BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Artitec => Topic gestart door: henk op 08 mei 2015, 18:36:34
-
Moet ik nu de eerste zijn? Reed door de stad en zag dit in de etalage.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2618.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2618.jpg)
De SGB versie meegenomen. Alle versies waren dacht ik geleverd. Er zitten nog wat frutsels bij, soms voor een andere versie, zoals twee typen dynamo. (y)
Voorlopig rijdt het model op de testbaan en dat gaat prima. Het rijtuig is keurig kort gekoppeld en vertoont tot nu probleemloos rijgedrag. Het model staat denk ik een tikkie hoog op de poten en een klinknagel is ook een flinke klinknagel. Maar ja, het blijft een wondertje, zo'n zeer Nederlands model in uitstekend ogende en goedrijdende uitvoering. Nog een koppeltje blauwe exemplaren aanschaffen denk ik.
-
Ze zijn zeer mooi (y)
-
Ik heb hem besteld...wacht met ongeduld op de post uit Vlaardingen. :)
-
Veruit de mooiste Nederlandse rijtuigen in vergelijking met hetgeen er de laatste jaren is uitgebracht. Prachtig! (y) (y) (y) :)
Grtz,
Rob
-
Ondanks dat ik al een AB en C heb van Philotrain heb ik er ook 2 besteld. En het exemplaar dat ik vanmiddag bij M&B zag staan in Rdam zag er prima uit.
Nu nog de C ovaalramer.
mvg,
Ivo
-
Wat een hoog kwaliteitsniveau!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8543_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8543_3.jpg) ;)
-
Er zitten ook 2 koppeldozen of zoiets bij, maar moeten die onder de rechter buffer (voor de kijker Links) er zit daar wel een vierkant gat maar er staat niets over in de beschrijving.
Stephan.
-
Het tweede onderdelenplaatje in de beschrijving toch?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150509_150740.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150509_150740.jpg)
Ik heb nu 3 rijtuigen. 2 groen en 1 blauw. Het zijn zeer fraaie modellen!
-
Het tweede onderdelenplaatje in de beschrijving toch?
Nee, de plaatjes zijn allemaal zonder onderplaat met de buffers getekend dus staat het nergens bij.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/20150509_172254_zpsm4ezv4ec.jpg)
Maar behalve die dozen en de onderdelen van plaatje "kleine onderdelen 2", omdat ik koppelingen erop zet, heb ik er alles opzitten.
De versie gemaakt met open vouwbalgen.
De 4 gaatjes van de buitenste seinijzers heb ik met ø0,6mm. opgeboord en de 2 gaatjes van de luchtslang met ø0,85mm. om het er een beetje in te krijgen, alles met Kristalklear vastgezet.
Let op de sluitseinijzers onder de dakrand want die verschillen onderling vanwege de bolling van het dak.
Mooi apparaat (y).
Stephan.
Edit: over die dozen onder de buffers heb ik gezien dat ze er in het echt opzitten (SGB) , de ronde uiteinden zijn dan rood geverfd.
-
Zoals in de eerste post al is opgemerkt heb ik ook het idee dat het rijtuig een tikkie te hoog op de draaistellen staat, je ziet het ook als je hem aan een roco plan D of bolkop koppelt maar het is erg weinig zou een halve mm. kunnen zijn ik heb het niet gemeten.
Wel vreemd want er is volgens mij ruimte zat om ook de Märklin ufo's kwijt te kunnen.
Ook zit er bij één draaistel in het verlengde van het draaipunt een extra nok welke het kantelen van het draaistel naar achteren verhinderd, vaag idee en ik heb het nog nooit eerder gezien.
Omdat ik hem niet in een internationale trein inzet heb ik alleen een 1/2 klasser aangeschaft (was een fotootje van uit de jaren 50) maar misschien ga ik toch nog voor een derde klasser erbij, ze zijn zo fraai.
Stephan.
-
Prachtige rijtuigen (y)
Hier wat combinaties :
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bnls/20150510_120614_zpsjazcmvz9.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bnls/20150510_120636_zpsjcmgirf2.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bnls/20150510_120653_zps4dpducji.jpg)
Met die andere ovaalramer... ;)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bnls/20150510_120748_zpsor5hdxl1.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bnls/20150510_121203_zps2a1efhju.jpg)
Deurhendels moet je bij deze zelf aantippen?
-
Bij die laatste was men vergeten de deurhendels aan te tippen aan 1 kant.....dat komt vaker voor, o.a. bij Roco ;)
-
B keus ;D
-
Komt nog wel............ 8)
-
B keus ;D
Daar moet je snel bij zijn ;D
-
Zoals in de eerste post al is opgemerkt heb ik ook het idee dat het rijtuig een tikkie te hoog op de draaistellen staat, je ziet het ook als je hem aan een roco plan D of bolkop koppelt maar het is erg weinig zou een halve mm. kunnen zijn ik heb het niet gemeten.
Best wel hoor. De Roco plan d staat al wat hoog op de poten en deze ovaalramer nog wat meer. Als ik foto's van het origineel belijk, moeten de draaistellen net onder de bak vandaan piepen en dat is bij het model toch wel anders. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2622.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2622.jpg)
-
Ik ga hem niet verlagen want anders ben ik bang dat de koppeling wat laag uitkomt en dat kan bij gebruik van Roco kk wel eens problemen geven.
Snap jij dat extra nokje vóór het draaipunt van het ene draaistel, je ziet hem op je foto duidelijk zitten.
Stephan.
