Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 23:43:57
Al mijn goede ideeën... door Dirk
Vandaag om 23:28:28
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
Vandaag om 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
  

Auteur Topic: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen  (gelezen 11890 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Gepost op: 01 mei 2015, 10:16:20 »
Goedendag,

Ik vraag mijzelf al een hele tijd af is er eigenlijk ook een programma voor de pc/laptop
om met een eenvoudige muisklik wissels en seinen , die al digitaal sein aangesloten, via
een simpele muisklik te bedienen.
Mijn systeem is Lenz.Daar gaat het ook wel mee, maar de hoeveelheid handelingen die je moet
verrichten om een wissel om te zetten vind ik nogal omslachtig.
Ook met de multimaus gaat het wel, is eenvoudiger, maar toch ierede keer het juiste digitale nummer
intoetsen etc, en dan kijken of hij in de juiste stand staat.
Is niet handig als je op een gegeven moment een flink aantal wissels/seinen op de baan hebt.
Bij deze bedoel ik niet Koploper/ITrain waar je ook de treinen automatisch mee kunt laten rijden.
Zover ben ik nog niet.Misschien is het er al, maar heb ik daar de kennis niet van.
Hopelijk weet iemand hier een antwoord.Ben benieuwd.

mvg Henk

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2015, 10:46:06 »
Met een programma als Koploper kan je ook een bedieningspaneel maken met allemaal schakelaars voor wissels. Het treinbesturingsgedeelte kan je gewoon weglaten. Dat maakt voor de werking van Koploper niet uit

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Jipje

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2015, 10:51:39 »
Waarom zou je iTrain of Koploper niet gaan gebruiken ? Als je van plan bent in de toekomst toch met een pc/laptop te gaan rijden moet je er op een gegeven moment toch aan geloven.
Koploper is gratis, nadeel is dat Koploper qua instellen moeilijk in elkaar steekt en niet meer wordt ondersteund. iTrain is niet gratis (volgens mij eenmalig plm. 90 Euro), maar kent wel weer een gratis probeerversie. Voordeel van iTrain is i.m.o. dat het instellen een stuk eenvoudiger is en een goede ondersteuning heeft via het iTrain forum. Met zowel iTrain als Koploper kun je seinen en wissels via het beeldscherm van pc of laptop sturen.

Mijn punt is eigenlijk : Waarom nu tijd en energie (en wellicht Euri's) steken in een programma dat lang de functionaliteit niet biedt van b.v. iTrain, terwijl je er straks toch aan toe zult zijn ?

Groet,

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2015, 11:17:19 »
Koploper is gratis, nadeel is dat Koploper qua instellen moeilijk in elkaar steekt en niet meer wordt ondersteund.
Altijd fijn die onjuiste informatie.

Voor de basishandelingen is Koploper niet moeilijk om in te stellen en te gebruiken. met de beginnershandleiding kan iedereen in een korte tijd een basis opzetten. Wil je uitgebreidere dingen regelen dan moet je er in duiken, maar dat geld voor elk programma.
En Koploper wordt nog steeds ondersteund. Er komen af en toe nog patches uit en binnenkort nog een grotere update.
Alleen voor de nieuwere centrales loopt Koploper wat achter en zal daar geen uitbreiding meer voor komen.

Maar voor wat Henk wil een prima, goedkope en makkelijke oplossing.  (y)
Gr.
Eric

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2015, 11:19:15 »
Hoi Henk,

je kan ook eens kijken bij Railware
Dit is een Freeware programma waar je Wissels seinen etc.  mee aan kunt sturen maar geen treinen automatisch laten rijden dan heb je de betaalversie nodig.
Je kunt alles naar eigen behoefte instellen.

Mvg Rieks
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2015, 11:23:52 door Rieks. Reden: naam aangepast »
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2015, 11:52:06 »
Koploper is gratis, nadeel is dat Koploper qua instellen moeilijk in elkaar steekt en niet meer wordt ondersteund. iTrain is niet gratis (volgens mij eenmalig plm. 90 Euro), maar kent wel weer een gratis probeerversie.

Voor alleen wissels omzetten is Koploper net zo gemakkelijk als moeilijk als ieder ander programma. Daarnaast wordt er nog steeds ondersteuning opgegeven.  Zowel door de ontwikkelaar (er komt een nieuwe update aan) als een uitgebreid forum en hier op het forum zit ook heel veel kennis over het programma.

Mijn punt is eigenlijk : Waarom nu tijd en energie (en wellicht Euri's) steken in een programma dat lang de functionaliteit niet biedt van b.v. iTrain, terwijl je er straks toch aan toe zult zijn

Welk programma bedoel je? Koploper? Als je Koploper bedoelt dan zou je vraag eerder andersom moeten zijn  ;D

Mijn systeem is Lenz.Daar gaat het ook wel mee, maar de hoeveelheid handelingen die je moet verrichten om een wissel om te zetten vind ik nogal omslachtig.

Zelf ben ik aan het kijken voor de "taste-module" de LW150 van Lenz. Deze gaat nog uitkomen, is nog niet op de markt. Volgens Lenz met een week of 6 tot 8 (dat roepen ze al een jaar ;) ) Daarmee kan je via een "ouderwets / standaard" schakelbord wissels omzetten. Met één module kan je 16 wissels omzetten inclusief ledjes voor de stand. Dan heb je geen computer, muis en scherm meer nodig ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2015, 12:00:20 »
Die laatste wilde ik net benoemen maar jij deed het al :)


Mijn systeem is Lenz.Daar gaat het ook wel mee, maar de hoeveelheid handelingen die je moet
verrichten om een wissel om te zetten vind ik nogal omslachtig.

