Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 21:32:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:25
Op zoek naar een club door R1954
Vandaag om 21:25:16
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
  

Auteur Topic: Fleischmann N-spoor treinstellen: stroomafname verbetering  (gelezen 2406 keer)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Fleischmann N-spoor treinstellen: stroomafname verbetering
« Gepost op: 11 May 2015, 19:24:26 »
Goede avond allen,

Al enkele jaren rijden hier de DH-2 Wadlopers (fleischmann 7471) en de BR 628-928 (fleischmann 7428), vrolijk hun dienstjes.

Van de DH-2 Wadlopers heb ik er 6, waarvan er :
2 al digitaal omgebouwd zijn met interieurverlichting.
2 nog volledig analoog zijn.
2 dummy treinstellen.

Van het BR 628-928 heb ik er maar 1, die is net als de 1e 2 Wadlopers, al digitaal is omgebouwd met interieurverlichting.

De reden:

De reden is omdat ik me begin te storen aan de slechte stroomopname van deze 7 treinstellen.

Het plan:

Het plan is om deze 7 treinstellen zo om te bouwen dat de stroomopname door het gehele treinstel gedaan wordt. Ik heb in een winkel navraag gedaan of dit kan? Natuurlijk is dit mogelijk maar alleen als het treinstel voortaan een vaste eenheid wordt en dus nooit meer in de doos zal gaan. Omdat het opstelterrein al redelijk vol staat en ik van een aantal Wadlopers en van het BR 628-928 treinstel een doos heb, gaat mijn voorkeur uit naar: wie in de doos kan, gaat er in.

Omdat er ook treinstellen zijn (o.a. van Piko) die tussen de bakken stroomvoerende koppelingen hebben, zat ik eraan te denken om deze koppelingen ook toe te gaan passen bij deze 7 treinstellen.

Test trein:

Als testtrein voor dit gebeuren, ga ik gebruik maken van een van de dummy wadlopers. Via een forumlid heb ik 2 wadlopers kunnen overkopen waarvan er een dummy was die hetzelfde doel had. Uiteindelijk zal deze Wadloper gebruikt worden voor een ander project.

Hulp:

Ik hoop dat jullie vooraf nog wat tips en advies voor mij hebben.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2015, 22:17:42 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

marceltgv

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: stroomafname verbetering fleischmann N-spoor treinstellen
« Reactie #1 Gepost op: 11 May 2015, 20:50:03 »
Hoi Hielke,

Ik kan je uit ervaring met mijn eigen wadloper vertellen dat als je met dunne draadjes beide bakken verbind, hij niet meer zo snel op wissels stilstaat.
Omdat de wadloper uit maar 2 wagons bestaat, is hij ook makkelijk van de rails te halen.
Ikzelf doe mijn treinen bijna nooit in de doos, vind ik zo'n gedoe, maar heb laatst een ladekastje van de Ikea gehaald met brede laden.
Daar leg je een laagje schuim op en je kan zo de hele trein plaatsen.

Is maar een idee.

mvg Marcel

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: stroomafname verbetering fleischmann N-spoor treinstellen
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2015, 20:59:30 »
Je kan er ook een Krois koppeling tussen zetten, alleen heeft die maar twee pinnetjes... Dus alleen voldoende voor de stroom voorziening

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Fleischmann N-spoor treinstellen: stroomafname verbetering
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2015, 10:50:10 »
Goede middag allen,

Ontzettend bedankt voor jullie reactie's.

@marcel,

Ik heb het idd getest met 2 dunne draadjes tussen de beide bakken. De wadloper reed gelijk al beter. Helaas is het hier op de kamer niet mogelijk om nog een kast te plaatsen maar toch bedankt voor de tip. Wellicht dat foto's kunnen helpen met de aansluitingen.

@ivanzon,

Bedankt voor de tip. Toch vraag ik mij af of ik deze in de oude koppelstang kan plaatsen. Ook vraag ik me af of de afstand tussen de bakken niet te groot word.

MVG, hielke1501

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Fleischmann N-spoor treinstellen: stroomafname verbetering
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2015, 22:00:21 »
Hallo Hielke,

Als ik jou was zou ik dit probleem eerst anders aanpakken.
Misschien heb je welles van ATF transmissie olie gehoord, zo niet lees dan eerst het draadje, rails behandelen met ATF transmissie olie even door.
Vervolgens koop een fles ATF bij de auto shop.
Smeer een heel klein beetje ATF op alle stroom afname punten van je treinstenstellen, stuurstanden of Loks.
Daarna smeer je op een paar plekjes op de rails ook wat ATF.
Let op, een paar centimeter in smeren, en niet meer.
Vervolgens laat je de treinen lekker rijden, zodat de ATF over de hele baan verspreid word.
Je merkt al heel snel dat je treinen niet meer stotteren, dat de lampjes niet meer flikkeren, en dat je treinen kunnen kruipen. zelf over wissels.
Nog een bijkomend voordeel, alles rijd stiller.
Je kunt later alsnog je treinstellen elektrisch aan elkaar verbinden.
Ik wens je nu weer heel veel rij plezier.
En geloof mij maar, je weet niet wat je ziet.
Succes. (y)
Groet, Sietse.  ;)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Fleischmann N-spoor treinstellen: stroomafname verbetering
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2015, 22:10:23 »
Hallo Sietse,  ;D

Het ATF-draadje had ik al gelezen en heb er ook een vraag gesteld. Helaas is deze over het hoofd gezien en daarom ook niet beantwoord.

De vraag was, wat doet ATF met de antislipbandjes? Natuurlijk wil ik dit eerst proberen voordat ik de boel ombouw.

MVG, hielke1501

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Fleischmann N-spoor treinstellen: stroomafname verbetering
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2015, 22:56:58 »
Bij mij gebeurt er helemaal niets met de antislipbandjes, nog steeds mooi strak om de wielen.

Gr, Sietse.