-
Bij het andere draaistel zitten twee nokjes ter weerzijden van het draaipunt. Zal bij elkaar wel een soort stabilisatie zijn, antiwachelmaatregelen. En dan met effect. (y)
Het verlagen zou niet ingewikkeld zijn. Het draaipunt en de nokjes een milimetertje inkorten en het rijtuig staat op meer gangbare hoogte. Kleinere wielen is ook afdoende. Voor de juiste hoogte moet het drastischer. Heeft hier geen prioriteit.
-
Mooi!
-
Ik denk dat dat een compromis is naar de modelspoorders die nog steeds met boogstralen <420 mm rijden... ;D
Grtz,
Rob
-
op de foto van Bod met de blauwe en de groene tegen elkaar zie je dat de groene een mm hoger staat als de blauwe. ???
-
op de foto van Bod met de blauwe en de groene tegen elkaar zie je dat de groene een mm hoger staat als de blauwe. ???
De blauwe lijkt net voor een raillas te staan op een spoorstaaf die iets lager ligt.
-
Ik denk dat het draaistel niet helemaal lekker zit, zal er vanavond naar kijken.
-
Grretvr, ze hebben mijn overloopplaten vastgelijmd, nu kan ik niet met de open vouwbalgen rijden, nou ja het ziet er dan wat vreemd uit.
Is dat bij jullie ook?
Stephan.
-
Kan ze in ieder geval niet los krijgen.
-
Ja bij mijn exemplaar zitten ze ook muurvast. Geen beweging in te krijgen.
-
Ik denk dat het draaistel niet helemaal lekker zit, zal er vanavond naar kijken.
Ligt niet aan de rijtuigen, op een platte ondergrond zijn ze keurig gelijk.
-
https://youtu.be/gMbgzj6FqZQ
-
Gisteren 2 ovaalramers opgehaald. Een groene en een blauwe. Het zijn zonder meer prachtige modellen. Ook het interieur is keurig op kleur met rode banken in de 1e klas en groene in de 2e. Met de juist details: 2 coupé's eerste klas hebben 4 zitplaatsen per coupé en 1 heeft er 6. Zoals het hoort. Alle 2e klas coupé's keurig 6 in het groen. Toilet en wastafel zitten er ook in, maar die moet je zelf schilderen in de juiste kleur ;D. Zie je toch niks van dankzij het matglas in de ovale ramen. Ook bagagerekken zitten erin en die moeten denk ik nog in de metaallak.
Overloopplaten zitten bij mij ook vastgelijmd. Overigens hebben ze nu de ruiten ook veel beter gemaakt dan in de 4 deurs stalen D en de C12c's.
Verder niet te enthousiast worden met teveel ovaalramers in een stam. Veelal reden ze mee in D treinen en dan hoogstens 2 per trein. Ook de blauwe reden tussen plan E en plan D mee, maar niet veel tegelijk. Een uitzondering: de afscheidsrit van de 3737 en het afscheid van de NS stoom aan het spoorwegmuseum bestond geheel uit ovaalramers.
En nu maar klinknagels tellen ;)
mvg,
Ivo
-
.....in de ovalen ramen.
Even een taallesje, als ik u niet ontrief.
Ovaal is een vormaanduiding, net als rond en vierkant. Je zegt ook niet: ronden ramen of vierkanten ramen, maar ronde ramen of vierkante ramen. Dus ook: ovale ramen.
-
Oei Klaas, dan heb je op het forum nog veel te doen....
Groet, Rob
-
Alle kleine beetjes helpen.
@Klaas: (http://www.websmileys.com/sm/fingers/fing02.gif)
-
Verder niet te enthousiast worden met teveel ovaalramers in een stam. Veelal reden ze mee in D treinen en dan hoogstens 2 per trein.
Idd, mijn exemplaar komt mee te rijden in een stammetje met een stalen D en twee couperijtuigen.
Eelco
-
Sinds wanneer kun jij rijden met iets? :P :-X 8)
-
Daarom schrijf ik ook 'komt te rijden'....
Naar figuur ;D
-
En vooroorlogs, hoe zat da dan?
-
Dat zeggen we lekker niet Tom. Alleen na-oorlogse zooi is interessant. ;D
Ik zal even kijken of ik wat info voor je kan vinden, maar zo uit mijn hoofd redelijk het zelfde als na de oorlog. Geen aparte stammen, maar een of twee rijtuigen in diverse (inter)nationale treinen.
Eelco
-
Daarom schrijf ik ook 'komt te rijden'....
Naar figuur ;D
LOL!! ;D ;D
-
Even een taallesje, als ik u niet ontrief.
Ovaal is een vormaanduiding, net als rond en vierkant. Je zegt ook niet: ronden ramen of vierkanten ramen, maar ronde ramen of vierkante ramen. Dus ook: ovale ramen.
Ach, als dit de enige is in mijn 3900 + posts. Dank voor de correctie en die is inmiddels uitgevoerd. Ik vond zelf de volgende zin helemaal niet lekker: Een uitzondering: de afscheidsrit van de 3737 en het afscheid van de NS stoom aan het spoorwegmuseum bestond geheel uit ovaalramers.
Het zou eigenlijk moeten zijn: de afscheidsrit van NS stoom, die tevens de rit was van de 3737 naar het spoorwegmuseum, bestond uit de 3737 en alleen ovale ramen rijtuigen.
@Tom,
Zoek op het forum de D171 / D172 op en zie dat daar een ovale ramen AB en C in zitten. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11533.msg173434.html#msg173434).
Bekijk verder Vervlogen Stoom er maar op na en andere boeken en zoek foto's met ovaalramers. Zeldzaam en als je ze ziet, meestal maar een.
mvg,
Ivo
-
Vervlogen stoom heb ik net doorgelezen, ik ben niks tegen gekomen....
Trouwens, die laatste stoomtrein achter de 3737, waren dat blauwe of groene rijtuigen?
