Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:56:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 09:52:57
Station Steenwijk poging 2 door Sikko
Vandaag om 09:40:43
Ontraxs 2026 door Huibert
Vandaag om 09:37:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:36:42
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 09:35:25
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:55:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
  

Auteur Topic: Kortkoppeling = profikoppeling? (n-schaal)  (gelezen 2134 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Kortkoppeling = profikoppeling? (n-schaal)
« Gepost op: 30 April 2015, 15:23:25 »
Wat voor mogelijkheden zijn er in N schaal mbt kortkoppelingen?
Zijn de (Flm) profi koppeling ook echt korter, of gewoon 'anders'?

Ik vraag dit omdat ik net 2 rijtuigen heb gekocht waar deze profikoppelingen opzitten, en ik heb ook 2 rijtuigen waar normale koppelingen opzitten, maar wel met een 'swing' mechanisme waardoor die ook heel kort op elkaar zitten... dus wat is het voordeel van die profi dingen?
« Laatst bewerkt op: 30 April 2015, 18:09:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel: hoofdletters toegevoegd »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22769
Re: kortkoppeling == profikoppeling? (n schaal)
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2015, 16:38:12 »
Echt kortkoppelen veronderstelt een starre verbinding. Anders werken de mechanismen niet optimaal en kan niet echt buffer aan buffer worden gereden. De Profi maakt een starre verbinding en is daarmee in n de enige echte kortkoppeling die ik ken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: kortkoppeling == profikoppeling? (n schaal)
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2015, 17:46:40 »
Toch zit er ook wel speling op de profi koppeling, dus echt star zijn ze niet?

Zit de echte 'verkorting' niet in het mechaniekje wat er achter hoort/kan? Dus de manier waarop de koppeling in bochten naar links en rechts kan bewegen, in een zo rechtlijnig mogelijke manier? (weet ook niet hoe ik het anders moet beschrijven :) )

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22769
Re: kortkoppeling == profikoppeling? (n schaal)
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2015, 17:58:23 »
Natuurlijk zit het hem in het mechaniek, maar dat kan alleen tijdig reageren als de koppeling geen zijdelingse speling kent. Anders zullen in een boog eerst de koppelingen ten opzichte van elkaar bewegen en pas daarna komt het mechaniek in actie. Net te laat, dus de koppelafstand kan dan net minder klein.

Of dat in n even nauw luistert weet ik niet. Of een eventueel verschil in koppelafstand je boeit, is aan jou.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kortkoppeling = profikoppeling? (n-schaal)
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2015, 19:18:30 »
Uiteraard hoe korter hoe mooier 8) Ik zie net dat de naam van het mechaniek ' kinematiek' heet. Prima :)

Ik ga eens eea bestellen en kijken wat er mogelijk is (y) ik zie net dat Fleischmann ook het gehele kinematiek systeem + koppeling levert om oude wagons om te bouwen, dat lijkt me wel mooi (y) daarnaast heb ik een stam met 12 ertswagons, daar kan ik meteen profi's in klikken, gaan we ook proberen (y)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Kortkoppeling = profikoppeling? (n-schaal)
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2015, 10:52:20 »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kortkoppeling = profikoppeling? (n-schaal)
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2015, 16:59:10 »
Had ik inmiddels ook gezien ja :) ik heb inmiddels 50x losse profi koppelingen gekocht, en ook een paar van die kinematiek setjes van Fleischmann, eens kijken hoe dat werkt.

Edo B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • NScaleBlog
Re: Kortkoppeling = profikoppeling? (n-schaal)
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2015, 16:01:10 »
De Kuhn's TT koppeling werkt ook goed. Ik moet de Profis nog testen maar op het moment ligt het een beetje zo:

Voordelen:
- goedkoper (24 voor 17 tot 20 euro)
- komt zeker niet los
- ziet er beter uit (ondanks dat het voor TT was ontworpen)
- koppelt erg gemakkelijk
Nadeel:
- geen voorontkoppeling
- geen ontkoppeling door wagen op te tillen
- koppelt met net een beetje meer ruimte dan de Profi, maar veel minder dan rapido
- kan minder goed met korte bochten om (<300mm)

Ben nog aan het experimenteren met superkleine maar sterke magneetjes aan te brengen om de ontkoppelen zoals dapol / microtrains koppelingen...

E.