Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
Vandaag om 08:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Artitec ovaalramer  (gelezen 55884 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #120 Gepost op: 23 July 2015, 14:36:21 »
Mijn eerste Ovaalramer is ook binnen, fraai hoor.
Ben maar voor tienramer gegaan  ;D,
Een paar plaatjes;








Wat me trouwens wel opvalt is dat voor deze, de laatste uitvoering waarin de Ovaalramers hebben gereden, dezelfde draaistellen zijn gebruikt als voor de oudere uitvoeringen.
Volgens NJvWJ hebben alle Ovaalramers in de 50er jaren rollagers gekregen.
Artitec heeft, wel een beetje begrijpelijk, voor alle uitvoeringen draaistellen met glijlagers gebruikt. Mocht Artitec nog eens draaistellen met rollagers uitbrengen houd ik mij aanbevolen. ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #121 Gepost op: 23 July 2015, 18:36:00 »
Zei je nou rollators Gérard ;D
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #122 Gepost op: 23 July 2015, 19:20:54 »
Je hebt zo te zien wat moeite gehad om de bovenste sluitseinijzers (onder het dak) recht te krijgen, maar je moet ze even om wisselen.

Stephan.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #123 Gepost op: 23 July 2015, 19:28:04 »
@Stefan; klopt, zag ik ook op de foto's, al gedaan.
@Tom; ik mag dan vandaag 61 zijn geworden, een rollator heb ik nog niet nodig ;D jij hebt óf een bril óf philipsoorbellen nodig zo te zien. ;D ;D :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #124 Gepost op: 24 July 2015, 21:43:04 »
Hahaha, Gérard,  nog van harte gefeliciteerd! ;D
Spoor 0 adept

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #125 Gepost op: 15 August 2015, 12:34:35 »
Zomaar een vraagje,

Ik wil een tweetal rijtuigen van binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen voorzien. Heeft iemand toevallig ervaring met bepaalde stroomvoerende koppelingen bij deze rijtuigen ?

Jan

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #126 Gepost op: 15 August 2015, 22:47:52 »
Bij mij krijgen ze de Viessman gemodificeerde tweepolige Flm kortkoppelingen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #127 Gepost op: 16 August 2015, 17:37:05 »
Gerard,

Dank  :)

Jan

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #128 Gepost op: 17 August 2015, 10:49:01 »
Ik ga ook voor die Fleischmann stroomvoerende kortkoppeling. Maar dat doe ik omdat andere koppelingen van Fleischmann daar ook mee koppelen. Ik hou van een standaard. Echter ik weet wel dat die Fleischmann koppelingen niet altijd even betrouwbaar zijn, heb ik gehoord.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #129 Gepost op: 17 August 2015, 12:27:25 »

Hallo,

Op zichzelf zijn de originele Fleischmann kortkoppelingen wel betrouwbaar, maar ze hebben ook wel "nadelen": ze koppelen alleen maar met hun soortgenoten en dat aankoppelen moet veelal met wat handmatige druk tot stand komen. Bovendien kan het naar onder uitstekende pinnetje waarmee ontkoppeld kan worden op puntcontactwissels nog wel een tot "aanvaringen" leiden met de verhoogde puntcontacten in die wissels.

Wat betreft de Fleischmann kortkoppelingen die door Viessmann tot stroomgeleidende koppelingen zijn "omgebouwd", tja, wat zal ik ervan zeggen? Als je die koppelingen bijna constant aan elkaar gekoppeld houdt, dan gaat het wel. Maar als je van plan bent de treinstammen welke van die Viessmann stroomgeleidende koppelingen zijn voorzien regelmatig uit elkaar te halen om een andere treinsamenstelling te maken dan wordt het een ander verhaal. Met name verbuigen van de koperkleurige contactjes en zelfs het afbreken daarvan tijdens het in elkaar duwen van de koppelingen is dan - om het voorzichtig uit te drukken - een risico naar ik uit langdurige ervaring kan melden.

Gegroet,

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 August 2015, 12:33:56 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #130 Gepost op: 17 August 2015, 16:05:45 »
Precies dan wordt de betrouwbaarheid van het elektrische contact tussen de koppelingen minder. Ook de stroomsterkte is beperkt. Maar goed ik koos er voor. Succes met jouw keuze! En die keuze wordt uiteraard door degene bepaald die de koppeling aanschaft. (y)
vr gr André
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

njg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #131 Gepost op: 03 July 2017, 20:41:55 »
Hallo,

Ik heb recent 2 van deze prachtige rijtuigen A7202 groen en B7102 blauw gekocht samen met een blauwe Stalen D IV en wil deze samenstellen met een vd nieuwe artitec postrijtuigen in een internationale trein 1957. Ik heb kunnen vinden dat deze postrijtuigen door de invoering van de plan C postrijtuigen hiervoor gebruikt werden, maar dat de kleurwijziging van 1956 tot 1958 duurde. weet iemand of de P7901 die in turkoois is uitgevoerd in 1957 nog deze kleur had. De exacte datum qua kleurwijziging kan ik helaas nergens vinden.

Exacte samenstellingen voor 1957 ovaalramers heb ik niet kunnen vinden, dus dit is op het moment nogal afleiden uit andere jaren en diverse bronnen, maar, voor het bonte karakter lijkt het me namelijk mooi een turkoois toe te voegen aan de blauwe en groene en dan eigenlijk nog een blauwe plan D of DB blauwe rijtuigen (voor het internationale karakter).

alvast bedankt voor de hulp,

Nick
« Laatst bewerkt op: 03 July 2017, 20:45:03 door njg »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #132 Gepost op: 03 July 2017, 20:47:00 »
De postrijtuigen waren van de PTT en niet van NS. De turkooise plan c postrijtuigen hebben het tot diep in de jaren vijftig volgehouden in hun turkooise jasje. Dat zal wellicht ook gegolden hebben voor deze P7900'den.

En verder, jij hebt de vrijheid jouw trein precies zo uit te beelden als jij wil  ;)

Eelco

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #133 Gepost op: 03 July 2017, 21:26:32 »
@Nick: zelf ben ik deze aan het samenstellen  :)  Ik moet er alleen nog een postrijtuig en een verwarmingswagen tussen frotten  ;D



Let op: geen realistische samenstelling, geheel fantasie  8)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #134 Gepost op: 03 July 2017, 22:49:02 »
De tekening voor het aanbrengen van de gele banden (op een blauw postrijtuig P7901-7903) stamt van begin 1956. Dus vanaf die datum zijn deze rijtuigen overgeschilderd. Maar dat kan nog wel even geduurd hebben.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)