-
De laatste rit van de 3737 was met groene rijtuigen.
Het waren de rijtuigen A 7202, B 7101, B 7103 en B 7104.
Welke nummers trouwens alle door Artitec geleverd (gaan) worden (y)
Groeten Arjen
-
Geen idee in hoeverre het volgende bekend is maar via de seinarm.nl is naast informatie over de ovaalramers ook een aantal treinsamenstellingen te vinden van zowel voor- als naorlogse internationale treinen. En ja inderdaad reden ze
uitsluitend vrijwel uitsluitend in combinatie met buitenlands materieel voor de oorlog en net daarna.
Persoonlijk vind ik het gewoon mooie rijtuigen en zet ik ze samen in een trein, ruimte voor een realistische internationale trein van 10 rijtuigen heb ik toch niet.
-
Volgens mij niet uitsluitend hoor. Ze reden ook gewoon in binnenlandse treinen.
-
Laat ik zeggen "vrijwel uitsluitend" dat is wat veiliger. Maar het zal wel niet veel voorgekomen zijn dat ze voor de oorlog in binnenlandse treinen reden. ;)
-
Op basis waarvan trek je die conclusie?
-
Op basis van het feit dat het rijtuigen waren voor de internationale dienst. Het lijkt me stug dat deze voor de oorlog op structurele basis in binnenlandse sneltreinen werden ingezet. Bovendien had NS geen tekort aan AB rijtuigen voor de oorlog, dat was de reden dacht ik dat er geen AB variant is gebouwd van de C12c. En ik heb nog nooit een foto gezien van een dergelijke trein, (wat natuurlijk niet alles zegt).
Dus ik baseer het deels op vooronderstellingen die me wel aannemelijk lijken. Maar als ik er compleet naast zit hoor ik het graag.
-
Michiel,
Ben het met je eens: ik zie ze eigenlijk nooit in een binnenlandse trein. De volgende serie AB's de AB 7521 ev waren juist wel vaak in combinatie met C12c's te zien. Akkoord, geen C12c variant, maar wel een tijdgenoot. Zie ook vervlogen stoom pag 67 achter een 2100 en ex HSM 4as buik vertrekkend uit Utrecht.
mvg,
Ivo
-
Nouja, ik verzamel na-oorlogs ;) Ik hou de foto op pagina 115 van Stoomtractie bij de NS 1944-1958 aan, daar is een ovaalramer te zien met twee couperijtuigen en een D tussen Zwolle en Roermond.
Eelco
-
@Ivo, je hebt gelijk. Ze reden wel in combinatie met C12c's, maar dan ging het om een gecombineerde sneltrein en internationale trein. Ik meen dat dat de trein van Amsterdam richting Parijs was die dan ook een deel bij zich had voor Vlissingen. In de film van Stretton-Ward is zo'n trein te zien in Rotterdam DP. (Met opdrukloc anders kwam deze het luchtspoor niet op) :)
@Eelco, wat betreft de jaren 50 heb je gelijk. Toen waren er heel andere treinsamenstellingen. ;)
Michiel
-
Voor de liefhebbers en klinknageltellers en criticasters.
Bespreking Ovaal ramer Artitec (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/artitec/1196-ovaal)
-
Nog even over treinsamenstellingen, er zijn wel gekkere dingen gebeurd, zoals een 5500 stoomloc die slagen maakte met turkooizen plan D's erachter (zoals opgenomen in de dienstregeling ik dacht van 1955). Dat moet ook iets bijzonders geweest zijn, dus toen ik dat eenmaal hoorde sloot ik niets meer uit...
-
(y) Artitec heeft een monumentaal rijtuigmodel afgeleverd.
-
Destemeer reden voor een Att 5500 ;D
-
Nog even over treinsamenstellingen, er zijn wel gekkere dingen gebeurd, zoals een 5500 stoomloc die slagen maakte met turkooizen plan D's erachter (zoals opgenomen in de dienstregeling ik dacht van 1955). Dat moet ook iets bijzonders geweest zijn, dus toen ik dat eenmaal hoorde sloot ik niets meer uit...
Ik sluit uit dat er een SS700 met turkooise plan D's heeft gereden ;D
-
Dat kun je wel zeggen Eelco, maar heb je fotografisch bewijs.... ::) ?
-
Die kans is verwaarloosbaar idd. Net zoals de arend waarschijnlijk nooit voor een DDAR heeft gestaan. Is ook vrij klein zeg maar ;D
Haha
-
O jee, ik vrees dat er binnenkort toch wel gefotoshopte foto's verschijnen met dit fenomeen, Arend en DDAR in één trein. ;D
-
Dat kun je wel zeggen Eelco, maar heb je fotografisch bewijs.... ::) ?
Soms, soms zijn de feiten zo sterk dat ze geen fotografische onderbouwing behoeven.... ;D
(Maar wie weet, wie weet is de 3737 toen ze aangewezen werd als museumloc bij wijze van experiment tijdelijk teruggebracht in SS livrei en heeft de loc in deze uitvoering een slag met turkooise plan D gereden. Alles kan, zeker als je net als ik een liefhebber van Umberto Eco bent... ;) )
-
Tja ik sluit me daar bij aan Eelco! ;)
-
Ze zijn prachtig! Maar met die groene ben ik een beetje de weg kwijt: op de site van Artitec gaat het over olijfgroen (aluminium dak) en standgroen (grijs dak), bij Groterdam heet het groen (zilver dak) en olijfgroen (grijs dak). Andersom lijkt het. Foto's geven door kleurverschil en belichting ook niet echt uitsluitsel. Wat is nu wat??
-
Groen ;D
-
Ja, uh, dat staat er ook als je bij Artitec doorklikt naar de productinfo :P
-
Ik zal even kijken, ik heb het van de labels overgenomen van de dozen maar ik kan het fout hebben opgeschreven.
