liggen in de klei weggezakt, klei en stof liggen er dik overheen (mooie ballast). Dus waarom niet gewoon 2 staven de grond in bij mijn steenfabriek !





Zelfs de draaischijf ontbreekt niet.



He he, het smalspoor ligt en de eerste kipkar kan lossen. Een feestelijke gebeurtenis !



Spoor gelijk maar doorgetrokken tussen de nog te bespreken) drooghutten en de (nog te bespreken) remise. Uit Canada is een verdwaalde dennenboom overgewaaid. Niets van gemerkt anders had hij allang omgelegen.


Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #82 Gepost op: 18 mei 2015, 14:36:32 »
Op de ansichtkaart zijn de droog- of haaghutten in diverse uitvoeringen (qua breedte, hoogte en dakbedkking) te zien. Onder de dakbedekking van zo'n hut zitten rekken waarop de gevormde stenen worden geplaatst om te laten drogen. Een kurkdroge steen kan niet de oven in want dan barst hij. Vandaar dat er op het terrein ook een droogloods stond zodat het gehele jaar door gebakken kon worden.

Met dank aan het Driels Museum.
De stenenmaker/steenvormer,  de kleiwagen, de vormbak en de stellingen in de haaghut.



Mijn varianten





Met stelling en al proberen





Let op; we zitten nog steeds in 1935; niks machinaal zagen





En voor er commentaar komt: JA, we stikken van de BLAUWE klei in de Bommelerwaard !



Alweer de altijdbij de hand liggende vloeitjes







Andere variant:







Zonder er erg in de hebben is ineens de ruwbouw van de remise ook klaar! Ach ja, die heeft de vorm van een haaghut dus is het er bij ingeschoten voor de foto.
Let op de rieten matten bij de voorste twee hutten (bij de opening van de hut aan de voorkant). Die rieten matten dienden ervoor dat regeninslag werd voorkomen.

« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 14:38:56 door Henk Hooijmans »

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #83 Gepost op: 18 mei 2015, 15:01:35 »
Op de ansichtkaart zijn ook elektriciteitspalen en een elektriciteitshuisje zichtbaar. Dus hiermee aan de slag. Rondhout, boormachine (1mm) en paperclips.



En afgeknipte stukjes plastic biels van n spoor, voorzien van een gaatje (1mm) om de porseleinen kapjes voor te stellen



Even passen en steunen. Het elektriciteitshuisje is zonder het te merken opeens uit de grond verrezen



Hier is hij in vol ornaat (balsahout, stenen motief papier)


Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #84 Gepost op: 18 mei 2015, 15:48:41 »
Verder met de kraaninstallatie.

Een overleveringsverhaal doet hierover de ronde. Aan het einde van WWII hebben de Duitsers de kraan meegenomen. Ik heb altijd gedacht dat het hen alleen om fietsen ging. Hoe een mens zich vergissen kan. In ieder geval heeft de eigenaar aangifte van diefstal gedaan en een claim bij de regering ingediend ivm oorlogschade. Hier hangt natuurlijk een schadebedrag aan vast. Toen men de kraan teruggevonden heeft bleek hij minder gewicht te kunnen tillen zodat het tot een proces vanwege een te hoge claim van de eigenaar is gekomen. De eigenaar heeft verloren. Maar mijn vraag blijft: waarom zijn er nooit fietsen terug gevonden ???

Ongeveer daar en op die hoogte moet de baan met kraan aan het einde komen. Dagen later nog eens goed onder het vergrootglas gehad dat geresulteerd heeft in het uiteindelijke resultaat. Volgt u het zelf.



Eerst toch maar even aan het tasveld en de kade gewerkt. Gebakken wordt er volop want 'misbaksels' worden al de Maas ingeschoven. Hoezo Geenpeace, 1935 nog niet.



Onderdelen voor de baan



Lorrie staat al voor bepaling breedte



De masten aangepast. De boom gaat namelijk door de steiger. De steiger is van stukje balsahout en de bekende lucifers. De reling achter op de baan is van een keyboard (zit onder de spatiebalk en de insertknop), de draad is elastisch, de rol van een overblijfsel uit een plastic bouwpakketje. Het mechanisme boven op de boom ten behoeve van de spandraden en de takel lier komt onder de 'd' toets van een keyboard.

Zichtbaar is ook dat er al mergel is gelost (wit afgeschaafd stoepkrijt). Dat doet een schip met een zelflosser. Op sommige foto's is een achter gebleven zelflos bak op
de kade achtergebleven (oorlogsschade wellicht?)







Inmiddels hangt er ook een bak aan.



De afmeerpalen zijn ook geplaatst. Links boven ligt een gele hoop zand (deel van een schuursponsje), maaskeien komen bij eb te voorschijn en de mergel ligt te verstuiven. Veel rood stof van gebakken stenen verspreidt zich over het tasveld. Steeds meer misbaksels worden in de Maas geschoven. Het hout van de steiger begint te verweren. Er komen tassen stenen op het tasveld. Een vrachtwegen wordt gesignaleerd om stenen op te halen. De achtergelaten zelflosbak ligt er nog steeds. Bij deze losplaats is een gaslantaarn zichtbaar (of toch elektrisch?). Op de steiger staan zakken met kolen zo ook is de lorrie gevuld met kolen.