Op die module kun je gewone schakelaars aansluiten en zo je eigen "stellwerk" ofwel seinhuis maken. Makkelijker kan het niet, geen dikke boekwerken voor een digitaal programma waarvan je dan alleen de schakelfunctie van de wissels gebruikt. Beetje overkill  ;D ;) met respect voor de gebruikers ervan.

De handelingen bij Lenz zijn mijns inziens helemaal niet omslachtig, iig niet met een LH 100: F5, nummer wissel en een plus of min drukken. Valt reuze mee. Als je dat met je op dat moment rijdende loc doet kun je de wissel gewoon in "beeld" houden en alles van de loc gewoon bedienen. En elk wissel wat je tegenkomt, clear drukken, nieuw wisselnummer ingeven etc. Niet echt moeilijk ;)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2015, 12:09:23 »
.....nummer wissel en een plus of min drukken........ En elk wissel wat je tegenkomt, clear drukken, nieuw wisselnummer ingeven etc.

En juist hierom wil je niet teveel wissels hebben. Want anders blijf je maar drukken op de knopjes op je regelaar..... ;)
Jeroen

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2015, 15:20:54 »
Allemaal reuze bedankt zover.

Maar als ik het goed begrijp is momenteel niet specifiek
een programma waar alleen de wissels en seinen met een
simpele muisklik bediend kunnen worden.
Ronald die module van Lenz heb je daar ook meer info over?
Anders toch eens met Koploper aan de slag.
Maar ja, een kant en klaar programma was handig geweest.

mvg Henk

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2015, 15:35:22 »
Kijk ook eens bij Littfinski Daten Techniek - Key Commander.

Je bouwt een bedieningstableau met je layout en drukknoppen. De Key commander zet je instructie (pulsen via bezetmelders) om in een digitaal signaal dat je onder de baan  naar je "reeds" gedigitaliseerde wissels stuurt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2015, 15:56:42 »
Ronald die module van Lenz heb je daar ook meer info over?

Henk, weet niet welke Ronald je bedoeld, maar er is nog geen handleiding. Wel een systeem-afbeelding:

- http://www.digital-plus.de/pic_digital/25150_LW150_Aufbau_01.jpg

Littfinski: 

- http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:keycom

Moet je wel extra's bij hebben, een module voor de melding van je schakelaars:

- Die Tasteninformationen gelangen über 16-fach Standardrückmeldemodule (RM-88-N / RM-DEC-88) zum KeyCommander. Die vom KeyCommander (KeyCom) erzeugten Digitalinformationen gelangen über einen Standarddigitalbooster (DB-2) zu den Weichen- und Signaldecodern. Damit sind preiswerte digitale Standardkomponenten im Einsatz, die Sie ggf. später auch für einen reinen Digitalbetrieb nutzen können.

Module:

- https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:rm-dec-88 
Laatst genoemde is niet mee leverbaar trouwens....

Hoop dat je hiermee wat op weg bent geholpen. LDT heeft trouwens ook een NL site: - https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ldt-infocenter



peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2015, 15:59:16 »
Je kunt ook eens kijken naar JMRI -> Panel Pro.
Dat wordt voornamelijk in Amerika veel gebruikt, is een open source programma, heeft veel ondersteuning en wordt voornamelijk gebruikt om via een schakelpaneel de (handmatige) treinenloop te besturen. Dus voornamelijk wissels zetten.

M.vr.gr.
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Wat is 'makkelijk'?
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2015, 16:18:53 »
JMRI, iTrain, Rocrail, Koploper (en nog meer) ... allemaal kunnen ze wissels schakelen, met een tekening van je baan zodat je ook duidelijk ziet hoe ze staan.

Alle programma's hebben een 'learning curve' om er uberhaupt mee te starten en daarna moet de configuratie van de wissels / baan ingevoerd worden. Er valt helaas niet aan te ontkomen om (een deel van) de handleiding door te nemen.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2015, 17:28:16 »
We gaan het een en ander eens bestuderen.
Maar als ik het heel eerlijk mag zeggen dan zou een kant
en klaar programma wat op de pc of laptop
geinstalleerd kan worden en waarin dan de baan getekend met wissels en seinen dan
is er geen speciale keycommander nodig.
Een pc/laptop hebben allemaal toch wel.

mvg Henk

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: PC programma om wissels/seinen met muisklik bedienen
« Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2015, 18:21:25 »
Hoi Henk,

Ronald die module van Lenz heb je daar ook meer info over?

Uhm, alleen wat er bij de fabrikant bekend is. Ik heb ze uitgebreid gesproken op Intermodellbau. Nog een foto gemaakt. Je krijgt bij de Module een kabel voor de knopjes. Daarnaast is er een setje te krijgen met ook een kabel en 32 leds (totaal voor 16 wissels). De module koppel via XpressNet op de Lenz-centrale of de multimaus-centrale. Dan kan je via dipswitch de gewenste range selecteren 1 t/m 16 of verder 17 t/m 32, enzovoort.



Dus niet zo heel moeilijk allemaal :) De prijs is iets van 70 tot 80 euro begreep ik.

Anders toch eens met Koploper aan de slag.

Dat is een optie. Ik vind het zelf niet even fijn. Ik heb de baan ook in Koploper staan maar eerst iedere keer de PC aanzetten en dan Koploper starten doe ik niet. Dan doe ik het meestal gewoon met een multimaus :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!