-
Misschien is het ook meer boonstoppelgroen ;D
-
wietgroen
-
Geen aparte stammen, maar een of twee rijtuigen in diverse (inter)nationale treinen.
Divers is nogal een breed begrip.
Ik ben wel benieuwd in wat voor treinen ze concreet ingezet zouden kunnen worden. Bijvoorbeeld de Harzexpres? Holland - Scandinavië? Hoek- Warschau? Combi's met stalen D, cq Plan D of Plan K?
-
Volgens mij is het de bedoeling van Artitec dat het rijtuig met het zilveren dak rijtuiggroen is en het rijtuig met het grijze dak standgroen. Er is geloof ik nog een derde versie met grijs dak van net voor de oorlog als AB en die zou nog wel eens een andere kleur kunnen hebben. Volgens Arjen die de ovaalramer van de SGB heeft gerestaureerd zou het boonstoppelgroen moeten zijn. Als ik nu nog een model zou moeten maken werd die boonstoppelgroen.
Ik kan het natuurlijk niet laten: een vergelijking tussen een Artitec en een door mij uit een kit gebouwde Philotrain.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5504%20800x600_zpsobkeqo1f.jpg)
Links Artitec, rechts Philotrain. Die van mij is gespoten in Philotrain rijtuiggroen.
Van dichtbij kijken naar de hoogte:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5505%20800x600_zpsgf4dn3a6.jpg)
Geen wezenlijk verschil. Wat wel meteen opvalt is dat ik de ramen bovenin niet met goudverf heb aangestipt. Wat je ook goed ziet is het verschil in detaillering. De Philo heeft kleinere klinknagels dan de Artitec. Ramen zijn ook anders van verhoudingen. De Philo's lijken groter dan de Artitec's.
De hoofdafmetingen zijn gewoon hetzelfde. De radstand van de Philo draaistellen lijkt korter dan de Artitec:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5507%20800x600_zpsn4hxplmq.jpg)
Dan de daken. Hier zitten gewoon grote verschillen in. Dat wordt foto's opzoeken, ik heb geen idee wat correct is:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5508%20800x600_zpsbxkhyy25.jpg)
In het algemeen kun je verder zeggen dat de opschriften op de Artitec perfect zijn en op de Philo maar zozo. Misschien Ingenium maar eens lief aankijken, dan gaat deze bak in de thinner en in het boonstoppelgroen ;)
Nog even de gangkant:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5510%20800x600_zpsdkjlj2vu.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5511%20800x600_zpsocuzzcf6.jpg)
Daar is in de Artitec nog wel iets te pimpen. Teveel egaal middenbruin hout. De panelen kunnen wel anders worden.
De koppen zien er verschillend uit qua lijn, maar kunnen me allebei wel overtuigen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5512%20800x600_zpszxykpbmj.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5513%20800x600_zps63bbinuj.jpg)
Ik ben benieuwd naar de C versie van de ovaalramers. Als ik vandaag begin met mijn kit, ben ik misschien nog eerder dan Artitec :) , maar het is een hele klus:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5514%20800x600_zpsbqwus7zv.jpg)
mvg,
Ivo
-
Mooi hoor. :)
Wat is het formaat van de wielen op de Philotrain? Het Philotraindraaistel zit dichter tegen de bak aan, maar staat hoger boven de rails.
-
De aspotten maken het verschil. Philo-draaistellen dus hoger van de rails. En dichter tegen de bak.
-
Welke het meeste klopt durf ik zo niet te zeggen, maar persoonlijk vind ik dit wel het mooiste Artitec rijtuig tot nu toe, zowel in detail als de totaalindruk.
-
In het algemeen kun je verder zeggen dat de opschriften op de Artitec perfect zijn en op de Philo maar zozo. Misschien Ingenium maar eens lief aankijken, dan gaat deze bak in de thinner en in het boonstoppelgroen ;)
Hoeft niet meer. Bij nadere inspectie van de inhoud van de C kit blijken Ingenium's opschriften daar al in te zitten. Zowel voor de AB als voor de C. Dus weer even moed verzamelen om het geheel in de thinner te gooien. Het chassis voor de C is inmiddels omgezet ;)
@Henk, zijn volgens mij Fleischmann wielen met diameter 11,5mm
mvg,
Ivo
-
Kijk eens aan, dat wist ik al niet eens meer...
-
@Henk, zijn volgens mij Fleischmann wielen met diameter 11,5mm
mvg,
Ivo
Dat verklaart dan iets. Op de Artitec zit 10,3.
Ik ga nog een graven in mijn voorraad wielen naar 9mm exemplaren. Kijken hoe dat eruit ziet.
-
Heeft iemand de speciale LED-strip al ingebouwd?
Wat is het verschil t.o.v. de gewone strip behalve dat deze 2x zo duur is?
-
Is nog niet uitgeleverd.
Zover ik weet zitten de leds netjes boven de coupes. Dus optimaal voor de ovaalramer.
-
Ik zal even kijken, ik heb het van de labels overgenomen van de dozen maar ik kan het fout hebben opgeschreven.
Nog even nagekeken, ik heb het dus exact overgenomen van de dozen.
-
...Wat wel meteen opvalt is dat ik de ramen bovenin niet met goudverf heb aangestipt.
Nou Ivo, om dat strak te krijgen is nog niet echt makkelijk, kijk maar naar mijn Ovaalramer NS Cd 7204;
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/jan13011.jpg) (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/jan13015.jpg)
dus ik snap best dat je het niet doorgevoerd hebt. Mijn exemplaar is overigens een Van der Vis-etsplaat.
