Waarschijnlijk al weer een jaar of tien geleden viel me op dat de treinen bij mij in de buurt (Duivendrecht) ineens een ander, nogal krijsend geluid begonnen te maken. Ik begreep eerst niet wat het was, dacht dat de treinen beschadigde lagers hadden. Daarna realiseerde ik me dat dit door het slijpen van de sporen kwam.Inmiddels weet ik al bijna niet beter, als dagelijkse treinreiziger. Maar het valt me toch regelmatig op: wat mooi is het, als het jankende geluid van de het grof geslepen spoor stopt en je weer even helemaal geruisloos door de rails glijdt.
Ik ken zelf alleen een zeer hoog snerpend geluid na het slijpen van de rails (nee, dit heeft niets te maken met het geluid dat wielbanden maken als ze de zijkant van de rails raken) dat vaak na een week wel weer verdwijnt.In de boog van Amsterdam CS richting Amsterdam Amstel (als ik het me goed herinner) valt me wel steeds op dat de trein daar van redelijk geruisloos ineens behoorlijk luid begint te 'ronken/rommelen', zeg maar in de laatste bocht waarbij het spoor plaatsmaakt voor de metro. Ik meen me tenminste te herinneren dat het daar is.Ik dacht eerst dat het aan 'mijn' trein lag, maar ook andere treinen deden dat en ook op andere sporen.
Duits spoor is in een ander profiel geslepen dan Nederlands spoor en daardoor zingt de rail/wiel combinatie in Nederland meer dan in Duitsland