Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
Vandaag
om 17:59:51
Mijn-bouw Indonesie
door
MOVisser
Vandaag
om 17:53:05
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:25:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
aad52
Vandaag
om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken?
door
Rondje_HO
Vandaag
om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte
door
defender
Vandaag
om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
Vandaag
om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa
door
FransW
Vandaag
om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
07 September 2025, 18:14:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Modelauto's
|
een bouwverslagje - Ford(je) Transit in 1:160 van RAILNSCALE
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: een bouwverslagje - Ford(je) Transit in 1:160 van RAILNSCALE (gelezen 2341 keer)
modelbouwer_V
Offline
Berichten: 174
voorheen Orkhavnbanen
een bouwverslagje - Ford(je) Transit in 1:160 van RAILNSCALE
«
Gepost op:
24 April 2015, 13:25:11 »
Probeer dit maar eens bij Meneer Fleischmann of Tante Minitrix: Er is een bepaald modelletje wat nog niet geproduceerd wordt in je favoriete schaal en tijdperk, dus je besluit een slijmerig bedel-mailtje naar ze te sturen en hop, 2 weken later is het klaar en te bestellen via de webshop. Onmogelijk natuurlijk, ze zijn daar veel te druk bezig. Niet voor jou, maar met het ontwikkelen van modellen die bij andere fabrikanten al aangeboden worden…
In november 2014 bracht RAILNSCALE
http://railnscale.com
een model uit van de Ford Transit (geproduceerd van 1965 tot 1978) in schaal 1:160. In N-spoor is iedere aanvulling op het summiere aanbod van automodelletjes meer dan welkom en ja zo'n ouwe Transit zou ik graag op m'n modelbaan willen toevoegen. Dus snel naar de webshop van RAILNSCALE om zo'n vehikel te pakken te krijgen.
Ik ben echter een halsstarrige tijdperk fanaticus, alles op mijn spoorbaantje moet precies in 1968 passen en hebben rondgereden (en liefst ook nog specifiek in het Duitse Ruhrgebied). Ik zou hier wel uren willen doorvertellen over de oprispingen en ergere kwalen die ik krijg als ik op een willekeurige modelspoorbeurs wordt geconfronteerd met van die types die alles 'doormekaar' laten rijden maar zoiets doe je niet op een forum.
De aangeboden Transit was van het bouwjaar 1971-1978. Onbruikbaar in het themajaar '68. Ja dan zit je toch even huilerig in een hoekje van je zolder. Toen ik mezelf weer wat moed had ingepraat dan toch maar een mailtje naar de fabrikant met wat Google-foto'tjes erbij als voorbeeld.
De eerste transit (van 1965) had namelijk een andere grilletje dan de latere types. Nog geen twee weken later was er een mailtje van Maurice, eigenaar van RAILNSCALE, met het bericht dat de Ford Transit MK 1 leverbaar was.
service!
En ook nog een modelletje van de verzwaarde brandweer-uitvoering als 'Tragkraftspritzenfahrzeug'. Wat dat betekent weet ik niet. Google translate geeft als antwoord 'pompende apparaat', wat mij de juiste vertaling lijkt…
Beide voertuigen worden als setje aangeboden. Bestellen doe je bij Shapeways, want we hebben het hier niet over kant-en-klare modelletjes maar over bouwkits die uit de 3D-printer rollen. Na een weekje kwam het doosje binnen en konden de 3D-prints op de knutseltafel worden uitgestald. Veel onderdelen zijn het niet en dus is eigenlijk het schilderwerk het enige wat je hoeft te doen, o ja en een paar raampjes er in zetten, pfff, makkie (mwah, meer hierover volgt). Een complete en zeer uitgebreide handleiding is te downloaden. Eigenlijk is dat voldoende, maar hieronder toch nog even mijn versie.
Modelletjes die echt strak in de lak moeten komen doe ik liever met de airbrush dan met penseel, en met de Tamiya-verf die ik in voorraad heb is dat sowieso de enige optie. Eerst een laagje primer zal wel verstandig zijn dacht ik, maar ondanks dat ik de losse onderdelen een heel nacht in een sopje had laten staan om het vettige laagje van de 3D prints af te weken viel de laag primer er tijdens het er naar kijken al weer af. Na nogmaals ontvetten heb ik beide kapjes in een aantal heel dunne lagen Tamiya meteen in de juiste kleur gespoten en de primer dus overgeslagen.
Die eerste primer laag was dan wel weer goed om te beoordelen waar de kwaal van het 3D printen het meest zichtbaar was, de ribbeltjes/randjes/trapjes kortom de verschillende laagjes waaruit het model wordt opgebouwd tijdens het printproces. Waar mogelijk werd hier nog een even een fijn schuurpapiertje overheen gehaald, ook heel handig zijn ‚schuurstokjes’ zoals die bijvoorbeeld bij modelbrouwers.nl worden aangeboden.
Hier de modellen nog in de primer die niet hechtte, het eendje had ik al eens bij besteld, van dezelfde fabrikant. Dramatisch zichtbaar is hier het ruwe oppervlak, maar je ziet hem op je beeldscherm wel minstens 3 x groter dan het origineel..
Nieuwe poging met de verfspuit, steeds dunne laagjes lak aanbrengen
De voertuigen staan in de lak, hierna heb ik nog een laagje zijdemat-lak gespoten, deze Fords moeten in dit geval er 'Fabrieksnieuw' uit zien
Het grilletje van deze Ford’s is nogal gecompliceerd en dus heeft RAILNSCALE dat heel slim aangepakt door een decalvel op hun site te zetten wat je zelf kan printen en uitsnijden. Het grijsblauw wat ik had gekozen zat er niet bij (er zijn 2 kleine randjes kleur in de grill die moeten overeenkomen met de carrosseriekleur) dus heb ik het PDF’je in Photoshop wat aangepast naar eigen smaak. Zo netjes mogelijk als mijn vaardigheden dat toelaten uitsnijden dan en voorzichtig met wat houtlijm op de voorzijde van het Fordje aanbrengen.
Wordt vervolgd/later meer/groeten, Vincent
Gelogd
• Volg de_modelspoorgoeroe 😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Modelauto's
|
een bouwverslagje - Ford(je) Transit in 1:160 van RAILNSCALE