-
Zal vanavond wel een nieuw draadje maken: Philotrain Cd ovaalramer oid. Want dit gaat niet meer over de Artitec, op de mooie goud-/koper-/messing imitatie na dan. Op de SGB site zie ik hun AB ramen ook niet echt op deze kleur. Gisteren wel uitgebreid de Philo ets bestudeerd met als conclusie dat het wel zou moeten kunnen. Eerst de juiste Spoorwegjournaal eens opzoeken met het artikel van Arjen van der Donk e.a..
mvg,
Ivo
-
De ovale ramer bij de SGB: http://www.seinarm.nl/Staal/Ovaleramenrijtuigen.aspx (even naar beneden scrollen) hier is wel goed te zien dat de ramen een mooie messingkleur hebben.
Eelco
-
Nou Ivo, om dat strak te krijgen is nog niet echt makkelijk, kijk maar naar mijn Ovaalramer NS Cd 7204;
Fraaie opschriften.
(Met dank aan Arjen voor de juiste plaats toewijzingen) ;D
-
Eelco: spelbreker ;D. Maar je hebt wel gelijk. Overigens is te zien wat me gisteravond ook al opviel: de Artitec ABd heeft in het midden van de bak onder het rijtuignummer en Nederland een verticale strip met dubbele rij klinknagels teveel zitten. Die heeft de Philo niet en de SGB ook niet.
Ingenium: hoop de opschriften binnen een maand te kunnen plaatsen. Nu nog mooie geëtste banken met gecapitonneerde kussens in het interieur (voor de ABd dan, de Cd zal wel houten banken hebben gehad)
mvg,
Ivo
-
Mja, met 9 mm wielen sluiten balg, buffers en koppeling van de ovaalramer goed aan bij Roco plan d. Alleen staan die kleinere wieltjes weer een beetje stom. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ovalend1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ovalend1.jpg)
Onder de bak frezen is de nette oplossing, maar ik heb geen frees. Met de hand begin ik er niet aan. Het rijtuig ligt prachtig stabiel vanwege de goed aangebrachte nokjes onder de bak en dat wil ik niet verpesten.
-
Voor de tijdperk IV'ers is het jammer dat niet de nummervarianten B6195, B6196, B6197 of de later nummers 30 84 984 1 911-5, 80 84 984 0 505-5 of 30 84 984 0 503-1 zijn uitgebracht.
Niet inzetbaar in rijdende treinen, maar als bezemwagen wel in een hoekje op een emplacement neer te zetten of zo.
Of in de vitrine ;D
(De 30 84 984 1 911-5 cq 80 84 984 0 505-5 dan wel zonder vouwbalgen en zonder buffers ;) )
-
Of gewoon kappen met tijdperk IV
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ook een optie, ja ;D
-
Jammer dat er geen Staatsspoor variant komt.
-
@Ivo
Dank voor de vergelijkingsfoto's; zeer interessant. Ik vind ze juist heel erg verschillend. Voor mij heeft het Philotrain exemplaar (wat je weer perfect gebouwd hebt) toch het bezwaar dat het om een of andere reden lijkt alsof het een alleen maar een heel dunne messing huls is met niks erin, geen body en gewicht heeft, en daarmee ook niet echt 'leeft'. Veel Philotrain rijtuigen hebben dit (in mijn ogen), bv. ook de AB7521 en de meeste coupe-rijtuigen. Die van Artitec heeft visueel wel gewicht, die vind ik geloofwaardig als geklonken bak van 50 ton waar mensen in vervoerd worden.
Wat ik bedoel is nog het best te zien op deze foto:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/Ovaalramer/IMG_5507%20800x600_zpsn4hxplmq.jpg)
Op sommige van je foto's lijkt 't ook alsof de deurpartijen bij Philo wat langer zijn, op andere foto's zie ik dan weer geen verschil. Zal ook wel een of ander schijneffect zijn.
Hoe dan ook, ik vind het Artitec model prachtig, jammer dat-ie iets te hoog staat (blijkbaar) maar daar vinden we ook wel weer een oplossing voor. Zitten de hoge sluitseinijzers die ik op de Philo zie er bij de Att los bij? (hier in noordelijk Zuid-Holland zijn de Boonstoppelgroene nog niet leverbaar dus ik ben nog in afwachting)
-
Nog even nagekeken, ik heb het dus exact overgenomen van de dozen.
Ok, bedankt Chris.
-
Hier nog even de bevestiging, de bovenramen aan de coupezijde horen messing te zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1676_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1676_11.jpg)
En voor de werkwagen 30 84 984 0 503-1, dit is een simpele ombouw voor de liefhebbers 8)
De rijtuignummers bij de 6196 waren wit overgekwast, en er was een zwarte plaat met het computernummer en de tekst "mag niet worden vervoerd" aangebracht op de zijwand.
Groeten Arjen
-
Heel mooi rijtuig zo te zien (y)
Heel geschikt om met een kleine knipoog naar de geschiedenis samen met 2 B12c'en en een DIV achter een bruine 2200 of 2400 te hangen :-)
-
Ik had er een besteld maar ze hadden het verkeerde nummer in de pc staan, nu moet ik wachten op de 2e batch want alles was al op :(
-
Jij ook al? Ik had er ook 2 besteld, maar mijn leverancier had ze niet gekregen. Balen zeg, want ik ben benieuwd hoe lang dit nu gaat duren...
-
Maandje, de rest zit nu op het schip.
-
Ach, dan hebben wij wellicht exemplaren waar de vouwbalgen wel los kunnen :)
-
Probleem was toch niet de vouwbalgen die vast zaten, maar de overloopplaten?