Het water wordt steeds blauwer. Dit komt door toezicht van twee medewerkers van Grondzaken van de gemeente Driel. Ik zal geen namen noemen Johan en Henk! Die twee gaan namelijk regelmatig op pad om de zalmstand in de Maas te controleren. Het riet begint te groeien, drijfhout spoelt aan en spontaan beginnen bomen te groeien.










Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #85 Gepost op: 18 mei 2015, 15:54:43 »
Henk, ik zie Nederlandse teksten op het trafohuisje... het was toch Canadees? Of ben ik je nu ergens kwijt geraakt?

Wat betreft de bouw; waarom gebruik je geen mooiere dakpanplaatjes ipv papier?

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #86 Gepost op: 18 mei 2015, 16:00:16 »
Henk, ik zie Nederlandse teksten op het trafohuisje... het was toch Canadees? Of ben ik je nu ergens kwijt geraakt?

Wat betreft de bouw; waarom gebruik je geen mooiere dakpanplaatjes ipv papier?

Hoi Ronald, de eerste twee beschreven modules zijn naar Canadees voorbeeld. Bij de inleiding van deze derde module heb ik beschreven waarom ik naar een lokale industrie ben overgestapt. Maar geen zorg, mijn volgende module zal weer naar Canadees voorbeeld zijn.

Ja, dakpanplaatjes?  Omdat ik graag met hout, papier en van die soort materialen werk. Zijn niet zo 'steriel', alles recht enz. Het is een keuze. Bovendien verweerd 'mijn' materiaal al bij het in mijn grote handen nemen, mooi meegenomen.  Groet Henk

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #87 Gepost op: 18 mei 2015, 16:32:04 »
De schoorsteen.

Man o man wat een getop. Een rond stukje hout ergens vandaan halen en taps toe laten lopen van 2.2 cm onder naar 1.2 cm boven over een lengte van 33,125 cm (= 53 meter hoogte in het echt). Aha, in het tuinhuisje afgedankte vishengels; die lopen toch taps? Helaas niets bruikbaars bij.
Buiten achter het tuinhuisje een kapotte bezemsteel gevonden. De lengte er af gezaagd en maar verder schaven, veilen en schuren. Drie dagen en nog niks, wel taps toe maar vraag niet hoe en overal nog veel te dik. Toen mijn broer ingeschakeld maar hem helaas de verkeerde maten meegegeven. Namelijk de echte maten van de schoorsteen maar dan in cm. Hij heeft twee planken op elkaar geschroefd om aan 3,5 cm dikte onder te komen (da's de 3.5 meter in werkelijkheid). FF een foto

Mooi is ie dat moet gezegd maar helaas geen 2.2 cm naar 1.2 cm over 33,125 cm


Mijn bezemsteel na drie dagen ploeteren


Toch maar doorgaan. De te dikke schoorsteen beplakt met steenmotief papier, tie rips er omheen als de steunen en een likje verf; kan eigenlijk best wel:


Hoe langer je kijkt, hoe ontevredener ik werd. Hop, naar de lokale FIXIT, kunnen jullie dit naar 3.2/1.2 krijgen over een lengte van 33,125? NEEN en wel met z'n allen. Je moet naar iemand die een draaibankje heeft. Mijnheer Bart Janssen in Hoenzadriel, die weet wel raad. Hop, naar Bart Janssen, verhaal vertelt en jawel hij zegde toe een nieuwe schoorsteen met de juiste maten te draaien. Overeengekomen levertijd 1 week. Week later de enige echte schoorsteen opgehaald en voorzien van een bliksemafleider met koperen grondaarde van boven naar beneden, kartonnen banden en steenmotief.

Resultaat:







de bekende altijd voorradige vloeitjes










Ik ben tevreden !

Het kleidepot.

Het kleidepot bestaat uit 2 gehaspelde stukken hout langs de weg gevonden. Tegen elkaar gelijmd met een mengsel van DASklei en lijm. Later is er nog een laag verf overheen gegaan. De groeven (door aflopend regenwater) en barsten (door inkrimping) in de klei zitten er al in op natuurlijke wijze.





Een berg om weg te werken

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #88 Gepost op: 18 mei 2015, 16:44:09 »
Ik plaats nu als laatste voor vandaag een overzichtsfoto.Vanaf morgen plaats ik nog enkele detailfoto's voorzien van commentaar.



Ik dank U hartelijk voor uw aandacht. Zijn er nog vragen ? Mvg Henk Hooijmans


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Industrie, modules naar Canadees voorbeeld
« Reactie #89 Gepost op: 18 mei 2015, 22:56:05 »
In de ontstaangeschiedenis vertel je over de sloop in Kerkdriel.

Het gebouw doet me echter sterk denken aan deze lokatie: Erlecom/Gelderland.(klik op het blauwe deel) En nog steeds in bedrijf zijnde.

Hier is ook een rijke historie aan steenfabrieken die ook in de meeste gevallen een eigen veldspoornet hadden. Restanten zijn nog te vinden hier en er is een museum in Heteren.

Vanaf de dijk heb je al een mooie streetvieuw hoe de omgeving is.

Bij een levering aldaar zag ik toevallig dat er idd ovens binnen staan zoals je gebouwd hebt.

Kortom de Ooijpolder.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 23:03:37 door KoenF.. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#