Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
  

Auteur Topic: Liliput BR52 (L105200): contactpunten tender en vuurkist bij digitaal gebruik.  (gelezen 3237 keer)

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Omdat ik deze lok de laatste weken vaker ondersteboven heb bekeken dan rechtop viel mij dit op.



De contactpunten voor de spanningsopname zitten tegen de wielen met antislipbandjes.
Volgens het plaatje in de "Betriebsanleitung" hoort dat ook zo.
Tenzij de antislipbandjes geleidend zijn komt me dit niet erg logisch over. Of ligt dat aan mij?


Bij digitaal gebruik gaat, bij het aanzetten van de spanning, de vuurkist direct aan.



Dat is op zich niet zo heel erg. Toch zou ik daar graag controle over willen hebben.
Is er iemand die ervaring heeft met een oplossing om dit schakelbaar te maken?

Daarnaast heeft de tender een lichtlek(je). Op de foto lijkt het, door de relatief lange belichtingstijd, iets erger dan met het blote oog waarneembaar is. Dat lijkt me eenvoudig oplosbaar.
Het eventueel vervangen van het gloeilampje in de tender door led's lijkt me niet al te veel problemen op te leveren. Er is ruimte voldoende om daar iets moois van te maken.


Wicher.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Hi

Volgens mij zitten de veertjes op de verkeerde wielen, gewoon verwisselen.

groet
Harald

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Als ik de foto zo bekijk gaat dat niet zonder die veertjes onbehoorlijk te verbuigen.
Ze lijken aan de linker kant door een gat te vallen wat er bij die andere as niet zit.

*edit*
Na uitvergroten lijken ze toch niet aan die stukjes te zitten die door die gaten vallen dus onderling wisselen
zou misschien kunnen zodat ze toch op de andere wielen komen.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2015, 04:38:45 door Calimero »
Groet, Ronald.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
omdraaien  gaat niet zo
even de draadjes omsolderen , en dan li en re wisselen
Let ook even op
zie dat de isolartie van de wielen zonder bandjes omgekeerd zit
weet niet of er metaalcontact tussen de veer en een onderstel(deel) is

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
De contacten zijn omgezet.

Ik heb de klemmen losgeschroefd en vervolgens losgesoldeerd.
Daarna links-rechts verwisseld en weer vastgesoldeerd en vastgeschroefd.
Voor beide zijden (voor en achter) moest 1 van beide klemmen worden aangepast omdat daar een uitstekend 'piefje' aan zat.
Verder een probleemloze handeling die 20 minuten heeft geduurd, waarvan bijna 5 minuten zoeken naar een weggesprongen schroefje.

Ziet er nu zo uit:



En hier de lok weer compleet:



Mmmm ... dat witte stekkertje valt wel erg op zie ik nu.
Maar de lok rijdt prima zo en gaat voorlopig ter bescherming weer in de doos.


Wicher.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1943
Hi All,

Ik heb bij dezelfde Liliput loc, die niet van mijzelf is overigens, stroomafname gemaakt op alle wielen van de tender. Er zat al stroomafname op de assen zonder antislipbandjes via een lip in de tandwielkast. Wielen met antislipbandjes nemen ook zeker stroom af via de flenzen. Ik heb voorlopig in de loc zelf geen stroomafname aangebracht, zodat de wielen soepeler lopen en minder snel stil blijven staan.

Het lichtje in de vuurkist heb ik geschakeld op F1 van de decoder, zodat die aan- en uitschakelbaar is.

In de loc die ik onder handen heb zat in de tender geen lampje voor de seinen, in de ketel voorin wel. Ik heb bij alle seinen SMD-LEDs aangebracht, waardoor er geen lichtlekkage is.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
@phdirk:
Die 8-punts stroomafname kan ik zelf nog wel verzinnen maar ik verwacht dat voor de sturing van de vuurkist je iets met de bedrading hebt gedaan.
Kun je beschrijven of je daarvoor, en zo ja welke, chirurgische ingrepen hebt gedaan?


Wicher.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Hi,

Je ziet maar weer een goede hint om ze te verwisselen, handig zo'n forum.
Ook heel mooi dat de loc weer goed loopt, veel plezier ermee.

groet
Harald