-
Wat is het echte rijtuig toch mooi geworden bij de SGB! ;)
-
Ze zouden 'm wel wat vaker in moeten zetten: maar dat schijnt te duur te zijn, althans dat heeft het treinpersoneel van de SGB me een keer verteld. 50 ton meeslepen voor 58 zitplaatsen is kennelijk zoveel ongunstiger dan een Blokkendoos dat het rijtuig vaak stilstaat. :'(
-
Probleem was toch niet de vouwbalgen die vast zaten, maar de overloopplaten?
Dat is en was het probleem
-
Ja, ik wil nog een blauwe tienramer en wacht even af of bij dat model de overloopplaten wel los zitten. Dat zou mooi genoeg zijn. Zo niet, moet toch het mes eraan te pas komen.
-
Ah, dan had ik dat verkeerd begrepen/onthouden van die vouwbalgen. Excuus.
-
Ja, ik wil nog een blauwe tienramer en wacht even af of bij dat model de overloopplaten wel los zitten. Dat zou mooi genoeg zijn. Zo niet, moet toch het mes eraan te pas komen.
Hi Henk,
IK heb ze zelf bij de rijtuigen hier goed los gekregen door ze voorzichtig een paar keer op en neer te bewegen (uiteraard na afname eerst van de balg ) en dan voorzichtig naar buiten te trekken. Ging eigenlijk zonder problemen. Mes kon achterwege blijven... ;)
Grtz
Rob
-
Weet iemand of je voor de binnenverlichting dezelfde Artitec binnenverlichtingsstrip kan gebruiken als de C12c? Al vrees ik dat ik ze vanwege hun erg hoge prijs ze zelf in elkaar ga bakken.
vr gr Andre
-
Nee, het is een speciaal voor de AB ontwikkelde strip met boven iedere coupé een smd led en aan weerszijden van de strip een elco die ter hoogte van de wc's komen. Er zit een instelbaar potmetertje op om de lichtsterkte in te stellen. Voor de C komt ook een op maat gemaakte strip uit t.z.t.
Grtz,
Rob
-
Voor de C (als je de C12c bedoelt), daar zijn de lichtstrips al voor uit.
Maar je kunt beter het advies van Rob opvolgen. (of zelf bouwen)
-
Chris, ik denk dat ie de nog uit te leveren derde klasse ovaalramers bedoeld (C10d). Die strips komen uit op het moment dat deze rijtuigen er ook zijn (eind juni of daaromtrent). En je advies is zeker het overwegen waard... ;) , er zijn genoeg prima alternatieven.
Grtz,
Rob
-
Aha. (nu) duidelijk ;)
-
Digikeijs stripje met decoder, net wat prettiger als die artitec dingen...
-
Dan gaat het um dat worden! ;) Kan ik gelijk ook digitaal aansturen want dat zit ingebouwd.
André
-
Ik denk dat je dan voor een egale lichtverdeling de binnenkant van het dak met zilverfolie of zilverkleurig tape moet beplakken en de leds naar boven moet richten. De leds in die strip vallen namelijk niet exact boven iedere coupé. Bij de strip van Artitec is dat wel het geval.
Grtz
Rob
-
Komt vanzelf, net als die strips voor de plan E's toen (hoop ik ;D)
-
Als je 't echt goed wilt doen, moet de verlichting omschakelbaar zijn naar blauwe nachtverlichting (althans voor de jaren '30 uitvoering, ik weet niet hoe lang dat er in gezeten heeft).
-
Volgens mij niet uitsluitend hoor. Ze reden ook gewoon in binnenlandse treinen.
Om nog even terug te komen op een enkele of een paar ovaalramers in een trein:
Op pagina 24 van het boek Het grensbaanvak Hengelo - Bad Bentheim zie ik ineens een nederlandse militaire trein in 1965 met maar liefst 5 ovaalramers. De eerste 3 zijn blauwe ex AB's, dan komt er een plan D, vervolgens een WR CIWL en dan nog 2 niet nader te onderscheiden ovaalramers. En dat achter de Br 01-1064. Die trein heeft in die periode dus achter een blauwe 1100 oid gehangen voordat deze in Hengelo kwam.
mvg,
Ivo
-
Beste forumlezers,
Sedert gisteren ban ik in het bezit van mijn eerste ovaalramer.
Ik heb bijna al mijn rijtuigen van met magneetjes werkende vouwbalgen voorzien en wil deze ook voor dit rijtuig aanschaffen.
Het blijkt nu dat deze vouwbalgen niet meer verkrijgbaar zijn. Ik kocht deze destijds op de beurs in Houten ( Mw. De Groot! )
Weet iemand waar deze nog te koop zijn of de naam van de ( franse? ) fabrikant.
Groet,
Coen
-
Fabrikant was GGP en inderdaad al een tijd niet meer te koop. Productie is gestaakt.
-
Heb er nu ook een, joepie :D Groen met zilver dak.
Ik wilde hem wat lager op zijn pootjes zetten zodat hij beter smoelt met Roco bolkoppen en blokkendozen. Maar dat is niet zo simpel. Je kan makkelijk wat van de nokjes af frezen/vijlen/knagen maar dan zit het veertje van de kortkoppeling in de weg. Ik ga een nieuw draaipunt verzinnen.
Verder een mooi rijtuig, geen idee of het correct is maar een groene bolkop er aan met wat piko ns coupé lookalike rijtuigen achter een 3700 en het ziet er best gaaf uit :D
Ik had ook een potje matte bruingrijze verf gekocht om zwarte vouwbalgen van plan D en de groene bolkoppen te verfraaien, dat staat best mooi ipv dat zwarte gekoppelt aan de ovaalramer.
