Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:48:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 11:27:46
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door rhberk
Vandaag om 10:56:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:45:32
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:36:18
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door Sven
Vandaag om 09:03:21
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Arjan6511
Vandaag om 08:38:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door Pauldg
Vandaag om 07:30:11
13 december modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:11:02
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
  

Auteur Topic: Artitec ovaalramer  (gelezen 59256 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #120 Gepost op: 23 July 2015, 14:36:21 »
Mijn eerste Ovaalramer is ook binnen, fraai hoor.
Ben maar voor tienramer gegaan  ;D,
Een paar plaatjes;








Wat me trouwens wel opvalt is dat voor deze, de laatste uitvoering waarin de Ovaalramers hebben gereden, dezelfde draaistellen zijn gebruikt als voor de oudere uitvoeringen.
Volgens NJvWJ hebben alle Ovaalramers in de 50er jaren rollagers gekregen.
Artitec heeft, wel een beetje begrijpelijk, voor alle uitvoeringen draaistellen met glijlagers gebruikt. Mocht Artitec nog eens draaistellen met rollagers uitbrengen houd ik mij aanbevolen. ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #121 Gepost op: 23 July 2015, 18:36:00 »
Zei je nou rollators Gérard ;D
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #122 Gepost op: 23 July 2015, 19:20:54 »
Je hebt zo te zien wat moeite gehad om de bovenste sluitseinijzers (onder het dak) recht te krijgen, maar je moet ze even om wisselen.

Stephan.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #123 Gepost op: 23 July 2015, 19:28:04 »
@Stefan; klopt, zag ik ook op de foto's, al gedaan.
@Tom; ik mag dan vandaag 61 zijn geworden, een rollator heb ik nog niet nodig ;D jij hebt óf een bril óf philipsoorbellen nodig zo te zien. ;D ;D :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #124 Gepost op: 24 July 2015, 21:43:04 »
Hahaha, Gérard,  nog van harte gefeliciteerd! ;D
Spoor 0 adept

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #125 Gepost op: 15 August 2015, 12:34:35 »
Zomaar een vraagje,

Ik wil een tweetal rijtuigen van binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen voorzien. Heeft iemand toevallig ervaring met bepaalde stroomvoerende koppelingen bij deze rijtuigen ?

Jan

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #126 Gepost op: 15 August 2015, 22:47:52 »
Bij mij krijgen ze de Viessman gemodificeerde tweepolige Flm kortkoppelingen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #127 Gepost op: 16 August 2015, 17:37:05 »
Gerard,

Dank  :)

Jan

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #128 Gepost op: 17 August 2015, 10:49:01 »
Ik ga ook voor die Fleischmann stroomvoerende kortkoppeling. Maar dat doe ik omdat andere koppelingen van Fleischmann daar ook mee koppelen. Ik hou van een standaard. Echter ik weet wel dat die Fleischmann koppelingen niet altijd even betrouwbaar zijn, heb ik gehoord.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #129 Gepost op: 17 August 2015, 12:27:25 »

Hallo,

Op zichzelf zijn de originele Fleischmann kortkoppelingen wel betrouwbaar, maar ze hebben ook wel "nadelen": ze koppelen alleen maar met hun soortgenoten en dat aankoppelen moet veelal met wat handmatige druk tot stand komen. Bovendien kan het naar onder uitstekende pinnetje waarmee ontkoppeld kan worden op puntcontactwissels nog wel een tot "aanvaringen" leiden met de verhoogde puntcontacten in die wissels.

Wat betreft de Fleischmann kortkoppelingen die door Viessmann tot stroomgeleidende koppelingen zijn "omgebouwd", tja, wat zal ik ervan zeggen? Als je die koppelingen bijna constant aan elkaar gekoppeld houdt, dan gaat het wel. Maar als je van plan bent de treinstammen welke van die Viessmann stroomgeleidende koppelingen zijn voorzien regelmatig uit elkaar te halen om een andere treinsamenstelling te maken dan wordt het een ander verhaal. Met name verbuigen van de koperkleurige contactjes en zelfs het afbreken daarvan tijdens het in elkaar duwen van de koppelingen is dan - om het voorzichtig uit te drukken - een risico naar ik uit langdurige ervaring kan melden.

Gegroet,

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 August 2015, 12:33:56 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #130 Gepost op: 17 August 2015, 16:05:45 »
Precies dan wordt de betrouwbaarheid van het elektrische contact tussen de koppelingen minder. Ook de stroomsterkte is beperkt. Maar goed ik koos er voor. Succes met jouw keuze! En die keuze wordt uiteraard door degene bepaald die de koppeling aanschaft. (y)
vr gr André
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

njg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #131 Gepost op: 03 July 2017, 20:41:55 »
Hallo,

Ik heb recent 2 van deze prachtige rijtuigen A7202 groen en B7102 blauw gekocht samen met een blauwe Stalen D IV en wil deze samenstellen met een vd nieuwe artitec postrijtuigen in een internationale trein 1957. Ik heb kunnen vinden dat deze postrijtuigen door de invoering van de plan C postrijtuigen hiervoor gebruikt werden, maar dat de kleurwijziging van 1956 tot 1958 duurde. weet iemand of de P7901 die in turkoois is uitgevoerd in 1957 nog deze kleur had. De exacte datum qua kleurwijziging kan ik helaas nergens vinden.

Exacte samenstellingen voor 1957 ovaalramers heb ik niet kunnen vinden, dus dit is op het moment nogal afleiden uit andere jaren en diverse bronnen, maar, voor het bonte karakter lijkt het me namelijk mooi een turkoois toe te voegen aan de blauwe en groene en dan eigenlijk nog een blauwe plan D of DB blauwe rijtuigen (voor het internationale karakter).

alvast bedankt voor de hulp,

Nick
« Laatst bewerkt op: 03 July 2017, 20:45:03 door njg »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11766
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #132 Gepost op: 03 July 2017, 20:47:00 »
De postrijtuigen waren van de PTT en niet van NS. De turkooise plan c postrijtuigen hebben het tot diep in de jaren vijftig volgehouden in hun turkooise jasje. Dat zal wellicht ook gegolden hebben voor deze P7900'den.

En verder, jij hebt de vrijheid jouw trein precies zo uit te beelden als jij wil  ;)

Eelco

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #133 Gepost op: 03 July 2017, 21:26:32 »
@Nick: zelf ben ik deze aan het samenstellen  :)  Ik moet er alleen nog een postrijtuig en een verwarmingswagen tussen frotten  ;D



Let op: geen realistische samenstelling, geheel fantasie  8)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec ovaalramer
« Reactie #134 Gepost op: 03 July 2017, 22:49:02 »
De tekening voor het aanbrengen van de gele banden (op een blauw postrijtuig P7901-7903) stamt van begin 1956. Dus vanaf die datum zijn deze rijtuigen overgeschilderd. Maar dat kan nog wel even geduurd hebben.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)