Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
Vandaag om 21:03:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dick55
Vandaag om 21:01:37
Fotodijkje en fotodiorama door Paul1969
Vandaag om 21:01:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 20:59:09
PB Models, ICR-rijtuigen door MarkSpoor
Vandaag om 20:57:51
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:56:04
De winkel van weleer door Eric B
Vandaag om 19:55:45
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Michaël dB
Vandaag om 19:49:21
The Summer of 69 door defender
Vandaag om 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
Vandaag om 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 19:26:00
verlichting op mijn draaischijf zeten door Joz
Vandaag om 19:05:22
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
Vandaag om 18:13:36
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
Vandaag om 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:14
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
Vandaag om 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
  

Auteur Topic: Klimspiraal en los geraakte wagons  (gelezen 2329 keer)

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Klimspiraal en los geraakte wagons
« Gepost op: 08 May 2015, 15:40:11 »
Nu heb ik een prachtige dubbelsporige klimspiraal gebouwd. Met koploper in diverse blokken ingedeeld. Werkt allemaal uitstekend en tot volle tevredenheid. Doch een losgeschoten wagon dendert met een flinke vaart bergafwaarts alwaar deze onderweg zal ontsporen met alle schade van dien. Is er een oplossing zodat de losgeschoten wagon tot stilstaand kan worden gebracht.
Mvg Fred

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2015, 15:45:02 »
Je zou een mechaniek kunnen maken, hetzij met een elektromagneet, hetzij met een servo, dat nadat een trein het blok kort geleden gepasseerd is er een plaatje over de baan schuift die de trein na het losraken tegen houdt. Je zult zelf iets dergelijks moeten construeren. Er is zover ik weet niets hiervan in de handel.
vr gr Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2015, 15:47:40 »
Een oplossing zou kunnen zijn om beneden een wissel te plaatsen met veer welke altijd op de afbuigende stand van het hoofdspoor staat. Daar een uitloopspoor aan maken met wat schuimrubber eromheen.
Mocht er een wagen loslaten terwijl de trein omhoog klimt rolt deze automatisch in het vangnet.

Succes.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2015, 15:52:32 »
Peco heeft een zogenaamde ontspoortong die, net zo als in het echt op drift geraakte wagons kan opvangen. Je moet dan wel zorgen dat de wagon niet crasht. Dus zou je inderdaad zoiets als schuimrubber aan het einde van de wissel kunnen maken. In het echte bedrijf worden af en toe ook ontspoortongen toegepast aan het einde van een rangeerterrein.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2015, 16:37:41 »
het eind van de klimspiraal haalt de wagon niets eens ivm de hoge snelheid is die dan al ontspoort. Ik dacht meer in de richting van snelheid af laten remmen of zo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7758
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #5 Gepost op: 08 May 2015, 16:43:34 »
Tenzij je remblokjes wilt gaan inbouwen in je rijtuig en er een decoder in wilt gaan zetten.... Denk het niet.

Dan blijft als enige oplossing over één of andere installatie buiten de trein. Makkelijkste is dan toch een wissel naar een doodlopend spoortje. Als het dermate vaak voorkomt dat je er iets automatisch voor wilt regelen moet je misschien op elke hele draai van je spiraal zo'n spoortje aanleggen. Het al genoemde schuimrubber erbij en klaar. Op basis van bezetmelding is vast te regelen dat zo'n wissel omgezet wordt.

Persoonlijk zou ik m'n moeite erin stoppen om de koppelingen betrouwbaar te krijgen. Welke schaal + koppelingen gebruik je?

Aan de andere kant is er ook wel lol in de doodlopend-spoor oplossing, maar 't lijkt me veel werk.

Met servo-aansturing kan je ook een "spoorboom" met wat schuimplastic over het spoor heen leggen in plaats van een wissel. Als je dat op meerdere plekken doet... Misschien minder werk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #6 Gepost op: 08 May 2015, 16:55:26 »
@fredamsterdam,

Voor de klimspiraal die ik gepland heb staan in een latere baan, heb ik het zo bedacht dat er altijd 2 locs op de klimspiraal aan een trein staat. Een voor en een achter om zo ervoor te zorgen dat er geen wagens plotseling vandoor kunnen gaan. Tot zo ver is het bij mij de bedoeling dat deze locs dan in dubbeltractie rijden. Wellicht een optie.

Een andere optie is misschien wel om een aantal ontkoppelrails zo aan te passen dat deze na passeren van de trein in de ontkoppelstand gaan staan, dat ze met een aanpassing op de assen remmen. Voor de zachte afremming en ter voorkoming van beschadigingen kun je gebruik maken van schuimrubber.

Wellicht heb je er iets aan.

MVG, hielke1501

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1425
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2015, 16:57:03 »
Klein spiraalveertje om 1 uiteinde van de as? Wagons rijden wat zwaarder, maar het is wel veruit de goedkoopste oplossing.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2015, 17:01:41 »
Gewoon de randen van de klimspiraal beveiligen met. Komt er een los en ontspoort deze dan dondert hij toch niet uit de rails 2 meter lager de grond op.

Verder betrouwbare koppeling gebruiken en rails mooi egaal hebben liggen voorkomt eigenlijk 99% van dit mogelijk probleem.

Op mijn spiralen heb ik hiertoe met de Roco Universeel koppelingen eigenlijk nooit geen spontane ontkoppelingen meer.

Mvg
Peter

Petdig1

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Klimspiraal en los geraakte wagons
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2015, 17:28:29 »
Gelukkig heb ik er bijna geen last van en gaat het net om die 1 procent ook die wil ik voorkomen. Ik gebruik kadee koppelingen waar ik zeer tevreden over ben.