Mvg,
Robert
-
En de tienramers zijn ook gearriveerd. (y)
Verder dezelfde fraaie rijtuigen, met dezelfde eigenaardigheden, zelfs de overloopplaten zitten weer ouderwetsch vastgesuperglued. :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2858.jpg)
-
Voor een vergelijking van de Artitec met de Philotrain zie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64816.msg3221584220.html#msg3221584220
mvg,
Ivo
-
Heb er nu ook een, joepie :D Groen met zilver dak.
Ik wilde hem wat lager op zijn pootjes zetten zodat hij beter smoelt met Roco bolkoppen en blokkendozen. Maar dat is niet zo simpel. Je kan makkelijk wat van de nokjes af frezen/vijlen/knagen maar dan zit het veertje van de kortkoppeling in de weg. Ik ga een nieuw draaipunt verzinnen.
Blijkbaar heeft Artitec dat ook geprobeerd, want nu zitten de veertjes zo in de weg dat de draaistellen niet ver genoeg naar binnen gedrukt kunnen worden.
Misschien de draaistellen op een andere manier vastzetten ?
-
Mijn eerste Ovaalramer is ook binnen, fraai hoor.
Ben maar voor tienramer gegaan ;D,
Een paar plaatjes;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP5910b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP5910b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP5919a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP5919a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP5920b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP5920b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP5924b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP5924b.jpg)
Wat me trouwens wel opvalt is dat voor deze, de laatste uitvoering waarin de Ovaalramers hebben gereden, dezelfde draaistellen zijn gebruikt als voor de oudere uitvoeringen.
Volgens NJvWJ hebben alle Ovaalramers in de 50er jaren rollagers gekregen.
Artitec heeft, wel een beetje begrijpelijk, voor alle uitvoeringen draaistellen met glijlagers gebruikt. Mocht Artitec nog eens draaistellen met rollagers uitbrengen houd ik mij aanbevolen. ;D
-
Zei je nou rollators Gérard ;D
-
Je hebt zo te zien wat moeite gehad om de bovenste sluitseinijzers (onder het dak) recht te krijgen, maar je moet ze even om wisselen.
Stephan.
-
@Stefan; klopt, zag ik ook op de foto's, al gedaan.
@Tom; ik mag dan vandaag 61 zijn geworden, een rollator heb ik nog niet nodig ;D jij hebt óf een bril óf philipsoorbellen nodig zo te zien. ;D ;D :P
-
Hahaha, Gérard, nog van harte gefeliciteerd! ;D
-
Zomaar een vraagje,
Ik wil een tweetal rijtuigen van binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen voorzien. Heeft iemand toevallig ervaring met bepaalde stroomvoerende koppelingen bij deze rijtuigen ?
Jan
-
Bij mij krijgen ze de Viessman gemodificeerde tweepolige Flm kortkoppelingen.
-
Gerard,
Dank :)
Jan
-
Ik ga ook voor die Fleischmann stroomvoerende kortkoppeling. Maar dat doe ik omdat andere koppelingen van Fleischmann daar ook mee koppelen. Ik hou van een standaard. Echter ik weet wel dat die Fleischmann koppelingen niet altijd even betrouwbaar zijn, heb ik gehoord.
-
Hallo,
Op zichzelf zijn de originele Fleischmann kortkoppelingen wel betrouwbaar, maar ze hebben ook wel "nadelen": ze koppelen alleen maar met hun soortgenoten en dat aankoppelen moet veelal met wat handmatige druk tot stand komen. Bovendien kan het naar onder uitstekende pinnetje waarmee ontkoppeld kan worden op puntcontactwissels nog wel een tot "aanvaringen" leiden met de verhoogde puntcontacten in die wissels.
Wat betreft de Fleischmann kortkoppelingen die door Viessmann tot stroomgeleidende koppelingen zijn "omgebouwd", tja, wat zal ik ervan zeggen? Als je die koppelingen bijna constant aan elkaar gekoppeld houdt, dan gaat het wel. Maar als je van plan bent de treinstammen welke van die Viessmann stroomgeleidende koppelingen zijn voorzien regelmatig uit elkaar te halen om een andere treinsamenstelling te maken dan wordt het een ander verhaal. Met name verbuigen van de koperkleurige contactjes en zelfs het afbreken daarvan tijdens het in elkaar duwen van de koppelingen is dan - om het voorzichtig uit te drukken - een risico naar ik uit langdurige ervaring kan melden.
Gegroet,
Rob
-
Precies dan wordt de betrouwbaarheid van het elektrische contact tussen de koppelingen minder. Ook de stroomsterkte is beperkt. Maar goed ik koos er voor. Succes met jouw keuze! En die keuze wordt uiteraard door degene bepaald die de koppeling aanschaft. (y)
vr gr André
-
Hallo,
Ik heb recent 2 van deze prachtige rijtuigen A7202 groen en B7102 blauw gekocht samen met een blauwe Stalen D IV en wil deze samenstellen met een vd nieuwe artitec postrijtuigen in een internationale trein 1957. Ik heb kunnen vinden dat deze postrijtuigen door de invoering van de plan C postrijtuigen hiervoor gebruikt werden, maar dat de kleurwijziging van 1956 tot 1958 duurde. weet iemand of de P7901 die in turkoois is uitgevoerd in 1957 nog deze kleur had. De exacte datum qua kleurwijziging kan ik helaas nergens vinden.
Exacte samenstellingen voor 1957 ovaalramers heb ik niet kunnen vinden, dus dit is op het moment nogal afleiden uit andere jaren en diverse bronnen, maar, voor het bonte karakter lijkt het me namelijk mooi een turkoois toe te voegen aan de blauwe en groene en dan eigenlijk nog een blauwe plan D of DB blauwe rijtuigen (voor het internationale karakter).
alvast bedankt voor de hulp,
Nick
-
De postrijtuigen waren van de PTT en niet van NS. De turkooise plan c postrijtuigen hebben het tot diep in de jaren vijftig volgehouden in hun turkooise jasje. Dat zal wellicht ook gegolden hebben voor deze P7900'den.
