Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:36:28
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:17
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:42:19
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
  

Auteur Topic: Artitec ovaalramer  (gelezen 58129 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #120 Gepost op: 23 July 2015, 14:36:21 »
Mijn eerste Ovaalramer is ook binnen, fraai hoor.
Ben maar voor tienramer gegaan  ;D,
Een paar plaatjes;








Wat me trouwens wel opvalt is dat voor deze, de laatste uitvoering waarin de Ovaalramers hebben gereden, dezelfde draaistellen zijn gebruikt als voor de oudere uitvoeringen.
Volgens NJvWJ hebben alle Ovaalramers in de 50er jaren rollagers gekregen.
Artitec heeft, wel een beetje begrijpelijk, voor alle uitvoeringen draaistellen met glijlagers gebruikt. Mocht Artitec nog eens draaistellen met rollagers uitbrengen houd ik mij aanbevolen. ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #121 Gepost op: 23 July 2015, 18:36:00 »
Zei je nou rollators Gérard ;D
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #122 Gepost op: 23 July 2015, 19:20:54 »
Je hebt zo te zien wat moeite gehad om de bovenste sluitseinijzers (onder het dak) recht te krijgen, maar je moet ze even om wisselen.

Stephan.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #123 Gepost op: 23 July 2015, 19:28:04 »
@Stefan; klopt, zag ik ook op de foto's, al gedaan.
@Tom; ik mag dan vandaag 61 zijn geworden, een rollator heb ik nog niet nodig ;D jij hebt óf een bril óf philipsoorbellen nodig zo te zien. ;D ;D :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #124 Gepost op: 24 July 2015, 21:43:04 »
Hahaha, Gérard,  nog van harte gefeliciteerd! ;D
Spoor 0 adept

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #125 Gepost op: 15 August 2015, 12:34:35 »
Zomaar een vraagje,

Ik wil een tweetal rijtuigen van binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen voorzien. Heeft iemand toevallig ervaring met bepaalde stroomvoerende koppelingen bij deze rijtuigen ?

Jan

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #126 Gepost op: 15 August 2015, 22:47:52 »
Bij mij krijgen ze de Viessman gemodificeerde tweepolige Flm kortkoppelingen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #127 Gepost op: 16 August 2015, 17:37:05 »
Gerard,

Dank  :)

Jan

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #128 Gepost op: 17 August 2015, 10:49:01 »
Ik ga ook voor die Fleischmann stroomvoerende kortkoppeling. Maar dat doe ik omdat andere koppelingen van Fleischmann daar ook mee koppelen. Ik hou van een standaard. Echter ik weet wel dat die Fleischmann koppelingen niet altijd even betrouwbaar zijn, heb ik gehoord.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #129 Gepost op: 17 August 2015, 12:27:25 »

Hallo,

Op zichzelf zijn de originele Fleischmann kortkoppelingen wel betrouwbaar, maar ze hebben ook wel "nadelen": ze koppelen alleen maar met hun soortgenoten en dat aankoppelen moet veelal met wat handmatige druk tot stand komen. Bovendien kan het naar onder uitstekende pinnetje waarmee ontkoppeld kan worden op puntcontactwissels nog wel een tot "aanvaringen" leiden met de verhoogde puntcontacten in die wissels.

Wat betreft de Fleischmann kortkoppelingen die door Viessmann tot stroomgeleidende koppelingen zijn "omgebouwd", tja, wat zal ik ervan zeggen? Als je die koppelingen bijna constant aan elkaar gekoppeld houdt, dan gaat het wel. Maar als je van plan bent de treinstammen welke van die Viessmann stroomgeleidende koppelingen zijn voorzien regelmatig uit elkaar te halen om een andere treinsamenstelling te maken dan wordt het een ander verhaal. Met name verbuigen van de koperkleurige contactjes en zelfs het afbreken daarvan tijdens het in elkaar duwen van de koppelingen is dan - om het voorzichtig uit te drukken - een risico naar ik uit langdurige ervaring kan melden.

Gegroet,

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 August 2015, 12:33:56 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #130 Gepost op: 17 August 2015, 16:05:45 »
Precies dan wordt de betrouwbaarheid van het elektrische contact tussen de koppelingen minder. Ook de stroomsterkte is beperkt. Maar goed ik koos er voor. Succes met jouw keuze! En die keuze wordt uiteraard door degene bepaald die de koppeling aanschaft. (y)
vr gr André
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

njg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #131 Gepost op: 03 July 2017, 20:41:55 »
Hallo,

Ik heb recent 2 van deze prachtige rijtuigen A7202 groen en B7102 blauw gekocht samen met een blauwe Stalen D IV en wil deze samenstellen met een vd nieuwe artitec postrijtuigen in een internationale trein 1957. Ik heb kunnen vinden dat deze postrijtuigen door de invoering van de plan C postrijtuigen hiervoor gebruikt werden, maar dat de kleurwijziging van 1956 tot 1958 duurde. weet iemand of de P7901 die in turkoois is uitgevoerd in 1957 nog deze kleur had. De exacte datum qua kleurwijziging kan ik helaas nergens vinden.

Exacte samenstellingen voor 1957 ovaalramers heb ik niet kunnen vinden, dus dit is op het moment nogal afleiden uit andere jaren en diverse bronnen, maar, voor het bonte karakter lijkt het me namelijk mooi een turkoois toe te voegen aan de blauwe en groene en dan eigenlijk nog een blauwe plan D of DB blauwe rijtuigen (voor het internationale karakter).

alvast bedankt voor de hulp,

Nick
« Laatst bewerkt op: 03 July 2017, 20:45:03 door njg »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11725
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #132 Gepost op: 03 July 2017, 20:47:00 »
De postrijtuigen waren van de PTT en niet van NS. De turkooise plan c postrijtuigen hebben het tot diep in de jaren vijftig volgehouden in hun turkooise jasje. Dat zal wellicht ook gegolden hebben voor deze P7900'den.

En verder, jij hebt de vrijheid jouw trein precies zo uit te beelden als jij wil  ;)

Eelco

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #133 Gepost op: 03 July 2017, 21:26:32 »
@Nick: zelf ben ik deze aan het samenstellen  :)  Ik moet er alleen nog een postrijtuig en een verwarmingswagen tussen frotten  ;D



Let op: geen realistische samenstelling, geheel fantasie  8)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #134 Gepost op: 03 July 2017, 22:49:02 »
De tekening voor het aanbrengen van de gele banden (op een blauw postrijtuig P7901-7903) stamt van begin 1956. Dus vanaf die datum zijn deze rijtuigen overgeschilderd. Maar dat kan nog wel even geduurd hebben.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)