En verder, jij hebt de vrijheid jouw trein precies zo uit te beelden als jij wil ;)
Eelco
-
@Nick: zelf ben ik deze aan het samenstellen :) Ik moet er alleen nog een postrijtuig en een verwarmingswagen tussen frotten ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1150-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1150-3.jpg)
Let op: geen realistische samenstelling, geheel fantasie 8)
-
De tekening voor het aanbrengen van de gele banden (op een blauw postrijtuig P7901-7903) stamt van begin 1956. Dus vanaf die datum zijn deze rijtuigen overgeschilderd. Maar dat kan nog wel even geduurd hebben.
Groeten Arjen
-
@ Martijn:Je samenstelling ziet er mooi uit zo!
Zoiets heb ik idd ook in gedachten. Heb er nu een Roco br03.10 voor gereserveerd staan als trekkende locomotief. Heb daarom ook nog een DSG wagen in het rood die ik mss wil toevoegen en dan wordt het een mooie bonte verzameling in de trein met blauw, groen, rood, turkoois en een stoomloc. Heb een vermoeden dat gezien de info het idd een eigen fantasie/artistieke vrijheid aan te pas gaat komen.
-
"What if...." is altijd een geweldig uitgangspunt voor een modelspoorder (y)
-
Hoi,
Artitec heeft ooit een folder gehad (ik dacht over de Ovaalramers specifiek) waar diverse treinsamenstellingen op stonden. Heeft iemand daar een digitaal exemplaar van? Ik kan het ding niet meer vinden...
Zou ermee geholpen zijn!
Grt,
Ger
-
Hoi Ger,
die folder is niet meer te downloaden van de site van Artitec. De pagina vond ik nog wel:
http://artitec.webjoosting.nl/index.php/
Met de tekst:
"Onze Ovaalramers worden inmiddels uitgeleverd (de AB-modellen zijn per direct beschikbaar, de C-varianten volgen eind juni). Ter inspiratie hebben we een speciale folder gemaakt met het complete overzicht en een hele reeks treinsamenstellingen met Ovaalramers. Download hem hier, of vraag ernaar bij uw winkelier. De treinsamenstellingen zijn afgedrukt met dank aan Gerard van de Weerd; u vindt er nog meer op zijn site, www.seinarm.nl."
Ze verwijzen dus naar de site van Gerard; ik zou daar maar kijken!
Groetjes,
Hans.
-
Dag Ger,
Als je nog een weekje geduld hebt dan heb ik hem nog wel ;D Ik download folders van Artitec en LS Models die ik wil bewaren altijd gelijk naar mijn eigen pc. Online is leuk maar vaak verdwijnen ze weer uit de zoekresultaten na een tijdje :)
-
Voor de liefhebber: ik heb de PDF nog gevonden. Als je een emailadres opgeeft dan stuur ik de folder. Hij is ca. 6,6 MB dus dat moet net gaan via de email :)
Met gr. groet, Martijn.
-
Goedemorgen,
De afgelopen paar dagen heb ik de moeite eens genomen een van m'n Artitec ovaalramers eens wat verder te pimpen dan het monteren van de bijgeleverde onderdelen alleen.
Vorige week met wat maten weer eens een retourritje gemaakt van Goes naar Hoedekenskerke in het Ovalen ramen rijtuig van de SGB en na zo'n belevenis krijg ik gelijk de drive om het Artitec rijtuig te gaan vervolmaken en er het liefst zelf in te kruipen, het vervelende is wel dat ik m'n andere ovaalramers niet achter kan laten blijven en er nog 8 moet pimpen. (hobby-dwang).
Maar de eerste is nu klaar en heb daarnet als laatste actie de voorbereide nieuwe klasseborden geplaatst.
Als eerste stap heb ik de weer afgenomen onderdeeltjes op een stukje Scotch tape geplakt en de (plasticzwarte) onderdelen met de spuitbus zijdemat zwart gespoten, ik merk dat dit toch beter oogt dan de onderdelen met hun wat plasticachtige glans direct uit het zakje te plaatsen.
Het interieur, van een C rijtuig in dit geval, heb ik opnieuw geschilderd omdat de details in de coupés die niet afzonderlijk geschilderd zijn helaas niet goed tot hun recht komen. De banken heb ik bruin geschilderd samen met de spiegellijst boven de banken.
In die spiegellijst (en fotolijst) heb ik de verwarmingsknoppen zwart aangestipt en de spiegels vol laten lopen met wat dunne zilververf en verspreid met een tandenstoker.
De handgrepen van de coupé schuifdeuren hebben ook een streepje zilver gekregen, brons is volgens mij beter maar heb ik niet in huis, voor een potje Humbroll moet je tegenwoordig helemaal voor haar Ede.
Na droging heb ik het hele interieur lekker dik in de hoogglans vernis (Humbroll) gekwast. Het valt me bij onder andere de SGB ovaalramer op dat als je van buiten naar binnen kijkt, het gelakte interieur ziet glanzen, bij het op zich mooie Att interieur kijk je tegen een doffe zijgangwand aan.....dat is dus veranderd.
Helaas kan ik nu geen betere resultaatfoto dan deze leveren, omdat mijn betere camera nu ergens anders ligt dan thuis. Maar dit is hem en met het blote oog vallen de kleurveranderingen van binnen toch best wel op.
Betere resultaatfoto's houden jullie nog tegoed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180519-095214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180519-095214.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180519-103125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180519-103125.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180519-103022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180519-103022.jpg)